AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
2.054

Alfaklubben bättre?

Sida 1 av 2
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Har en kompis som kör Alfa...
Han påstår att Alfaklubben alltid har bättre tider än BMW klubben vid bankörning...
Stämmer verkligen det? Har svårt att tro det ;-)

/Kristian

------------------------------
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Vi böjd in alfa klubben till vår träff 2001, INGEN kom. (gävle träffen)
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Vi böjd in alfa klubben till vår träff 2001, INGEN kom. (gävle träffen)
Esa
Fan trot..

Knutstorp 1.16.35
Gelleråsen 1.24.50
Kinnekulle 1.06.38
Anderstorp kort 1.06.44
lång 2.04.30
Grusse
Har också väldigt svårt att tro att en "Fattigmans Ferarri" alltid skulle slå BMW bilarna på banakörning.
Det lär väl finnas Alfor som är snabbare än BMW, likväl som det finns BMW som är snabbare än Alfor. Att påstå att Alfa alltid är snabbare låter ju som ett vanligt märkesentusiastuttalande.
Förövrigt så finns det VW som är snabbare än BMW och vice versa. ;-)

/Nisse
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Nisse C// Visst finns det snabba exemplar av alla märken, men i det här fallet skulle Alfaklubben överlag ha bättre varvtider än BMWklubben med gatbilar. Har svårt att se nå´n Alfa som hänger av tex en M3 på banan... får va en jävel på att köra i så fall ;-)

/Kristian

------------------------------
Länk
Nisse, din Golf är snabbare än väldigt mycket andra bilar på kullen :-D

---

Hursomhelst, låt oss teorisera för en stund (nej inte terrorisera ;-) Om vi tar min otrimmade M3 3.2 med uppgraderat chassie o r-däck. O så tar vi <sätt in lämplig Alfa här> otrimmad men med chassie uppgraderat o r-däck. Så kollar vi vad vi får för tider på Kinnekulle tex (där motoreffekt inte är allt) eller varför inte Superstage (fast där premieras iof motoreffekt...). VILKEN Alfa ska man ha för att komma under 1:04 på Kullen? Vilken Alfa för att komma under 1:30 på Emmaboda (där har man kört flera olika M-bilar under 1:30)? Jag älskar Alfor, men jag har faktiskt lite svårt att se vilken Alfa det skulle vara? Någon idé någon?

Sen att Alfaklubben är bäst på att arrangera många banträffar per år är ju nåt som jag ser som ett STORT plus! :-D

/Magnus T

-----------------------------------------------
Den blåe är till salu: Länk
(lite bilder o stuff på sidan...)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Kan inte annat än hålla med Magnus (som vanligt). :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag vet inte men jag har fått för mig att det finns fler banracingpreppade Alfor än BMW (åtminstone procentuellt). Och då kan det nog finnas fog för påståendet eftersom lättning, bättre chassi, bättre bromsar etc. gör mer än bara mer effekt runt en bana!
Att de (banpreppade bilar) ser för bedrövliga ut och knappt klarar en besiktning och framförallt nästan inte går att åka i vid längre "normala" sträckor pga urusel komfort är en annan sak!

Men då är vi där igen...jämför äpplen och päron! ;o)

Mvh
Johan B> Jo, om de får "full" preppning så så kan man självklart åka fortare. Men om man har kvar all inredning o plåt så är jag tveksam...

Men det kan ju vara precis som du säger, att de har fler fullpreppade bilar på träffarna. Och att de så att säga har fler bilar som går fortare procentuellt då... lr nåt... svammel svammel men ni fattar vad jag menar hoppas jag :-D

johann> Är ditt inlägg inte ett sånt som du skulle ta bort som admin ;-)

----

Men allvarligt talat du har ju både en Alfa o en M-bil. Så du borde veta ;-)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag tror de blandar ihop bilarna som kör i Alfa-cupen med våra gatbilar, eller rättare sagt är jag övertygad om det.

Finns en tråd på Alfa Power om varvtider där är ingen av gatbilsåkarna i närheten av mina tider.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Magnus,

Brukar jag ta bort många inlägg?
Ja
145
James
M3E30 -90
325-88
E60 525i
Alfa GTV6 är en häftig och mycket rolig bil att köra
men hjärtat drar till BMW ändå.
Visa användare
605
göran
525ixt-94
nya GTAn verkar kylig,
inte riktigt i modern-M3-klass
men 1-100 på 6,3 och 3,2 litersmotor
på 250 kusar knäcker de flesta.

presentaion:
Länk
datablad:
Länk

Ingen BMW-kvalitet men betvivlar inte att det
finns körglädje så det räcker. Provkör mer än gärna.

/göran,
vintermannen/
Behöver man inte kombi, behöver man inte bil
Har bara ett litet yttrande i all upphetsning:
FORZA ITALIA!
En Italienare i bratwurstgården,hehehe!!!
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Brukar läsa lite på Alfaklubbens sida, ty Alfabilar intresserar mig. Tycker dessutom att det är kul med folk som är entusiaster, vilket man bör vara om man vill köra Alfa har jag förstått :-)

Vad jag förstår hade man massslakt vid senaste banmötet. 30 avåkningar på totalt 100 deltagare. Vad tyder det på?

Dessutom verkar klubben lida svårt av en generationsväxling och fullt av personliga påhopp på forumet (italenskt temperament kanske :-)

/Anders C
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Alfa Romeo bygger bilar med själ.
Jag har haft nagra stycken, fantastiska bilar fast med lite tvivelaktig kvalitet.
Inte en vinter till med en bil som knappt gar att öppna och sedan inte stänga.

Banträffarna är lite "kaotiska" med buckel och incidenter.
Det är extremt ovanligt pa de träffar som BMW SC anordnar, jag har mest sett det pa parkeringen.
Men, kärnfragan, vem kör fortast?
Gar det verkligen att säga?
Genomsnitt av varvtider?
Vad jag däremot vet är att tva medlemmar ur "Alfa klubben" valde att avbryta den utbildning Scuderia hanseat anordnade pa Nürburgring.
Det gick för fort.

Varför inte samträffar?
De som har Alfa Romeo är oftast verkliga entusiaster, sant ar roligt.
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Låter lite som Ducatigubbarna som skruvar en
hel vinter och sen far på banträff och kraschar
bågen. :-)
Det sydländsk temperamentet verkar smitta från
maskin till människa.

/göran,
vintermannen/
Behöver man inte kombi, behöver man inte bil
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
He he, mer fanatiska tokar än Ducceklubbens aktiva medlemmar får man leta efter!

De gav ut en CD-skiva med enbart olika motorljud på från olika Ducaticyklar.
De ger ut en karta med "roliga mc-vägar" (bra asfalt och mycket kurvor) markerade. (Kul initiativ som även BMW-förare kan ha nytta av!)
De har en bullerfond som betalar medlemmarnas böterna för de som åker dit om de har "rensade" avgassystem, eftersom de anser att en Ducce skall avnjutas med det riktiga ljudet som uppstår när insatserna i dämparna är borta!
De har även en nummerskyskyltsfond som betalar medlemmarnas böter om de har för liten eller ej synlig nummerskylt eftersom de anser att nummerplåten stör de rena linjerna i designen!

Sedan annordnar de ett antal banträffar där de kör så det ryker och efter det brukar de flesta supa sig dyngraka på Grappa!

Vansinnigt seriösa på sitt lite galna sätt! Entusiaster ut i fingerspetsarna helt enkelt.

Kanske en del idéer för BMWpower/BMWCS???

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.