|
Sida 19 av 25
|
|
|---|---|
|
Okej, tråkigt läge. Men då är det kanske inte mycket att göra. Har inga tips alls, jag sitter som gjuten bara genom att öppna dörren och slå mig ner. Men det hjälper ju inte dig. |
|
| daagis> 3-seriens sportstolar är erkänt trånga och orsaken till att jag övergett 3-serien för flera år sedan. Är högst normalbyggd men de klämmer åt för mycket över lår och höfter för min smak. Rekommenderar 5-seriens komfortstolar. Eller annat bilmärke..;). Jag skulle avvakta nya 5-serien och kolla in deras stolar om jag vore du. | |
|
ollen: provkörde en 530 IE idag som hade komfortstolar. Otroligt stor skillnad för mig och mina feta ben. Nejdå, är väl något kort (175cm, 73kg) men normalbyggd och till och med en aning atletiskt byggd utan att skryta :). Nu blev det ju inte någon längre sträcka men jag hade inte det där trycket mot baken och låren vilket kändes fint. Är riktigt sugen på att klippa en nu när priset bara är en halv miljon lite drygt. Du tycker alltså vänta... Får sova på den |
|
|
daagis: Det därmed stela baksidor efter många år på planen känner jag väl igen, samma här. Nu är jag (bilmässigt) ett par generationer och en del pengar efter, men principen densamma: Efter ett antal år med sportstolar i E46 kör jag sedan ett par år med komfortstolar i E61 och det är en helt annan sak, just som du upplevde (188cm, ca 90 kg)...och ja, jag är också sugen på IE men det är lite för mkt pengar för mig... :-) |
|
|
Hansi, tänkte att jag inte var ensam om det. Håller med om att det är nästan oansvarigt mycket pengar, brottas med det en hel del. Även om jag kan ta en sådan bil känns det lite motigt. Får se hur jag gör helt enkelt. |
|
Verdi |
Gör en kalkyl och försök räkna ut månadskostnaden. Den är mycket enklare att förhålla sig till än nåt så abstrakt som "en halv miljon". Exempel med en begagnad dieselbil som drar 0.75l/mil för 250 tkr som ägs i 3 år och körs 6000 mil: Restvärde 60% => värdetapp på 100 tkr. Skatt: 3000:- * 3 => Skattekostnad 9 ktr Helförsäkring: 10000:- * 3 => Försäkringskostnad 30 tkr Service: 10tkr Nya däck Räknar en uppsättning i snitt. Kan dock behöva bytas både vinter och sommar om man har otur) => 10 tkr Reparationer: 15 tkr Kapitalkostnad (3% ränta) => ~20 tkr Bränslekostnad => ~60 tkr:- Totalkostnad: 254 tkr/36 mån => ~7 000:-/mån En ny BMW för 500 tkr (inkl vinterhjul): Restvärde 60% => värdetapp på 200 tkr. Skatt: 3000:- * 3 => Skattekostnad 9 ktr Halvförsäkring: 4000:- * 3 => Försäkringskostnad 12 tkr Service: 0tkr En uppsättning däck i snitt => 0 tkr Reparationer: 0 tkr Kapitalkostnad (3% ränta) => ~40 tkr Bränslekostnad => ~60 tkr:- Totalkostnad: 321 tkr => ~8 900:-/mån Skiljer ca 2 tusen i månaden alltså. Är ingen exakt vetenskap då både värdeminskning och reparationer kan slå lite olika men visst är det enklare att förhålla sig till om man bryter ned det så? |
|
Absolut Verdi, gillar dina kalkyler och inlägg generellt. Jag är ganska spretig av mig och hoppar mellan olika lösningar men sådan är jag. Det jag menade med en halv miljon var att det känns lite märkligt att handla med dessa summor i botten sett till att produkten störtdyker i värde under väldigt kort tid. Men, naturligtvis gör jag också en del kalkyler för att kunna ball-parka kostnaderna. Annars förhåller jag mig till mitt bilägande likt en hyreslägenhet, ett belopp som ska betalas månadsvis över en viss tid. Det är ju det enda jag är säker på helt enkelt. Men det är ju bara mitt mindset. |
|
Verdi |
Ingen lär ju vara spretigare än jag så jag förstår precis. :) Jag känner likadant över det här med summorna. Egentligen har jag svårt att förhålla mig till månadskostnaden också. Är mycket pengar alldeles oavsett ny eller begagnad bil. Jag tenderar nog att se bilaffärer som "klump-kostnader" och inte som rullande månadskostnader. Tror det är för att jag inte sätter nåt slutdatum för en bil utan har kvar den så länge det känns rätt. Kan vara allt från 2 månader till 7 år. |
|
Hej! Liksom många andra i denna tråd så håller även jag på att övertala mig själv vilken bra affär ett köp av en 535dxT IE är... Svårast är färgen - Merinoläder i Platinum känns givet för min del men lacken - Citrinsvart eller Moonstone? |
