|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
![]() 13.424 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
P0599 är precis som du säger inte lika viktig. Med största sannolikhet har den elektroniskt styrda termostaten gått sönder och behöver bytas ut. Det är ett vanligt fel. Enda som händer är att motorn går alltid på den varmaste driftstemperaturen (motorer med elektroniskt styrda termostater brukar ha driftstemperaturer mellan 80 grader C och 100 grader C och vissa har ett mellansteg däremellan). Du bör enkelt kunna mäta upp och verifiera om termostaten är trasig eller om något annat är trasigt (som tex kablage, spänningsmatning, styrbox eller annat). Det var en tråd om detta för inte så länge sedan, ska se om jag hittar den (trådskaparen borde kunna ge feedback om hur han gjorde). EDIT : Här är två inlägg om samma sak (trådskaparna bör ha förklarat vad som löste deras problem) Länk Länk |
Om Torque är förvirrande, prova då BMW Carly :-) Men what!?! Förstår inte vad du menar, lägga in formler? Realtime Information -> Add Display och välj LTFT/STFT PID'sen Se exempel nedan (men jag brukar ha dem som "dials" då det kan vara lite svårt att se graferna på en mindre smartphone) Länk Länk EDIT : Alla lagstadgade OBD-koder/OBD-PID's är generella och finns inget som är knutet till BMW. Så skit i halvtaskiga förinställningar och ställ in som du vill ha det - för det är du som vet hur du vill ha det. |
| Tack för tipset! Ska beställa en verkstadshandbok så kan jag se exakt vad för mätvärden jag ska ha på termostaten. | |
|
Ojj då var det lättare än vad jag trodde! Får kolla detta imorgon efter jobbet! Man kan lägga till PID's i inställningar manuellt med formler, det är det dom gör på youtubeguiderna haha. Är Bmw Carly ett bättre verktyg för att diagnostisera? Eller fungerar dom ungefär samma? |
|
Det står inte i någon verkstadshandbok. Inte ens BMW felsöker dessa saker (och det är därifrån verkstadshandböckerna får majoriteten av infon) , det är swap-mentaliteten som gäller (och ibland är det rättfärdigat då arbetskostnaden är oftast högre än själva delen som ska ersättas). Men nu är det ganska enkelt att mäta upp den där termostaten. Jag ska kolla upp lite detaljer, men det är med största sannolikhet ett simpelt värmeelement. Så du bör bara ha en 2-pinnars kontakt och du bör ha ett motstånd på typ 2-20 ohm. Allt annat känns misstänksamt. Har du en öppen krets är det 100% bekräftat att det är fel på termostatens värmeelement. Oavsett är en verkstadshandbok mycket bra att ha. Ska du köpa någon så rekommenderar jag verkligen Bentley's version - den är överlägset bäst. Länk Men passa på att använda Torque får att få en uppfattning om hur bilen beter sig före och efter eventuell fix av termostaten. Torque har loggningskapacitet så det är ganska smidigt att utnyttja. Här kan du se hur motortemperaturen varierade på min N46B20-motor under en 2-timmars körning Länk Angående loggning så loggade jag även min B5254S-motor under en körning och tittade på LTFT/STFT. Yes, LTFT är kraftigt negativ och efter en hel del felsökande kunde jag fastställa att MAF-sensorn gav fel signaler (var av typen hot film och hade slitits ut helt enkelt). Länk |
|
Okej då får jag plocka fram multimetern imorgon! :) Är det verkligen värt att pröjsa 1300kr på en sådan bok? Jag har sett andra för typ 300kr... Hur får du in dina värden i dessa fina diagram? Är det "start logging" under inställning i realtime information? |
|
Ok, snokade runt lite och värden för termostaten finns inte uppgivna (både BMW och Bentley refererar till att använda diagnostikverktyg för felsökning). Men ta en snabb koll, det är garanterat en 2-pins kontakt. Om det är det, lossa kontakten och mät resistansen mellan pinnarna (på termostatens kontakt). Det bör vara mycket lågt, mellan 2-20 ohm. Men den felkoden kan jag med 99% säkerhet säga att du har en öppen krets eller ett mycket högt motstånd (i kohm-klassen). BMW Carly har potential och har mycket BMW-specifika features (som tex viss programmering). Men för enklare felsökning rekommenderar jag Torque. Mycket pga av att PID-namngivningen i BMW Carly är ibland helt uppåt väggarna och du står bara som ett frågetecken - jag håller på skicka in en reviderad lista till Parvis som han kan ta med i kommande uppdateringar (ska bara hitta tid). |
