|
Sida 9 av 25
|
|
|---|---|
|
Tack Verdi och Kallem3. Vi är nog inne på ungefär samma linje. Kalle m3: Om det priset gällde order innan årsskiftet så är det ganska exakt samma som min gode vän har fått gällande tjänstebil. Det verkar som att nettosumman gick upp några tusenlappar vid årsskiftet, så om ordern är tecknad nu så har du nog fått ca 2% (13 000) lägre nettosumma än vad han fått. Vid företagsköp/tjänstebil verkar nettosumman ligga omkring 32 000 - 34 000 lägre än vid privat köp. PS: På annan plats fick jag vad jag uppfattade som en lite sur kommentar på att jag har förmåga att köpa kontant. Men för mig är det mycket enkel matematik. Min nuvarande privata bil har jag haft i ca 8 år (!). Under den tiden har jag satt in ca 4500/månad på ett konto med viss avkastning. På detta sätt har jag fått ihop ca 500 000 kontant. Med försäljning av min gamla bil (som är i yppersta skick!) så kan jag då betala nya bilen kontant. Så räknar jag hem min bilaffär (men jag är väl en snål jävel...) |
|
Verdi |
Ulf, Ja just det ja. Är tydligen olika priser för privatpersoner och juridiska. Tänkte inte på det. Det är ju 5-6% extra jämfört med din rabatt. Förklarar ändå inte hela skillnaden. Någon procent till skulle du kunna få tycker jag. Eller tänker jag fel? |
|
Verdi, jag tyckte och tänkte ungefär som du, att jag borde kunna få ytterligare någon liten procent i rabatt. Men det verkar ju inte som någon annan här heller har fått något bättre (?). (Ja kanske omkring 5000 bättre innan årsskiftet då.) Sedan kan man ju alltid diskutera varför en krona från ett företag är så mycket mera värd än vad en krona är från mig som privatperson, men det är ju liksom en helt annan diskussion... Förmodligen har man statistik på att tjänstebilar omsätter så mycket mera på service/rep i verkstaden? Även att man får tjäna goda pengar på betydligt mera försäkringsjobb på tjänstebilar? Ofta tjänar de ju dessutom hyggligt med pengar på leasing/finansiering, men i mitt exempel jämför vi min väns kontantköp av tjänstebil mot mitt eget kontanta privata köp. Finns säker flera exempel på lönsamma aspekter gällande företagsägda/leasade bilar..? |
|
|
Företag äger bilar kortare tid än privatpersoner i genomsnitt (3 år mot 5 år). Handlarna kommer alltså tjäna något mindre pengar men fler gånger om kunden är lojal. Där är en del av logiken handlarna använder. Plus att det är mer sannolikt att kunden kommer serva bilen hos verkstaden om han är ett företag. Privatpersoner "shoppar runt" mer. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Räknar jag fel Ulf? Du har ju bara fått 7000:- i rabatt förutom erbjudandet i sig. Det är ju ingenting. Kalle m3 fick runt 75 tkr förutom erbjudandet. Knappt hälften förklaras av att det var en tjänstebil. Men skiljer ändå 40 tkr som jag ser det. Vet ej varför det är bättre priser på företagsbilar. Är väl högre konkurrens helt enkelt och många företag har PBB-gränser att förhålla sig till. |
|
Räknar du rätt Verdi så är det ju ett sunkigt pris.. Tycker Ulf borde betala ca 611´ för det som räknats upp, sen bör han få lite rabatt på utrustningen som är utanför paketet också. Typ 40-50000 till. |
|
|
(530D Xdrive innovation edition -16) Fråga: min bil i specen: (lite av specen) M sportpaket svankstöd M lädersportratt M aerodynamikpaket Indvidual högglans shadowline Indvidual Anthracit innertak..................................summa 20.000:- Vad ingår då i sportpaket line ................................38.800:- |
|
|
Verdi ang Kalle m3; Ja du har väl i stort rätt, även om jag får skillnaden till ca 33 000 (i stället för 40 000). Men är det någon mer här som verkligen har fått pris i paritet med Kalle m3? Eller är det någon som fått pris som ligger närmare mitt exempel? Jag har nu fått pris från tre olika Åf och det skiljer bara omkring 5 000 mellan dem... Ska jag då misstänka att alla Åf i hela Sverige kan se de övriga offerterna till mig, att konkurrensen är satt ur spel(!), genom att mina personuppgifter registreras i något centralt system??? |
|
|
Le Beuf, hur menar du? I mitt exempel ska jag betala 604 000 men du tycker att jag ska betala 611 000? Jag har utrustning utanför paketet för 41 800, på det tycker du att jag ska få 40 000 - 50 000 i rabatt??? Förlåt, men min lilla Nalle Puh-hjärna hänger inte med, så förklara gärna... |
|
|
Hej alla! Har en fråga gällande beställning av egen specad bil. Vad säger avtalat ifall kunden avbryter kontraktet och vill inte ha bilen? Vad får man betala? |
|
|
Glöm inte att kampanjpriset inte alls är 569k utan 536k enligt pdf som fortfarande ligger ute (den har bara bytt adress): Länk |
|
|
vad är/ingår i sportpaket line i utrustingen för 38.800 i konfiguratorn om man kryssat för innovation edition? på en 530x-drive |
|
Verdi |