|
Verdi |
Ta Moonstone om du inte vill tvätta ihjäl dig. :) |
|
Ljus inredning -> mörk lack Mörk inredning ->ljus lack Mörkt & mörkt går förstås också bra, men väl enfärgat. My opinion förstås. Själv tog jag vit med helsvart inredning. /Loefvenhamn |
|
|
Jag gillar Moonstone, ganska ovanlig dessutom! (Svart lack var otänkbart för mig m h t smutskänslig.) Kommer dock inte ihåg varför jag själv inte köpte Moonstone. Kanske var det inte möjligt i kombo med M-sport..? Moonstone fungerar utmärkt även tillsammans med svart inredning, för det kollade jag särskilt på en bil i hallen. |
|
|
F ö tittade jag återigen på en Mineralvit metallic i dag. Som jag sagt tidigare; tycker den är så väldigt mycket snyggare än Alpinvit, detta trots att vi nästa vecka får vår nya bil som är Alpinvit... Om jag hade kunnat få Mineralvit i kombo med M-sport så hade jag nog tagit det (men för mig var det ändå inte värt ca +20 000 för individual). |
|
| Precis, mineral finns inte i kombo med m-pkt. Är det bara jag som tycker att Moonstone skulle funka även med ljus inredning? Garanterat ovanligt i alla fall 😊 | |
|
Verdi: ...och det är när men ser din kalkyl är det svårt att avgöra om man 1. Lika gärna kan kasta ut 2k till då det är stora siffror oavsett, eller 2. Göra sig av med biljäveln och leta upp en bilpool Tyvärr är 2 uteslutet där jag bor... :-) |
|
|
Mycket snack om pengar här. Jag har en jättefin bil som jag älskar (535 IE), men har haft tur att få den som tjänstebil. Skulle jag köpa den privat? Nej, det är oavsett vad en dålig investering. En bil för över 500 000 SEK tappar i värde mer än en bil som kostar hälften i inköp. Den gläldjerush det är att hämta ut en ny bil av denna kaliber är fantastisk, men förälskelsen svalnar med tiden tyvärr. Så, om jag inte har alldeles för mycket pengar på sitt bankkonto tycker jag man skall fundera en extra gång innan man slår till. Detta är förstås min personliga åsikt och jag vet att en del inte instämmer. De sanna och genuina BMW entusiasterna som kan allt om sin bil i detalj och brinner för bilar skall givetvis köpa den bil man älskar, man kan ju inte värdera kärlek i pengar. Men är bilen ett transportfordon för att ta sig från punkt A till B på ett bekvämt sätt är BMW bland det bästa, men det finns dugliga och billigare alternativ. |
|
Verdi |
Nej så är det ju. Men det är inte billigt med en äldre begagnad heller. Tillkommer en del saker. Högre försäkring, servicekostnader, inga garantier kvar, nya däck kanske behövs osv. Plus att de också tappar i värde. Därför skiljer det inte riktig så mycket som man tror. |
|
+1 Verdi. Just tryggheten att veta att jag har garanti, jag har redan betalat för service och jag betalar bara halv försäkringspremie, gör ju att många av de bilar som nu säljs i olika kampanjer nya, är väldigt fördelaktiga för många, oavsett om man är "BMW-nörd" eller ej. Sen är det väl klart att det är "mycket snack om pengar" när man diskuterar ett bilköp. Det är ju mig veterligen den näst största investeringen i ett hushåll efter bostaden, så det är väl klart att ekonomironden är viktig. /Anders |
|
|
Eftersom jag sett att många presenterar sina offerter tänkte jag det var OK med lite ekonomi i tråden också. Osäker på vad @Jerry Nilsson menar med första raden men lite annat då. Skulle vilja ha en carbonsvart men enligt många ska den vara hopplöst svår att se ren ut. Dessutom har jag ett väldigt pressat schema så det lär väl bli en hel del automattvättar också tyvärr. Blir väl repig och trist antar jag? Ska man rent av köra alpinvit om man ändå ska misshandla lacken med automattvätt? Samtidigt vill jag ju ha Oyster-skinnet och då ser det ju inget vidare ut med ljus lack. Ja, jag inser att frågorna är rätt fåniga. Orkar någon? |
|
| En sak till, fick mail från säljare idag där han skrev att jag får larm free of charge. Har för mig att det inte ingår i IE. Vet ju att det varit mycket inbrott i bilarna, är det någon slags Good will? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.