AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.298

Bildörr i sidan utanför affären. Jag blir så förb...ad!

Sida 1 av 2
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Sambon och jag var iväg o handlade igår. Parkerade på en p-plats med gott om utrymme runt omkring. Jag satt kvar i bilen och väntade på min sambo när en Audi svängde in o parkerade bredvid, alldeles för tight trots att det var helt tomt på platsen till höger om honom. Förardörren på audin slängdes upp och in i min bil. Ur steg en korpulent herre som helt klart behövde mycket plats för att komma fram. Dunk i sidan igen när han tog ett extra stöd med dörren mot min bil för att kunna häva sig upp ur sin bil. Hade svårt att behärska mig när jag klev ur min bil och undrade vad i h-e han höll på med? Fick till svar att "han bara lagt upp sin dörr lite försiktigt mot min", sen gick han därifrån. Mörkt ute så svårt att se hur stora märken det blev men ser nu att det var ungefär så illa som jag trodde.

Vad gör man i ett sånt här läge? Bilnumret på hans bil har jag ju kvar men går väl knappast att gå vidare med att begära skadestånd eller nåt utan vittnen som kan intyga att det var han som orsakade skadorna?

Hursomhelst, bli så j-a trött på hur somligt folk beter sig!
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Har du ingen ficklampa i (mo)bilen? Du kan höra av dig till trafikförsäkringsföreningen, men självrisken kommer du inte undan ändå.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Du tömmer alla 4 däck på hans bil. Utan vittnen kommer du nog ingen vart med det juridiska och försäkringsmässiga.
Riktigt trist!
Rekommenderar att sätta en knivsegg i sidan på varje däck, det värmer fint i själen.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Något liknande hände mig för något år sedan. Men där var motparten mer ursäktande; ett äldre par som i blåsten inte hade hållit emot dörren när de öppnade. "Shit happens".

Jag tog regnr och bilder på platsen (det var ljust) och uppgav detta i anmälan till FB, som i sin tur kontaktade ägaren och fick bekräftat att de accepterade skadan. På så vis slapp jag självrisk.

Att som vissa föreslår "ta lagen i egna händer" är inget som jag personligen skulle göra.

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Annars kan du ju få minnesförlust gällande regnummer och ta det på trafikförsäkringsföreningen mot en självrisk (5% av basbeloppet)
Be din tjej intyga att bilen var i toppskick när Ni handlade och sedan efter så var den bucklig.
Annars blir det att ta det via försäkringsbolag och nekar gubben så är det i princip "kört". I civilrätt så blir det svårt med bevisbördan.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Varför så rädd ta diskussion på plats? du skulle satt honom på plats när olyckan inträffade och inte komma gråtande på forumet om hjälp efteråt.

Vad är det med vissa människor??!!!?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är märkligt - även om man ställer sig på nästan en helt tom parkeringsplats med mängder av lediga platser, även sådana som är "närmare", kommer det ofta någon som "måste" ställa sig precis jämte. Det verkar som att många förare måste ha en annan redan parkerad bil som "rikthjälp" när de skall parkera, eller så är det någon reptilhjärnerest i instinkten som gör att de måste göra som någon annan på samma plats...

Utan att rekommendera det, tänker jag osökt på en tråd som är många år gammal - en på forumet satt på en storköpsparkering och en dam slänger upp dörren i sidan så det blev en liten buckla - när han konfronterade henne sa hon att en liten buckla är inte så farligt och gick...sagt och gjort; han plockade fram en kulhammare från bagaget och slog en tydlig buckla i varje "panel" på hennes bil och åkte sedan hem...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
lanab - visst borde jag tagit diskussionen på plats och inte låtit honom lämna platsen! Han var inte så angelägen att ha en diskussion dock... Tyvärr kunde jag inte se då att det blivit skador, mörkt och saknade ficklampa + smutsig bil. Måste erkänna att jag blev rätt paff av hans inställning att han tyckte det var helt naturligt att ställa (eller snarare, smälla) upp sin dörr mot närmaste bil som stöd när han skulle ur.

Hursomhelst, bara en bil och plåt men blir ändå förbannad på attityder hos folk.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Är man inte så hetsig i sitt humör, så kan det bli så att man blir paff istället och får då svårare att handla!!

Finns alltid en del som skriver kaxigheter, men i själva verket finns ingen verkstad där heller!

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Varför göra det svårt för sig?
Anmäl till ditt försäkringsbolag, var ärlig och berätta sanningen. Ge dem regnumret. Dokumentera skadorna. Extra plus om du har färgrester på din bil som bevis. Du kan också hitta en likadan bil och visa att träffhöjden matchar.
Det kommer dessutom inte kosta marodören något då hans trafikförsäkring betalar.

