AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.487

Rimligt att beställa helt ny 320d utan prut?

Sida 1 av 3
sh
271
shirack
BMW 535D/F11 X-drive, M-sport "IE"-17
Hej,

Jag är väldigt nära att beställa hem en bmw 320d 2016 facelift.

men när jag frågade om det fans kampanj eller något sånt så titta han på en lapp och sänkte priset 15100kr

Listpriset var 337000kr

har utrustat den till 432100kr

totalsumma "kampanj" är 417000kr

har köpt en 335 och en M135 av säljaren innan.

vad tycker ni spontant? läst massa trådar men alla säger 7-8% bör va rimligt?

tacksam för tips till en som alldrig köpt sprillans ny bil förut.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Verkar snålt sänkt, som du skriver minimum 7-8%. Har du kollat med andra handlare?
sh
271
shirack
Ja lite snålt.. har inte ens försökt pruta än, vet inte riktigt hur jag ska göra...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Fråga vad han kan göra på priset. Kontakta en annan handlare och sätt upp samma kalkyl, ställ sedan samma fråga. Säg att det var mindre än du trott i rabatt...

Jag fick 6% direkt av BMW Solna och 7% av Molin Bil Sundsvall. Fortsatte diskutera med Molin Bil och hamnade vid knappa 9% vid köpet.

sh
271
shirack
ursäkta jag uppdaterar men hur ska man pruta egentligen? säga att man köper en begagnad på annan fimra? eller ska man försöka få in mer utrustning för samma pris? eller hur är bästa sättet att pruta för 7% på 432000kr är ju ca 30000kr och då skulle jag få bilen för 402000kr inte 417000kr
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Brukar oftast räcka med att ta in offert från en annan handlare, säga att du fått kanonpris från din första handlare, sen går du tillbaka till den första handlaren och berättar om att du fick ett så bra pris hos en annan handlare. Sen är det igång med priskriget. När jag prutat klart med handlare ett sa han att jag MÅSTE komma tillbaka oavsett vilket pris nr 2 gav... Blev bra tillslut :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om du inte kan pruta, gå med i bmw cs och få 8% som medlemsförmån.
sh
271
shirack
okej :), men hur är det kan man få rabatt på totalpriset altså med utristning eller är det bara på listpriset man får rabatt?

för om jag går efter bara listpriset 337000kr har jag bara fått 4,5% rabatt

och går jag efter totalpriset "432100kr" så har jag bara fått 3,5% rabatt..

vad kan va lämpligt att begära?
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
@Grelle Det krävs att man varit med i BMWCS 12 månader innan man kan nyttja rabatten vid nybilsköp (iaf enligt hemsidan).

Visst borde du får 7-8% på själva bilen, däremot kanske det inte finns så mycket prutmån om du väljer till redan prisvärda utrustningspaket. Lite märkligt ändå med tanke på att du är en återkommande kund.
sh
271
shirack
Ja för handlar jag denna så har jag handlat bilar där för en miljon på 3 år,

Men somsakt är lite dålig på att lägga fram hur jag vill få ner priset.. det ända som är lite rabaterat är laungepaketet

Tack för svaret
sj
77
sj0blom
Mercedes C220d kombi
Typ 10% ska du ha, punkt slut :)

Spela ut BMW-handlaren mot Merca C-klass, dom är riktigt aggresiva nu så speca en Merca och gå tillbaka till BMW med den specen och säg till att han räknar om och räknar rätt :-)

Det är i alla fall gratis att försöka, då slipper du fundera efter köpet om du kunde fått ett bättre pris.

Lycka till!
sh
271
shirack
Jag ska dit en runda imorgon igen så får vi se,

Någon som beställt en ny 320d innom det snaraste som kan berätta hur det gått?

10 är rätt högt har jag hört men 7-8 ska kanske gå.

Mvh
Buspelle
10 är högt inte minst med hänsyn till att 3-serien precis är faceliftad men 6-8 borde vara möjligt.
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Fråga var rabatten är på offerten. (det skall ju vara på totalbeloppet)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
tsint. Helt rätt, missade den detaljen.

TS, våga ställ frågan rakt ut, hur många procent rabatt får jag?

"Audi ger 8% säger du. Mercedes ger också 8%. Varför får jag inte det här?"

