|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
| Tokdyr ! Färgvalet är ju högst personligt men jag tror inte att röd skinnklädsel står högst upp på listan för många. Dessutom, ingen EDC eller M-Drive, jag skulle inte titta på bilen oavsett skick. Ahh, jag som sålde min 08 i bra skick, visserligen med 6000 mil, med all nödvändig utrustning i somras för 295' Tror jag gjorde något dumt :-( | |
|
@Dali: tack för predikan , haha ;) Det är inte direkt den första bilen jag köper och jag hade inte tänkt maila ett bud :) |
|
|
Jag skulle aldrig komma på tanken att lägga en massa tid på att åka och titta på en bil jag inte tycker ligger rätt i pris. Att mejla ett bud (om det är realistiskt och underbyggt) ser jag inga problem alls med. Inte heller att få sådana när jag säljer själv. Att dock få "jag bjuder XX.XXX, ring mig!" på en bil som är rätt prissatt och det inte finns några andra objekt som är bättre prissatta" är förstås inte samma sak. ------- //Lövet |
|
|
Håller me andreas_lofgren till fullo i samtliga bilaffär jag gjort, både sålt och köpt så har alltid priset diskuterats i telefon alt. mail och till 99% klart innan titt och provkörning. Är man bara ärlig och rimligt prissatt så funkar det bra. Hellre någon som är ärlig och rak på sak än någon som ska ringa x antal ggr, provköra min bil en lördag förmiddag på min lediga dag, sen efter det komma med ett kasst bud. Den största faktorn är ju inte två stenskott på framspoilern utan oftast priset. |
|
| Det är "lite" annorlunda när det handlar om bilar som köps/säljs som "entusiastbilar"... Nej, en 325i E91 är inte en "entusiastbil". | |
| Håller med Andreas och Nicklas. Sjukt störigt med folk som kacklar och springer som yra höns runt affären innan de har kommit i "seriös mode" och kan haspla ur sig ett bud. Sparar alla mycket tid och energi om köparen tar bladet från munnen så tidigt som möjligt. J*vla tramsande många håller på med, det är en bilaffär, varken mer eller mindre. | |
|
@Phoenix: Jo, det kanske blev lite väl detaljerat, men det bygger på min erfarenhet från två försäljningar i somras, jag sålde två svensksålda, lågmilade tyska bilar med V8:or inom loppet av en månad. Alla oseriösa mailade eller SMS:ade sina bud utan att titta på bilarna. Den ena bilen såldes till den första/ende som ringde (fick flera bud via e-post/SMS), den andra till ett företag. Båda bilarna exporterades. @andreas_lofgren: Man kan givetvis diskutera prisnivå via telefon/mail i förväg om det är stor prisskillnad eller långt avstånd, men om det inte gäller dussinbilar lär man inte göra upp affären utan att titta på bilen så varför inte vänta med prutandet tills man har sett bilen IRL. @Nicklas_A: Eftersom Phoenix visar intresse för en svensåld lågmilare med relativt högt pris så kan man nog anta att skicket är viktigare än priset i det här fallet. Om man inte vill att 18-åringar utan pengar ska komma och provköra så kan man skriva i annonsen att provkörning sker med aktuell ägare bakom ratten. |
|
| Som sagt en jäkla skillnad på att köpa en bruksbil kontra en entusiastbil. Förstår man inte skillnaden mellan dessa två så...I rest my case. | |
| Jag köpte min m3 e46 årsmodell 2003 (tillverkad juni 2003) med 4200 ärliga mil på mätarn i en attraktiv färgkombo (lsb+svart skinn) våren 2008 för 275000 sek. Att en 8 år gammal bil med jämförliga mil ska kosta 389 är absurt. 320 är ett BRA bud. Och ja, jag VET att det är skillnad på e46 och e92, men värdeminskningen borde vara likvärdig. Jag har följt prisbilden på m3 e9x under ett par års tid och det känns som priserna stabiliserat sig runt 300, något upp eller ner beroende på säsong. Har vart så här ett tag nu. Jag menar att framför allt högmilade 2007, 2008 borde kosta en bra bit under 250 begärt pris. | |
|
