|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
FAF: Det är inte motorljudet som ändras när jag drar ur oljestickan. Där händer inget särskilt. Men, ur det smala röret som oljestickan sitter i rapas och gurglas det. Inget inslag av beige eller vitt i oljan på stickan så förhoppningsvis har vatten inget med saken att göra. Bytte ventilkåpspackningen i somras. Hur funkar stickan? Ser ut som ett ställe där dålig olja kan samlas och inte ta vägen någonstans. Rätt antaget? Länk XFREAK: Jag menar, Katt-alysator hör jag ju kopplingen till, men vad och vilka delar ingår i den funktionen? Allt i denna bild? Länk (Bilden är korrekt för min modell) Ska strax känna på utblåset.... |
|
|
I går startade bilen fint så jag kunde känna på beteendet. Idag startar den inte alls. Nyckeltändning ja, men ingen explosion alls. Kan inte rapportera om avgastrycket idag dessvärre. Mein kampf går weiter... |
|
| Den tände inte till på startgas? | |
|
Nej Delorian, inte ens det. Kollade just den tjocka gummikröken mellan LMM och spjäll. Den ser finfin ut. Spjället också såvitt jag kan se. Det första kan man ju rucka lite på men spjället därefter är svårt att komma åt att peta på. Läste en tråd om bränslepumpsystemet. Kanske något med det? Det kanske inte ens kommer upp bränsle till cylindrarna? |
|
|
även om det inte kommer bränsle så borde den tända till på startgas, då det fungerar som bränsle i felsökningen. Låter som en tändningsproblem. |
|
|
Ja kanske det, Delorian. Kopplade nyss upp min P.A.Soft Scanner. Egentligen inte perfekt för min modell så man måste räkna med att koderna kan vara fel. Dessutom läser den bara DME, EWS (larm typ) och SRS på just min modell. Men jag fick upp följande fel ur minnet: Ignition Cylinder 6 (samt 5 och 3) + "Ingnition failure on more than 2 Cylinders". Raderade sedan och försökte starta. Fortfarande ingen motorstart. Inte heller några nya felkoder efter det. Tändfelen är alltså noterade under körning. Frågan är bara om den mäter om ström går fram till spolarna eller om själva tändstiften tänder. Också ett EWS-fel: DTC hex (dec): 41(065) "Wrong password key 4" Rena snurren. Tror inte att detta är relevant i sammanhanget. Vad som återstår är väl att lossa kabeln till varje spole - en i taget - och mäta ström vid startförsök kanske? Har du gjort så någon gång? Hur gör man det enklast? |
|
|
Wrong pasword key har väl att göra med startspärren. Den ska paras ihop med nyckeln för att kunna starta. Fungerar det med en annan nyckel? Skulle säga att du har en bra ledtråd där, om startspärren inte går ur så har du ju ingen gnista. Om den inte startar prova att låsa och låsa upp bilen igen om den inte startar, vet en bil som man gjorde så och den startade efter 3dje upplåsningen. |
|
|
Ska testa med nyckel, Delorian. Har dock fått höra att om bilen tjuvlåser så finns ingen ström alls. Inte ens startmotorn skulle gå. Dessutom så vore det konstigt om EWS skulle börja störa under körning, eller hur? Nja, jag satsar nog först på antingen luft/bensin eller gnista till cylindrarna. Men hur fasen mäter man? Är det hög volt vi talar om? Bör man akta fingrarna? kan man mäta med multimeter? |
|
| PS: Batteriet i nyckeln nytt dessutom. | |
|
Hur går de? Oljestickans gurgel som jag personligen ignorerarade helt lär nog ha med tryck-regleringsventilen att göra, precis som FAF nämnde. Du ska ju kunna lägga ett papper vid oljepåfyllningen och om allt är i sin ordning ska de bukta inåt. En annan tanke angående att kärran inte ens startar nu. Lossa slangen till bränslerailen. Är de snustorrt kan de vara kontakten till pumpen som glappar. Sen kan de gå som de hände med mig på min 740. Du nöter å nöter och de händer absolut ingenting. Kollar bränsletryck, kör DIS GT1 och checkar felkoder och irrar runt, mäter relän och diverse alltl. Så vad händer om man häller några milliliter olja i 8 cylindrar, jo 3-5 sekunder på startern så börja allt vakna till liv. Fågelsång med 8! |
|
|