Men det var helt klart ett misstag att släppa iväg vederbörande.

Att berätta på plats att det kostar dig 6000kr (din vagnskada) att få reparerat själv rmen 0kr om de erkänner. Och att alternativet är att anmäla för smitning så brukar poletten trilla ner. Fort som fan fram och fota är det som gäller!

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Ring honom och berätta vad det blev för skador. Spela in samtalet, kan va bra att ha. Han ska betala hela reparationen.

Funkar det inte så vet du ju var han bor, och kan ta dialog irl
No
160
No1MAXIMUS
X5 3.0 -04
740iA -00
En kompis bil blev påbackad när den stod parkerad på gatan. Vittne fanns som tog registreringsnummer men eftersom bilägaren nekade till att ens befunnit sig i staden den dagen så las det ner.
Bilen var registrerad i Örebro och olyckan skedde på Lidingö så jag tycker att polisen som utredde det kunde ha begärt ut information från transportstyrelsen om bilen passerat några vägtullar den dagen.
ma
7.450
marin849
Som sagt, hans trafikförsäkring betalar reparationen. 0kr i självrisk brukar det va, vissa har 1000kr.
Ta det genom försäkringsbolaget. Men man kan ju ringa och berätta om skadorna, att man vill ha det lagat och att man därför anmält skadan till sitt bolag som kommer kontakta dig och du får betala självrisken på 0 ellet kanske 1000kr. Nekar han sedan till sitt försäkringsbolag är det mycket bra att ha samtalet inspelat.

Tror det är många som inte känner till att dörruppslag är kollision mellan två fordon = trafikförsäkring gäller.

/Martin
ma
7.450
marin849
Förresten, är övertygad om att majoriten av dessa skador uppstår pga att folk är ovetande eller inte ser det som ett problem/inte fattar vad skadorna kostar/inte fattar att den del bilägare inte alls vill ha dörruppslag på sina bilar.
Se bara närmsta IKEA-parkering som har kundvagnar ute på parkeringen och ett stålräcke mot närmsta parkerimgsrutan. Fullt med olikfärgade dörruppslag från bilar där man slår upp SIN EGEN DÖRR i räcket!!

/Martin
Parkeringsrutorna är ju också i det minsta laget i alla fall på coop forum bromma, jag har knappt 30cm att öppna dörrarna.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag har köpt en VW Caddy som jag bland annat använder när jag ska åka och handla och annat där det tarvar att man kan komma att ställa sig bredvid någon. Sjukt skönt att dels kunna klämma in sig på vilken parkeringsruta som helst, men också att slippa leta säker plats. Ett dörruppslag på bilen är en dödsstöt och borde bestraffas med fängelse.

Diskuterade det här med en god vän som är polis. Det är helt ok att ringa dom om man uppfattar skadegörelsen som uppsåtlig, dvs att det gjorts med vilje.
Ringa polisen för ett dörruppslag?
ma
7.450
marin849
Slänger man upp dörren i en annan bil, av misstag får vi anta, upptäcker det och åker därifrån är det faktiskt smitnimg och det är inte meriterande att ha i meritlistan.

Blir man vittne till ngt och den skyldige hinner åka tycker jag man ska sätta lapp på drabbad bil med regnummer samt eget namn o nummer. Då blir det mkt praktiskt för den drabbade som bara anmäler skadan till sitt bolag. Den skyldige får chans att erkänna och gör denne inte det är det lugnt ändå eftersom det finns vittne. Sen kan man ju välja lite om man vill anmäla för smitning eller ej eller nöja sig med att få rätt i rätten för själva skadersättningen.

Eftersom fildelning numera är ett av de absolut grövsta brott vi har i Sverige tycker jag vi kan skapa lite balans genom att se till att folk börjar inse att man skall respektera andras egendom i form av bilar. ;)

/Martin
Håller med Dej Johan B,verkar vara någon form av "parkerings-sjuka" när man väljer en avsides P-Plats men ändå ska någon j...l parkera tajt bredvid...dessutom någon som knappt vet vart ratten sitter ???

Alla råkar ut för dessa "parkerings-monster" någon gång,så mitt tips är att ha ficklampa i bilen eller på nyckelringen och ha mobilen redo.
Lättare att hävda skadan hos försäkringsbolagen då !
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
jag skulle trykt upp fanskapet mot bilen å förklarat att de här får du en faktura på å underskrift om erkännande
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.