AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.085

Startgas funkar - vad indikerar det? E36 320i 1997 M52

Sida 1 av 2
Ca
112
CalleKola
320i/E36/M52 -97
Hej,
Tar åter upp ett återkommande problem - nu med ny input.

Vissa dagar går min 320i 1997 toppen, andra dagar uppstår tändningsproblem eller liknande. Motorn går då ojämt, vill stanna ibland vid rödjlus och liksom "huttrar". Har jag tur hinner jag hem. Sist fastnade jag i en kritisk tunnel i Stockholm. Hittade startgas i bakluckan (till båten) och testade. Nu gick den åter jättefint - åtminstone sju kvarter, sedan motorstopp igen.

El finns för tändnyckeln. Axel/kamgivarna nya, LMM ren, nya tändstift (ej tändspolarna dock)och där rengjort, nytt soppafilter. Även verkstäderna har svårt att koppla upp på just min bil så felkoder får jag klara mig utan.

FRÅGAN: Om startgas funkar - vad indikerar detta?

Tack // Calle

//Good things happen to good people!
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Förr, då de flesta bilar hade förgasare, skulle symtomen indikera att bilen får fel blandning.

Om bilen i dag får fel blandning skulle jag gissa på någon form av givare. T.ex. tempgivare. Systemet tror att motorn är varmare än vad den är.

Eller luftmängdsmätaren. Systemet tror att bilen suger in mindre mängd luft än vad den gör. Ger magrare blandning. Om motorn suger in tjuvluft någonstans så har du samma symtom.

Kolla alla slangar så att inte motorn suger tjuvluft.

Ett sätt kan vara att låta bilen gå på tomgång. Spreja försiktigt startgas vid slangar som går till motorn. Om gasen sugs in så kommer tomgången att höjjas. Dvs tjuvluft sipprar in.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Vad menas med startgas funkar
Att starta eller köra på startgas?
Eftersom bilen du händer detta när du har 20 liter i tanken eller mindre dvs om problemet inte uppstår med halv tank så kan du misstänka sugpumpen i tanken, den som pumpar över bensin mellan tankhalvorna, när den kommer ned på reserven och den inte pumpen fungerar så får inte huvudpumpen tillräckligt med bensin.
Xf
171
Xfreak
E36 325iC -92
E3 2500 -75
E38 740iA -95
Skulle kallsvettas om nåt hände i Eugenia, fredhäll eller söderledstunneln.
Har du kollat tomgångsmotorn? De både låter och låter inte som att de kan vara den men se till att få den ren. Kontrollera slangarna till insugsbälgen bland annat. Startgas är ingen lösning, snarare bara ett sätt att försöka komma förbi ett rådande problem som inte är korrekt löst.
Xfrak, förstår inte riktigt vad du menar med att man använder startgas för att komma runt ett problem?
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Tippar också på att den drar tjuvluft någonstans.
Startgas är bra i felsökning, beskriv gärna lite mer vad du gjorde med den.
Xf
171
Xfreak
E36 325iC -92
E3 2500 -75
E38 740iA -95
Delorian. Vad tror du själv Ts använde sin startgas till. Läs ordentligt vad han skriver!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Xfreak: Står ju inte direkt vad han gjorde med startgasen!
Xfreak, jag läser han hittade startgas och testade.
Testade vad?
Sprutande han det i tanken?
SPrutande han det i luftintaget?
Sprutande han runt insug?

Det framgår inte endast endast att han testade och kom 7 kvarter.
Startgasen är bra för felsökning därav frågan.
Waterily har redan givit en bra beskrivning.
Ca
112
CalleKola
320i/E36/M52 -97
Härligt! Jättebra resonemang. Det här forumet samlar verkligen rätt hjärnor.

WATERLILY: 1) Knepet att avslöja läckor genom att spreja startgas runt gummislangar låter bra. Återkommer med resultat. 2) Gamla luftmängdmätare brukar ju bli smutsiga på det lilla "chippet". Min är ren och fin som ny - och dessutom rengjord ändå förra året. Men om "elektroniken" inuti är slut är ju svårt att sia om. Kan man mäta det enkelt i så fall? 3) Tempgivaren har jag aldrig bytt. Om funktionen är dålig, vad tror datorn då? Att motorn är sval (med risk för att kolvarna skär av överhettning) eller att motorn är varmare än den är (dvs hellre det)?

