AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
15.629

M3 E92: Rimligt slutpris?

Sida 1 av 6
Hej.

Vad tror ni om den här? Skum färgkombo men gillar den samtidigt på något sätt.
"Galet dyr"? låga mil förvisso men pre-facelift.

Är 320' ett skambud?

Länk
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Absolut inte, nog ganska rimligt i mina ögon, jag hade en kontakt med gubben faktiskt då jag är sugen på en M3 igen men han var inte intresserad av nåt under 360 då iaf. Den saknar ju både M-drive och Edc och lite annat godis vilket drar ner priset oxå..
Årstiden gör det inte lättare heller :)
EDC/Mdrive bryr jag mig inte om men klart att det kan påverka framtida köpare.
Färgkombination tror jag inte är favoriten i allas ögon heller :)

Får se vad det blir, suktar efter en Z4M igen också, galet rolig bil.
320 är ett skambud om man lämnar det utan att ens ha sett bilen live, dvs man vet inte om bilen är intressant på riktigt eller inte. Att buda 320 efter att man sett bilen o dessutom kunna motivera varför förutom att man "inte vill betala mer" är däremot seriöst.
Skambud??
Nästan 18% under begärt pris.. Frågan är givetvis om "begärt pris" är rimligt, men lågmilade enägarbilar, svensksåld i silverstone växer väl ej på träd..
Vill nog anse att det är just ett skambud..
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

389 för en 08!? Vill han ens sälja?? 350 ser jag som "rätt pris" att gå ut med... färgkombinationen skriker lösaktig, men det är så individuellt!

Gå in med 320 och se , han kan ju inte mer än neka !
Bj
67
Björn78
BMW 135i -08
Vänta på en Z4M om det är det du suktar efter :)
Att gå in med 320 utan att ens ha sett bilen och kunna motivera varför man inte anser bilen vara värd mer (att man inte vill betala mer än 320 är inget motiv...) är ett effektivt sätt att skaffa sig en usel relation med säljaren, vilket kan straffa sig längre fram. Jag är mäkta "fascinerad" av vissa åsikter här inne, hade det varit en "känd forumsmedlem" som sålt bilen i fråga hade det nog hetat "Jo du ligger i det högsta prissegmentet helt klart. Men vi vet ju hur fantastiskt felfria o extremt välvårdade dina bilar brukar vara, dessutom växer ju inte 3500-milare på träd. Behåll utgångspriset men var öppen för seriösa bud, du bör kunna få runt 360' för den iaf".
Nej behandla andra som du själv vill bli behandlad, med respekt skulle jag vilja säg.
Att börja med att inte prata pris utan fokusera på objektet fungerar förvånansvärt bra, rätt kontakt med säljaren kan leda till att man får bilen till helt rätt pris, sen om det är 320 eller 350 eller vad man enas om får man se efter man sett bilen, och om den ens är intressant? Jag har personligen tittat på flertalet bilar utan att ens leverera ett "bud" då bilarna inte var intressanta efter en titt, i några fall prutade till o med säljaren på plats. Och flertalet säljare har sagt "Hör av dig om du ångrar dig, jag säljer hellre billigt till dig än o sälja för samma pris till nån burdus som börjar med att pruta det första han gör", det är praktexemplet på en "god relation med säljaren"
Missuppfatta inte mig, jag har aldrig gett ett bud innan jag kollat på en enda bil utan här handlade det väl snarare om vad den kan vara värd enligt marknadspris.

Jag tar för givet att bilen är i mint condition och att jag skulle bli nöjd när jag ser den.

Jag ville få folks uppfattning om vad den är "värd".

Jag uppskattar själv inte bud på mina bilar innan folk sett dom.

En bra kontakt med säljaren är en självklarhet Dawwe och jag hade inte tänkt att skicka ett mail med "du får 320" om det var det du trodde?
Phoenix: Lite åt det hållet iaf... Men gott att du inte ägnar dig åt "skambud över mejl utan att ens ha sett bilen". Jag tror att 320 kan bli svårt. Om det är som Peddan säger att under 360 var inte intressant för typ 6 mån sen, så tror jag att ett motiverat bud runt 340-350 kan mycket väl bli accepterat, om han verkligen vill sälja? Jag håller det inte för helt osannolikt att han kan få mer än så, välskötta lågmilare kan dra iväg, och kom ihåg att M3 9X kan vara den sista N/A M-modellen...

Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Självklart ska man titta på bilen först.... Regel nr 1
Läs av säljaren, så gott de går.. många uppskattar att man är rak och ärlig på samma gång utan en massa kletigheter...
Även om bilen är mint är inte M3 -08 värd dessa pengar oavsett N/A M-modell (inte än i varje fall) och i synnerhet inte i Sverige!

Skorp: Inte värd de pengarna enligt dig. Alla är olika. Har man då letat "länge" efter en "mint" bil med låga mil och alla tidigare objekt har antingen varit "inte fullt så mint som säljaren påstår" eller att "milen varit för höga" eller whatever så har man kanske en helt annan åsikt. 30-40' högre pris för att få en bil i det skick man förväntar sig, med lågt miltal kan mycket väl vara ett fynd för den spekulanten. Jag har inte sagt att jag skulle gett 389' för bilen i fråga, för visst skulle jag pruta, men inte så jag skäms, o det först om bilen är intressant på riktigt. Som bekant så räcker det om EN person kommer o tittar på bilen o säljare och köpare enas. Då kommer spekulanten som bommade tänka "Fan att jag missade den där fina M3 pga några futtiga 1000-lappar!"
Ni resonerar rätt båda två.

Om bilen legat ute för 350 och man får ett bud på 320 så anser jag knappast det som skambud, så frågan jag letade lite efter är ju om 389' är på tok för högt :)

Paddan som kommenterade först har vad jag anser bra koll på M3 E92 då han ägt 5st? Jag har inte alls så bra koll på E92.

När jag köpte min Z4M så ville jag ha en unik bil, sv.såld med låga mil (2800 för att vara exakt) och den var lätt dyrast på blocket = 325.000:- men jag betalade väldigt mycket mer för just svensksåld med låga mil.

Missar man sin drömbil för 20-30' i sammanhanget så ångrar man sig nog bittert, ja.

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
OT men vad menas med N/A?

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Natural Aspiration...Dvs inte överladdad (turbo,kompressor eller en kombination av båda)
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tack Dawwe ;-)

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Dawwe,
N/A betyder "not applicable" om man ska vara petig. Korrekt förkortning torde vara N. A.
Bj
67
Björn78
BMW 135i -08
Nej, det betyder Not Awailible.

Med andra ord, det har många betydelser beroende på branch etc men här åsyftades det som Dawwe skrev :)
Available :D Ska ni rätta så se till att få det rätt (nu får jag säkert sota för detta *haha*). Och man brukar skriva (slarvigt) N/A som då kanske mer korrekt skall tolkas som Naturally Aspirated :D
Bj
67
Björn78
BMW 135i -08
Skärpning 😆
Jag sålde en lågmilad svensksåld M3 -08 i somras och kan säga att det viktigaste av allt är att vara seriös som köpare.

När man som säljare har fått mer än tio bud där alla man börjar prata affär med faller bort så blir man väldigt less som säljare. Ett säkert sätt att framstå som oseriös är att maila ett bud utan att se bilen eller prata med säljaren.

Ring alltså först och prata med säljaren. Om bilen är inom rimligt avstånd så åker du även och tittar på den, provkör om möjligt. Är den för långt bort, begär att få bilder på det du vill se, ex vis fälgar, däck, lack, stolar, servicebok etc. Kolla annars upp servicehistorik på plats.

Lägg sedan ett bud (som du verkligen kan och vill betala för bilen) och förklara hur du resonerar, det är ganska stor skillnad mellan utgångspriset och ditt bud, om han ligger väldigt högt jämfört med marknaden så bör du inte ha några problem att visa det. Var dock realistisk, det går inte att använda en Litauenlagad "lågmilare" som prisbarometer i det här fallet.

Om han inte accepterar ditt bud så fråga vad han kan tänka sig att släppa bilen för. Om det är ett pris du inte tycker är intressant så är det bara att tacka för sig och gå vidare till nästa bil.

Lycka till. V8:an låter underbart! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.