| Hur fick du in dina värden i diagrammen du skickade bild på? Sist jag använde appen så såg jag inte speciellt långt bak i diagrammen. | |
Både ja och nej. (JA) det är skillnad på bok och bok. I princip i alla fall är kostnaden direkt relaterad till produktens kvalitet/funktionalitet. Vilket pris man vill betala beror på vilka förväntningar man har av produkten. (NEJ) (NEJ) köp inte från USA. Tull och dollarkursen dödar dig. Köp begagnade från Amazon i UK Länk Eller köp begagnat från Blocket, Tradera, Autopower etc. Precis, med displayerna uppe så går jag bara in och väljer "Start Logging". Då får man värdena i en typ av CSV-fil (comma separated values). Den filen tar jag och gör lite serach&replace i Notepad++ och importerar sedan värdena i Excel och gör diagramen därifrån. Vill jag ha lite mer avancerade diagram eller beräkningar använder jag Matlab. |
|
Jag har nog fått lite värden från torque! Körde bilen 2 mil och "spelade" sedan in i 10 minuter. Eftersom jag både saknar kunskap av vad man ska modifiera i Notepad++ och att jag saknar excel så länkar jag data filen här: Länk Jag tog även en screenshot av min skärm, diagram ändrade inte sig speciellt mycket, möjligtvis spikade STFT värdena litegrann ibland. Länk |
|
Coolt! Crap! Det fanns inga PID data i loggen... Kom nu på varför... Man väljer ju på ett annat ställe var man loggar... Hade glömt det... - Gå till huvudmenyn - Välj Settings (kugghjulet) - Data Logging & Upload - Select what to log |
| Måste jag göra om testet då eller kam jag använda datan jag redan samlat in? Hur tycker du att resultatet ser ut på bilden? Det var typ så hela tiden, ellee måste man ha den kompletta datan? | |
Det finns ingen data, förutom då GPS-koordinater - men det är inte så roligt att se :-) Lite slutsatser vågar jag nog dra från bilden 1) att STFT varierar är bra då det tyder på att motorstyrsystemet är i så kallat closed loop dvs den lyssnar på vad syresensorerna rapporterar och justerar mängden bränsle utifrån vad de rapporterar 2) STFT tyder på att den adderar en del extra bränsle. STFT brukar normalt sitta och snurra runt 0, inte omöjligt att motorstyrsystemet höjer LTFT och sänker STFT så att STFT kan pendla runt 0. 3) LTFT tyder på att den adderar en del extra bränsle. 4) Det är inte tillräckligt höga nivåer på STFT/LTFT för att tända en motorlampa. Men det är heller inte perfekt, men det är heller inte alarmerande. När LTFT går över 10 (samtidigt som STFT pendlar runt 0) så är det dags att börja göra något. 5) Nu ser jag bara en mycket kort period från ett enda driftsfall (tomgång) - det kan se helt annorlunda ut på andra varvtal. Om tex STFT/LTFT har lägre värden på högre varvtal / belastning så är det en indikation på att du kan ha ett mindre vakuumläckage. 6) Jag skulle gissa på att du fortfarande har ett mindre vakuumläckage, men inget kritiskt. 7) Hade faktiskt förväntat mig en högre arbetstemperatur än 88 grader C. Eftersom vi misstänker att den elektronisk styrda öppningen av termostaten inte fungerar så trodde jag faktiskt att vi skulle sett lite högre temperatur här. @Alexjak96 : Har du möjlighet så skulle det vara intressant om du kunde logga alla sex PID's som du visar i bilden när du kör en längre sträcka! Välj en gång du kör lite längre på typ motorväg/landsväg - stadstrafik gör det otroligt svårtolkat så de ger inte mycket. Jag är lite nyfiken på bland annat hur ECT och LTFT beter sig. |
|
Ojdå, nej kanske inte :P Tror du att bilen kan passera en besiktning med en sådan läcka, jag tänker på avgasvärden om nu alla andra komponenter som reglerar detta fungerar... 88 grader brukar vara på halva mätarn och det är där den alltid lägger sig på, är 88 grader dåligt? Jag ska faktiskt köra en sträcka på strax över 10 mil imorgon, med ett mellanstopp i borås dock, men det kanske inte gör något? När jag valt vad den ska logga i inställningar, är det då bara att starta loggen som vanligt vid kogghjulet vid mätarna? Vad står ECT för? |
