|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vi köpte två bmw 530xdrive som tjänstebil för över 550 000 kr/st under 2014. Leverans lovades till 8 veckor av säljaren. Under april undrade vi om våra bilar kommer men vi fick svar att det dröjer. I alla fall vi fick bilarna slutet av maj och början på juni. Kompensation? Inte ens gummimattor eller något fick vi på köpet. Efteråt började problemen: - bilsäten i båda bilarna började att flagna som tydligen var fabrikationsfel på - båda bilarnas bromsskivor fick bytas då de vibrerade efter ca 1000mil - ena bilens oljanivå plötsligt försvann och den var på service tre gånger utan att de hittade problemet. - Idag 2016-01-02 började förarlåset krångla och öppnas inte. Varken med nyckel eller manuellt. Troligen blir det service igen på måndag. Bilen har nu gått 2700mil .... otroligt. Undvik både Förenade bil i Malmö eller att köpa BMW. Detta är min fjärde BMW men kvalitén droppar kraftigt och liknar kinesisk om inte värre...... | |
|
Tyvärr är F10/F11 som modellen kallas, inte alls i paritet med övriga BMW-modeller kvalitetsmässigt. Här har du 24 sidor läsning med andras fel: Länk |
|
| Tråkigt med krånglande bilar, men bara att vara på ÅF som en igel. Skulle ändå vilja hävda att just f11/f10 är den mest problemfria femman BMW konstruerat. Läser man tråden som det länkas till så är det mycket återkommande skitfel (lösa lister etc). Även fått detta verifierat av verkstadskille som jobbat med BMW sedan 70-talet. Exempelvis e39 är ett skämt i jämförelse. | |
|
Jag antar att det finns ganska många F10/11 jämfört med andra modeller. Kanske även att de som skaffar modeller av denna storlek är lite mer krävande och kanske mer av en entusiast? En sak som drabbade E39 var elfel men annars är det en bil som det går att laga rätt enkelt (själv eller på vanlig bilmek). Billiga reservdelar med då utvecklingskostnader redan är tagna. |
|
|
Jag vet att BMW Sverige just nu jobbar med kundnöjdheten då den just nu ligger i bott. Kan också meddela att även 5-serie GT inte heller är fri från småfel. Panel utvändigt som lossnat och lås i armstöd som bara flög ur fast det aldrig använts. Även tjutande bromsar har förekommit. Bilen har bara rullat 1600 mil så det kommer nog fler saker =) |
|
|
Man köper BMW för känsla,estetik,körglädje och hög upplevd kvalitet. Vill man ha en problemfri bil med det som prio finns lämpligare fordon! |
|
|
Hög upplevd kvalitet ?? Är inte detta inom problemfri bil ? Körglädje finner man inte heller på verkstäderna ! Bmw's kundservice kommer knappast öka då det inte faller i god hand att gnälla på BMW här på forumet. Vissa försvarar bmw's urusla kvalitet med näbbar och klor ?? Varför ??? Det enda som stämmer är att det är fåfängan som styr valet ! Inte vare sej körglädje eller kvaliteten ! Är man realist så räcker det att se de trådar som uppstår här på AP. Samma återkommande fel i kombination med nya fel skapar inte en premium bil. I dessa tider (vinter) ökar problemen för Bmw i vanlig ordning. Täta vv,dörrar/lås som fryser,vatten som läcker in mm mm är som vanligt ständigt återkommande problem. Skit fel som kostar ägaren sjuka pengar att åtgärda (om dom ens hittar felen vill säga). Böt märke för ~5 år sedan till Volvo. Har inte ångrat detta en sekund. Volvo=Hisinge/sosse container? ?? Undrar vilket namn bmw får framöver?? Kejsarens nya kläder påminner starkt om bmw's mytomspunna kvalitet och prestanda ! |
|
|
Du köper inte en Bmw för att slippa bekymmer. Du köper en Bmw av samma skäl som en alfa, jaguar, range rover osv.. Du söker en känsla. Känslan är inte bekymmersfritt, inte heller hållbarhet. Det är nära nog dags för att sätta samma stämpel på.Bmw som för range rover, alfa och jagga, "du ska ha två för en är alltid på verkstad." Det är ingen kvalitetsbil, men den förmedlar en känsla av det. Ibland På avstånd. Med starr När en tillverkare erbjuder nybilsgatanti som sträcker sig över minimikrav från konsumentlagstiftning... Då tror man nog inte riktigt på sin egen produkt.. Eller hur? Fel som kom på e39, följde 60/1 vidare till f-serie. Det är inte bara pinsamt. Det är rent ut sagt kass. Jag äger Bmw för känslan, har så gjort i flera år och omgångar Men jag tror inte att det är något det inte är.... |
|
|
Å jag som gick från Volvo till BMW av samma orsaker!? Totalt less på den dåliga kvalitén som mina Volvo hade, och i det fallet finns inget i övrigt att falla tillbaka på för att motivera köpet ;) |
|
|
Bilen kostade över 550000kr och en Porsche Cayenne kostar nästan samma. Det är mycket pengar och man förväntar sig kvalité..... Kvalitén på BMW sjunkit för varje år...... dåligt..... |
|
| +1 Centrallogik hahahaha | |
|