Tjena Xfreak, Kul att du fortfarande vakar över mig. Du ger mig ständigt nya facktermer och jag hårdpluggar för att hålla jämna steg. Måste få ta en teori i sänder i dina resonemang enligt uteslutningsmetoden: 1) MOTOROLJESYSTEMET: Gurgel i röret när man drar ur oljestickan beror på RÄTT / FEL balans i oljetrycket? Om jag skruvar bort locket på oljepåfyllningen och pressar ett papper över så kommer papperet vilja bukta inåt när motorn är på: RÄTT / FEL? Oljenivån på oljestickan är ok så mängden olja är sannolikt inte problemet. Möjligen om gammal olja har satt stopp i systemet, kanske? Tänkte tömma oljan i motorn helt - med någon rekommenderad rengörande tillsats - och sedan fylla upp med helt ny fräsch olja - bara för att det säkert är dags. Och växeloljan på samma gång. Men mitt problem känns mer som ett tändfel eller gas/luft-problem. 2) BRÄNSLETRYCKET: Har läst in mig på bränslesystem och börjar fatta vad som händer i ett sådant. Om problemet fortsätter tänker jag mäta alla insprutare, bränsletrycket + vakuum/tryckutjämnaren, testa bränslepumpen(2st?) samt byta den bränsleledning som går under bilen tillbaka till tanken. Har sett att den har fått ett litet nyp pga av något väggupp eller så. Om inklämningen påverkar bränsletryckutjämningen eller ej vet jag inte, men bytet är ju ändå ganska enkelt. 3) "DIS GT1": Gissar att detta betyder felkodsanalys i allmänhet? Min modell -97 är en bitch när det gäller uppkoppling. Har idag en BMW Scanner v1.4.0 - som är inte helt pålitlig och endast visar tre av funktionerna. Inväntar en iPhone Wifi GEN 2 från Carly som lovar täcka min Familjen Flinta OBD-1-bil. Kan då ge dig bättre input. 4) TÄNDSPOLAR: Idag plockade jag ut alla sex tändspolar och mätte dem med multimeter. Alla verkade vara sprickfria och snygga. När jag satte tillbaka dem upptäckte jag ett eventuellt fel: Tändkablarna samlas ju i en bajonettanslutning i svart plast som sitter på samma rack som uttaget för kodläsning och sedan vidare till bildatorn. Bajonettlåsringen satt inte som den skulle och kunde därför ha tillåtit glappkontakt vilket skulle kunna förklara tändstrulet. Jag reparerade kontakten, putsade alla kontaktytor ren från beläggning och säkerställde god kontakt. Därefter tände motorn direkt - lite oroligt i början - men sedan kunde jag låta den gå. Tomgången gav mig också möjlighet att testa varje spole genom att lossa respektive tändkabel i turordning. Alla tester gav samma nerljud på brummet = alltså alla tändspolar är sannolikt OK, puhhh, så var det uteslutet. 5) TOMGÅNGSMOTORN: En dyr liten rackare. Hur skulle du själv testa den för att säkert veta om den är ok eller inte? 6) RELÄN: DME(2 bild) och Oxygen(3 bild) känns som de aktuella. Tar jag ur Oxygen-reläet under gång dör motorn, men om jag tar ur DME-reläet händer ingenting. Känns förbryllande. Det borde verkligen vara ett viktigt relä. Skaffar ett nytt ändå för säkerhets skull och testar. Bränslepumprelä (1 bild) har jag aldrig haft på min bil, och jag hittar det ingen annan stans heller. Länk 7) LUFTMASSEMÄTAREN: Motorbrummet ändras när jag kopplar ur LMM, samt åter tillbaka när jag kopplar in. Ser också ren och fin ut på "chippet och trådarna". = LMM sannolikt felfri. Tja vad återstår? Återkommer med värden när nya kodläsaren har landat i brevlådan. Först då kan vi utesluta Lambdasonderna, Katalysatorn, Ljuddämparspjället osv. Ha en God Jul så länge, Stort tack // Calle |
|
|
FÖRKLARINGEN: Det verkar som att tändkablarnas gemensamma bajonettkontakt var boven. Det är den som sitter i samma rack som uttaget för felkodsanalys - i mitt fall den äldre runda OBD-1-typen. Eller Obd-One-Kenobi, som den ju kallas. Tändkabelkontaktens plastiga låsring kan glida ur sin spårning och därmed få hanen att se ut som om den var helt instucken. Istället skapas glappkontakt vilket troligen orsakade den oroliga tändningsproblematiken. Nu går bilen som ett spjut! Har inte känt på den kontakten på jättelänge. Måste ha gått åt massor med dyr bensin varje gång motorn har kompenserat. Ett litet tips alltså. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.