|
Sida 23 av 25
|
|
|---|---|
Verdi |
BMW har inget att göra med förmånsvärdet. Här får du ut ditt förmånsvärde. Länk |
| Det är klart att BMW har med det att göra, speciellt när gäller kampanjer som denna. Skatteverket ska godkänna vilket nypris som gäller på bilen och min fråga mer specifikt gäller om det är ord. nypris eller kampanjpris som är förmånsgrundande. Det bör BMW kunna svara på. | |
Verdi |
Hittar du inte din modell via min länk så är den inte godkänd av Skatteverket. Alla kampanjmodeller ska godkännas där och finnas i dropplistan. Med Innovation Edition har de kommit runt det hela genom att lägga det som ett utrustningspaket med rabatterat pris och inte som en rabatt. Dvs bruttopriset blir också lägre vilket då ger ett lägre förmånsvärde. Nu verkar sidan iofs vara nere fram till mitten av januari... :) |
| Det är kampanjpris mot privatkund som är förmånsgrundande. Det priset ligger som en särskild kod hos skv. Tex BMW 520dx business edition. | |
|
Såg vid tillfälle på bmw.se att det fanns en "business comfort edition" också till det lägre priset så jag skulle tro att den är/ska bli regad hos skv. Men e-tjänsten mår något dåligt just nu som Verdi påpekar. Borde ju iof inte vara svårt att svara på för varken skatteverket eller bmw om man kontaktar dom. |
|
|
Någon kvar som väntar på sin bil eller är jag ensam? Produktion v7, borde vara bland de sista som går till Sverige |
|
| Jag väntar också, produktion vecka 6 enligt BMW. | |
|
Jag väntar oxå på en innovation edition. Kommer byggas slutet v7-17. Lev början av april enl säljaren. Enl BMW byggs de sista F11 V8-17. Sedan stänger de för omställning till nya modellen.. |
|
|
Fick meddelande idag att BMW dragit in på de senaste tillagda ordarna. Jag missar tyvärr min... snyft |
|
|
daagis; vilket erbjudande får du i stället? Om ni har ingått ett ömsesidigt avtal och de bryter avtalet... Eller fanns där en klausul att återförsäljaren har rätt bryta avtalet? Det kan väl knappast vara fråga om Force Majeure i ett sådant här fall? Efter 1600 mil är jag fortsatt supernöjd med min IE, både med bilen och med affären. Faktiskt inte en enda liten detalj att klaga på, så här långt... Efter att ha tittat på nya 5-serien och gjort noggranna jämförelser så har jag fått en seriös offert. Prisskillnaden verkar faktiskt vara nästan 250 000 (om det nu skulle gå att få motsvarande utrustning). Min bil kostade mig ganska exakt 600 000 inklusive all utrustning och med 20" hjul. En motsvarande G31 skulle i dag kosta mig ca 845 000 efter rabatt. Jag fick en del skit när jag tidigare gissade på denna prisskillnad... Självfallet kommer G30 pris att sjunka, med hjälp av erbjudanden och paket, när den värsta hypen har lagt sig. Men de som tidigt har beställt den nya har verkligen fått betala ett högt pris, åtminstone i jämförelse med en F11 IE. Hur som så är jag nöjd med min affär och även om nya G30/31 säkert är lite snyggare och lite bättre på många plan så kan jag personligen på inget sätt motivera den väldigt stora prisskillnaden eftersom F10/11 trots allt är (var!) en utmärkt bil. PS: De två säljare som jag har pratat med har ännu inte märkt av någon särskild "hype" för nya 5-serien. Samstämmigt menar de att Innovation Edition på F11 var en riktig "hype" av sällan skådat slag. Den ena säljaren sade spontant att han gärna väntat 6 månader längre på G30 om han fått fortsätta teckna order på F10/11 IE... |
|
Verdi |
Daagis, finns det ingen lagerbil som passar som du kan ta istället? |
|
