|
Sida 8 av 25
|
|
|---|---|
|
Ja, elektrisk motorvärmare finns och den har monterats nu under flera år. Men enligt vissa uppgifter fungerar den inte som den ska i kombo med dieselvärmaren pga att något spjäll (eller något liknande) då inte är öppet, vilket alltså medför att vattnet inte cirkulerar i motorn. Värmaren värmer men det varma vattnet cirkulerar inte i motorn. I så fall skulle det kunna vara så att kunder har köpt elektrisk motorvärmare men att systemet egentligen inte har fungerat som avsett, i kombo med dieselvärmaren (..?) För mig är det helt ofattbart att BMW kan sälja en dieselvärmare som inte värmer motorn utan endast kupén. Om det dessutom är så att ÅF i Sverige har sålt och monterat elektriska motorvärmare som inte fungerar så även detta helt ofattbart (om det nu skulle vara så?). Någon som vet? Att det är ett problem som går att lösa är ju uppenbart. Sannolikt finns det väl lösningar på eftermarknaden(?), alltså "icke BMW-lösning". Men då är det ju upplagd för problem med garantier etc. Kan ju tänka mig att om jag då får problem med vibrationer i motorvägsfart (från hjul/transmission) eller fel på luftfjädringen så kommer ÅF och BMW att skylla på min "icke BMW" motovärmar-lösning... |
|
|
Nej, Innovation Edition gäller även för sedan. Kolla i deras konfigurator :) Vilken tillverkare är det som tillhandahåller den godkända slangvärmaren? Jag tycker ofta att träpaneler känns 90-talm men jag gillar de Ädelträ Ask som finns till F10, kolla i en konfigurator hur du tycker det ser ut. JAg ahr denna ölist men jag har ljus klädsel så det kan bli lite annorlunda. |
|
|
Jag dubbelkollar med ÅF om funktionen på vattencirkulationen i och med det där spjället i systemet som stängs när bilen är av. Är värmare från Calix som min ÅF kollat på. Spjället som stängs när bilen är av gör dom inget åt, det ska vara stängt och dom bygger inte om fler bilar. Gäller nog att sätta värmaren på rätt sida om spjället så att den verkligen värmer vattnet i motorn. |
|
| Jo jag såg det i konfiguratorn men då jag inte hittade paketet på deras hemsida under aktuella erbjudanden så blev jag tveksam. | |
Verdi |
Från BMWs sida för erbjudanden. BMW 530d xDrive Erbjudande: 569.000 kr Ord. pris: 763.100 kr Säg att du extrautrustar för ytterligare 100 tkr och kommer upp i 669 tkr. Är ditt nettopris då verkligen så lågt som 609 tkr? Eller 518 tkr netto för en "ren" innovation edition? Eller menar du 9% rabatt på priset som visas i konfiguratorn? |
| Ulf530, jag hade lätt valt till speedlimit, har det idag och i kombination med headup är det kanon. | |
| Verkar ha fått kring 13-14% i rabatt, har inte tillgång till den senaste offerten så det stämmer nog inte exakt men nästan. | |
Verdi |
Le Baoeuf, 14% på 569 tkr? Wow. Kan du PM:a mig numret till din säljare? ;-) |
| Nä på totalen.. | |
Verdi |
Ursäkta om jag är tjatig. Men vad menar du med totalen? Det som står i konfiguratorn och där man valt in innovation-paketet för 80 tkr eller vad det var för 535? För det är väl mer rabatt än 14% om man räknar in värdet av innovation-paketet? |
|
Ja precis.. Paketet i sig är ju typ 25% men det är utöver det. 13-14% på 619´ + extrautrustning menade jag. |
|
|
EXEMPEL: 530xD T 529 900 Innov Ed 90 100 Läder 12 800 Komfortstol 16 500 Dragkrok 12 500 Summa 662 000 Prisreduktion -58 000 = Netto Ca 604 000 Ovan är alltså ett förenklat exempel som någorlunda skulle motsvarar den offert jag har fått. Tycker dock inte att det är affärsmässigt av mig att skriva ut exakt i varje detalj hur mitt erbjudande är utformat. Min gode vän som köpt tjänstebil på företaget har alltså i ett motsvarande förenklat exempel fått: = Netto Ca 570 000 OBS: Det gäller alltså rent köp och kontant betalt! Tycker ni jag kan känna mig nöjd med det erbjudande jag har fått eller skulle ni råda mig försöka hitta någon ännu mera säljsugen återförsäljare? |
