AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
81.817

Innovation Edition

Sida 6 av 25
Verdi
Jerry,
Vi ändrar inställning hela tiden eftersom min fru är nästan 3 dm kortare än mig. Nu kör hon mest Volvon men det händer att vi byter. Och när vi åker hela familjen åker vi alltid Volvo och då kör jag den. (Vi har minne på stolen där också) Även om man är själv kan man ju spara ett par lägen åt sig själv. Kanske ett "sportigt" för aktiv körning där man sitter närmare ratten och ett för långkörning? Visst kan man ändra manuellt och försöka hitta den där optimala inställningen igen men det är inte så lätt.

Däremot så behövs nog inte komfortstolarna egentligen. Åtminstone inte om man inte tycker sig behöva minnesfunktionen. Finns ju minne till sportstolarna också men tar man det samt skinn så är steget upp till komfortstolarna rätt billigt.

Sportautomaten ja. Jag använder aldrig paddlarna. Men spaken är snyggare och paddlarna är också rätt fina! :-)

Vad gäller skillnaden mellan F31 och F11 så handlar väl mycket om bättre komfort kontra sämre dynamik i F11 som är en större och klumpigare men komfortablare och lyxigare bil. Skulle tro att F11 säkert är ännu tystare än XC70. Men med all utrustning jag ville ha så blev en F11 för dyr. En Passat, Mondeo eller nåt annat i samma prisklass, eller lägre, som XC70 är dock bullrigare.
Speed limit på BMW funkar klockrent. På Volvon däremot så missar den ganska ofta..
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
DunderDude: Aha det var till F10, mitt fel, trodde alla köpte kombi i det här landet :)

Jerry: Känner igen den känslan, det är underbara bilar. Ljudnivå och komfort skiljer väldigt mycket mot F31 precis som Verdi redan skrivit.

jsn: Håller med angående paddlarna, använder det också så samt vid branta nedförsbackar då den automatiskt håller kvar växeln när man släppt gasen.
Verdi
Clubsport, Tycker inte min missar så ofta. Egentligen bryr jag mig inte om den finessen. Hade lika gärna kunnat vara utan.

Det som hade varit fint vore om den synkade med aktiva farthållaren. Fast relativt hastighetsgränsen då. Sätter man den på t e x 10% över så håller den 55 på 50, 77 på 70 osv. Fast ändå med en absolut maxgräns satt. Precis som aktiva farthållaren fungerar när den upptäcker långsammare bilar framför.
Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
Hej, tack för allas input!

Ny funktion på radarn... night vision med spot... såg tidigare i tråden att någon valt den men konfiguration säger att värmaren ryker då, väldigt viktig, så det går inte!

Är det omöjligt att lösa de två ihop eller?
Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
Får nog leva utan spotfunktionen och köra på nightvision med utökad, kanske skönt att slippa strobben, kör av vägen första gången den flahsar... ;)
Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
färgen på interiören och den utvändiga är fortfarande flytande men vad tror ni om denna spec?
www.bmw.se/myconfig/c8t1p6j4

som sagt, tack för alla tips :)
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Kombinationen M-Sport + värmare + "lampor" vid dimljusen går inte att få ihop, en av de tre måste bort.

Trevlig konfig. Men skall du inte ha 19"? Det gör en större skillnad än man tror.... ;)
Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
ett lappkast, ljusinredning och en cool färg Länk

sökte runt bland färger och gillade den skarpt, även ur skötsel synpunkt!

Länk

du har rätt men är inget fan av utbudet på fälgarna i det paketet så det får bli andra i efterhand :)
Je
41
Jerry Nilsson
535D X-drive, F11, 2016
DunderDude-man får ju gåshud när man läser specen:). Fin färg, kul med nya färger tycker jag.
Jag vet inte om nightvision behövs, reser du mycket på nattetid och på vägar där det är mycket vilt?
Larm är kanske överreklamerat, om tjuven vill in krossar han rutan och tar snabbt vad han vill ha ändå. Det är väl ändå svårt idag att tjuvkoppla/starta bilen utan nyckel....
Om du gillar körglädje mycket så kan du ev fundera på en 535a istället- om du väljer bort komfortstolar, larm och nightvision så blir det nästan samma slutsumma. Och då får du en helt annan bil där ju bättre utnyttjar DDC och sportväxellådan. Sedan går ju 535an att optimera ytterligare till en bra peng om man önskar det.