DELORIAN:1) Jag sprejade startgas i luftfiltret, dvs ihop med ny inluft - och innan LMM och resten av mojängerna under resan fram till kolvarna. Då kunde jag starta igen och köra jättefint på detta ca tio kvarter. Därefter tillbaka till huttrandet och motorstoppet. Startgas är väl kanske så effektivt att felaktig luftblandning inte spelar så stor roll - så länge sprejdusten finns kvar i rören naturligtvis. 2) Hängde inte riktigt med i din meningsuppbyggnad vad gäller bensintanken. Kan bara säga att bilen verkar suga ovanligt mycket bensin under dagar som dessa. Tankade fullt häromdagen och redan är mätaren på 75%. Utveckla gärna din teori lite mer. 3) Under bilen går ju två tunna kopparledningar från och till bensintanken. Den som går från tanken har ju ett bensinfilter på vägen. (Bensinfiltret är nybytt och korrekt utfört). Men ledningen som går tillbaka till tanken har fått ett litet nyp har jag sett, en liten inbuckla. Tror inte att ledningen är helt strypt, men kan även en liten förträngning åstadkomma relevanta problem i detta fall?

XFREAK: 1) Ja det blev svettigt värre. 2) Vad är en "tomgångsmotor"? Detta är en bensin 1997 - ingen hybrid. Vad har jag missat i din teori? 3) Nix, startgas är naturligtvis ingen permanent lösning, men den sköt iväg mig ur en irriterad bilkö i rusningstrafik ända fram till närmsta verkstad. Bara en tillfällig adrenalinkick alltså.

SMAJLY: Ja, du kanske gissar rätt. Dags att kolla läckor.
____

NY INPUT: Som sagt, kodavläsning på min bil har alltid varit knepigt - även för proffsen. En felkod återkommer: MUFFLER / FLAP. Låter som ett spjäll i ljuddämparen? Skulle det ha någon relevant betydelse i detta fall? Not: Felkoden kan egentligen vara en helt annan felkod i mitt fall - det intressanta är dock att en viss felkod alltid återkommer. Det tyder på att det finns ett fel, oavsett vad det är. Det förtäljer dock inte om felet är relevant eller om man kan strunta i det.

//Good things happen to good people!
Xf
171
Xfreak
E36 325iC -92
E3 2500 -75
E38 740iA -95
Säger inget mer om gas och varför och hur.
Tomgångsmotor eller IAC Valve, Intake Air Control. Håller reda på motorns varvtal. Om ventilen på insidan är smutsig så "kan" varvtalet bli oroligt och motorn stannar. Du vet vad du ska göra nu iaf.

Muffler flap valve. Fr 96-98 började detta. En funktion som sänker ljudnivån om du ligger under 2000-2500rpm. Vid gaspådrag öppnas flappen helt och hållet. De kan vara så att vakumslangen som förbinder sig med denna "lilla enhet" kan ha med felkoden att göra. Enheten bör sitta intill ljuddämparen. Slangen borde dyka upp längs kanten inne i bagageutrymmet.
Nu har inte du en 328 men det borde vara nåt liknande på din bil.
Länk
Ca
112
CalleKola
320i/E36/M52 -97
Nu har jag kollat alla luftslangar och bälgar jag kan se med att spreja lite startgas kring dem för att höra förändringar vid tomgång. Ingen förändring. Gissar att det är tätt men ska senare ta isär för närmare undersökning.

Däremot när jag drar ur oljestickan så får jag ett gurglande och rapande ur röret som stickan sitter ni. Aldrig hört förut. Kollar i BMW Parts för att försöka lära mig hur oljestickan fungerar. Ingen vit/beige olja dock eller bensinlukt. Men gurglet... låter inte normalt.

Xfreak: Intressant om "IAC Valve". Men jag hittar inte begreppet i min modell. BMW Parts: Länk . Är det kanske "T-shape idle regulating valve"?
Länk

Och Muffler Flap ser inte ut att finnas på min modell:
Länk

När jag hade en luftläcka på min så reagerade den inte på startgas, men man såg på diagnosen att den försökte kompensera med bensin.

