AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.553

Tunn motorolja bmw 330 e46

Sida 1 av 2
Bi
182
Bimmerstoffe
525 med m paket
Tjena kollade motoroljenivån nyss och kom att tänka på att oljan var väldigt tunn. Kan det vara vanligt kondensvatten som spett ut den eller ? Sen hur vet man om det kommer in kylarvätskan in i motorn. Öppnade den o såg att det va lite. Men sen pillade jag på Stickan lite så kom det mer o mer hela tiden tills den va full.. Hur ser man om det e kylarvätskan i? Eller om det e vanligt kondens vatten?
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om motorn var driftsvarm så har oljan låg viskositet, dvs "tunn". Då är det helt normalt.

Även 0W-XX motorolja är ganska "tunn" vid rumstemperatur och kan upplevas som "tunn".

Så det du observerade är troligtvis helt normalt.

@Bimmerstoffe
Vilken viskositet är det på motoroljan som du har i (tex 0W-40, 5W-40, 5W-30 etc)?
Vilken temperatur hade motorn när du kollade motoroljan?

Läcker det in kylarvätska som blandas med motoroljan blir det efter en tid brun/gul/vit sörja. Oftast synligt först på ställen där oljan ligger kvar och utan flöde, som tex oljepåfyllnadslocket (notera att brun/vit klägg här på vintern kan vara fullt normalt speciellt om man kör korta sträcker - helt enkelt kondens som inte förångar bort).

Såhär ser det ut när det har kommit in på tok för många liter vatten :-) Nästan som man vill smaka på det :-)

Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
0w-30/40 är väldigt vattnig när den är varm då jag av din andra fråga ang nivån antar du kollade nivån vid varm motor.

Ang nivån. Om du kollat nivån när du stängde av motorn eller strax efter så kan man tro att det är låg nivå då stor del utav oljan finns i alla kanaler som finns i motorn. Efter ett tag har oljan runnit tillbaka i tråget och kommer vara konstant. Inte onormalt att motorn drar olja över tid och du får fylla på.

Skulle vatten ha kommit in till oljan så kommer färgen vara grå och sörjig. Lite kondens kan finnas på tex insidan oljelocket om du kör många korta sträckor men skall ventileras ut genom vevhusventilationen vid långkörning och oljan har rätt arbertstemperatur (över 95 grader)

// Jonas

Edit: pucktvåa
Bi
182
Bimmerstoffe
525 med m paket
Bilen går endast extremt korta sträckor! Kollade oljan när bilen va kall och hade stått. Då va oljestickan hela Stickan oljig. Som att motorn körts precis! Det va det som va så konstigt. Va inte mening att jag skulle kolla men kollade medans huven va öppen.
Bi
182
Bimmerstoffe
525 med m paket
Ny servad med 5-30 olja castrol
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Jag förstår inte riktigt.. Bilen står helt plant och ostartad, stickan upp ur röret och torkas av, ner till ändläge i röret och sen upp igen. Då är hela stickan full med olja..? Hur mycket olja fyllde du på vid service?

Om det är så att röret till oljestickan är väldigt oljig eller full i majonäsfärgat klegg kan jag misstänka att vevhusventilationen är igensatt.
Stickan är nere i ändläge när du kört med bilen? Annars kan man misstänka övertryck i vevhuset.

Btw, kör en längre sträcka på motorväg motsvarande med bilen nån gång i veckan (5 mil eller mer) så får du bränt ur smuts samt kondens ur oljan.

// Jonas

5w30 Castrol? Magnatech antar jag då ?
Den oljan är som klister,och skulle förklara oljan som är kvar på Din olje sticka.
Så länge det är olja och inte nåt beige,ljusbrun sörja är allt ok.
Bara torka av och kolla att nivån är rätt.
Bi
182
Bimmerstoffe
525 med m paket
Nä det är inge klet eller eller ngt. Fyllde på 6.5l allt såg kanon ut senast kag kolla. Men nu när den hade stått så va det som oljan hade stängts i röret ..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är "stickan full av olja"?

När man tappar ur oljan ur motorn får man sällan ur mer än kanske 5,5-6 liter - så att fylla 6,5 liter brukar resultera i att man får i minst en halvliter för mycket olja, men oftast upp mot en hel liter för mycket...

Gör avläsningen med varm motor när den stått avstängd några minuter i stället - då är oljan tunnare och rinner ner i tråget ordentligt.

Ibland kan det komma olja från vevhusventilationen som dräneras ner i tråget via oljan och är den då kall kan den vara rätt tjockflytande och sätta sig på väggarna i röret.

