|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
+1 på den |
|
| +1. | |
|
Skillnaden mellan en entusiastbil och en vanlig bil är att entusiastbilen - om den sköts väl - kan stiga i värde. Titta på prisutvecklingen på E30 M3. För drygt 10 år sedan funderade jag på att köpa en -87:a som gått strax över 10.000 mil, den var då till salu för 75.000. Idag skulle en sådan bil vara värd >400.000. Tror inte det finns så många V70 eller 520D som har en sådan värdeutveckling. |
|
|
Det kommer ta 20 år innan den här bilen slutar sjunka i värde. Knappast en faktor nu. ------- //Lövet |
|
|
Jag tycker bilen är så pass ny och har så få mil på mätaren att allt annat än nyskick gör att man backar därifrån oavsett om den kostar 320 eller 360. Att skriva ett mail eller gärna helst ringa och få bekräftat att den är skött som den ska för att sedan fråga om priset innan man åker och tittar tycker inte jag heller är konstigt. Jag har inga problem att betala mer för en bil med få mil och rätt historik men det får inte gå till överdrift. Jag själv tycker den är värd 315-325. |
|
|
Haha, f-n vad Dawwe tjatar om sina "entusiastbilar". Är ju bara pinsamt. Och ditt reg.nummer syns hela dagarna. Att dölja det i annonser är endast bra för en sak, det är om man ev funderar på att byta in den någonstans så ser inte handlaren direkt att det är samma bil och vet vad man själv satt eller vad de måste sälja för att gå med vinst osv. |
|
|
@andreas_lofgren: Det får framtiden utvisa. Lågmilade E36 M3 kan ligga över 400.000 idag, ca 20 år gamla. M3:or i samma generation som använts som bruksbilar kostar en bråkdel av det. Den aktuella bilen tillhör sista generationen M3 utan turbo, den enda generationen med V8 och priserna kan mycket väl stabiliseras redan om några år. Det gäller lågmilade, välskötta bilar med ren historik. Bruksbilar med mycket mil och många ägare kommer att fortsätta sjunka. Svenssonbilar som V70 och 520D kommer aldrig att sluta sjunka. |
|
|
Visst är det så, men vad har det som eventuellt potentiellt kommer hända om 20 år för relevans för försäljningen idag? Bilen i fråga är i samma prisklass som en normal familjebil och inte unik på något sätt då den är tillverkad i tusentals exemplar. Det finns sannolikt hundratals bilar liknande den på marknaden men kanske inte till salu i december/januari. Därför tycker jag hela det här om att det är så speciellt att köpa just den här bilen och allt ska gå till så annorlunda bara är trams. ------- //Lövet |
|
|
Ni som inte är sanna entusiaster kommer aldrig förstå vad det innebär att äga en "entusiastbil". En bil man servar trots att den bara rullat 100 mil sedan förra servicen, man vaxar bilen trots att den inte rullat en meter sedan förra vaxningen, en bil där man byter saker för att de "inte har rätt utseende". Jag kan till o med byta saker för att jag stör mig på att detaljen inte är ny o att jag INTE kan vara 100% på att skicket är som nytt, även om mekanikern påstår att det är absolut inget fel på bilen någonstans... Hur många av er (icke entusiaster) hade bytt koppling,svänghjul med "extra allt" bara för att det är rimligt att anta att om delarna gått ca 9000 mil så kan de onekligen vara som nya? O märk väl, inga symptom alls från kopplingen på att den skulle vara det minsta på G! Nej Imolarot, mina regnr syns inte alls. M3 E36 3.2 kan man få från knappa 50' och uppåt, jag tackade nej till drygt 15000€, finns ingen svensk bilhandlare som skulle betala det för bilen, men om de fick köpa den för säg 90-100' så skulle den nån vecka senare stå i deras hall med superlativer samt en prislapp på en bra bit över 200', jag är tämligen övertygad...Priset jag (var) villig att sälja den för i somras var samma pris/värde en oberoende värderingsman värderade bilen till. |
|
|