Verdi
Vet inte om 35d gör att det blir "en helt annan bil". Jag har ju själv haft båda motorerna, fast i 3-serien, och visst. Jag gillar 35d mer också. Tycker det är värt de 28 tusen extra det kostar för 3-serien, men på 5-serien är väl påslaget 60 tusen? Då tycker jag det börjar svida för mycket.

Finns ingen PPK till 35d heller väl utan då får man trimma utan garantier och åka olagligt. Försäkringsbolag kan krångla vid olycka osv. Finns däremot PPK till 30d som man kan få rätt billigt när de har kampanj. 286hk (finns mätningar som säger runt 300hk i verkligheten) i en diesel räcker faktiskt rätt långt.
Je
41
Jerry Nilsson
535D X-drive, F11, 2016
Verdi-ja, skall man trimma blir det olagligt och det kanske inte behövs.
Jag provade 530 och 535 och tyckte att jag märkte skillnad, men det är bra vridmoment i bägge. Prisskillnad är 50 000, men jag tror att när bil skall säljas så är 535an mer unik och därmed får man bättre andrahandsvärde. För mig som hade förmånen att välja 535an som tjänstebil så blev månadskostnaden ca 700kr xtra/månad för företaget, vilket jag får betala själv, men tycker det är värt det.

Verdi
Ja det märks tydlig skillnad. Tycker 535d är styvmoderligt behandlad här på forumet där den gängse uppfattningen är att valet står mellan 530d och M550d och där 535d är en onödig mellanmodell. I det perspektivet är 535 riktigt prisvärd jämfört mot M550d som är rena rånet. Påslag på ca 200 tkr för 68 hk på en bil som redan är otroligt stark?

Drar man ner på lite utrustning och väljer en 535d istället så tror jag också att det är positivt för andrahandsvärdet. Utrustning tappar nästan alltid mer värde än motor.

Det jag vände mig mot är att det skulle förvandla bilen på nåt sätt. Det är samma komfortinriktade bil fast med lite trevligare motor. :-)
Je
41
Jerry Nilsson
535D X-drive, F11, 2016
Verdi- helt rätt!

Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
Hej,

Tack Jerry, kan bör en rolig och unik bil :)

Det är sant, men roligare att få den utrustning man vill ha, hur ofta kan man köra så fort som man vill ;) sen sticker alla kostnader iväg, andrahandsvärdet kommer aldrig bli så bra som man vill efter några år på de här bilarna, så locka bra att ta den som man vill och njuta. Det är ingen spargris!

Ang. Night vision, ytterligare en bra säkerhetsfunktion vid mörkerkörning, sen en liten godispåse, kul att hänga på det "lilla extra"
Verdi
Ja, egentligen kan man lämna diskussionen om andrahandsvärdet därhän. Är en extremt liten skillnad om det nu är någon alls. Jag tycker man ska välja den bil man själv vill ha eftersom det ändå är sjukt dyrt relativt andra omkostnader i livet.
Je
41
Jerry Nilsson
535D X-drive, F11, 2016
Viktigast är ju att välja efter egna preferenser och budget, men det är ju ändå kul om man kan ge varandra lite tips efter egna erfarenheter. Det är ju därför forumet finns.

Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
Helt rätt Jerry!

Det är otroligt bra och ta in allas upplevelser och erfarenheter :)

Tack för alla grymma råd!
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Ja man ska helt klart köpa det man själv vill ha och inte tänka på eftermarknaden. Jag tar ju en med sportstolar i tyg (hatar skinn,gillar inte komfortstol) trots att alla skriker efter komfortstol i skinn och värme i baksätet. B&O stereo tar jag för att jag är allergisk mot dåligt ljud.

Je
41
Jerry Nilsson
535D X-drive, F11, 2016
Le Boeuf- har du fått din bil än? Är det innovation edition också?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.