AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
15.376

Fler med batteriproblem i kylan?

Sida 1 av 6
Verdi
330:n varnade för att batteriet var dåligt i morse. Hade -23 grader ungefär. på mina 15 km till jobbet rörde sig inte temperaturmätaren sig ur fläcken så antagligen gick mycket kräm till att hålla värmen i kupén, på sätet och i ratten... Ringde BMW och de sa att jag inte direkt var den första som ringt och var orolig för batteriet.

Någon mer?
Köp en C-tek, billig investering som man har mer nytta av än vad man först tror!
Men det förutsätter såklart att man har tillgång till eluttag i närheten av bilen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Faktiskt inga batteriproblem trots att mina bilar stått ute oanvända i en vecka i kylan. Den ena är dessutom full med en massa utrustning som borde dra ström (dock ej bensinvärmare). Jag är positivt överraskad. Men så kör vi bara långa sträckor för tillfället (20km plus varje gång)

(Outback 2.0d och Peugeot 308SW Allure)

-------
//Lövet
Verdi
Ja, får nog köpa en laddare. Första gången på 17 års bilägande som jag har detta problem. Typiskt...

Servicerådgivaren på BMW sa att bilarna är gjorda för att gå minst 10 mil om dagen för att batteriet ska laddas upp ordentligt. Låter ju helt barockt. Vem kör så mycket?
Bilarna de senaste åren har ju en mängd elslukande finesser som under 90-talet endast fanns på de värsta lyxbilarna. Batterierna har inte hängt med. Skaffade C-teken till XC90 jag hade innan då den drog våldsamt med ström - särskilt motor/kupévärmaren var en riktig bov.
Kom ut idag, det gick knappt runt på min fick kabla igång den, stå en vecka är ingen fara alls, men jag kör knappt det är bara på helgerna korta sträckor.
Nu har jag inte tillgång till eluttag riktigt surt när man har en bra ctech och alltid brukade ladda på bilen innan och efter vintern, hade aldrig några problem.
Mitt batteri är dock 9 år så jag kommer nog få byta ut det, det blir att ladda det fullt och sen belastningstesta.
1.5 mil är för kort sträcka för att batteriet skall "återladdas" till samma nivå den hade innan kallstarten, speciellt i en modern bil vilken är mer eller mindre späckad med elektronik. 10 mil låter rätt rimligt, men det behövs inte varje dag, däremot är det nog bra om man kör 10 mil i sträck iaf en gång i veckan...

I min 20 år gamla bruksis så sitter det ett Biltema batteri som har ett sånt där "Magic Eye". När det monterades var ögat "vitt" (pga en av flera "djupurladdningar" under de år jag haft batteriet i min "finbil", där jag helt enkelt glömt bort att koppla loss batteriet o så har bilen stått larmad o allt i typ 6-7 mån utan att startas vilket fått batteriet att bli "helt tomt").Vitt i "Magic Eye" betyder "Kasst batteri byt ut". Men jag fortsatte att köra med det, typ 2-3 mån senare var det "Grönt" i ögat, vilket betyder "Batteriet i gott skick". Iaf som kallast var det väl för nån dag sedan, typ -11, inga problem att starta bilen. MEN, jag har kört en hel del korta sträckor sista veckan, max 20 km typ. Och faktiskt, i morse när det var typ -7 så märkte jag att startmotorn inte spann fullt lika snabbt som vanligt, men det råder vi bot på genom att köra en längre tur :). Ett "ful-knep" kan vara att köra bilen i sportläget (antar att du har automat) så generatorn laddar mer (högre motorvarvtal), det bör bli mer ström "över" till o ladda batteriet?
Köra i sportläge kommer inte göra nån skillnad.
Verdi
Jag fattar inte varför jag aldrig kan såna här "manliga" saker. :-) Jag hatar verkligen att åka till typ Bauhaus och såna ställen. Alla andra verkar så säkra på en massa praktiskt. Det lilla jag kunde är obsolet. Finns inga tretums-spik eller plankor på tvåtum-fyrtum längre. Hehe.

Nu har jag åtminstone köpt en underhållsladdare. Får väl stå i natt. Hoppas jag gjort rätt.
Delorian: Varför inte? När jag bytte olja på min fars 520DA -15 så varmkörde vi den i "sportläget", den höll kvar längre på växlarna, o varierade man hastigheten en aning så varvade den kring 1800-2000 i stället för typ 1200 som den gör i "Eco Pro". Oljan nådde typ 100 grader efter 35-40 min, hade han kört den i "Eco Pro" läge hade det dröjt lätt det dubbla. Så analogt borde ett högre varv ge mer "ström över till o ladda batteriet". O ja jag vet att laddningen styrs av betydligt fler parametrar på en modern bil än en 20 år gammal bil, men jag har svårt att se att varvtalet INTE skulle vara en faktor som påverkar. Men om du vet bättre, så får du förklara ingående varför varvtalet inte är av betydelse.
Med X6:an vi hade i 3 år så var det ständiga problem med batteriet vintertid vilket var oerhört störande.
Visst det går att plugga in laddare men det känns för mig helt absurt med bilar i miljonklassen, dock något jag var tvungen att göra för att bilen överhuvudtaget skulle fungera.

