|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Har inte gjort nån felsökning än. Men upptäckte att givaren är rätt svåråtkomlig. Delar av insuget måste bort för att komma åt den. Så jag tänkte jag skulle bytt givaren oavsett eftersom den var billig på mekonomen och för att slippa skruva av och på en massa saker. Men den givaren har bara ett stift. Jag ringde och kollade. Nu har jag faktiskt inte kollat rent fysiskt på min bil men ska man tro på andra reserdelsnr så ska den ju ha två stift. Så den på mekonomen bör ju vara fel | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är en väldigt vanlig Bosch-kontakt (givare, spridare med mera) så om du har någon gammalt elkablage som inte ska användas till något så kan du knipsa en kontakt därifrån med lite kablage. Då är det enkelt att koppla in denna "förlängningssladd" och göra mätningarna på kablarna istället. Brukar alltid spara lite olika typer av kontakter just för denna typ av jobb. 107 SEK är ju nästan värt att chansa, hade ju varit värre om det var typ en 500-1000 SEK komponent. Glöm inte ny packningsring! Beroende på hur sensorkretsen fungerar så kan ju en enstiftsgivare fungera (den använder då motorblocket som jord). Men det hänger som sagt på hur sensorkretsen är konstruerad. Hade inte chansat på det. Om det inte fungerar, då står man där med ännu fler variabler i felsökningen och inte kommit någonvart, dvs man är i en ännu sämre situation än innan. |
| Idag fick jag äntligen bytt givare. Visade sig att insuget var tvunget att lossas helt och det var inte det lättaste. Mycket grejer i vägen osv men nu så funkar mätaren äntligen :). | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Kul att det löste sig och tummen upp för din återkoppling! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.