Säg att det blir för dyrt, du skulle behöva hamna runt 380kkr och nu ligger det på 415kkr. Kan vi lösa detta? (Jag drog bara till med några siffror, du får räkna ut var du hamnar med 8% rabatt på din bil).

10% är inte ett rimligt mål för ett privatköp om du är ovan prutare. Men 7-8% är rimligt som mål.

Alltid svårt att generalisera med prutning - använde mig av samma taktik som Grelle när jag köpte min X3. Fick 9% på totalen men då lade jag till mycket utrustning - och några prisvärda paket fanns inte då.

När jag nyligen köpte min 1-serie gick inte denna strategi då modellen och M-sportpanelen redan var kraftigt nedsatt på kampanj, det var nettopriser hos de handlare jag kollade med. Någon kunde erbjuda 15% på vinterhjul, en annan 1,45% ränta på finans. Blev kampanjpriset för bilen (som redan var sänkt 15% från listan) och M-paketet samt ca 6% på de fåtal extra optioner jag valde. Sen fick jag 15% på vinterhjul och gratis skifte samt däckhotell vilket också är värt en del.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Som sagts tidigare är det bara pruta på.
Kan Bmw lämna en rabatt på 8% till alla medlemmar i bmwcs kan dom även lämna det till vem som helst i princip om dom vill. Är ju inte direkt så att en del av årsavgiften går till Bmw för att kunna täcka upp rabatter till alla medlemmar.

Gå till handlare 2 och fråga om dom kan fixa fram nåt bättre än vad handlare 1 kunde göra. Gör dom det är går du tillbaka till handlare 1 och nämner detta och påvisar att du är en återkommande kund har jag svårt och se att handlare 1 inte kan ordna till något bra.

Har hört tals om fall då säljaren blir grinig i såna här situationer. Då är det bara lämna stället direkt.
Då är det en dålig säljare som missuppfattat hela sin roll som säljare.
Som säljare måste man alltid förstå att som kund jagar man alltid så bra affär som möjligt.
Dock verkar en del kunder ha svårt att hitta den balansen mellan att kunna argumentera rätt för sitt pris utan att det börjar närma sig som smått hotande. Då är man fel ute som kund.

Det är bara köra på. Finns många handlare som skulle vilja ha dig som kund.
De 8% som BMWCS har är via ett ramavtal. Dessa gäller på sällan redan nettoprisade modeller, och inte heller på redan rabatterade paket eller andra erbjudanden.
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Allt går. Jag fixade 9% på totalen och detta var innan F31 ens hade kommit ut, dvs på enhelt ny modell. Veckorna innan premiären gick BMW dessutom ut med en kampanj där man bjöd på nåt paket och alla vi härinne som redan hade beställt och "betalat" lyckades tjata till oss även denna rabatt (ca 15000SEK).

Säljaren kan göra det han själv är villig att göra, dvs på bekostnad av sin och företagets vinst såklart.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Bilbranschen har ju ett rykte som inte är helt oförtjänt... När jag skulle köpa min första E61:a 2007 bjöd jag in alla BMW-ÅF i södra- och mellansverige. Fick svar från 13 stycken.

En majoritet lade sig på 6% och när jag ville ha mer fick jag beskedet att man har riktlinjer från GA som man inte ville avvika från.

Men, det finns alltid undantag! Tre ÅF valde att gå vidare i budgivning och jag slutade på någonstans kring 11% till slut och var väldigt nöjd med det som privatperson. Det var ju dessutom en bensinare som ingen ville direkt sälja till mig ("är det säkert du inte skall ha en 530d?")

Efter avslutad budgivning gick jag tillbaka till topp 6 och meddelade utgången. Blev överraskad av det positiva gensvaret; nästan alla gratulerade mig, önskade mig lycka till och i ett fall valde självaste VD:n (istf säljaren jag hade haft kontakt med) återkomma och tacka för att de fick reda på hur mycket de avvek från sina konkurrenter/kollegor (det är ju inget som man skyltar med helt öppet)

----
BMW CS/SC #6212
Pelsen
Inga som helst problem att få 10% på totalen...

Kolla företagspriserna, efter det har det flesta argument från säljaren mot att inte sänka gått om intet!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.