AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.584

Bmw 530DA med URDÅLIG kvalité

Sida 2 av 2
Den bistra sanningen är nog tyvärr att när man köper en BMW så betalar inte 550 tkr för att få problemfrihet. Man betalar 550 tkr för en drivlina och ett chassi i värdsklass. Studerar man bilen lite närmare så märker man ganska snart att det är på dessa områden som BMW har satsat hårdast. T.ex. är vridstyvheten på en BMW F10, smått otroliga 37500 Nm/grad. Alltså overengineering in absurdum. En Mercedes E-klass ligger på 29000 Nm/grad. Säkerligen skulle man kunna kombinera denna grad av ingenjörskonst med en hög grad av problemfrihet, men då skulle bilarna troligen kosta så mycket att de blev osäljbara. Om problemfrihet är prio ett så är nog inget av de tre tyska märkena ett bra val. Då får man vända sig till Lexus istället.
En annan intressant sak att nämna är det här med hur man väljer tillval till tyska bilar. Möjligheten att kunna välja varje enskilt tillval individuellt komplicerar produktionen något oerhört och är troligen ytterligare en anledning till att man inte når upp till Lexus problemfrihet.
be
37
bezbeckman
BMW F11 530D xDrive -17
Har kört min F11 530D automat, xdrive i snart 8200 mil utan minsta problem. Utöver vanlig service har jag bara fått fylla på glykol någon enstaka gång. Tycker det är en bil i toppklass.

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
De som skriver i trådar som denna har all rätt till att vara upprörda; har man köpt en produkt som man blir besviken på finns det all anledning till att risa produkten och ställa de som sålt den till ansvar.

Sedan är det upp till dem som läser tråden att göra generella slutsatser för alla produkter baserat på enskilda produkters kvalitet...

Den största undersökningen av alla är ADACs tester och där kommer F1x-serien ganska högt upp; den senaste undersökningen jag såg (baserat på 2 miljoner bilar) var att den var bland topp 5. Beroende på årsmodell och körsträcka så går det lite upp och ned; ibland 4:a och ibland 5:a.

Den vinner alltså inte, men kommer altid i topp 5, vilket visar på att det i grund och botten är en bra produkt. Men behäftad med fel.

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
BMW skall ju vara Premium (och kostar det)
- jag hajar inte argumenten att man får räkna med måndags-exemplar, komplicerade bilar etc...

- ALLA bilar skall vara 100% och är dom inte det
förväntar man sig att man blir omhändertagen som kund - just nu verkar det lite si & så med båda delarna.
Verdi
100% felfritt går inte att åstadkomma. Finns för många felkällor. Däremot ska man ju få bra service när något händer som beror på fabrikationsfel.
Jobbar man med tekniskt avancerade produkter så inser man att det är svårt att tillverka en evighetsmaskin,finns mängder av felkällor.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Om du tycker dessa två "problem" är exempel på "urdålig kvalitet" så skulle du testa Volvo.
Vibrerande bromsskivor, trist men kan vara handhavandefel.
Trist med klädseln givetvis, men kan hända
Finns inget som är 100% driftsäker,helt korrekt.
Alla bilmärken är behäftade med fel,helt korrekt.

Problemet med BMW är dock att garantier delas ut godtyckligt,dvs random.
Fel som inte täcks av garantier/goodwill bekostas om inte försäkringen täcker det så personligen.

Beviset är höjda premier där även BMW-Original försäkringar börjar inse att man måste höja sina premier för att bekosta svindyra reparationer.

Att jämföra fel vs märke är sunt,precis som det exempel med AUDI´s 3,2lit V6:a.
Känd problem motor tillika de sk TFSi motorer som har problem just nu.

Volvo som oftast beskrivs som tråkig,dålig,sunkig här på AP är också ett exempel på en bil som inte kostar svindyra pengar att äga/köra.
Visst hjul-lagren havererar,kostar ca 1500kr att köpa,byts på ca 30 min (S80,S60,S-V70).

Finns en rad vanliga brister på dessa modeller såklart,men inga större svindyra reparationer och dessa inträffar inte första 10´milen heller !
Det bästa är att Volvos bilar klarar vintern !

Men som här ovan skrev...själ har dom faan inte,därför finns bilar som Alfa Romeo och Bmw mfl kvar :)

Gillar ännu mina Bmw bilar jag ägde tidigare,men mina utgifter blev för stora för ägandet ( missflyt ? kanske ?? 5st ??? ).
Saknar bakhjulsdriften med ;)

Så vad göra ?
Jo jag sparar till en Porsche just nu...billig knappast vare sej i inköp eller att äga,men den kommer inte köras vintertid heller,där kommer min Volvo in i bilden ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.