AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
18.098

Någon annan som fått dessa felkoder?

Sida 1 av 4
Al
34
Alexjak96
320i Sedan - 01
Hej!

Min motorlampa lyser på min 320i 01 6:a, har fått fram några felkoder och jag undrar om någon annan här har haft samma felkoder och vad som då var trasigt. Jag har testat att dra ur LMM:en när bilen var igång och då gick den genast mycket sämre, jag har också testat att spreja startgas runt insugsslangarna utan någon effekt.

P0171
"Basically this means that an oxygen sensor in bank 1 has detected a lean condition (too much oxygen in the exhaust). On V6/V8/V10 engines, Bank 1 is the side of the engine that has cylinder #1. The P0171 is one of the more common trouble codes. This code is triggered by the first downstream (front) O2 sensor. The sensor provides a reading of the air:fuel ratio leaving the engine's cylinders, and the vehicles powertrain/engine control module (PCM/ECM) uses that reading and adjusts to keep the engine running at that optimum ratio of 14.7:1. If something is not right and the PCM cannot maintain the 14.7:1 ratio, but rather there is too much air, it triggers this code.

Read more at: Länk
Copyright OBD-Codes.com"

P0174
"Basically this means that an oxygen sensor in bank 2 detected a lean condition (too much oxygen in the exhaust). On V6/V8/V10 engines, Bank 2 is generally the side of the engine that doesn't have cylinder #1. Note: This DTC is very similar to P0171, and in fact your vehicle may show both codes at the same time.

Read more at: Länk
Copyright OBD-Codes.com"
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jodå, de där två koderna är bland de vanligaste.

Vad koderna säger är att motorstyrenheten ser att bränsleluftblandningen har på tok för mycket luft än vad den borde ha. För att kompensera detta tillsätter den extra bränsle. När den behöver tillsätta ca 25% mer bränsle än normalt så sätter den dessa felkoder.

En ledtråd är att felkoden för både bank 1 (dvs cylinder 1, 2 och 3) och bank 2 (dvs cylinder 4, 5 6) är satta. Det indikerar att felet är något som påverkar alla cylindrar (som tex tjuvluft innan insuget).

Det finns massor av olika anledningar, men den vanligaste anledningen brukar vara tjuvluft. Och på din motortyp dvs M5x brukar insugsrören ofta ha rejäla sprickor både här och där - mycket vanligt fel.

Spruta startgas/hårsrpay/deodorant/sambuca fungerar inte :-) Såvida du inte vet mer eller mindre exakt var läckaget är och riktar startgasen mot detta. Men oftast vet du inte detta och därmed är metoden meningslös.

Men innan du lämnar in den till en verkstad för seriös felsökning så kan du själv skruva loss luftfilterburk och luftrör och göra en ordentlig visuell inspektion - leta efter sprickor i slangar och insugsrör.

Du behöver bara titta på rör efter MAF-sensorn (extra luft som sugs in innan MAF-sensorn kommer ju att mätas upp av MAF-sensorn och kommer därför inte bli tjuvluft).

Har du tur hittar du både en och två sprickor. Det är enkla saker att byta så det är bara att köpa nytt och montera. Och då har du både felsökt rätt och fixat felet själv - sådant uppmuntras!

Hittar du ingenting eller om ovanstående byte inte hjälper så ta bilen till en verkstad.

Det tar ca 3 min att hitta luftläckage med hjälp av att trycksätta hela insugssystmet med rök.

Skulle det inte vara tjuvluft som är problemet så kan verkstaden felsöka problemet effektivt med lämpliga verktyg.
Al
34
Alexjak96
320i Sedan - 01
Tack så mycket för svaret! Får bli att meka lite imorgon! :D
Är MAF sensorn den dosan som sitter direkt efter luftburken?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, den ska sitta mellan luftburken och gasspjället.

Det är detalj #1 i skissen nedan. Den är enkel att hitta då den har en bred kontakt (typiskt 3-5 pinnar) kopplad till sig. Jag visar M54-motorn i skissen, då jag är ganska säker på att det var 2001 som denna infördes på E46 320i.
Länk

MAF sensor är den mer generella termen och betyder Mass Air Flow, dvs en sensor som mäter luftens massa. Bland BMW brukar termen LMM oftast användas och kommer från tyskan Luftmassenmesser (dvs en luftmassamätare).
Al
34
Alexjak96
320i Sedan - 01
En snabb fråga till bara när du ändå är här :-)

Är det en sådan här packning man ska köpa om man har en läckande oljeventilationskåpa?

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Njaes, det stämmer (och Febi/Bilstein brukar vara av fullt acceptabel kvalitet). Om du menar att du har en läckande ventilkåpspackning, då är det helt rätt del.

Finns dock ingen del som brukar benämnas "oljeventikationskåpa" - så jag gissar på att du menar ventilkåpspackning. Som du ser så medföljer även packningarna mot tändstiftsbrunnarna, är ganska vanligt att de läcker och att det kommer ned olja i tändstiftsbrunnarna och orsakar alla sorters möjliga problem med motorgången.