Intressant diskussion, handlar om svårigheten att värdera, för vi har alla olika "drives" att bli lyckliga över bilar och annat i livet, eller hur? :) Håller med flera, kanske mest Dawwe, som lyfter svårigheten med värdet när det gäller "entusiast-objekt", då kommer olika tyckande att ge mer spridning i värderingen. Helt ärligt, Phoenix M3, du "scannar" lite, och vill nog helst tillbaka till superfavoriten Z4, eller hur? Det aktuella objektet kommer nog inte att nå utropspris, men om säljaren väntar till bättre säsong, ett par månader, kan det finnas någon som lägger rätt mycket, kan man tänka. Mycket låga mil, och om skicket är som beskrivs, är nog ganska attraktivt när våren visar sig.... em3 |
|
| Vem har påstått att man skall ge 389' för den? Ingen. Är 320' ett skambud i relation till begärt pris? Ja. Vad andra M3 har sålts för hör inte hit, varje säljare, köpare, och bil, är unik. Har man en fin bil som man är tvingad o sälja så får man justera priset. Är man däremot inte tvungen att sälja bilen men vill trots det avyttra den till rätt köpare så kan det vara som så att man har råd att vara selektiv i prissättning och vem man säljer till? Men visst kika på bilen, påpeka alla brister, fel mm som motivering till varför den inte är värd mer än 320' för dig, absolut! Men att lämna 320' som bud baserat på annonsen och på sin höjd ett telefonsamtal anser jag vara ytterst oseriöst. Att däremot ställa en fråga liknande "Är priset hugget i sten?" anser jag vara seriöst, det enda man då indikerar är att man har förmodligen olika uppfattning om värdet, men inte hur olika... | |
| Det är väl ganska uppenbart att 389 är för dyrt för bilen ifråga, för då hade den varit såld efter snart två månader på blocket. En sann entusiast struntar om det är vinter om bilen är "rätt". Och det är den inte med det priset. Tror nog att ägaren sänker priset så småningom om han verkligen vill sälja. Den behövde förresten nya sulor oxå..:-) | |
|
Peddan: Det du tar upp är ju precis sådant man kan använda för att motivera sitt lägre bud (nya däck runtom kostar typ 10'). Vi vet inte vilka bud han fått, om ens några. Vi tror oss veta att han vill ha minst 360' enligt dig Peddan. Det kan ju vara som så att bilen inte alls är så mint som den ger sken av? OT: Jag annonserade min ena E36 -98 för 20000€ på mobile.de i somras. Fick 2 seriösa "intressenter" varav den ena bjöd drygt 15000€ "osett". Jag svarade snällt att jag går absolut inte under 17000€ med tanke på skicket o hur påkostad bilen är. Jag skrev att han är välkommen att titta på bilen live så kommer han upptäcka att priset är relevant, om han vill ha en E36 i "felfritt skick". Nu kom han aldrig med motiveringen att han inte vill åka utan att veta att vi kan komma överens prismässigt. Och därmed var den diskussionen avslutad. Jag är inte tvingad att sälja, alls. Den kan gott stå i garaget tills jag dör, nemas problemas :). Så varje säljare är unik. Blir jag tvingad att sälja mina bilar så är det en helt annan situation då jag isf inte har möjlighet att behålla bilarna, "fyndläge" för köparna :D |
|
|
Ja Peddan, ingen deal så här långt. Men, entusiaster och "sanna entusiaster" är nog inget statiskt begrepp, de varierar i tiden. Det kan dyka upp nya. Det är ju en viss skillnad på 320'och kanske en 350-380', eller hur? Om jag sålde, och inte behövde pengarna, skulle jag nog avvakta, pga lite unik spec ( mil/skick). em3 |
|
|
Det är väl ok att ge ett seriöst bud per telefon om avståndet är långt. Jag har både köpt och sålt flera entusiastbilar (dock inte M-bilar) per telefon genom att komma överens om priset innan. Senast min 650 för en månad sedan. Vid två tillfällen har jag fått vända hem utan bil, men då är det inte priset som det varit fel på utan att skicket inte motsvarat beskrivningen. Och då är intresset bortblåst oavsett om säljaren sänker priset ytterligare på plats. Även sålt en bil till utlandet på det sättet vilket fungerade utan problem. |