|
Ja, är det en enklare typ av tjuvluft så kommer motorstyrsystemet att korrigera det ganska bra och det bör inte vara några problem med avgastesterna (jag skulle gissa att det är många bilar som kör omkring med lite tjuvluft både här och där - det är ju just det fina med dessa adaptiva motorstyrsystem att de kan korrigera för "smärre defekter" och fortfarande bibehålla bra avgasvärden). Dessutom är vi numera långt ifrån gränserna - iallafall när det gäller tomgångsvarvtalet. De provar ju även med förhöjt varvtal typ 2500 rpm och där vet jag inte hur det ser ut - men har ingen anledning att tro att det skulle vara värre där. Så just nu verkar det inte vara någon "cow on the ice" så att säga :-) Men jag vill höja ett varningens finger! Att dra några säkra slutsatser om hur ett avgastest kommer att gå baserat på en screenshot på några PID's är det INGEN som kan göra. Det är mycket spekulerande här och det finns mycket som kan ställa till ett avgastest. Lite som att säga till en patient att han kommer utan problem att klara 60 årsstrecket baserat på en bild på fötterna :-) Jag tror du förstår vad jag menar. Men av det jag sett så ser jag inget alarmerande. Nja, den där mätaren brukar vara ganska grov. Allt mellan typ 80-100 grader så hamnar den där nålen i mitten ändåså :-) Yes, logga gärna den sträckan! Nej, mellanstoppet gör ingenting. Du kan stoppa loggningen innan du stänger av motorn vid mellanstoppet och starta den igen precis innan du kör iväg. Det blir två filer vilket bara är en fördel. Yes, när du valt vad som ska loggas så är det bara att dra igång loggningen. Fast du får gärna prova innan för att försäkra dig om att det fungerar! Ooops, jag som drar med förkortningar igen. ECT är en vanlig förkortning, står för Engine Coolant Temperature. |
|
Har nu spelat in båda sträckorna! Här är de: Länk Länk Efter ungefär 10 mil så tändes motorlampan igen. Denna gången var det bank två som inte ville samarbeta. Men eftersom bank 1 inte lös upp så antar jag att det jag lagade fixade bank 1? Vad tror du då är orsaken till bank 2? Länk Finns det ingen mätare för att mäta vakuumslangarna? |
|
Finfint, nu verkar det finnas värden där! Jag ska ta mig en titt lite senare idag (kan även skriva ihop hur jag gör om någon annan är intresserad vill göra samma sak). Det är fullt möjligt att Bank 1 också har samma problem, fast att den ligger kanske någon procent under gränsen för att sätta felkod. Antag att gränsen för att sätta en felkod är 25% och Bank 2 kanske ligger på 26% och Bank 1 ligger på 24% - båda banker har ju uppenbarligen problem men det är bara Bank 2 som sätter en felkod. Därför är felkoder inget användbart för felsökning, det är en endast en vägskylt som visar åt vilket håll man ska börja sin felsökning. Därför är loggningarna viktiga - för här kan vi se de olika värdena. Jodå, vakuum mäter du enklast med tex denna mätare från Biltema Länk Använde den nyligen för att mäta om det var något mätbart under/över-tryck i ventilhuset på min B5254S-motor via ett modifierat oljepåfyllnadslock :-) Länk Länk |
|
Okej! Men tycker du att det är nästa steg i felsökning? Att mäta vakuumet? Eller ska jag mäta något annat? Det kan inte hänga ihop med ett igensatt ventilhus/dålig packning? Läcker nämligen olja på grenrören. |
|
Jag hänger inte riktigt med angående de där slangarna. Är det ett gäng vakuumslangar som hänger löst? Har du bilder? Vad är orosmomentet? Att de bidrar med tjuvluft? Behöver ingen fancy mätare för att kolla om de suger tjuvluft. Låt motorn stå på tomgång, sätt fingret över öppningen på en vakuumslangarna - är det vakuum så drar de tjuvluft. |
| Läckande ventilkåpa kan göra så det sugs in luft den vägen, är den ändå dålig så hade jag bytt den. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.