|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Du laddar via polerna i motorrummet. |
|
|
Johan B. En kort fråga angående laddningen via IBS. Är du säker på att IBS tar hänsyn till att man laddar genom den och att det skulle påverka framtida egen laddning positivt om man inte går direkt på batteriet? Eller om man vänder på det, är det inte bra o man laddar bakom IBS kabeln för att den då helt plötsligt märker att batteriet är välladdat och därmed inte släpper på laddning som den ska? Har ingen aning själv hur systemet arbetar men det låter ju logiskt, frågan är om det är så avancerat så det tar den hänsynen? Har skruvat dit fast CTEK snabbkontakt direkt på batteriet nämligen efter vinterns laddningar för att slippa öppna huven var och varannan dag. Mycket smidigare att öppna bagageluckan och bara trycka i kontakten än att öppna huven, sätta på klämmorna, sikta in så inte kabeln kommer i kläm och sen larma ner huven (framförallt när man kommer hem på natten eller åker till jobb tidigt). Sitter förresten IBS på minuspolen? Kanske man i så fall kan ladda direkt på batteriets plus och med minuskabeln kopplad i chassit istället? |
|
| Yes, minus från laddaren skall ligga mot chassi annars registrerar inte IBS-en. Och ja, den registrerar all i och urladdning. Tänk inte så mycket på att IBS är en fysisk detalj utan en funktion (även om det sitter en svart grunka på minuspolen som är en väsentlig del i det hela...) | |
|
Ok. Det ska jag fixa till då! CTEK har ju en fin kontakt man kan montera in ordentligt i ett fyrkantigt hål med laddningsindikator, säkring osv. Men pluspolen kan man alltså koppla direkt till batteriet om man vill? |
|
|
Konstgjord andning. ;) Det är ju i princip alltid batteriet som är problemet. Regelbunden laddnimg gör att man kan använda det ett tag till innan det nödvändiga bytet. Mitt var eg. kass i minst 1 år innan jag bytte, då gick det inte att starta 2 dagar efter laddning men eftersom laddaren alltid var ansluten via motorvärmarkontakten gick det. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Nja, det kan vara så enkelt att man kört mycket kortkörning senaste tiden och haft många elförbrukare på och därmed bara laddat ur batteriet - då fungerar en ordentlig laddning. Kvarstår problemet trots att man laddat upp batteriet är det troligen själva batteriet som är kass. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hur fungerar laddningen av batteriet, är det så att om man använder sätesvärme och eluppvärmd bakruta mycket under färd så kommer batteriet kategoriskt att få mindre laddspänning under körning? Eller "reläar" bilen till det på nåt smart sätt så att batteriet alltid får korrekt laddspänning oavsett förbrukare ombord? (nyfiken) /Anders |
|
Det får alltid lika mycket laddning, men bara starten tömmer batteriet rätt bra, sedan är det alla förbrukare på det, så batteriet hinner aldrig laddas upp i takt av det man förbrukar. Spelar ingen roll om man byter batterier samma mönster kommer ge problem i framtiden, man måste underhålla batterer och det är genom att ladda dom fullt med laddare ett par ggr per år. |
|
|
Har BMW överlag dåliga batterier? Verkar skrämmande många som är utsatt. Har som sagt aldrig behövt byta eller ladda upp ett batteri trots kallstarter och kort väg till jobbet. |
|
|
Nej de har det inte det sitter samma batterier i som på många andra bilar. Det är väldigt mycket mer strömförbrukning idag på bilar, därav krav på ökat underhåll. |
|
|
Håller inte med. Eller vad är kortkörning? Max 5 minuter? Isf håller jag med. När motorn är igång laddas ju batteriet oavsett antal påslagna förbrukare, förutom på tomgång men då slås förbrukare ifrån om det behövs. Ett friskt batteri kan ju dra runt startmotorn i 3 minuter vid -20C!! Tar det ens 1 sekund att starta bilen? En "frisk" start drar oerhört lite! Start stopp och "regenerativ bromsning" är det som sliter på batteriet anser jag, för det gör att mycket energi går in och ut ur batteriet vilket gör att det hela tiden förbrukas istället för att BARA leverera en kort startpuls på 1sek som sedan laddas tillbaka på några minuter. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
| Du menar att förbrukning vid en hel start återladdas på 2 minuter? | |
|
Enligt vad jag vill minnas anger BMW själva att det tar minst 8 km körning och/eller 20 minuters körning för att återladda batteriet efter en kallstart. Dessutom har jag för mig att man nämnt att generatorn i bilen i praktiken bara laddar batteriet till ca 90-95% mht hur länge den laddar (det tar låååång tid att få i de sista procenten i batteriet!), så för att få i de sista 5-10% måste man använda en extern laddare. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Exakt Johan. | |
|
