|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Eftersom jag lyckades posta i fel forumdel så testar jag igen. Upptäckte idag att min tempmätare stod i botten. Den har fungerat klockrent förut. Den står alltså längst ner på det blåa. Stänger man av så går den ner ytterligare och när tändning slås på så rör den sig upp till första strecket vid det blå. Termostaten är bara ett år gammal plus att den blir varm som den ska och det kommer bra med värme in i kupén. Kan det vara tempgivare som är knas eller kan det vara nåt fel i instrumentet? Mvh Fredrik | |
| Jag bytte tempgivare idag och det hjälpte inte. Ena stunden funkar den och ena inte. Under färd så åker den upp och ner i mellan åt. Känns som nåt glapp. Är det instrumentet som spökar kanske? Är det vanligt på dessa? | |
| Efter att ha sökt lite så har jag sett att det kan finnas två olika givare. Kan det vara så att det finns en givare som går till mätaren och en givare till styrboxen? Jag bytte den blå givaren som sitter i toppen för jag trodde det var den som gick till instrumentet. Är det nån som vet om det finns två till min bil? | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Oh ja! Finns som regel alltid två givare, iallfall från denna tidsperioden med M20, M30, M40/M42 och M50 motorer. Det bör ha varit runt när M44/M52 introducerades som de bakade samman allt i en enda givare. Iallafall, en givare går till motorstyrenheten och en annan givare går till instrumentklustret. En klassiker! :-) Här kan du ser de två givarna på en M20B25-motor Länk Och här är givarna på en M30B35-motor (sitter på termostaten till vänster om pilen) Länk På dessa motorer (M20, M30) är alltid den blåa kopplad till DME och den bruna kopplad till IC. |
Men du behöver inte byta tempsensorn för att felsöka om det är problemet eller inte! Helt onödigt. Dessa är helt vanliga NTC sensorer (negative temperature coefficient) dvs dess resistans minskar när temperaturen ökar. === STEG 1 : Först kollar du om temperatursensorn är OK === Du bara kopplar bort kontakten och mäter motståndet direkt över givaren. Med kall motor bör du ha flera kOhm i motstånd. Med driftsvarm motor bör du högst 500 Ohm i motstånd. === STEG 2 : Sedan kontrollerar du kablage och IC === Om du kopplar ur sensorn simulerar du väldigt stort motstånd (oändligt) vilket är samma sak som att den ska rapportera en väldigt kall motor. När du gör det så ska mätaren alltid visa kallt oavsett om motorn är kall eller är driftsvarm. Om du bryggar kablagets kontakt (bör gå genom att bara sätta dit en tunn wire men för säkerhets skull skulle jag satt dit ett typ 0.5 eller 1.0 kOhm motstånd eller något typ av motstånd iallafall) är det samma sak som att den ska rapportera en väldigt varm motor. När du gör det så ska mätaren alltid visa varmt oavsett om motorn är kall eller är driftsvarm. |
Det verkar som att även på M42 så går den blåa till DME och den bruna till IC. Men dubbelkolla detta med färgerna på kablarna till de olika givarna. DME använder BR/RT (brun/röd) och BR/SW (brun/svart) kablage. IC använder BR/VI (brun/violett) och BR/GE (brun/gul) kablage. |
Kollade om det stod något i Chiltons 3-Series Repair Manual (1989-98) och jodå! På M42 så är det mycket riktigt den främre sensorn som går till DME och den bakre går till IC. |
| Den givarn sitter också i toppen antar jag men längre in under insuget då? Jag såg på mekononen att dom har två olika givare. En blå och en svart men ingen brun. Är det fel då eller är det den svarta man ska ha? | |
Stämmer, givaren för IC sitter precis på samma ställe fast kanske någon decimeter längre in (dvs mot växellådan). Svart eller brun - färgen varierar beroende på tillverkare och när/var/hur den tillverkades - men den bör vara samma. Men man bör gärna inte gå efter färgen (speciellt inte när det gäller eftermarknadsdelar). Det är artikelnummer som gäller. Givaren för IC bör rimligtvis vara detalj #6 dvs artikelnummer 12 62 1 710 535 Länk Men varför ska du köpa en ny? Har du bekräftat att givaren är trasig? |
| Tänkte mer att jag ville veta ifall den är trasig så kan jag köpa en ny direkt 😊 | |