Det som aldrig går sönder eller blir sjukt och behöver omvårdnad saknar en själ. Själlösa saker är svåra att älska. Min högst älskade bil var en Alfa, nummer två en Bmw. Den Volvo jag ägt pajade ofta men var ändå själlös, antagligen zombie. |
|
|
Om du vill ha hög faktisk kvalitet med få bekymmer ska du köpa dig en bil som inte leder utvecklingen och med så få varianter som möjligt. Dvs en basbil där allt är utprovat och ingen nyutvecklad teknologi. Ta ett fabrikat som ligger några år efter det mest moderna och där du inte kan välja fritt i långa utrustningslistor. Ta också ett märke där motorerna inte vinner några innovationspros utan bara använder beprövad teknik. Då ökar möjligheten för stt slippa bekymmer. Men får du en skön upplevelse vid körningen? Är de bränsleeffektiva? Oftast inte!! **BMW-ägare i 35 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Ja, Marky34, begreppet "kvalitet kostar" verkar lite felplacerad i just bilavseende, om det är kvalitet=låg felfrekvens som avgör. |
|
Verdi |
Men snälla. Vilket märke är felfritt då? Själv har jag aldrig haft så lite problem som med BMW. Jämfört med mina Audis och pappas Mercor så vinner BMW på knock. |
|
Förstår inte vad alla pratar om ;-) Fel på bilarna blir det, dock är så många fel på en bil på samma gång jäkligt skumt, extrem otur. I familjen, sedan min farfar har vi haft BMW (just nu 6st på 3 personer) och vi har sällan stöt på problem, servat och kört in princip. Vi har även haft en och annan Volvo, Toyota och någon Opel - där har ni skit bilar, där har ni bilar som pajjar, där har ni bilar som är fruktansvärt tråkiga :-) |
|
| Amen !! | |
|
Nog är det rätt långt emellan felfritt och återkommande fel genom 10-20års produktion? (typfelen på 5serie touring sen, jag vet inte, tidernas begynnelse?) Eller att man som erkänd motortillverkare helt plötsligt uppfinner problem som inte fanns året innan (kamkedjor)? Eller vad tycker du, Verdi, är det bara gnäll? Har man som ts pyntat 550` /bil och de är ett halvår gamla, inte ens hunnit in.på första service men varit jojo på verkstad. Ja, då är det inte orimligt att känna en stor del besvikelse. "När du älskar att köra" Har själv inte haft några problem jag inte kunnat lösa själv heller, men det beror inte på bilen. Är dock ingen märkeafantast åt nåt håll utan vågar se saker för vad de är. Maskiner ihopsatta av människor och andra maskiner. Att Bmw skulle vara bättre än någon annan på att få det att hålla är rent osannolikt. Däremot kan de välja sina nya metoder med lite högre nivå av färdig produkt, om de vill ha ett gott rykte och branding. I många fall känns det som om slutkund står för utprovning. Inte helt osannolikt med tanke på hur många nya modeller, tekniker och andra funktioner som pumpas ut på kort tid. Som R&D människa blir i alla fall jag fundersam. |
|
| Kanske dra ner på komplicerade tekniska lösningar (som ger större risk för framtida problem) för att istället sats på att de grundläggande funktioner (som ger bäst nytta/utdelning). | |
Verdi |
Centrallogik, Självklart. Men exempel på måndagsexemplar finns det av de flesta märken. Har man otur är det inte bara gnäll. Det är ju självklart. Men i den här tråden låter det som att BMW är urusla genomgående. Vilket inte är sant. stugsittaren, Typ stolklädsel, lås, bromsar och olja menar du? Sånt som ts haft problem med. En rolig länk Länk "Den bil som överlägset leder statistiken över motorbyten är Audi A6 3,2 FSI." Intressant, för de flesta här på forumet brukar väl ange bensinmotorer utan turbo som de mest driftsäkra... :-) Samma sak med Mercedes 272-hästars bensin V6 som tillverkade mellan 2005 och 2008. Till sist en lista över bilar med flest resp minst fel: Länk Man ska undvika franska, italienska och rumänska (Dacia) bilar. Bäst är de japanska (Mazda, Honda, Toyota) bilarna. Men de är å andra sidan lika tråkiga att köra som att se på när färg torkar. Stinker billig plast inuti gör de också. |
Verdi |
Mats, Jag har gjort precis det (men inte primärt av den anledningen). Köpte en XC70 -16 med den 5-cylindriga dieseln. Men tror du inte det är en tickande bomb den också? Ironiskt nog. :) "Volvo Om du kör en Volvo med femcylindrig dieselmotor bör du kolla oljenivån regelbundet. Under vissa omständigheter, exempelvis med mycket kortkörning, kan oförbränd diesel komma ner i oljetråget och därmed öka oljenivån. När den blir för hög trycks olja upp i vevhusventilationen och in i insugningsröret – och motorn börjar varva utan att du rör gaspedalen. Motorn går heller inte att stänga av med nyckeln utan fortsätter att varva tills oljan tar slut, alternativt att motorn varvar ihjäl sig." Nej bilar är komplicerade. Fel kommer det att bli och det var inte bättre förr. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.