Nu är skruvat.se och alla andra lågpriswebsiter kända för att lista alla möjliga saker som inte passar till din bilmodell.

Därför rekommenderas å det kraftigaste att crosschecka artikelnummer. I din länk står det att originalnr är "11 12 9 070 990".

Om jag slår upp en E46 320i -01 med M54-motor i ETK (BMW's reservdelskatalog) får jag på detalj #16 upp följande artikelnummer "11 12 9 070 990". Vi har en match, nu är vi relativt säkra på att det är rätt del.

Men! För säkerhets skull ska du slå in ditt chassinummer (7 sista siffrorna räcker) i länken nedan och kolla så att det står detta artikelnummer när du klickar dig till samma diagram (Engine -> Cylinder Head Cover)
Länk
Al
34
Alexjak96
320i Sedan - 01
Okej, kan kolla upp det imorgon. Men finns det bättre sidor/märken så köper jag gärna det istället, vet inte vilka sidor/märken som är bra direkt :/

Har du något förslag på en bra sida med bra reservdelar?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Knepet är att veta vilket saker som är rätt att köpa var :-)

Just den delen du pekar ut skulle jag vågat köpa och använda utan problem. Men ägare med just M5x-motor får gärna fylla i med deras egna erfarenheter - jag har bara erfarenheter av detta märke till M20- och M30-motorer.

Annars är Elring en favorit hos mig
Länk

Tex vissa givare är ganska känt att det är rena chansningen om man inte går på original (dvs BMW/Bosch/etc).
Själv köpte jag bromsbeläggslitagevarnare från känt eftermarknadsmärke men kontakten passade inte. Fick skruva ihop allt och hissa ned, köra till BMW och köpa en givare och upp med bilen igen och av med allt och -klick- och den passade utan minsta fuzz.

Sen finns det eftermarknadsdelar som är alldeles utmärkta. Sen finns det sådana som inte är det. Det som är i särklass det största problemet med eftermarknadsdelar är tillverkningstoleranser, det är där du märker störst skillnad. För det kostar att ha koll på detta.

Det finns ingen enstaka bra sida med reservdelar. Jag köper från det ställe som har det jag söker, jag skulle gissa på att jag köper från ca 10-20 olika ställen beroende på vad jag vill ha.
Al
34
Alexjak96
320i Sedan - 01
Jag kollade igenom slangarna på bilen och upptäckte att slangen som sitter närmast motorn, den som är tvådelad i en liten och en stor slang som går i motorn. Den lilla slangen var halvt av så jag tätade den medans jag väntar på en ny. Tärningen blev väldigt bra, trycksatte slangen och den var helt tät. Men när jag testkörde bilen så lös lampan fortfarande och förbrukningen var densamma.
Al
34
Alexjak96
320i Sedan - 01
Efter en hastig körning till tåget så såg jag att förbrukningen steg till 12.6l/milen
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, eftersom lampan lyser så är motorstyrenheten med största sannolikhet låst i open loop dvs den använder sig inte av signalerna från syresensorerna för att justera bränsle/luft-blandningen.

Så gissningsvis går det rejält fett nu (då den troligtvis fortfarande kör med senast kända program dvs det där den vräkte på massa med bränsle).

Ofta brukar den känna av om förutsättningarna ändras (tex om man tätar en luftläcka), men inte alltid.

Kort och gott : nolla felkoderna innan du drar några slutsatser eller felsöker vidare.
Al
34
Alexjak96
320i Sedan - 01
Hur nollar man?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Med ett diagnostikverktyg, antingen i form av ett program på en dator/smartphone eller som ett dedikerat verktyg.

Du läste ut ovan nämna felkoder, då ska det finnas en funktion för att radera felkoder också.

@Alexjak96 : Vilket program/diagnostikverktyg använder du?
Al
34
Alexjak96
320i Sedan - 01
Om det visar sig att slangarna inte enbart var problemet, vart ska man kolla då? Jag vet att det satt en nippel i luftslangarna bakom luftmassemätaren, nippeln hade två slangar i sig som ledde bak någonstans i motorn. Vad har dessa för funktion och ska man kunna blåsa/suga i dom?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du kan fortfarande göra enklare felsökning efter vakuumläckage.

Förenklat sett, med motorn på tomgång så ska det inte finnas några lösa slangar eller nipplar som har vakuum och drar in luft efter MAF-sensorn. Detta skapar isåfall tjuvluft.

Men om du tätat den stora läckan så kan det bli jobbigare att hitta småläckor. Det kan mycket väl bli så att om du tätat den stora läckan så akn du fortfarande ha ett relativt stort läckage (tex +20%) men det är inte tillräckligt stort för att få motorlampan att lysa - dvs du ser inte om det är ok eller inte.

