AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
15.631

M3 E92: Rimligt slutpris?

Sida 5 av 6
em
906
em3
M3 cab -03
Affärer är en fantastisk företeelse, det finns ( knappt) några egentliga regler för en affär "ska gå till", men för ska det bli affär, måste köpare och säljare vara överens!!!!

Ingen kan komma efteråt och säga att någon tvingade den andre, och det finns egentligen inga uppföranderegler, dock kanske "affärsmoral", men det är nog högst subjektivt.

De flesta som tyckt till i denna tråd, skulle inte vara beredda att börja förhandla från utgångspris. Det betyder sannolikt att en framtida förhandling sker kring ett lägre belopp. Säljaren har rodret i denna fråga, och måste bestämma sig för att ligga kvar, eller anpassa nedåt, om inga köpare är intresserade. Sedan kan det vara unikt hit och sann entusiast dit, men grunden för en affär är solid, S och K måste vara överens!

em3
"Skambud" för mig är om man använder en Litauenreparerad skrothög som prisreferens när man bjuder på en välvårdad bil med ren historik. En annan variant är att man bjuder 50% av utgångspriset ... och det är hela innehållet i mailet eller SMS:et, "du får X kr för bilen".

"Oseriös" är man om man lägger ett bud som man sedan inte står fast vid, även om bilen motsvarar allt man kan förvänta sig. En annan variant är att man helt enkelt inte har pengarna. Ytterligare en variant är att man börjar pruta/förhandla efter man redan kommit överens om priset, gärna efter att säljaren har tagit bort annonsen. Jag har varit med om att köpare har kommit med för lite pengar när de ska hämta bilen. Konsumentverkets kontrakt rekommenderas starkt.

Jag har inga problem med skambud, de ignoreras helt. Oseriösa bud är värre, då har man lagt ner tid och energi på att få till en affär helt i onödan.
Im
184
Immy
Bmw M5 E60 -06 Svenksåld
Gsxr 600 -03
Jag har ju haft en hel del bilar genom åren,
för min del skulle jag säga att 90% av affärerna så görs priset upp direkt via telefon,
och matchar skicket det säljaren sagt så är det affär.
Det gäller både då jag köpt och sålt.
em
906
em3
M3 cab -03
Dali, det är nog så affärer är, och kommer att de ut. Som säljare, söker man ett antal "spelare", som vill vara med i "matchen". Säljaren sitter i herresätet, kan utan motiv säga: du och du, får inte vara med i "matchen", men DU får, och då kan det leda till en affär....

Sedan kan du som säljare sortera olika "lekkamrater" som oseriösa, skamliga, och kanske t.o.m. trevliga. För saken, spelar det ingen som helst roll, för saken är knivskarp: affär eller inte, och det är du som säljare, som har rodret ( äger saken)

Är denna process för jobbig, låter man någon annan sköta försäljningen, eller hur? Hur svårt kan det vara med affärer, egentligen???

Men att klaga på "oseriösa", "skambudare" mm., visar bara att man inte själv klarar av alla komponenter i en affär, amen för mig!

em3
Snacka om tråd med det mesta off topic

/Anders
Då var M3an i Sundsvall såld. Rätt utgångspris = försäljning.
Peddan rätt återigen :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Så mycket för de som självsäkert skanderade 320' med andra ord...

-------
//Lövet
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Den bil det "skanderades" om är fortfarande osåld och finns I Kalmar för 389 000 sek. Jag säger (återigen) :

- Den går för 320 och inte en krona mer.
Aha...Så definitionen av en entusiast är alltså antalet bilaffärer/år och eller "hur mycket man köpt bil för senaste året"? Spännande. Jag skulle vilja kalla den personen för en "nasare", det är inte bilen som är det intressanta utan priset och möjligheten att tjäna snabba pengar.

Imola: Köp en Alpina BiTurbo E34, 850 CSi eller varför inte en Alpina B12 5.7 o fixa upp den i nyskick (finns en person som gjort just det med en BiTurbo på forumet), gör du det så får du min respekt, inte innan när det gäller dig. Alla gör vi våra val, istället för att köpa EN "entusiastbil" (för enkelhetens skull en M4 Coupe då den finns som manuell, vilket är ett krav från min sida) så har jag valt att äga ett antal "roligare" bilar. Jag kan åka i olika bilar alla veckans dagar om jag vill :D.

Det är några här inne som inte förstått att det är INTE 320' jag opponerar mig mot, utan det är sättet man lämnar budet på. Osett, mejl-bud eller över telefon efter 4 min är högst oseriöst när utgångspriset är 389', personligen skulle jag lägga på med en gång. Att motivera sitt bud, o då med mer än "Jag har inte råd med mer än 320', dessutom är den inte värd mer" är en helt annan sak. Jag hoppas att både Lövet och Imolarot kan förstå det?

Ett skambud är ett respektlöst bud när det levereras på ett burdust, tölpaktigt sätt. Visa säljaren så mycket respekt att du lyssnar på vad han säger/tycker. Är hans absolut lägsta 360' så kan man fortfarande åka o kika, och även lämna 320' i (motiverat) bud, klart större sannolikhet för acceptans än om man lämnar samma bud men osett, över mejl, telefon, brevduva eller vad man nu hittar på...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
TS får helt enkelt försöka avgöra vem han fäster mest tillit till. Antingen de personer som regelbundet gör affärer i prisklassen eller de som sitter hemma och polerar gamla bultar i garaget istället. Att åka och titta på bilen kommer göra 0 skillnad om det är 320' man vill betala. Den biten var dock egentligen aldrig på tapeten utan endast en värderingsfråga.