-12° i morse och A7:an påvisar inga problem med batteriet...

München
Dawwe för att laddningsregulatorn begränsar laddströmmen, annars skulle ditt batteri koka när du varvar bilen.
Att olja blir snabbare varm har inget med batterladdningen att göra.
Men det jag sade var att om varvtalet är lågt som det är om man kör i Eco-Pro så räcker inte den alstrade strömmen till att ladda batteriet. Vid ett högre varvtal så blir det ett överskott på ström som kan användas till att ladda batteriet. Jag vet mycket väl att batteriet inte kan laddas "hur fort som helst", men trots detta så har jag laddat upp helt djupurladdade batterier (tex batterier som sitter i min bruxis just nu) enabart genom att bruka bilen (jag kör i regel långt, typ 30 mil eller mer i stöten).
Parallelen med oljan tog jag för att visa att varvtalet har betydelse i fallet med att bygga värme i motorn, liknelsen består i att man kan mycket väl återladda batteriet även i Eco-Pro läget, men man får köra längre...
Sorry men 30 mil räcker inte att ladda ett djupurladdat batteri fullt.
Det är inte laddat bara för att man kan starta bilen ett par ggr.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har så kallad ogynnsam körprofil, dvs mycket korta körningar och totalt sett ganska få mil. Under normala förhållande kör jag mindre 90 mil per månad och på vintern ligger körsträckan ännu lägre.
I går kopplade jag in laddaren, men det tog mindre än en timme innan den indikerade fulladdat batteri, så det verkar som om batteriet klarat sig bra.
Det låter för lite, hur många ah är laddaren på?
delorian: Var påstår jag att XX mil räcker att ladda fullt :)? Iaf batteriet har suttit i bilen i drygt två sedan det monterades djupurladdat ("Vitt" i MagicEye) o har fungerat felfritt hittills iaf, och det är "grönt" i MagicEye sedan 18-19 månader minst... Så jag tycker nog att batteriet är tillräckligt pålitligt/funktionsdugligt trots allt :)
Det enda jag påstått är att 1.5 mil inte räcker att återladda batteriet till den nivå den hade vid kallstarten. Sen om den nivån är 60% laddning eller vad det nu är inte relevant.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
delorean, laddaren är en ctek zafir.45
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Köp en sån här: Länk
Fantastiskt smidigt att alltid ladda batteriet när man stoppar i motorvärmarsladden.

//RX400h -08
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Visst räcker 1,5 mil för att återladda batteriet!
Det går åt väldigt lite för att starta en bil, ännu mindre i en modern bil som startar innan man hunnit säga "förgasare". Undantaget är om bilen stått parkerad länge (2-3 veckor?) så att batteriet hunnit dra ur lite.

Enkelt räknat, säg en start är 300A i 3 sekunder = 0,25Ah. Ett batteri absorberar LÄTT 0,25 Ah på 60 sekunder om man räknar med 15 A laddström. Detta är konservativt räknat men så tillkommer också lite förluster i batteriet vid den höga strömmen. Även med en faktor 3 så är det 180 sekunder. Dessutom, ju mer urladdat det är desto mer ström kommer ösa in i batteriet!

Som jämförelse laddar min E39 ur ca 0,7 Ah per dygn den är parkerad.

Om bilen blir trögstartad när det är kallt (fast bilen bara stått parkerad 1 dag) är batteriet dåligt, och att ladda med en laddare löser inte problemet, även om det kommer hjälpa till att starta just efter att man laddat. Visst, tjuvström kan också vara en orsak men då går bilen inte starta om den stått parkerad en vecka när det är varmt väder.

Jag bytte just batteri och jag mätte verklig 0,1C-kapacitet till 3,4Ah!! 3,4!! Ska va 70! Det kunde fortfarande ge ca 570A i kortslutningsström, därför gick bilen att starta, eftersom motorn alltid startar direkt.
Gick alltid utmärkt att starta om den användes varje dag, och aldrig om det var minusgrader. :)
Stod den 3-4 dagar gick det inte att starta då 3,4Ah i kapacitet snart är 0 kavr med normal vilourladdning på 0,7Ah per dag.

=> Det är en myt att man ska köra runt halva Sverige för att återladda en start (om bilen är frisk och startar direkt). Snarare runt halva kvarteret. :)

=> Ett bilbatteri i en bil är aldrig helt fulladdat om man inte kör flera timmar i sträck varje gång. En smartladdare kommer alltid ladda i en del innan den stoppar, detta betyder inte att batteriet är dåligt!

=> Blir bilen svårtstartad i kyla även efter bara en arbetsdags parkering, byt batteri.

=> Att ladda med batteriladdare då och då förlänger livslängden på batteriet, men återställer inte redan förlorad livslängd.

=> Jag blir lite irriterad när det gärna hänvisas till "ogynnsam körprofil" när det många gånger i själva verket är "förbrukat batteri". Särskilt som batterihanteringen på nya bilar är så mycket smartare och ser till att ladda upp batteriet efter start. Nyare bilar drar mer i vila och detta tillsammans med start/stop ger fler laddcykler = kortare livslängd på batteriet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.