Inget för M-Sport ingår redan. Klicka upp detaljsidan får du se exakt. |
|
Vet inte riktigt själv hur jag tänkte.. hade nog lite otur där ;-) Var inne tänket om en 535d med mycket utrustning utöver paketet, vi pratar ju om en 530d med lite mindre utrustning utöver paket. För mig var det inte jättesvårt att förhandla om priset, är kanske svårare om man inte köper så mycket mer än "bara" paketet. Tycker iaf att du ska få ordentlig rabatt på utrustningen som är till ordinarie pris. Det verkar du inte ha fått. Tycker att du ska skippa komfortstol och skinnet, det har jag gjort. Har inga barn som kräks eller äter tonvis med glass i bilen plus att sportstolen passar min kropp utmärkt. Ta hellre metallic och svankstöd. Någon nämnde tidigare om att du saknade avläsningen av skyltar, heter det Speed Limit Info? Dumt att skippa det när du har HUD och navi redan. |
|
|
@Tobbe330 Tror vi hänger med på att det är billigare för företag än för privatperson, 536´resp 569´ Snacket går att det är lite orättvist att pengar värderas olika beroende på om man köper som juridisk person eller privat. Ulf vill ju köpa för 536´ som privatperson, pengar som pengar kan man tycka. |
|
|
Tack Le Boeuf för förtydligande och för bra synpunkter. Komfortstol är viktigt för mig (tyvärr finns den inte med textilklädsel). Sportstolarna passar inte för mig, jag sitter inte bra och för mig personligen hör inte sportstolar riktigt hemma i en stor bil som väger 2 ton (räcker det med 2 ton med alla denna utrustning?). Har även sett på flera bilar att sportstolarna blir fort slitna på de upphöjda kanterna. Jag personligen tar faktiskt hellre standardstolar än sportstolar, men har alltså bestämt mig för komfortstolar (och måste då tyvärr acceptera skinnklädsel och kostnaden...). Självfallet kommer jag inte ge mig innan jag fått bra rabatt på den tillkommande utrustningen. I min verkliga order ingår dessutom en hel del utrustning och andra "sido-lösningar" som jag inte tagit med i mitt exempel. Jag tycker inte det är schysst att exakt avslöja detaljerna i det bästa affärsförslaget jag fått. SpeedLimit-info ska jag ha på bilen. Tack alla för detta påpekande. Någon annan som har något annat "måste" som jag har glömt? Larm? Rökarpaket (= el-uttag) ELLER extra 12V uttag: vilket av dem är bäst? Båda? "Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar." /Nalle Puh |
|
|
Är det någon mer här som verkligen har fått pris i paritet med Kalle m3? Eller är det någon som fått pris som ligger närmare mitt exempel? |
|
|
Grundpriset 582´ + extra utöver paket för 599´ kändes som ett bra pris. Vad är det som kommer utanför paketet? 19" 10000:- Drag 12500:- Skinn 12800:- Komfortstol 16500:- Svankstöd 3900:- Speed Limit 3300:- Summa: 59000:- som han får för 17000:- Bra rabatt! |
|
|
f10xdrive: Det ska stå på avtalet du har skrivit vad det kostar att inte fullfölja avtalet. Det kan skilja mycket i villkoren om du är ett företag (köplagen) eller en privatperson (konsumentköplagen). Oavsett vad det står i avtalet så brukar det vara en förhandlingsfråga och det kan bl a vara avhängigt omständigheterna kring hävningen av köpet och t ex framtida affärsrelationer. Om du hamnar riktigt fel så kan det vara idé att i stället "sälja" kontraktet, särskilt om specen fortfarande går att ändra, om det är ett bra avtal och om du har en attraktiv leveranstid. I många fall brukar det nog sluta med att avtalet följs, alltså att affären genomförs. Köparen säljer bilen vidare (med stor förlust?), eller så behåller han den och får leva med det... Jag skulle tro att många tidigare tecknade order, särskilt på välutrustade bilar, har hamnat i en konstig dager nu när Innovation Edition och alla erbjudanden har kommit. De något begagnade bilarna i lager, Premium Selection, demobilar m fl (de som bl a jag tidigare var intresserad av...) har ju numera hamnat helt snett i pris! Jag kan då inte se att dessa erbjudanden på nya bilar ännu har slagit igenom på beg-priserna (?). Många nästan nya bilar måste ju ner 100 000 för att komma rätt och detta medför ju i sin tur motsvarande procentuella sänkning genom hela ledet nedåt i begagnat-kedjan... Flera har berättat för mig att det redan slagit hårt mot inbytespriset där 3 år gamla bilar nu värderas betydligt lägre än för bara ett par månader sedan! (Jag är glad att inte ha en 1-3 år gammal "nästan ny" 5-serie att sälja i dagsläget...) |
|
|
Le Boeuf; tydlig och bra uppställning (men svankstöd ingår väl i komfortstol?). Tänk dock på att detta gäller tjänstebil/företag (som ger ca 34 000? lägre pris) Mycket bra rabatt och det verkar vara en mycket bra affär. Unikt bra? Särskilda omständigheter? Eller finns det någon annan här som har gjort en ungefär motsvarande affär? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.