AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.855

Vilken av dessa bilar hade du valt?

Sida 1 av 3
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Hej!

Behöver lite hjälp i mina funderingar när det gäller F30 335i.

Som vanligt hamnar jag i den gamla vanliga ångesten över pris kontra utrustningsnivå. Pengar behövs ju till annat i livet också.

Dessa två bilar i länkarna nedan. Är prisskillnaden mellan dessa två motiverad? Vad tycker ni? Självklart är den med M-paket hetare trots sina mil, det är nog alla överens om, men i praktiken vilken hade ni köpt och varför?

Länk

Länk

Tacksam för input!
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Hade valt 4000 milaren utan M-paket. Snygg nog och Tycker prisskillnaden är på tok för stor, man kan glömma att det kommer skilja lika mycket om 3 år när den ena har gått 12000 mil och den andra 8000 mil.

-------
//Lövet
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Så här tänker jag

Svarta
+Manuell
+Låga mil (4000)
+Billigare (290kkr)
- Tygklädsel

Blåa
+Utrustning, Navi, head-up, M-sport
- Höga mil (8000)
- Dyrare (350)
- Xdrive & automat

Mitt val skulle varit den svarta, men samtidigt så skulle jag tänkt över att ha letat vidare. Tror den svarta varit ute i ett ca halvår nu, för jag såg en likadan med svart lack, svart tyg och sportstolar i våras.

Den blåa utan tvivel. 8000 mil är inget på motorn, och växellådan borde också fungera fint många tusen mil framöver. Den enda stora plumpen i protokollet är x-drive. Jag hatar det. Men annars är den spot on.

Tjöp!
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Den svarta förvärvades 2015-10-16 och har varit leasingbil sen juni 2012. Håller med om tyg, säkert en grej jag stör mig på sen.

Den med M-paket har stått osåld ett tag på förmedlingsuppdrag på M-bilar i Västerås (stod med fula svarta fälgar om någon minns den) innan ägaren valde att byta in den då nya bilen levererades. Den köptes då av BMW avdelning i Karlstad och de har valt att sätta ut den för exakt samma pris. Något de verkar vara ovilliga att ändra på. Undrar vad den byttes in för?
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Miltalet handlar inte om slitage utan om prisvärdhet. Värdeminskningen kan komma att vara dubbelt så hög på den blå jämfört med den svarta på en 3 års period. Det är det inte (enligt mig) värt för ett M-paket.

-------
//Lövet
Verdi
Beror ju på vad man vill ha. Är rätt olika bilar.

Nu är inte enda skillnaden M-sport pkt heller.

Fördelar med den blåa som jag ser det.
+ Navi pro
+ Harman Kardon
+ Skinn
+ Automat
+ xDrive
+ M-sport
+ En årsmodell nyare.
+ Tonade rutor

Enstaka entusiaster kan värdera manuell låda, RWD, tygklädsel osv men de är undantagen. Finns en orsak till att folk betalar extra för automat, skinn och xDrive på nya bilar.

Tycker prisskillnaden på 60 tusen är rimlig. Jag skulle lätt ha valt den blåa. Skillnaden i upplevelse mellan bilarna är enorm. Den svarta är en tråkig tomhylsa utan någon som helst "vill ha"-känsla.

Kollar man konfiguratorn så på en ny bil idag så kostar:
Sportautomat = 23 000:-
Läder Dakota = 17 800:-
Tonade rutor: 3 800:-
Skillnad mellan Model Sport och M-sport = 24 000:-
xDrive: 20 000:-
Navi Pro: 24 300:-
Harman Kardon: 10 700:-

Skillnaden i nypris var säkert över 100 000:- på de bilarna. Lägg till att den blåa är en -13 och den svarta är en -12 så är skillnaden ännu större. Den enda nackdelen är att den blå har gått 4000 mil mer.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Hade köpt den blåa alla dagar i veckan. Den svarta ger mig inga vill ha känslor alls, usch vilken tomhylsa till 335:a.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Skulle absolut välja den svarta.
Härlig drivlina med sexan och manuell låda utan en massa onödig lull-lull. Ren körbil helt enkelt :)
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Jag hade gått på M-sporten alla gånger. Hur länge planerar du att behålla bilen?

Ytterligare en faktor som du säkert redan kollat upp är om det medföljer vinterdäck på fälg samt skick på de däck som sitter på bilen just nu. Huruvida du blir tvungen att skaffa både en- eller två uppsättningar nya däck och en uppsättning fälgar påverkar det ju den totala prisbilden.
ph
129
phiiim
116i F20 -15
135i E82 -08
325i E90 -05
Tänkte först på den svarta mest på grund av att jag föredrar manuell och utrustningen "duger" och att den blåa med xdrive aut bara är törstig och "trött"

Men xdriven och aut är konstigt nog billigare i drift och hela 0,5sek snabbare 0-100
Och som sakt den svarta verka vara en tomhylsa...

Så därför ändrar jag mig till den blå som förövrigt har all extra utrustning man vill ha :)
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Enligt @Verdi och @Joofa.

// Jonas

An
42
Anfield
BMW X3 M40i
Blå har ju även performance power kit!
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Joofa: efter denna bil är det tänkt att det ska bli slut på frekventa bilbyten. Vill helst slippa hamna i läget igen att jag sneglar på andra bilar.

Tyvärr känns det som jag hamnade lite snett redan från början i diskussionen med säljaren. Är inte nöjd med mellanskillnaden han erbjuder. I praktiken skiljer dessa bilar 70 för mig och det är för mycket. Jag uppskattar inte ett överflöd av utrustning, men vill heller inte ha en tomhylsa. Automat och helskinn hade egentligen räckt. Kanske sportchassie är trevligt också men allt annat är överflöd som jag kan använda pengarna till nått annat.
Transocean
Den blåa definitivt. Lite lyx skadar aldrig.
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
denna då? Länk

Transocean
Ingen Premium Selection d v s allt för dyr med den snikutrustningen. Den svarta om man gillar snikutrustning går säkert att pruta på mens den blåa behåller sitt pris.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Blå.
Bara ratten på den svarta gör ju att man inte vill sätta sig i bilen.

Hur mkt kör du per år?
Kör du bara t.ex. 1000mil och äger bilen några år kan det ju bli tvärtom, dvs att den svarta blir för gammal i förhållande till milen så att man inte får ut fullt för det låga miltalet.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag hade valt den blåa pga utrusningen och utseendet.
Det bästa med nyare BMW är deras 8-vxl automatlådorna. Helt makalös grej som lyfter hela bilen.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Inte helt förvånande väljer de flesta den blåa, men hur mycket känsla och logik har med i beräkningen. Klart jag själv väljer den blå med hjärtat men 70 som är min skillnad i inbyte är mycket pengar och kommer att påverka familjeekonomin. Kanske jag ska avakta tills jag hittar en bil med "lagom" utrustningsnivå. Hade en vit på kroken hos riddermarks men saker kom emellan. Synd att utbudet är så dåligt.

Niklas_A: den silvriga var ingen höjdare, inte ens klimatautomatik.

Marin849: kör väldigt lite. Ofta under 1000 mil.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Är det bara jag som inte tycker om den falukorvstjocka m-sportratten?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.