|
|
Det blev en intressant diskussion, uppskattas :) Om vi går tillbaka till M3an igen. Om den låg ute för 350 (vilket kanske vore "normalt") hade 320 fortfarande varit ett skambud? Det tycker inte jag, sedd eller osedd. |
|
|
Tja...Jag tycker att det är alltid ett skambud att ge ett bud utan att ha sett bilen, speciellt om vi pratar om "entusiastbilar". Att fråga om "priset är hugget i sten" tycker jag däremot är helt OK! Jag tror du har allt att vinna på o skita i priset o fokusera på bilen. Prata inte ens pris när du tittar på bilen, fokusera på bristerna, ta upp de med säljaren, men inget prissnack, Sen knatar man hem med kommentaren "Jag återkommer med ett seriöst bud måste bara kolla upp vad vissa saker som försäkring mm kostar". Hemma kan man räkna i lugn ro, skriva ihop ett välformulerat o motiverat mejl där man ger sitt bud på ett vänligt o respektfullt sett. Drar man då iväg säg 325' för bilen i tråden så inser man nog att man får "fingret", eller inget svar alls. Får man ett svar så kan man alltid svara att man förstår men att budet kvarstår tills man köpt bil. Förvånansvärt ofta så har det hänt mig (nåja det var inga bilar i 100% entusiast skick vid inköp iofs) att säljarna har hört av sig uppåt 5-6 veckor senare och accepterat mitt bud. Jag har även varit med om en ytterst trevlig Eslövs-bo som hade en Audi A6 -99 2.9 till salu runt 2007 som det begärdes 40'. Han blev helt "överlycklig" när det äntligen kom två "rediga skånepågar och inga apor" *haha*. Bilen var dock inte intressant så priset diskuterades inte från vår sida, men säljaren var så trött på alla "apor som prutar i telefon" att han prutade ner priset till 25' själv men nej tack från vår sida. |
|
|
Tja...Jag tycker att det är alltid ett skambud att ge ett bud utan att ha sett bilen, speciellt om vi pratar om "entusiastbilar". Att fråga om "priset är hugget i sten" tycker jag däremot är helt OK! Jag tror du har allt att vinna på o skita i priset o fokusera på bilen. Prata inte ens pris när du tittar på bilen, fokusera på bristerna, ta upp de med säljaren, men inget prissnack, Sen knatar man hem med kommentaren "Jag återkommer med ett seriöst bud måste bara kolla upp vad vissa saker som försäkring mm kostar". Hemma kan man räkna i lugn ro, skriva ihop ett välformulerat o motiverat mejl där man ger sitt bud på ett vänligt o respektfullt sett. Drar man då iväg säg 325' för bilen i tråden så inser man nog att man får "fingret", eller inget svar alls. Får man ett svar så kan man alltid svara att man förstår men att budet kvarstår tills man köpt bil. Förvånansvärt ofta så har det hänt mig (nåja det var inga bilar i 100% entusiast skick vid inköp iofs) att säljarna har hört av sig uppåt 5-6 veckor senare och accepterat mitt bud. Jag har även varit med om en ytterst trevlig Eslövs-bo som hade en Audi A6 -99 2.9 till salu runt 2007 som det begärdes 40'. Han blev helt "överlycklig" när det äntligen kom två "rediga skånepågar och inga apor" *haha*. Bilen var dock inte intressant så priset diskuterades inte från vår sida, men säljaren var så trött på alla "apor som prutar i telefon" att han prutade ner priset till 25' själv men nej tack från vår sida. |
|
| Jag tror denna frågeställning varit upp i andra trådar förut??!? | |
| Mailar alltid bud, om man inte kommer i närheten är det oseriöst att ta upp säljarens tid med att titta på bilen. Brukar motivera det så i mailen, ingen som har haft problem med det. Sedan åker jag och kollar på bilen och stämmer allt enligt annons så står jag för mitt bud. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.