AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
15.634

M3 E92: Rimligt slutpris?

Sida 3 av 6
Jag å min sida kan för allt i världen inte förstå hur man kan veta om en (entusiast)bil är intressant utifrån bilder o det ägaren påstår. Visst har det hänt att jag mejlat bud, men då på billigare bruksbilar där skicket kanske inte är det viktigaste utan där jag kan leva med brister som "suspekt klimatanläggning" eller "rispa på kofångaren". Min åsikt är att ju äldre en annons är med "galet" pris desto större chans har man att göra sig ett litet "klipp" om man sköter korten rätt. Säljaren blir förmodligen rätt glad när det äntligen hör av sig en person som INTE börjar med att pruta...
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Slippy: "Mailar alltid bud, om man inte kommer i närheten är det oseriöst att ta upp säljarens tid med att titta på bilen."

Väldigt respektfullt av dig.

Tillbaka till bilen. Det tar inte lång stund att konstatera att den nog är lite optimistiskt prissatt. Frågan är varför han säljer? Har han något annat i sikte och har fått ett inbytespris? Ny utmaning i livet så som husköp eller annat? Uppenbarligen är det hans ögonsten och nu vill han ha loss cash. Eller så vill han bara visa upp bilen och få lite bekräftelse.

400 mil/år är nästan lite sorgligt, den som köper den kommer högst troligt att i snabbare takt plocka upp miltalet och gränsen för en unik lågmilare suddas ut för varje mil. Så vad är då låga mil värt? Färgkombon är givetvis en smaksak, men jag tror inte det röda skinnet är förstavalet för de flesta. Det gör bilen lite svår. Bland annat.

Om man tittar på nedanstående bil så framstår den som ett betydligt mer prisvärt alternativ. Det är 120k emellan bilarna, är det verkligen motiverat?

Länk
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Dawwe: Jag hoppas inte du kommer o kollar på nån bil jag har till salu för att efteråt säga att du ska kolla vad den kostar i försäkring före ev affär..

Det är i mina ögon mer oproffsigt och oseriöst än och lägga ett bud på mejl..
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Som säljare sätter man lite högre pris för att ge prutmån, att skriva att priset är satt osv är bara oseriöst. Allt är prutpart utom maten på ICA och när ägaren av en affektionsladdad produkt (bil) själv sätter priset speglar det inte marknadsvärdet helt korrekt.

Folk som skriver varför man säljer bilen är också väldigt irriterande, som att försöka söka medlidande. Det får motsatt effekt på mig. Det är en bilaffär det handlar om inte att "hjälpa en vän".

Det är psykologiskt viktigt att låta köparen pruta lite innan denne kommer och kollar på bilen. Det priset kan mycket väl bli slutpriset om bilen överensstämmer med beskrivningen.

Med bilen i tråden hade jag ringt säljaren och prutat 25-30k innan besök och förhoppningsvis avslutat affären med ett pris mellan 340-350k. Det vore rimligt för om jag vore intresserad av en likvärdig fast billigare bil hade jag kollat på någon av de andra. (importerade, fler ägare, mindre bra skick osv.)

peddan: Svårt o kolla försäkring utan regnummer, jag utgår från att säljaren inte lämnar ut regnr "hur som helst". Ogenomtänkt replik från din sida?
Och låt mig förtydliga: Jag vet givetvis i vilken härad premien skulle ligga. Men för att kunna hitta bästa pris/villkor måste man ha regnr. Alltså så kollar jag försäkringspremien pga att jag ämnar köpa bilen. Sen om premien hamnar på 700 kr/mån eller 1500 kr/mån är inte en dealbreaker då jag förmodligen är mer än mycket väl medveten om vad premien brukar landa på. Hur tror du jag gjorde med min egenhändigt importerade E36? Premien fick jag först reda på efter att den fått svenskt regnr, men jag visste på ett ungefär i vilken härad priset skulle hamna...
@Robert: Vi värderar alla olika saker, det är väl därför diskussionen uppstår.

Den aktuella bilen är en svensksåld lågmilare med en ägare sedan ny, vilket är mycket ovanligt för en -08:a, för de som söker en sådan bil så är det långt mellan objekten. Köparen av den bilen kommer sannolikt att vårda den noga och lägga få mil på den, skulle inte förvåna mig om den rullar 400 mil per år även i fortsättningen. Jag körde 300 mil per år med min lågmilade M3:a, hade flera bilar och använde den inte som bruksbil.

Bilen du länkar till är en "normalmilad" importbil med 5 ägare i Sverige, okänt antal utomlands. Det går 13 på dussinet av sådana M3:or, missar du den här så kommer det tre likvärdiga annonser inom en månad (i alla fall under sommarsäsongen). Därav prisskillnaden.

Om det sedan är värt skillnaden i pris får var och en bedöma, vi värderar som sagt olika saker. Rätt pris (oavsett bil) är det pris som säljare och köpare enas om.

me
364
mephisto
M240i/6 -17
Jag förstår inte grejen med att inte visa/lämna ut regnr?
Har man något att dölja? Såklart måste en ev köpare kunna kolla uppgifter med hjälp av regnr. Bara slöseri med tid att utelämna regnr.