-------
//Lövet
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Är det någon i tråden som har varit kontakt med säljaren för att diskutera priset?
Phoenix M3: Vad såldes M3an för i Sundsvall?
Vet inte men snabbt gick den :)
Även den i Sthlm 2011 för 425 är såld
Rätt försäljningspris för en fin senare tillverkad M3 med rätt utrusning och historik kanske är någonstans runt 400´ idag med tanke på de utannonserade priserna förutsatt att bilarna verkligen har sålts. Bilen i Sundsvall låg ute på annons länge och priset sänktes i omgångar. Prisnivån är fortsatt vikande misstänker jag. Det är köparens marknad på M3 E9x och kommer nog att vara det med tanke på att det är en modell som såldes nya under en period där man kastade billiga krediter efter folk.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Nja den svarta 08:an på Molins i Sundsvall var ju inte ens på Blocket en vecka..begärdes 314 och jag skulle bli förvånad om de släppte den för under 300. Jag blev erbjuden nånstans mittemellan utan byte.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

@Lövet hahahaha...

@Dawwe Tycker du en M3 från -08 är en entusiast bil? Tror inte man skall underskatta förhandsbud, det är ju bara att lägga motbud eller radera mailet om det känns jobbigt.
Slippy: Beror på vem du frågar. Att döma av din vagnpark så skulle det aldrig vara en entusiastbil. Men frågar du någon annan så kan det mycket väl vara en just sådan bil, oavsett miltal, Bilen i tråden är unik med sina 3500 mil o förmodat goda skick. Så är man då ute efter en "slit o släng" bil så finns det nog billigare/lämpligare objekt? Om man däremot tänkt o entusiastbruka bilen (Phoenix M3's avsikt?) så är det en lite annan situation, Han söker (väl) en bil som är i det man skulle kunna kalla för "nyskick" (sanning med modifikation!) men till ett rimligt pris? Säljaren av objektet i fråga verkar ha en rimlig bil, med högt pris. Ett högt utgångspris kan vara till köparens fördel, det har jag själv erfarit några gånger, hur konstigt det än låter. Det gäller att skilja sig från den stora massan i sin approach, han får säkerligen "en hel del skambud" i stil med "Kompisch, min farfar köpte en likadan -09 med 5000 mil för 300', jag bjuder 295'...". Hur trött tror du han är på de mejlen? Kommer då det en intressent lite hux-flux som inte pratar pris alls utan bara skick, och dessutom kommer o kikar på bilen o fokuserar fortfarande bara på bilens skick så blir det annorlunda. Får man då dessutom bra kontakt med säljaren under tiden man granskar bilen, o dessutom visar genuint intresse för bilen så har man ett bra utgångsläge. Eller så vänder man på klacken efter 3 sekunder för man ser att bilen inte är intressant oavsett pris?

Jag har berättat det förr men 2011 köpte jag en bil, annonspriset bland de högsta på blocket. Jag ringde, o åkte o kikade. Så klart så var bilen inte i det skick jag ville ha den i, det är de aldrig. Men utgångsmaterialet var mer än gott. Åkte därifrån utan att diskutera pris men lovade att mejla mina intryck o även leverera ett bud efter att jag räknat på de brister jag upptäckt. Detta tycke han lät helt OK. Mejlade därefter ett motiverat bud ca 25% under begärt pris. Gissa om jag fick fingret? Det hette "Nääää det går aldrig, då byter jag den hellre mot nåt bytesförslag". Fine, hör av dig om du ändrar dig. Sen tänkte jag inte mer på den bilen. 3-4 veckor senare så kom det ett kort mejl, han accepterar mitt bud...Några dagar senare var affären klar, en av de enklare smidigaste affärerna han hade gjort sade han. Bilen gick från att ha varit bland de dyraste på blocket till förmodligen en av de mest prisvärda, på 3-4 veckor. Jag vill gärna tillskriva detta den goda kontakten med säljaren där vi uppenbarligen pratade samma språk även om vi hade rätt olika åsikter om hans bil, men där prisdiskussionen var enkel, rak och motiverad. Sedan finns det exempel där jag inte alls velat köpa bil utan bara åkt o titta på bilen för att den beskrivs (på forum!) som "ett utmärkt objekt o nån entusiast måste köpa den innan nån keps-nisse klipper den". Den bilen ringde jag på, bland de billigare objekten. Flertalet som hade mejlat "Jag tar tåget imorgon om du släpper den för XXXXX". Till o med en tjomme som sade att han inte får sälja den innan han tittat på den? Iaf jag åkte o tittade, o jag var den första (!!!) som kom o tittade på bilen trots määäängder med mejl men även telefonsamtal, o dessutom en 3-4 veckor gammal annons. Nej inte "dawwe skick" men ett gott objekt. Mejlade ett motiverat bud, där jag prutade hela 3.5%...O budet godtogs med en gång. Bilen i min ägo ca 1 v senare. Ännu en affär där jag fick utmärkt kontakt med säljaren o vi diskuterade mer skick samt mina ev planer för bilen än pris...Men det är jag det :)
Naturligtvis kan en M3 från -08 vara en entusiastbil, det handlar inte så mycket om vad det är för bil utan snarare om hur bilen brukas. Bilen tråden handlar om verkar helt klart vara en bil som inte är direkt brukskörd så man kan väl hoppas att den hamnar hos en ny ägare med samma inställning som nuvarande.
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Uppdatering: den lågmilade coupen i kalmar har just gått ner från 389000 till 359000....... Känns som någon är redo att faktiskt sälja.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Jag gissar att den går för 330-340..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.