Aha, du tänkte ett par steg i förväg! Helt rätt tänkt! Crap, stod ju ingen info alls på Mekonomens sidor. Dåligt. Jag kollade Mekonomen med en 318ti -95 men jag hittade bara en givare som var under "Motorstyrning" så jag antar att det är givaren som ska ge signal till DME. Dyr pryl dessutom... Men jag hittade inte den andra givaren, dvs den som rimligtvis bara givaren som ger signal till IC. @sunkmaster : I vilken underrubrik (i Mekonomens webkatalog) hittade du den andra givaren? |
|
Jag gick in på Reservdelar sedan Kontakter. Ska man tro på bilden så verkar den bara ha ett stift. Länk |
|
Nä, original verkar ha två stift (vilka också stämmer överens med elschemat) Länk Länk Kolla i skissen nedan, där står artikelnummer 12 62 1 710 535 och det står dessutom att den är 2-polig (du kan även se samma artikelnummer dvs 1 710 535 på givaren i den första bilden i det här inlägget) Länk Jag vet att E30 använde sig av endast ett stift, se exempel från min E30 325ik -88 nedan, fast då var elschemat också anpassat efter det. Men nu pratar vi om E36 CPT. Länk |
|
Enligt skissen så verkar det finnas två olika. Star iaf två artikelnummer på nummer 6. Då får man ju hoppas att den på mekonomen bara är en bild dom har tagit och att den inte är enpolig. Annars får man beställa från tyskland :) |
|
Nej, det är inte två olika - det är bara ett nytt artikelnummer - det är så ETK anger ersättare. När det står "ENDED" på en detalj så finns ersättaren angiven på raden nedan (finns ingen på raden nedanför betyder det att detaljen utgått helt och kan inte köpas från BMW). Låt oss ta ett exempel, tex detalj #8 dvs 1 709 967 Länk Från början hette denna reservdel 13 62 1 284 397 men ersattes av 13 62 1 709 966 som i sin tur ersattes av 13 62 1 709 967 Du har helt rätt, ofta stämmer inte bilden överens med produkten (bilden är bara en exempelbild). Så det är inte omöjligt att givaren på Mekonomen är rätt trots allt. Men är det inte bara enklare att pinna in hos BMW på en kafferast och köpa den utifall det är denna sensor det är fel på? De har den nog inte i lokalt lager men troligtvis har de i sitt skandinaviska lager här i Malmö och då har du den nästa dag. Det finns hitintills inget dokumenterat fall i Sverige där någon blivit biten hos BMW's reservdelsförsäljning :-) |
|
Tror nog inte dom bits :). Men utan att veta så kan jag nog säga att den givaren kostar säkert 3 gånger mer hos BMW än hos Mekonomen. Men jag kan ha fel :). Kafferast blir nog svårt. Har minst 4 mil till BMW från jobbet så det blir en lång kafferast :) |
|
Det är en allmän uppfattning att BMW alltid är dyrare än tex Mekonomen, men så är inte alltid fallet. Här på forumet så har man iallafall en gång funnit att BMW var billigare än Mekonomen, och flera gånger har de haft samma pris. Jag vet själv tex att bromsskivor/bromsbelägg till min E87 kostar ungefär lika mycket på BMW som på Mekonomen. Så finns det fördelar med att köpa hos BMW (tex enkelhet att man vet att man får rätt, man vet inte exakt vilken typ/variant som sitter på sin egen bil, man behöver delen så snabbt som möjligt, säker på bra passform, kvalitet etc etc etc) så tycker jag att man kan kolla upp vad den kostar hos BMW. Hos Schmiedmann kostar den 319 SEK, så jag gissar att den kostar runt 350 SEK hos BMW. Oj! Ja, kanske en långlunch istället :-) Nä, är väl lite bortskämd här nere - har ju bara några kilometer till BMW både i Malmö (bor) eller Lund (jobbar) så här är det inga problem :-) Så yes, 8 mil ToR kan jag förstå är man lite tveksam till... Men rekommenderar att du felsöker också :-) |
|
Säger inte att BMW alltid är dyrare än tex mekonomen. Men oftast brukar det vara lite dyrare om man ska köpa hos biltillverkaren oavsett bilmodell. Kostar den 350 så är den ju ungefär tre gånger så dyr. :) Fast jag har inte så långt till bmw när jag väl är hemma :) |
|