|
Verdi |
Haha. Jäklar vad snurrigt det här blev. Är så många olika priser som kan avses. Bygger jag en 535d xDrive Touring och enbart innovation edition paketet för 83 100:- står det 673 000:- i konfiguratorn. Det är alltså 14% på erbjudande-priset och inte 14% på konfigurator-priset du menar? Det är ju galet bra. En ren 535dT innovation edition för ~540 tkr netto då? Mot ursprungliga listpriset (som det var innan erbjudandet kom) så är det totalt ca 29% rabatt om jag räknat rätt. |
|
En 530d Touring Innovation Edition kostar 569´ och en 535d kostar 619´ enligt min ÅF och hemsidan. Vet inte varför du ska betala 529900 + 90100... Länk |
|
| Konfiguratorpriset tar jag med en nypa salt.. t o m säljarna skrattar lite åt funktion och kvalité på den tjänsten. | |
|
Här är min spec, denna har "ska" jag betala 599 000kr som tjänstebil. Ingen aning vilken procentsats jag har i rabatt. BMW 535d xDrive Touring Färg 300 Alpinvit II Läder Dakota Oyster Exklusivsöm (SW/SW) ZIE Innovation Edition 248 Eluppvärmd ratt 322 Komfortöppning 337 M Sportpaket 386 Takreling 3AG Backkamera 402 Panorama glastaklucka 417 Solskyddsgardin för bakre dörrsidor mek. 430 Automatiskt avbländbara inner och ytter- speglar, elektriskt infällbara 431 Automatiskt avbländbar innerbackspegel 488 Svankstöd 4NB Klimatautomatik med 4-zonsreglering 4UR Ambient light 508 Park Distance Control (PDC) Bak och fram 536 Kupevärmare med Fjärrkontroll 552 Adaptiva LED-strålkastare 5AC Helljusassistent 5AG Lane Change Warning 5AL Active Protection 5AT Driving Assistant Plus 5DL Surround View 609 Navigationssystem Professional 610 Head-Up Display 688 Harman Kardon högtalarsystem 6AK ConnectedDrive Services 6AM Real Time Traffic Information 6AP Remote Services 6AR Internet 6NS Bluetoothförberedelse Professional samt USB- anslutning 6UH Traffic Information 6WB Multifunktionell instrumentdisplay 710 M Lädersportratt 715 M Aerodynamikpaket 760 Individual Högglans Shadowline 775 Individual Anthracit innertak ZIP Innovation Pack ZLP Lounge Pack ZNP Navigationspaket ZPP Advanced Parking Pack ZRS Komfortpaket Utrustning, fabriksmonterad 2TB Automatisk sportväxellåda med Steptronic 320 Ej modellbeteckning 3AC Dragkrok infällbar 6S4 Svensk språkversion 8TH Speed-Limit-information Change in paket ZIE 2NB 19" Lättmetallfälg dubbeleker 351 M 456 Komfortstol fram, el. inställbar 4B9 Interiörlist Aluminium finslipad |
|
Verdi |
Ulf530, Jo, det där låter mer troligt. 529 900 + 90 100 = 620 000:- Den bilen kostar 569 000:- enligt erbjudandet. Det är 51 000:- i rabatt bara där (ca 8%). Enligt exemplet så får man då 7000:- i rabatt på extrautrustningen för 41 800:- (ca 17%). |
|
Tack Le Boeuf för bra input. Man kan nog förmoda att slutsumman blir ungefär densamma..? Ditt pris 569 000 + min extrautrustning (41 800) innebär gissningsvis + Netto 35 000 (?) = Netto summa Ca 604 000 Eller tror du att jag ska leta efter någon som är mera säljsugen? |
|
Verdi |
Kalle m3, Tack. Enligt konfiguratorn är bruttopriset på din bil ca 730 tkr. Eller 619 + ca 55 tkr = 674 tkr om man utgår från erbjudandet. 11% på erbjudandet och 18% på konfiguratorpriset. I skenet av detta är 9% på konfiguratorpriset som Ulf530 fått ganska uselt. Kan jag få ut en 530 för under 550 tkr så är det klart intressant. Då blir min sejour som Volvoägare relativt kort. :-) |
| Eftersom du verkar tveka själv om du fått en vettig offert så råder jag dig att fråga fler. Kan vara värt att åka en bit om man får en bättre deal, själv åkte jag 90 mil enkel väg förra gången jag bytte bil.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.