Fick ett erbjudande på en lagerbil som hade några fler options(soft close, dragkrok och några mer saker som jag aldrig använder) men som saknade komfortstolen, deal breaker! Ska kolla igenom konraktet när jag kommer hem vad som gäller här men jag vill ju heller inte sabba den goda affärskontakten jag har. Ska på något G30-mingel nästa vecka så jag springer nog på min säljare då så kanske vi löser något Surt är det, skulle gå i produktion om 2 veckor och man meddelar detta nu!! Hur fan jobbar man???? |
|
Verdi |
Din handlare har en vit med komfortstolar på en annan filial. Skulle den fungera? |
| Frågan vilket ansvar säljföretaget har ser sannolikt olika ut beroende på om du är privatköpare (=konsument) eller näringsidkare. Är du konsument så är möjligheterna till någon form av kompensation på juridisk grund större - å andra sidan är kanske möjligheterna till någon vettig kompensation i praktiken i alla fall större om du är företagskund och därmed är en mer betydelsefull för kund för säljföretaget. Verkligheten rimmar som bekant inte alltid med juridiken. Sen får man inte glömma bort att skadestånd förutsätter en (ekonomisk) skada - i ett fall som detta har man väl oftast inte drabbats av någon skada annat än att man blir förbannad... :) | |
| Skadan är att man blir utan den vara man beställt och skrivit kontrakt på och planerat sitt liv / verksamhet efter, och den ersättningsvara som erbjuds istället är signifikant mycket dyrare. | |
| Så är det, men i detta fall finns ju ersättningsvaror att tillgå i form av lagerbilar som är mer eller mindre identiska till samma pris. Många av oss "galningar" på detta forum skulle aldrig vara nöjda med en bil utan t.ex. komfortstolar eller utan en viss lack eller paneler i inredningen - det skulle helt enkelt inte vara den bil vi vill ha och som ovan angivits en "deal-breaker". Jag är dock tämligen säker på att en svensk tingsrätt eller ARN inte skulle se på saken det på det sättet - i dessa aktörers (och 99,9 % av befolkningens) så är en "svart BMW 530 med 0 mil" samma sak som en "svart BMW 530 med 0 mil" även vi här på forumet kan hitta femton skillnader i bilarnas specar. Slutsatsen blir att en ersättningsvara i detta fall aldrig skulle kunna bli t.ex. en G31 för 200 lax mer - tyvärr... | |
|
Verdi, kollar det nu men vill heller inte stressa in något jag "nästan" vill ha. Får se måste landa lite först. Jag kommer inte försöka mig på någon stämning eller liknande av min handlare. Jag är en väldigt snäll person :) Däremot är jag petig med att få det jag vill ha i den här prisklassen, inga småpengar för mig. Kör 3000 mil/år och då vill jag nog den där förbaskade stolen, synd att man inte kan få den i 3-serien för storleken behöver jag egentligen inte. |
|
Verdi |
daagis, Annars borde väl de kunna göra en deal med en annan ÅF och hitta en lagerbil som stämmer mot din beställning? Eller så får du förhandla själv med en annan ÅF men då tappar de ju dig som kund sen... Bara för de att välja. Håller med. Stolen är viktig. Har komfortstol i min och den lyfter hela bilen. Tror inte den får plats i en 3-serie. Är en rätt rejäl fåtölj. :) Tror du blir nöjd med F11 över F31 ändå om du kör mycket även om du inte behöver utrymmet. F11 är mycket tystare, bekvämare och spårar mindre. Nackdelen är att den är tung och inte så kul att köra på mindre vägar. Däremot är man ju kung på motorvägen! :) |
| Ser inte inte ut att bli någon F11 utan får snällt vänta på G31. Ska faktiskt kika på en v90 imorgon, aldrig satt min fot hos volvo innan men den är inte så tokig faktiskt. | |
| Det finns ingen motsvarande 535 som lagerbil? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.