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Dawwe: Verkligen inte, EN seriös spekulant frågar väl efter regnumret innan man åker o tittar om det nu inte står i annonsen?! Och gör sin läxa så gott det går genom att kolla upp antal ägare/kreditskuld/skatten betald/ISPA/mm, samt om man har råd att äga den..:-)

mephisto: Stöldrisken? Speciellt om bilen står på/vid den adress där man bor? Svårt att "förstå" om man har en "bruksbil" endast, lättare om man har en "unik entusiastbetonad bil som man är rädd om".
Peddan: Jag skulle aldrig lämna ut regnr till nån spekulant över telefon, aldrig. Du vet aldrig vem som sitter i andra änden, kanske en potentiell tjuv? Förmodligen inget som slagit dig men gamla E34/E36 M stjäls ofta pga motorerna/drivlinorna som sitter i de, de är rätt populära i "vissa trimningskretsar". Och absolut, den potentiella tjuven kan ju komma o titta o på så vis få reda på regnr, men inte en chans att jag visar bilen i närheten av uppställningsplatsen, finns inte på kartan.
De uppgifter du efterfrågar kan man ju fråga ägaren om? Visar de sig INTE stämma med verkligheten så "vet" vi vad det är för slags säljare vi har att göra med eller hur? Läge o lägga benen på ryggen eller misstänka ugglor i mossen? Det finns alltid två sidor av myntet. Chassienr brukar jag fråga efter absolut, då kan jag kolla upp mycket!
mephisto: Jag förstår dem som döljer skylten i annonsen, men självklart ska regnummer/chassinummer lämnas ut för kontroll till seriös köpare. Annars kan det bli som 535i E39an här på autopower. Säljaren påstår att det är en 2001 svensksåld, men det är en importerade 99a tillverkad 1998! M-Paketet är INTE original dessutom. Jag har skrivit det i säljannons på FB efter andra haft en lång diskussion om svensksåld eller inte, där säljaren mörkade faktum, men den annonsen tog säljaren bort efter jag skrivit. Han är alltså fullt medveten om att det är en importerad 1999...

Länk

Vehicle information

VIN long WBADN21090GR70284

Type code DN21

Type 535I (EUR)

Dev. series E39 ()

Line 5

Body type LIM

Steering LL

Door count 4

Engine M62/TU

Cubical capacity 3.50

Power 180

Transmision HECK

Gearbox AUT

Colour COSMOSSCHWARZ METALLIC (303)

Upholstery STANDARDLEDER/SCHWARZ (N6SW)

Prod. date 1998-09-25

Order options
No. Description
216 SERVOTRONIC

261 SIDE AIRBAG FOR REAR PASSENGERS

302 ALARM SYSTEM

320 MODEL DESIGNATION, DELETION

339 SATIN CHROME

354 GREEN STRIPE WINDSCREEN

401 SLIDING/VENT ROOF, ELECTRIC

415 SUNBLIND FOR REAR WINDOW

423 FLOOR MATS, VELOUR

428 WARNING TRIANGLE

431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D

441 SMOKERS PACKAGE

456 COMFORT SEATS, ELECTRIC. ADJUSTABLE

465 THROUGH-LOAD SYSTEM

494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER

500 HEADLIGHT WASHER SYS/INTENSIVE CLEANING

508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC)

522 XENON LIGHT

609 NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL

629 CAR TELEPHONE (GSM) W CARD READER FRONT

670 RADIO BMW PROFESSIONAL

672 CD CHANGER BMW FOR 6 CDS

676 HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM

690 CASSETTE HOLDER

704 M SPORT SUSPENSION

761 INDIVIDUAL SUN PROTECTION GLAZING

801 GERMANY VERSION

863 EUROPE/DEALER DIRECTORY

879 GERMAN / ON-BOARD DOCUMENTATION

Series options
No. Description
202 STEPTRONIC

210 DYNAMIC STABILITY CONTROL (DSC)

280 LT/ALY WHEELS SPOKE STYLING

438 WOOD TRIM

520 FOGLIGHTS

534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING

540 CRUISE CONTROL

548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING

555 ON-BOARD COMPUTER

Sånt slipper man om säljaren är seriös och lämnar ut regnummer/chassinummer.

Mvh Stephan

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du skyddar dig inte mot stöld ändå. Om jag vill veta adresser till samtliga BMW M5 av årsmodell 1992 i Skåne så ringer jag bara Transportstyrelsen som gladeligen lämnar ut en sådan till vilken anonym förfrågare som helst.
Tjuvar är inte så korkade att de sitter och ringer på annonser på Blocket med den tidsåtgång och risk för avslöjande och spår det ger.

-------
//Lövet
andreas: Gör så :). Du kan hitta min bil, men du får leta för att hitta uppställningsplatsen...Och i fallet med äldre M är det nog mer "motor/drivline" tjuvarna som är de mer vanliga, dvs ytterst bilintresserade individer som råkar "spotta" en intressant bil av en slump, kollar upp regnr o sen så är karusellen igång i värsta fall...
Jag döljer alltid reg.nr vid försäljning för att iaf förminska eventuellt risk för stöld.
Det är aldrig något problem eller konstiga frågor om varför jag gör det.

Jag lämnar däremot ut reg.nr till den/de jag anser som seriös köpare.
Phoenix: Helt korrekt, resonerar likadant. Sen är det skillnad på bruksbil kontra "entusiastbil". Dölja regnr på min Passat från 1996?? Nääää *haha*
Dawwe: Problemet är att de som googlar ditt reg.nr även ser på biluppgifter vilka andra bilar du äger. Långsökt jag vet men man vet aldrig :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Förstår inte det ständiga upprepandet om "entusiastbil" i den här tråden och att det skulle ställa all logik för försäljning åt sidan. Bilen kostar som en nyare V70 eller 520d, inte mer.

-------
//Lövet
me
364
mephisto
M240i/6 -17
+1 Lövet =)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.