AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.515

Beställa ny F20 120I M-Sport

Sida 1 av 2
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Funderar på att beställa ny eller köpa nästan ny F20 120I eller 118D.
Ni som beställt ny 1-serie nyligen vad har ni fått i rabatt?

Har kollat runt på blocket finns ju nästan nya som div BMW handlare har antar att det är demobilar tycker dom ligger ganska högt i pris jämfört med nya bilar, hur mycket prutmån brukar det finnas på en demobil.

vid nybeställning blir specen enl följande.
120I
Estorilblå
M-sport
18" dubbeleker 461 M
Hifi
totalpris 313300kr
vad är rimligt att betala efter rabatter vid renköp?

Något som jag missat som borde finnas med vid nybeställning?

///Johan
Om man inte räknar med kampanjpriser så borde alla kunna erbjuda 7%.
Jag fick 8% beroende på avtal med BMW CS.

Rattvärme är ett väldigt vettigt tillval nu under vinterhalvåret.
Aktiv fartpilot hade jag valt till min men det gick inte att få till M135.
Till en diesel hade jag nog valt automat.

Nedanstående saker hade jag lagt till.

- Automatiskt avbländbar innerbackspegel
- Eluppvärmd ratt
- Utökat instrumentkluster (standard ser så plastigt och billigt ut)
- Extra 12V uttag (ett extra 12V uttag närmast mittkonsolen i främre passagerarens fotutrymmet)
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Måsten för mej är.

Automat
Helljusautomatik
Utökat instumentkluster
Rattvärme
PDC fram o bak eller kamera
Belysnings pkt

Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Clubsport jag är också med i BMW CS gäller rabatten både bil och utrustning?

Tror ni det är dumt att köpa en bensinare i ett segment där dom flesta verkar välja diesel med tanke på andrahandsvärde.

Är det någon på forumet som kör en 120 bensinare och kan lämna omdöme om motorn passande biltypen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Skulle säga att bensin passar alldeles utmärkt för biltypen. Många vill ha dem som andrabilar och dessa går ofta kortare sträckor. Där passar bensinmotorer bättre.

-------
//Lövet
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Beställde en 118i med lite extra utrustning tycker jag fick ganska mycket bil för pengarna och framförallt är det ju skönt att åka bensin igen
Johan.S:
Ja, utrustning men inte paketutrustning.
Har också beställt en F20 som skall komma i dagarna och jag fick totalt drygt 12% på allt men då var både paket och bil redan kraftigt rabatterade och nettoprisade (vilket bara gällde modellerna 116d eller 118i). Om jag skulle köpt ej 118d gällde inte samma rabatter på bilen men M-paketet kunde jag få till samma pris.
Tycker specen är vettig, dock skulle jag nog övervägt automaten då den jobbat fint ihop med bensinaren.

Det bör inte vara problem med 2:a handsvärdet på en liten bensinare - snarare tror hag dieselns dagar som miljöbil är räknade...
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Rattvärme och helljusautomatik verkar var 2 prisvärda tilläg som förmodligen kommer med.

Är det paddlar som standard vid val av automatlåda?

///Johan
Jag har helljusautomatik på min 1-serie i kombination med adaptiva LED-strålkastare och måste tyvärr säga det att helljusautomatiken fungerar väldigt dåligt. Automatiken bländar av helljuset så fort den ser någon form utav belysning, exempelvis belysta reklamskyltar som står längs med en del vägar. Sen räcker det med en strålkastare över en gång/cykelbana för att den ska slå av helljuset. Det händer ibland att helljuset tänds och släcks om vartannat på grund utav husbelysningar. Jag kan inte påstå att jag är särskilt imponerad utav helljusautomatiken. Hade det inte varit för att den ingick med de adaptiva LED-strålkastarna hade jag aldrig lagt till den.

Mitt råd är att spara pengarna alternativ lägga dem på något annat tillbehör.
Paddlar på ratten kräver den automatiska sportväxellådan. Den växellådan verkar inte gå att få till en 120i enligt BMWs bilkonfigurator.
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Hej Johan.S. Nej det är bara när man har sportautomaten som det är paddlar. Som jag har i min bil. Helt onödiga enligt mig provat dom 3 ggr på ett år.

au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Jag har xenon och bor på "landet" så där funkar helljusautomatiken skit bra.

Två saker till din spec som jag lade till var nedfällbara nackskydd bak (ca 600kr om jag minns rätt) samt utökat instrumentkluster (ca 1500kr). Det senare ger en klart snyggare infodisplay på instrumentpanelen.

Jag struntade i de adaptiva LED ljusen då infon jag fick av säljaren (samt på detta forum) att de inte ger adaptivt helljus på 1-serien som i de större bilarna. Vanlig LED är vad jag förstått standard på advantage paketet som nästan alla nya bilar har idag.

Jag kunde inte välja till sportautomaten med paddlar till min 118, tror den bara finns till de större motorerna. Men oavsett så känns de rätt menlösa på en vanlig standard bil som 120.
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Någon som provkört en 125:an.
Hittar inget biltest med 125:an men verkar var en väldigt trevlig motor.

kollade precis konfigurationen den är 18000kr dyrare än en 120, men M-paketet är 3500kr billigare så den blir bara 14500kr dyrare med den specen jag vill ha.

Fällbara nackskydd och utökat instrumentklister verkar vara vettiga tillägg som inte kostar så mycket.

///Johan
125i är trevlig. Jag tyckte den var riktigt kvick när jag testade en. Bra tryck men aningen törstigare än den mindre 4an som sitter i 120i. Med tanke på den lilla prisskillnaden som råder mellan 120i och 125i hade jag valt en 125i. Vill du ha en trevlig och snål bensinare är 118i enligt mig ett bättre alternativ än 120i.

Kristoffer_L: Enda anledningen till att jag valde till de adaptiva LED-strålkastarna är att helljuset med de vanliga LED strålkastarna är så fruktansvärt dåligt. Det är smalt och har dålig längd. Jag upplever helljuset som bättre med de adaptiva strålkastarna. Det lyser mer där jag vill att det ska lysa. Dessa strålkastare ändrar även ljusbilden vid olika hastigheter.

En intressant, och tråkig, aspekt är att om jag jämför den främre belysningen på senaste 1-serien med exempelvis en Volvo V40 så är BMWs strålkastare ett skämt. Det är synd att de inte lagt mer krut på att få till bra främre belysning på denna modell.
Ja det har du säkert rätt i - Volvos ljus är oftast bättre än BMWs. Jag kör ju mest i stan eller på upplysta motorvägar och då kändes inte merkostnaden för de adaptiva ljusen rimliga. De vanliga får duga :-)
LED-ljuset på ettan är ett skämt jämfört med Volvo.
Hade föredragit Xenonljuset istället, det lyser kanske lite vitare men både längd o bredd är uselt.
D.
31
D.E
i4 M50 -24
Passar på att låna tråden lite eftersom jag också har planer på en ny 118d. Om jag inte minns fel så innebär adaptive LED på 5- serien även lite andra ändringar så som LED- blinkers fram. Är det så på 1- serien också?
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Slog till på en 118I med M-paket igår, med den kampanjen dom kör på 118 kunde jag inte motivera skillnaden i pris 118 kontra 120.

Levererans sista veckan i mars, gött med ny bil till våren.

/Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.