Ja, i det här fallet verkar är det mer eller mindre 3 gånger dyrare - förutsatt att det är rätt givare Mekonomen säljer :-) Men är det rätt givare så är det inga problem att köpa eftermarknads i det här fallet - tycker jag iallafall! ramblingMode = ON; Yes, eftermarknads är som du säger oftast alltid billigare - men man ska inte göra detta antagande för alla delar. Som i mitt fall så var det ingen skillnad mellan bromsskivor/bromsbelägg. Samma sak med glykol, i princip ingen prisskillnad. Köper själv mycket eftermarknads. Och i det här fallet är det inga problem med eftermarknads, så länge som man får rätt del. Men det finns vissa delar som man vill undvika billigare eftermarknads. Fråga gärna alla som råkat ut för dåliga/undermåliga kamaxel/vevaxel-givare och mycket mer. Eller som i mitt fall, bromsslitagegivare (stort märke på eftermarknads). Det gick inte att koppla in helt i kablagets kontakt. Varför? Dåliga tillverkningstoleranser. Fick montera ihop hela skiten, köra till BMW och köpa en *rikigt* bromsslitagegivare, hissa upp hela skiten och sätta dit den nya - passade perfekt och sa bara klick. En annan gång stod jag med ett eftermarknadsoljefilter (inte från de riktigt stora) till min M30. Oljefilterbehållarlocket gick helt enkelt inte på. Undersökte i en halvtimme och till slut mätte - oljefiltret var några millimeter för långt. Som tur väl var hade jag ett annat oljefilter (Mahle/Knecht/Bosch som jag brukar använda) i reserv. Annars hade man stått där och fått knöla tillbaka det GAMLA oljefiltret. Eller än värre - tänk om du slängt det gamla oljefiltret - då kan du inte köra bilen alls! Finns flera liknande exempel på eftermarknads som jag personligen råkat ut för. Hi hi - kommer ihåg ett eftermarknads fördelarlock jag tog upp en gång. Allting var helt off center, så när de hade fräst ur kontaktpunkterna inuti locket så hade ena sidan väldigt mycket metall på dessa kontaktpunkter medans den andra sidan så var nästan all metal bortfräst på kontaktpunkterna! Tog ingen bild tyvärr... Släppte det direkt som det var pestsmittat! Stackars sate som köper det och monterar det, tänkte jag... Det är på tillverkningstoleranser, funktionstoleranser och kvalitetssäkring som eftermarknads sparar stora pengar på. För det är detta som kostar när det ska tillverkas. Men på många komponenter spelar det inte så stor roll. MEN! Det finns flera komponenter där detta är kritiskt och toleranserna (både monterings- och funktionstoleranserna) är helt avgörande. Så beroende på VAD för reservdel man köper så behöver man anpassa sitt inköpsställe! Vissa detaljer är bäst original, vissa delar fungerar bra med vissa specifika märken på eftermarknads och vissa delar fungerar bra med vilken eftermarknads som helst! Det gäller att veta VAD man ska köpa från VEM :-) Hur vet man det? Erfarenhet... Och undvika alltför mycket trampanden på minor... ramblingMode = OFF; :-) Men nu är jag nyfiken på hur det går med felsökningen! :-) Eftersom mätaren bara lägger sig i botten så är det viss chans att givaren bara gått sönder och det är helt enkelt ett avbrott i kretsen inuti givaren. Men det är nästan större chans att du har ett kabelbrott eller problem med instrumentklustret. Men, det är ju vad felsökning är till för att ta reda på vad som är fel.... |
|
Att köpa billiga delar vet jag att man ska se upp med, bereonde på vad det är och vad det är till. Det har man ju gått på en del nitar ibland. Men om vi tex pratar givare nu då så har ju inte bmw några egna. Är ju oftast bosch eller nåt sånt. Givaren jag bytte var tex en VDO men jag fick dit en boschgivare istället. Det jag menar är att man kan ju ibland köpa exakt samma givare med samma märke hos nån annan än just biltillverkaren och få den billigare. Och nu tog jag bara givare som exempel. Jag förespråkar aldrig billigt skit för man får oftast köpa nytt igen men inte alltid :) Felsökningen har inte börjat än för jag hinner inte riktigt efter jobbet så det får bli till helgen |
|
Aha, låter som du har bra koll på det där med reservdelar - då behöver jag inte babbla så mycket om det :-) När du väl hunnit ta tag i det så är jag nyfiken på vad felsökningen pekar på (och om det skulle vara givaren som är problemet så skulle det vara intressant att se hur givaren från Mekonomen faktiskt såg ut). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.