|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Har aldrig köpt en ny bil och kontant betalning med mindre än 10% avdrag. Företagsköparna får mängder i rabatt medans privatköparna hålls hårt. Stå på dig! |
|
|
Pelsen, argumentet säljaren kommer med är att generalagenten sponsrar företagskunderna så återförsäljaren lämnar inte själv denna 10% rabatt. Man ska inte förväxla att något "går", med att det är "inga som helst problem". Det är inte samma sak och majoriteten av alla privatköpare skulle få problem att få 10% rabatt. __________ Mvh Grelle |
|
|
Uppdatering, listpriset är 337000kr såklart. Fyllde på lite extrautrustning så totalsumman blev 460300kr Och efter rabatt 425000kr funderar på att slå till.. |
|
Pelsen |
Grelle, köper ditt argument men antingen bidrar du med en f skatt eller så är du medlem i fastighetsägarna. ingen som helst kontroll på det sistnämnda. De är inga som helst problem att få 10 på totalen. Så har kompisar och flera jag känner handlat det senaste. Hr själv hjälpt dem med affärerna. Köper du en bil där BMW har mer marginal, ex M235i så är det minst 12 som gäller. Hälsn Thomas Pelsen |
|
Men om du har behövt hjälpa dina polare så är det ju inte "inga problem". Då hade de klarat det själva. Eftersom det är ett problem behövde de ju din hjälp... |
|
Buspelle |
10-12 för privatköpare är fullt möjligt men inte enkelt skulle jag säga. Ska man få det utan särskilda rabatter eller kampanjerbjudande vill det till att vara stentuff. |
|
Glöm inte heller att minst 7 av 10 nya BMW säljs till företag idag. Så det finns faktiskt incitament för en säljare att dra sig ur, det är inte särskilt svårt att sälja BMW idag. Tyvärr för privatköparna. Jag startade tidigare en tråd om att regga en firma för att bara köpa bil billigt men om någon har tips på hur man förklarar för Skatteverket att man har en bil värderad till 400kkr i ett hokus-pokusbolag med obefintlig omsättning tar jag tacksamt emot det :-) |
|
|
Intressant tråd! När ni pratar 8-10% rabatt pratar ni mot listpriser eller efter kampanjrabatt? Jag tog in offert på en 320 xdrive touring av säljaren som sålde X3:an av och fick 9.2 % mot listpriset. Vad som är kampanj och vad som är extra orkade jag inte kolla upp. När jag tog offert av audi på en A6 allroad fick jag 15.8 % på listpriset. Audis offerter är ju uppbyggda lite annorlunda och där kan man se både kampanjrabatt och förhandlad rabatt. I detta fallet fick jag 5.8 % rabatt utöver kampanjen. Detta upplevde jag var förhandlingsbart. För en annan som köper privat och vill byta efter 2 år så suger det att inte "kunna" förhandla ner priset till tjänstebilsnivå. Då möts man, som någon tidigare skrev, att det är generalagenten som står för den rabatten mot företag. Visst kan säljaren göra en sån affär men som sagt dom lever på tjänstebilförsäljning. |
|
Transocean |
Jag tycker att om man köper bilar för 1 miljon hos samma handlare på tre år har man väldigt goda odds för att landa en -10% deal på nettosumman. |
Pelsen |
Kristoffer, Du kan köpa en bil till företagspris och registrera den privat. Det enda ÅF behöver är en F skatt för att få bidraget från GA. Grelle, att mina polare behövde "hjälp" berodde enbart på att de tidsmässigt inte hade möjlighet att förhandla, därför har jag hjälpt dem. Så det är fortfarande "inga problem"...;-) Pelsen |
| Det säljs väl knappt några nya bilar till privatpersoner utan någon form av kampanjerbjudande...? De sk listpriserna är i praktiken "luft"-priser eftersom det i stort sett ständigt pågår kampanjer på mer normala modeller som 3-serien. Jag köpte själv en ny 320d privat i höst. "Listpris" med tillbehör 437kkr. Pris med kampanjrabatt: 390kkr. Jag prutade alltså inte på nypriset, bara kampanj från GA. Det enda jag förhandlade om var priset på min inbytesbil. Det tog ~20min att tjata upp det 10kkr... | |
|
Transocean: måste väl ändå vara undantaget som bekräftar regeln?? :-) Pelsen: det går säkert men jag undrar vad Skatteverket säger... |
|
| Ska bara säga att idag blev det beställd en ny 320d av min vanliga handlare efter att ha kört runt affärsföralag bland olika säljare tills jag blev nöjd och därefter gick jag till min säljare och sa han skulle slå de priset om det skulle bli affär, och det blev det. Återkommer med utrustning och slutpris höjde utrustningen en del med. | |
| 8% genom BMWCS gäller dock inte tillvalsutrustning. | |
| Kul att det blev affär och att du blev nöjd med priset! | |
|
BMW.se har själv lagt ut en PDF som bland annat innehåller en liten faktaruta med rubriken "Så blir privatköparen lurad". Fjärde sidan Länk |
|
|
Ta in offerter på den spec du vill ha från flera handlare låt dom tävla med varandra jag pruta 37000 på en ny golf Alltrack Med vänlig hälsning, Mike |
|
| AMS faktaruta jämför lite äpplen och päron. Med aktuella kampanjer för privatpersoner skiljer det 22kkr mot tjänstebilserbjudandet inte 73kkr. Vilket iofs man kan tycka är fel. Om jag inte missminner mig så har skatteverket påpekat för importörerna för ett tag sedan att det inte är tillåtet med speciella tjänstebilsversioner eftersom förmånsvärdet blir missvisande. | |
|
här är utrustningen på den färdiga bilen som beställdes igår. Färg 300 Alpinvit II Klädsel LCSW Läder'Dakota'Svart Utrustning, paket 7LF Model M Sport 3AA Takreling slimline matt 481 Sportstolar 493 Förvaringspaket 544 Farthållare med bromsfunktion 563 Belysningspaket 5A1 LED-dimljus 5A2 LED strålkastare 704 M Sportchassi 710 M Lädersportratt 715 M Aerodynamikpaket 760 Individual Högglans Shadowline 775 Individual Anthracit innertak ZLP Lounge Pack 322 Komfortöppning 402 Panorama glastaklucka 417 Solskyddsgardin för bakre dörrsidor mek. 688 Harman Kardon högtalarsystem Utrustning, fabriksmonterad 2NH M Sportbromsar 2TB Automatisk sportväxellåda med Steptronic 3AC Dragkrok infällbar 420 Tonade sidorutor bak samt bakruta 431 Automatiskt avbländbar innerbackspegel 488 Svankstöd 2 6S4 Svensk språkversion 6WA Instrumentkluster med utökat innehåll Change in paket 7LF 2PF 19" Lättmetallfälg stjärneker 403 M 4LS Interiörlist aluminium finborstad med accentliste pärlgrå 508 Park Distance Control (PDC) Bak och fram |
|
| En mycket trevlig spec du valt tycker jag. Alltid kul att läsa vad andra prioriterar. Jag valde också till Lounge Pack och är grymt nöjd med att jag valde det. Mycket roligare än en massa tramsiga assistanssystem. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.