Om oljan innehåller stora mängder vatten blir den grådaskig eller gulaktig (majonäslik). Mindre mängder kan bindas utan att man ser det.
Är man osäker kan man göra "sparkle test" - ta en tesked av metall och droppa i några droppar olja i den och elda med en tändare under skeden - sprakar det och sprätter från oljan när den blir varm, är det vatten i den.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
st
25
staffan.bruhn
760iL -2003
740iA -1992
Om det nu inte är någt annat i oljan som vatten. Byt oljan som rekommenderats från BMW. Finns inga genvägar. Sen byt olja efter rekommenderad oljeservice. Annars om detta inte är problemet så har du en läcka mellan oljesystemet och kylsystemet. Då får du ta hårda beslut.

Eeh, skillnad på oljor, brorsan köpte splitt ny bil för 3 års sedan, sedan köpt smörjolja på Biltema, nu drar den hemsk med olja, motorn nersliten, så bra att exempelvis och inhandla exakt samma produkt på Mekonomen på ett billigare pris.
Kanske ute o reser i detta case, menn allmänt en rekommendation.

Bästa biltilverkaren.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag ser inga som helst problem med oljan som trådskaparen använder (baserat på den info vi har i nuläget).

Om det är Castrol Edge 5W30 så har den både BMW LL04 klassning (och även ACEA C3 vilket alla BMW LL04 oljor har).

Men om det är Castrol Magnatec, så är jag osäker på om det är rätt olja. Om jag minns rätt så finns bara Castrol Magnatec 5W-30 i ACEA A1 eller ACEA A5 klassning, och det är fel typ av olja i långa loppet. Det ger dock inget av de symptom som trådskaparen upplever.

@Bimmerstoffe : Bara för diskussionens skull, vet du vilken Castrol-olja som användes?

@staffan.bruhn : Visst kan det vara skillnad mellan olika oljor, men för helsyntetiska oljor är det mer skillnad på specifikationer än kvalitet. Det är därför otroligt mycket mer viktigare att köpa olja med rätt specifikationer än rätt märke.

Biltemas olja fungerar alldeles utmärkt och har mycket bra specifikationer. Finns inget som helst fel med dessa oljor.

Om nu bilen köptes ny, varför servades den av ägaren och inte av auktoriserad verkstad? All nybilsgarantin och alla försäkringar har ju nu blivit ogiltliga. Varför?

Såhär är det : Det problemet orsakades inte av att man använde Biltema-olja. Om man däremot använde fel SPECIFIKATION av olja kan man få en sådan effekt på längre tid - oavsett märke av olja.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Bimmerstoffe : Jag tror inte det är något fel på din olja eller någon främmande vätska i din olja. Men det kanske är för mycket olja i.

Så för säkerhets skull gör följande (som Johan B även nämnt)
- låt motorn bli driftsvarm och stäng av den
- vänta typ 3-5 min
- dra ut oljestickan och torka av den helt
- stick ner oljestickan igen hela vägen och dra upp den och läs av
Bi
182
Bimmerstoffe
525 med m paket
Gjort så och allt såg kanon ut. Låg på Max. Så nån dec för mkt kanske..
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Låter bra Bimmerstoffe!

Då verkar det inte finnas något direkt att oroa sig över.

Men håll lite koll på om det blir ovanligt mycket "majonäs" under oljelocket eller synlig "majonäs" ned genom oljeåfyllnadshålet. Misstänker du mycket vatten i oljan kan testet som Johan B beskriver vara ett intressant experiement.

Om du oroar dig över kylarvätskenivån så kolla den då och då också.
OBS! Nivån ska kollas när motorn är HELT kall.

@Bimmerstoffe : Visste du vilket typ av Castrol-olja det var som fylldes på?
Bi
182
Bimmerstoffe
525 med m paket
5-30 olja
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Castrol har ett antal olika 5W30-oljor i sitt sortiment.
Lite mer exakt vilken Castrol-olja var det?

Mvh
Johan B

Bi
182
Bimmerstoffe
525 med m paket
Castrol edge 5-30
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Finfint, gissade ju som sagt på att det var Edge.

BTW, köper man från BMW får/fick man Castrol Edge Professional 0W-30 (iallafall till min N46B20-motor).

Finfin olja, inget problem där.
Nivån är helt ok.
Verkar inte vara någon kylvätska inblandad i oljan.

Jag tror att allt är helt ok!

Men misstänker du att du förlorar kylarvätska, så kolla nivån lite då och då för att avgöra om du verkligen gör det.

Men se mitt tidigare inlägg - nivån på kylarvätskan ska kollas med HELT KALL motor.
st
25
staffan.bruhn
760iL -2003
740iA -1992
OK, men ser nu att det bästa är att anylysera oljan för vatteninnehåll, finns testkit eller o skicka in till analys, mlsstänker ändå kylvattenintrång.

Bästa biltilverkaren.
st
25
staffan.bruhn
760iL -2003
740iA -1992
Ehee, inte visuelt synligt o ha vatten i oljan mellan 5-10 %.

Bästa biltilverkaren.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De flesta upplever motoroljan som "tunn" när den är varm.

Sannolikheten att du har kylarvätska i oljan är rätt liten om motorn inte gått varm eller liknande, så jag tror inte det...

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.