Fortfarande: Vad har det med försäljningen av en bara några år gammal bil som finns identisk i tusentals exemplar? Vi pratar inte E36, vi pratar inte E30. Vi pratar inte ens E46 M3. Där är skillnaderna mellan exemplaren större. Vilket ändå inte innebär att det automatiskt råder särskilda regler för att köpa den (annat än i "entusiasternas" huvud tror jag) För 1 år sedan sålde jag min 540iA LCI E60 M-sport svensksålda lågmilare i toppskick. Den finns definitivt i färre exemplar än M3 E90 och den försäljningen gick till exakt som vilken bilförsäljning som helst. ------- //Lövet |
|
| Löfet: Du har gjort ditt i denna tråd. Tack för din medverkan, tror jag...Som sagt du kommer aldrig förstå vad det innebär att vara en entusiast. Phoenix M3 är definitivt en entusiast. Han har en bruksbil o vill nu ha en "entusiastbil". Försök att förstå skillnaden på dessa två saker, även om det inte är lätt. O jag förstår att du ser en bil, oavsett modell osv, som ett medel att förflytta sig mellan A och B. Den synen har inte en entusiast när det handlar om den tilltänkta "entusiastbilen". | |
|
Jag gör nog fler bilaffärer per år än du sannolikt gjort i din livstid. Men visst, din egen lilla värld av gamla E36or är säkert talande för den här typen av affär. Verkligen. ------- //Lövet |
|
|
Dawwe: Haha, skrattar högt åt galenskaperna här... Så bara för att jag inte håller med dig om nummerplåten och att man kan pruta över telefon så målar du upp dig själv som en sann entusiast och jag är en simpel bilägare utan intresse? Jag måste ju vara än mer entusiast än dig eftersom jag köper helt nya bilar som ingen ens har pillat på innan. Det är ju det ultimata! Hö hö. |
|
| Börjar spåra lite här nu. Skulle nog vilka påstå att hänger man på autopower så är vi nog alla entusiaster, sen kan man nog vara mer eller mindre nördig :) | |
|
Jag köper inte riktigt ditt resonemang med att jämföra en gammal bil med en nästan ny Dawwe, vem köper en bil med 3000 mil från 2008 och börjar byta saker som fungerar? Entusiast eller inte så bör den vara som "ny" |
|
|
Missade Phoenix inlägg, vi sansar oss och fortsätter prata om den aktuella bilen och inget annat tycker jag..:) Har du provat att kontakta ägaren Phoenix? |
|
|
Förstår inte riktigt problematiken och diskussionen om skambud/seriöst bud. Om en potentiell köpare är seriöst beredd att betala en viss summa (t om om bilen är osedd), är det ju bara att lägga det budet - det värsta som kan hända är ju att säljaren inte accepterar budet och då har man ju inte orsakat några större problem för vare sig "köpare" eller "säljare". Skambud är också bud och är det seriöst menat får man väl se det som ett "seriöst bud"! ;) Det kan ju faktiskt vara så att säljaren sitter i ekonomisk knipa och måste sälja och om det då bara finns ett "skambud", kanske det är bättre än inget bud alls. Jag vet en som köpte en Corvette genom att lägga ett "skambud"... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Anledningen dessa bilar rusat i pris är ren spekulation, tyskarna har dammsugit länderna på gamla fina BMW och annat med tron att Kina ska ändra sina lagar så man kan importera begagnat fordon, det är vad det i grund och botten handlar om. Många Tyska handlare har byggt upp stora lager med gamla fina bilar. Vi snackar inte Ferrari F40 eller GTO nu utan dussinbilar av BMW som rusat i värde, vi får väl se hur det blir med allt men spricker bubblan lär många sitta illa till och då är det bra med mycket cash på fickan. |
|
|
Lanab, vore intressant att höra hur du hört/vet att kineserna ligger och väntar på att få köpa begagnat från väst. Inte så att ja tvivlar, utan nyfiken på fakta. Jag vet att massor med kineser "står i kö" för bilköp, men har ingen aning om nivå som dom kan/ vill köpa på, inte heller hur stort det uppdämda behovet är.... em3 |
|
|
Håller med Johan B, det värsta som kan hända är att man får ett nej om man "skambudar". Och då höjer man bara..Bättre o börja lågt! För info så har det sålts iaf tre M3:or senaste månaden på under veckan där begärt pris legat runt 300, både sv-sålda och import på runt 5000 mil med varierande utr, års 08-10. Och den i Sundsvall på Molins lär inte bli långvarig heller... Ett realistiskt pris på trådskaparens bil är nog 320-340, om den motsvarar beskrivningen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.