Hittar du inga mer uppenbara vakuumläckor så måste du börja felsöka "på allvar". Dvs du måste göra systematiska och kontrollerade tester där du kollar på fuel trim parametrar, syresensorspänningsvärden, open/closed loop status samtidigt som du olika typer av tester för att bekräfta olika antaganden och baserat på dess resultat röra dig i en eller annan riktning i din felsökning.
Att trycksätta hela insugssystemet med rök gör att man felsöker tjuvluft på 1 minut.
Som exempel så kan du ju lika gärna ha två stora fel, dels tjuvluft men kanske även problem med bränsletillförseln - båda gör ju att motorstyrenheten adderar mer bränsle.
Men här räcker inte bara ha rätt utrustning, här måste du även ha lite djupare kunskap om hur motor och motorstyrsystem fungerar i allmänhet men även en hel del kunskap i felsökningsbeteende - dvs hur man beter sig vid felsökning.

Hittar du inga uppenbara vakuumläckor så överväg starkt att lämna in bilen till en verkstad för mer avancerad felsökning.
Al
34
Alexjak96
320i Sedan - 01
Det som gör det hela konstigt är att efter att jag hade lagat läckaget så ökade bränsleförbrukningen från 0.93L/mil till 11.8L/mil. Det går verkligen inte ihop i mitt huvud då en tätning bör ha sänkt förbrukningen...?

Sen det jag menade med nippeln och dom två slangarna. Om man tar loss dessa (antar att det är vakuumslangar) så ska man väl inte både kunna suga och blåsa luft i dom? Jag testade inte detta med båda individuellt utan jag tog hela nippeln med båda slagarna på.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, om motorns styrsystem har ställt in sig på att kompensera luftöverskottet från luftläckan efter LMM och sedan har kvar den inställningen, kommer motorn att få ett överskott av soppa (dvs. gå "fett"). Det gör att förbrukningen ökar och stiften sotar igen - men det kan inom vissa gränser faktiskt göra att effekten och körbarheten ökar i motorn då en bensinmotor går bäst när den går lite fett.

Så försök nollställa motorstyrningens adaptionsvärden via diagnosdator eller liknande och se hur den beter sig efter att du har kört upp en tank eller så.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> Det som gör det hela konstigt är att efter att jag hade lagat läckaget
>> så ökade bränsleförbrukningen från 0.93L/mil till 11.8L/mil. Det går verkligen
>> inte ihop i mitt huvud då en tätning bör ha sänkt förbrukningen...?

Se mitt svar från I förrgår 21:03 där jag redan förklarat varför och hur du gör för att lösa det.

EDIT : Ser nu att Johan B har även gett samma svar idag.
Al
34
Alexjak96
320i Sedan - 01
Hej!

Det var inte min mening att fråga samma fråga två gånger. Skriver oftast från en långsam arbetstelefon och gjorde då misstaget att jag tappade bort mig i konversationen. Jag ber om ursäkt.

Jag återställde felkoderna med hjälp av appen torque pro. Nu har jag kört 4 mil efter och förbrukningen ligger just nu på 8.7 L/100km. Detta bör väl vara ganska normalt vid krokiga landsvägar?

Har nu bara en felkod kvar och det är P0599, men utifrån vad jag kunde hitta på nätet så var inte denna speciellt viktig.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, ser nu att mitt svar var ganska svårtolkat, Johan B's svar var mycket bättre formulerat.

Ja, dessa smartphones. Bra till otroligt mycket - men att arbeta på lite mer seriöst på fungerar inte oavsett vad all hetsmedia säger.

Aha, du har appen Torqen - men det är bra för lite grundläggande info (använder den själv till och från)!

Strunta i bränsleförbrukningen, det är ett på tok för grovt verktyg för en lite djupare felsökning. Det bara förvirrar dig.

Du ska använda PID's för att samla in fakta och bedöma om du har kvar felet eller inte.

Vad du ska göra är att med Torque slänga upp ett par PID's och se dess live-data.

Börja med att titta på LTFT/STFT (står för Long Term Fuel Trim och Short Term Fuel Trim) för både bank 1 och bank 2.

Stå med varm motor på tomgång och observera vad de har för värden.

De kommer att uppdatera mycket långsamt så några snygga kurvor kommer du inte att få. Men det är två saker som du ska observera
- LTFT borde vara stabilt och aldrig ändras, vilket värde har det för båda banker?
- STFT ska variera lite upp/ned runt nollan (är det HELT låst så är motorstyrsystemet i open loop och vi kan inte använda denna metod) så vad har deta ungefär i medelvärde för båda banker?
Al
34
Alexjak96
320i Sedan - 01
När det kommer till PID's så måste jag säga att Torque appen är väldigt förvirrande... Det finns ett antal "förinställda" PID's men här finns inte BMW med så jag antar att jag får lägga till dom manuellt...

Jag hittade en sida som har just dom PID'sen jag behöver men jag förstår inte vad jag ska mata in... Enligt listan så är "formeln" för long och short term identiska med varandra. Hur ska datorn då kunna skilja på dom?

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.