När du kör och bilen börjar hacka när detta händer hur mycket bensin har du i tanken?
Ca
112
CalleKola
320i/E36/M52 -97
Bra fråga Delorian. Har aldrig reflekterat över soppanivån. Sist tankade jag fullt på 98oktan med helt felfri gång i några dagar. Så en dag så ger den ifrån sig en liten antydan i början - några små feltändningar kanske - sedan efter någon mil börjar den bli orolig. Du vet, som om cylindrarna tappar tändningar och motorn liksom huttrar. Då gäller det att hålla kvar motorn i spinn med med gasningar på pedalen så den inte stannar. Har jag tur hinner jag hem. Eller så stannar bilen på någon jobbig trafikplats och när detta inträffar går inte motorn att starta igen. El finns och nyckeln tänder, men motorn får noll explosioner. Sist tittade jag då på soppamätaren som stod på typ 75% och tyckte att mätaren hade sjunkit lite väl snabbt. När detta sker suger motorn bensin.

Beteendet är så ambivalent att verkstan inte heller ser något system. Och ofta lyckas de inte koppla upp sig ens med proffsmätare på min dator.

Därför är det upp till mig att hitta felet. Det sjuka är att om jag skulle köra iväg idag så skulle bilen säkert gå jättefint. Men så en vacker dag... En humörbil alltså.

Vad är din teori angående soppan?

Hilfe bitte!
Xf
171
Xfreak
E36 325iC -92
E3 2500 -75
E38 740iA -95
Callekola: Idle regulating valve, rätt!

Men du. Gå bak och känn på utblåset när motorn håller på att bli varm. Du ska kunna känna att de är lite tryck. Känner du i princip ingenting eller knappt nåt så tror jag vi har huvudproblemet.
Ca
112
CalleKola
320i/E36/M52 -97
Toppen Xfreak, men jag hänger inte riktigt med i din teori. Jag gissar att du menar avgasröret? Alltså att ljuddämparspjället inte öppnar som det ska i avgasröret och därför kvävs motorn av sina egna avgaser...eller?

Kruxet är att jag inte verkar ha något ljuddämparspjäll på min modell enligt vad jag kan se. Enkelrör dessutom. Verkar som att de sattes på bilar med dubbla avgasrör.

Fasen, jag trodde jag var teknisk. Men denna labyrint av luftförgreningar... Hur funkar den där T-formade mojängen? Släpper den förbi extra luft kanske? Behöver motorn mer luft vid tomgång? Varför skulle trycket på avgaserna vara lågt?

Klart intresserad, hur tänker du? Jag kollar trycket i morgon bitti.
Xf
171
Xfreak
E36 325iC -92
E3 2500 -75
E38 740iA -95
Som sagt. Stämmer att du inte har spjäll, så de har vi rett ut.
Vad jag menar är att genom att känna på trycket baktill dvs ljuddämparen så kan vi få en indikation på hur de är ställt. Vad ska detta vara bra för då. Jo för om du har ett begränsat tryck baktill så kan de röra sig om igensatt/blockerad katt. Många av dina symptom tyder på just detta. Misständningar, ingen tändning alls?, svåra startproblem, motorn är orolig och du måste tillföra extra gas för att hålla varvtalet uppe.

Svårt att peka på nåt konkret bara då du tydligen inte alltid upplever problemet.

Fortfarande. De kan vara bränslepump-relaterat, problem med sensor och diverse ,helt klart.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Det här med oljestickan är misstänkt, det ska inte vara någon förändring eller möjligtvis minimal förändring på gången när du drar ur oljestickan. Detta indikerar fel i vevhusventilation, kan vara ett trasigt membran, då kan den gå hur dåligt som helst.sök på "bmw m52 pcv" så hittar du en del.
FAF
Ca
112
CalleKola
320i/E36/M52 -97
Ja, din sammanfattning är kort och träffande. Men först: "Katt", är det ljuddämparen? Eller lambdasonden? En glosa jag har missat...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.