AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
81.807

Innovation Edition

Sida 24 av 25
Hu
22
Hundratusen
530d touring xdrive IE 2017
Mini Cooper SD Clubman 2017
Jag sökte runt helt snabbt på tyska fora och hittar bara en enda besviken beställare som inte får sin F11 - det framgår inte vilken variant av F11:

Länk

Desto mer synd om daagis, om bara en tysk och en svensk blir utan är fördelningen orättvis, eller hur? Hoppas inga fler av oss får tråkiga besked!

Vi blev 3 stycken som råkade ut för detta hos min handlare men det var bara jag som specat med komfortstolen. De andra 2 tog lagerbilar som var snarlika men jag är betydligt petigare alternativ vill jag ha en betydande rabatt som plåster på såren men det erbjuds inte heller.
Kommer att räkna på den nya 5:an men kommer såklart att behöva avstå en del utrustning. Får jag inte ihop en 540i eller 530d så släpper jag BMW för en tid för Volvo eller någon annan random 4-cyl.

Lite bitter idag, usch inge kul.

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Komfortstolar skulle absolut vara en deal braker även för mig.

Även jag har kollat en hel del på Volvo S90/V90.
Men så småningom tagit att steg tillbaka till tidigare ställningstagande; en Volvo är inte tänkbart för mig.
Design och en hel del annat har gjort den till en mycket intressant bil (bittert att det krävdes kinesiska ägare innan Volvo kunde få till det...).
Men när man verkligen kör bilen och testar den på riktigt, och blundar för design/utseende, så blir det tydligt att det fortfarande är en Volvo. För mig saknas känslan och dynamiken. T ex styrningen, bromsarna, transmissionen, reglagen och fyrcylindriga motorn blir ett paket som inte alls tilltalar mig. Deras 4wd-system är inte i närheten av xDrive!
Till slut är det enda som tilltalar mig designen och utseendet, alltså ytan, medan jag tvingas försöka övertyga mig själv att blunda för en hel del egenskaper som inte alls tilltalar mig, då blir det lätt att avstå.
Dessutom verkar Volvo (Geeley?) nu ha väldiga kvalitetsproblem. Det skulle nog skrikas en hel del i media om BMW, Mercedes eller Audi hade dessa problem, men man verkar använda en helt annan måttstock när bilen påstås vara "made by Sweden" (även om det ju faktiskt är en Kinesisk bil...).

En av mina bästa vänner (trots att han är Mercedes-ägare) har gjort samma resa som jag. Han ska byta bort sin E-klass. Både han och frun har varit på visningar och blibit väldigt inne på S90/V90. Men efter att de hade haft en S90 lånebil över helgen så lade han omgående order på en ny E-klass.
Håller delvis med dig Ulf530, tanken var i sådana fall gå ner till i budget till ca 7.5pbb och då får man ganska mycket hos Volvo.
Men nu verkar det röra på sig igen, "IE-bollen" är i luften igen.
Vilken fars det blev, ha ha
Verdi
Om Volvon är konstruerad av svenska ingenjörer och byggd av svenska arbetare i en svensk fabrik så är det en svensk bil tycker jag. Att ägarna är från Kina, USA eller Östermalm spelar väl inte så stor roll? Faktum är väl att Volvo under kinesiskt ägande fått ett rätt ordentligt lyft.

Det finns väl bra erbjudanden på Audi A6/Allroad också om man vill åka 6-cylindrigt utan att spräcka spargrisen?
Allroaden är absolut ett alternativ. Provkörde den vid ett tillfälle och komforten är fantastisk. Ska nog svänga förbi Audi-handlaren på lunchen och ta en offert.

Liten uppdatering då: Har bokat den vita som Verdi tipsade om. Funderar över helgen.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Det är helt ok att vi har olika åsikter och uppfattningar.

För mig är ägandet väldigt viktigt.
Jag känner stor bitterhet att inte tidigare ledning för Volvo Personvagnar klarade av sin uppgift på ett bättre sätt.
Vi verkar ju överens om att det blivit bättre med de kinesiska ägarna och jag beklagar verkligen att inte vi svenskar klarade av detta på egen hand.

Jag är en mycket stark förespråkare för entreprenörskap, bl a därför är ägandet så viktigt.
Det torde väl inte råda någon oenighet om att BMW är ett mycket framgångsrikt företag och jag är helt övertygad att den enskilt största och viktigaste egenskapen för denna framgång är entreprenörskapet.
Företaget är privatägt av en familj och det är en eller några få eldsjälar och dessa personers entreprenörskap som är grunden för denna framgång.

Om Volvo Personvagnar hade haft lika bra ägare så hade de kunnat göra en motsvarande fantastiskt framgångsrik resa som BMW har gjort. Kom ihåg att det är inte så länge sedan som BMW och Volvo var ungefär lika stora på personbilssidan och att Volvo då hade ett lika starkt varumärke, grundat på begreppet säkerhet.
Men sedan gjorde dessa två biltillverkare två väldigt olika resor på vägen...