Vad får man ut av 1Ah (teoretiskt)? 360A i 10 sekunder. Halvljuset eller elbakruta på ~5 minuter. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Ang. återladdning, se längre ner. Det stämmer att det tar låååång tid att få i det sista, men det kompenseras liksom av att det laddas fortare ju mer urladdat det är, se längre ner, så det påverkar ej startförmåga nåt speciellt utan mer att man åker runt med ett batteri som alltid är 70,80 eller 90% laddat beroende på hur mycket man kör varje gång. Jag gick ut och mätte lite, se bifogad PDF. Länk Med uppladdat batteri (Ctek), tog det 180 sek att återföra samma energi som det togs ur för en start. I verkligheten lite mer förstås då man måste ladda i lite mer än vad man tar ur just när startmotorn går på pga. inre förlust i batteriet just då. Den gick i 0,52 sekunder för övrigt. Jag startade om några gånger och drog sedan ur drygt 3Ah och startade, då tog det TRETTIO sekunder att återföra samma Ah som det gick åt för att starta. Det är detta som är det fina! Ju mer urladdat batteriet är, desto mer ström kan det ta emot! På så vis reglerar det sig själv och konsekvensen blir att kör man bara kort-kort kommer man ligga på en lägre laddningsgrad (neråt 60%?), men återladdar alltid varje start. Kör man bara långt-långt kan man ligga uppåt 90% eller högre. => Man ska ladda upp det fullt då och då. => Det är en nackdel att jag har automatisk laddning över natten varje dag, eftersom jag kör korta körningar må-fre. Åker på morgonen med 100%, kommer hem med mindre än 100%. => När batteriet är gammalt och verklig kapacitet är MYCKET lägre (tex. 35% av ny kapacitet) kan det vara så att det duger helt enkelt inte att ligga på 70% laddningsgrad, det hinner ladda ur för mycket när man parkerat länge eller det blir väldigt kallt etc. Sen får man inte glömma några saker: Man skall också återladda det som gått åt när bilen stått parkerad, storleksordning 0,4-1Ah/dygn. Varje gång man väcker bilen förbrukar man nånstans 0,3-1,25 Ah. En start kostar ca 0,1Ah (M54 bensin!), exkl. inre förlust i batteriet. Står man på tomgång och drar på en massa elvärmare kommer man gå back och ta ström från batteriet, tills spänningen sjunker och det blir jämvikt, alternativt tills någon förbrukare kopplas ur automatiskt. På min bil kan jag sätta på båda stolsvärmare (samt elspeglar och spolarmunstycken är på automatiskt i-4C) och batteriets laddning påverkas inte på tomgång. Helljus+båda stolsvärmare så blev det bara några Ampere tilll batteriet, men minsta jag nuddade gasen så hoppade laddströmmen upp direkt! Satte jag dessutom på elbakrutan blev det -14A från batteriet som sedan sjönk en del när spänningen sjönk. Men fortfarande minus. Väntade inte så länge. Höjde jag varvtalet till precis över 1000-1100 rpm laddade det tillbaka igen. Kommentarer: Detta är en E39 vars enda intelligens är att stänga av vissa förbrukare vid låg spänning. En bil med IBS och bromskraftsåtervinning manipulerar ju laddningen mer aktivt och försöker trycka tillbaka så mycket som möjligt (högre späning) om den ser ett behov, samtidigt som den har som mål att inte ladda för mycket för då finns ingenstans att spara bromsenergi. Detta förbrukar batteriet mkt fortare! Jag ANTAR också att IBS är smart nog att stänga av elförbrukare när det dras ström ur batteriet istället för att vänta på lägre spänning som min E39a gör, särskilt om IBS anser att batteriet är dåligt laddat och måste laddas! Har ej fakta på detta dock. Slutsats: Ge fan i att kallstarta bilen och sätta på alla elvärmare, kupefläkt mm och gå ut och skotta snö i fem minuter innan ni kör iväg!! Mycket bra sätt att förhindra snabb återladdning av batteriet! Skulle vilja veta mer om hur det fungerar på modernare bilar! Att generativ bromsning och start-stopp är batteridödare av rang jämfört med en ynklig start en gång per resa det är också ganska tydligt, liksom olämpligheten att stå mycket på tomgång med mycket förbrukare på. |
|
|
Problemet är att jag står i kallgarage :) Är det dagtid så brukar jag köra på parkeringsljuset för att spara ström. |
|
| Miljödiesel va det ja.. Länk | |
|
Kallgarage ja vad menar du? Jag låter båda bilar stå ute nu när det är kallt pga rosten. Den ena laddas alltid, den andra nån gång i varannan månad. Murpz: Ang miljödiesel, du menar det som stod i kommentarerna, att någon på BMW sagt att miljödieseln enbart laddar det som förbrukas mär man kör, inte set som dragits ur under natten? Och då ÄR det så? Jag efterlyser lite kritiskt tänkande. ;) Om det vore sant skulle bilarna aldrig gå att starta efter några veckor, oavsett temperatur. Det enda riktiga är att försöka få tag i BMWs utbildningsmaterial eller elschema, där står det ibland exakt hur saker fungerar. Ett enkelt test man kan göra är att ställa en multimeter på batteriet, starta och låta gå på tomgång. Sedan sätter man på fler förbrukare och kollar när spänningen sjunker. Går man inte över det vet man att det aldrig kan gå minus inte ens på tomgång. I mitt fall var det halvljus och båda sätesvärmare (10A/st!). Vet inte hur mkt spolarmunstycke o uppvärmdra speglar tar, de styrs automatiskt beroende på utetemp. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
"du får inte ladda mer än 3,6 Ah. Marianne Sterner, Vi Bilägare" Då laddar man ju inte i just mkt. Men de menar nog att man inte ska ha högre laddström än 3,6A... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.