|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Här kommer då en uppföljning. Tog den faktist till min BMW-verkstad för en felsökning. * Insugningssytem täthet = OK, verkar ej vara vakuumläckage där i alla fall då * Bränsletillförsel som den skall (har jag för mig från muntlig redovisning) * Lambdasond jobbar som den skall. * Det är en hel del klet i vevhusventilationen Deras förstaförslag på åtgärd är då byte av vevhusventilationen. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Intressant, dan74! Om de har gjort en seriös smoke test så ska vi således kunna utesluta vakuumläckor - vilket är lite synd för jag hade hoppats på att det var så enkelt - vilket det brukar vara på dessa motorer (det räcker dock inte med att ta hårsprayen och dra några varv runt motorutrymmet - för att det ska vara meningsfullt måste man göra det ytterst seröst vilket vi får anta ha gjorts i det här fallet). Bra att de verifierat bränsletillförsel och även att syresensorerna fungerar som de ska. Igensatt vevhusventilation var något jag också funderade på för ett år sedan i den här tråden - men jag har för lite kunskap om hur det brukar slå på fuel trim värden för att kunna vara mer säker. Däremot kan jag säga att om du har klägg i vevhusventilationen kan det vara en bra ide att få detta åtgärdat. Främst för att undvika en frusen vevhusventilation nu under vintern (där du bor verkar det kunna bli kallt ibland), och skulle ditt andra problem lösa sig så samtidigt är ju det bara en härlig bonus. Men innan man gör några ändringar så vill man göra likadana mätningar som den ursprungliga trådskaparen gjorde, dvs undersökte vad fuel trims faktiskt ligger på. Nu har antagligen din BMW-verkstad gjort detta, men de finns antagligen inte sparade någonstans och om 3 dagar så har alla glömt bort vad det var. Nu finns det inte mycket mer information om ditt problem och det finns inte mer material att analysera så det finns inte så mycket mer att säga om detta. Förutom igen satt vevhusventilation kan man börja misstänka att MAF-sensorn rapporterar felaktigt - men de brukar rapportera fel åt andra hållet så att säga dvs att de rapporterar mer luft än det faktiskt kommer in (vilket leder till negativa fuel trims dvs bränsle tas bort - men du har det motsatta). Läckage på avgasssystemet (främst kring syresensorerna) hoppas jag redan ni udnersökt noga - om inte gör det. Man måste helt enkelt fortsätta felsöka. Framförallt vill man se alla motorparametrar beter sig i olika driftscenarios. Hur ser fuel trims och syresensorerna ut vid tomgång, vid högre varvtal, vid fullgas. Fluktuerar de eller är de konstant felaktiga? Hur ser förbränningen ut? Vad är avgasvärderna? Är det en korrekt förbränning eller luras syresensorerna? Hur ser tändstiften ut? Hur beter sig MAF-sensorn? Är det rimliga värden? Glappar värdena eller är den konsekvent? Är det konsekvent mellan låga och höga varv eller ser man olinjäriteter mellan lågt och högt luftflöde? Under detta året som gått, hur mycket information har du lyckats samla in om felet? Sätts felkoderna relativt konsekvent efter en tids körning? Eller kan det gå lång tid och plöstligt sätts felkoderna om och om igen? Vilka felkoder sätts? Är det alltid samma två felkoder som sätts? Nu förväntar jag mig inte att du har svar på allt ovan, det där är mer eller mindre en drain tap från vad som dök upp i min hjärna när jag tänkte på problemet. Hade gärna loggat lite data och info från bilen under olika driftscenarions, men det är tyvärr lite långt bort. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.