Ett exempel på betydelsen av ägare/eldsjäl/entreprenörskap:
Königsegg.
Finns det någon här som tror att Königsegg skulle existera utan Christian? Skulle det t ex vara möjligt med Kinesiska ägare? Var är i så fall den kinesiska hyperbilen som kan jämföra sig med en Königsegg..?
Daagis: Kör på BMW:n. Tror du kommer att ångra dig om du väljer något annat. Komfortstolar till trotts. Gillar man pekskärmar och annat lull lull kanske Volvo kan vara ett alternativ. Men gillar du att sitta bakom ratten får man enligt min uppfattning söka sig till Porsche eller möjligtvis Audi om man ska få något motsvarande.
Var inne och tog en offert på Allroad så nu ska jag vända och vrida på detta under helgen. Personligen gillar jag väl Bmw bättre men jag utmanade Audi-säljaren att matcha Bmw'n. Kan väl säga att han antog utmaningen riktigt bra...
Jobbigt idag :)
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Se till att testa Audin ordentligt innan du bestämmer dig.
Jag testade och spontant gillade den på de allra flesta områden. Vissa detaljer var faktiskt bättre än BMW:n.
Men efter ett tag märkte jag en del saker som för mig personligen känns direkt fel och även någon detalj som var i princip oacceptabel.
Dessutom var flera vänner tydligt missnöjda med återförsäljarens bemötande och sättet att sköta reklamationer.
Så jag blev kvar i BMW-träsket, och är som sagt supernöjd hittills...
Skippar IE, blir G31 istället.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Fick du någon kompensation för strulet som märks på slutpriset på G31:an?
Ja, fick till en bra lösning men dyrt kommer det bli ändå.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Dyrt blir det alltid, men så länge du är nöjd med dealen så är det ok :)
Ja, det är så man får se det.
Utrustningslistan för 5-serien är ju enorm, gäller att navigera och kryssa försiktigt :)
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Hoppas du får en bra deal på en G31.
Känslomässigt är det ju alltid rätt med senaste modellen!

Dyrt javisst.
Som tidigare hävdar jag att prisskillnaden är uppemot 250 000 (trots att vissa här motsäger mitt påstående)
Min bil kostade bra precis 600 000 med all utrustning och med 20" hjul.
Jag har fått offert på en motsvarande G30 med vettig rabatt på ca 8%. Om jag räknar om den till G31, och försöker inkludera utrustning som skulle motsvara min F11, så skulle den hamna på omkring 845 000.
Alltså mycket riktigt en skillnad på omkring 245 000.

Men en stor del av skillnaden ligger ju på utrustningen, som till viss del ännu inte finns till G30/31, och även utrustning som man kanske "lika gärna" kan välja bort om man måste betala för varje enskild del.

Jag kan väl ändå tycka att priset på G30/31 ligger någorlunda rätt i jämförelse med andra märken.
Men det innebär ju också att F11 IE hade ett mycket attraktivt pris, kanske lite väl lågt i jämförelse med G31.
Som flera av oss påpekat så kommer givetvis priset att sänkas med hjälp av paket, erbjudanden och fler alternativ gällande rabatter. Men först vill man givetvis skumma av marknaden och teckna order med de kunder som alltid är beredda att betala för det senaste...
Men flera vittnar om att det ännu så länge gått lite trögt att få order på G30, vilket jag ser som en ganska självklar följd av den på slutet så framgångsrika försäljningen av F11,
och även på att prisskillnaden i dagsläget nog upplevs som väldigt stor.
Precis, argumentet för IE var ju utrustningsnivån till det fördelaktiga priset. Vilket gör att bilen känns ganska spännande trots modellskiftet.
Jag skulle aldrig vräka på utrustning på det sättet vid en "vanlig" beställning då det är en hel del saker jag inte använder eller bryr mig speciellt mycket om.
På slutet kostade IE-paketet ca 50kkr, ungefär som endast M-sport kostar på G30. Otroligt prisvärt minst sagt.
Jag kommer kunna få den motor och utrustning jag vill ha under 600kkr om jag håller mig till planen (kan ju vara svårt ibland). Det är jag nöjd med.
Verdi
När kan man beställa en G31 förresten?
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Jag har aldrig varit något fan av mycket utrustning, särskilt inte om jag ska betala del för del.

Men trots detta hamnar jag helt klart över 750 000, med 8% avräknat, för en spartanskt men vettigt utrustad G31 i "mitt" utförande.
För mig är det krav på t ex 6 cyl, xDrive, Msport, Komfortstolar, Metallic, Kupévärmare, Drag och back-kamera, HK, Vinterhjul, HUD som visar hastighet/skyltar + kanske något jag glömt...

Men helst skulle jag nog vilja ha samma utrustning som i min F11 IE, för nu börjar jag vänja mig vid allt!
Om man bygger i konfiguratorn blir det väldigt dyrt då man inte lagt in alla paket ännu. Jag byggde min i prislistan istället där ser man alla paket så då blir det ganska mycket bättre. Lite mer jobb dock
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.