|
Sida 18 av 25
|
|
|---|---|
|
Jag är inte så säker på att det krävs just ett AB (?). Ett HB eller KB med eget organisationsnummer, eget momsregistreringsnummer, borde rimligen fungera. Det finns ju en hel del riktigt stora företag, med tjänstebilar, som drivs i sådan företagsform och som knappast kan vara exkluderade. Annars hörde jag en berättelse om en delägare i ett AB som registrerade bilen på bolaget för att få rabatten. Tog själv hand om fakturan och gjorde betalningen privat, tog aldrig in fakturan eller några kostnader i bolagets bokföring, så något förmånsvärde uppstod aldrig. Efter drygt en månad gjorde han ägarbyte och registrerade bilen på sig själv. Men om den berättelsen är sann och om eventuella för- eller nackdelar vet jag inte. |
|
| Passa dig för att laborera med bredd & profil på en så stor och tung bil. Tanken är god att ha smalare och högre däck på vintern men risken är att däcket blir för svagt och upplevs svajigt. Har själv testat på en e61 med smala 16" och det gick inte bra. | |
|
Jag propagerar för lite smalare vinterdäck i högre profil (låga/breda vinterdäck går bort för min del). Men eftersom hjulen har så pass stor rullomkrets så fungerar det fint även med 18". Jag kör dubbdäck 225/50-18 på ordinarie M-fälgarna. Denna dimension ger samma rullomkrets (jämfört med ordinarie 245/45-18) och en relativt hög däcksida. De fungerar faktiskt perfekt för mig. Jag valde medvetet Conti Icecontact 2 som har utmärkta vinteregenskaper, även i jämförelse med Hakka 8. Conti-däcket fungerar dock så mycket bättre på vägen och ger bättre känsla i bilen. Inga som helst problem att de är svajiga/degiga på asfalt. Conti har dessutom en ny dubbteknik som ger ökad livslängd. På rena vintervägar med snö kan nog t ex 225/55-17 vara ett ännu bättre alternativ. Men jag tänkte att jag har M-fälgarna och en stor del av tiden är det ändå asfalt, även i Norrland... (För sommarbruk valde jag köpa lite roligare 20" hjul. Ja jag vet; fåfängan!). |
|
|
För att enkelt jämföra olika däckdimensioner: Länk |
|
|
@fiske & bilar Har också funderat på värdet med ny modell osv. Men med tanke på att priset gått ner rejält nu så är det nog inte så farligt ingångsläge nu om man jämför med de som köpte innan IE kom ut. De har kanske inte all den utrustningen samt att det betalat betydligt mer. När IE kommer ut som begagnad så lär den vara mer intressant pga hög utrustningsnivå. Om 3 år finns nog inte så många G31 som begagnade, kanske demo bilar men de lär kosta en hel del mer och då riktar de sig inte till samma köpare. I mitt fall är inte en 530dT G31 ett alternativ då den kommer bli betydligt dyrare(för dyr), i så fall får det bli en 520 och det är ju säkert jättebra men just nu är det 6:an jag drömmer om.. Så tänker jag men det är väl för att motivera en affär. |
|
|
Har också 225/50-18", funkar kanon! Kör Hakka 8. 225/55-17" är nog den högsta profil jag skulle våga mig på. |
|
| @Hundratusen: Köp vilken färg du vill bara den inte blir mediterranean blue med alu-lister & rails. Inte kul om det rullar två som ser snarlika ut i samma stad ;-) | |
|
Den procentuella värdeminskningen brukar stämma väldigt väl, även om det vid vissa kortare tillfällen kan variera en del och även att enstaka exemplar pga skick osv kan variera lite både upp och ned i pris. Men ändå rätt så små variationer. Rädslan för att modellbyte dramatiskt ska påverka värdeminskningen har historiskt visat sig generellt vara klart överdriven. Modellbytet från F10/11 till G30/31 inte är någon avgörande revolution då tidigare modellbyten har varit betydligt mer revolutionerande... Lägre inköpspris innebär alltså lägre värdeminskning i kronor räknat. Men den som har betalat 100 000 eller kanske 150 000 mer för sin bil med motsvarande utrustning (innan IE) får självfallet räkna med en större värdeminskning, även om den effekten "späds ut" lite ju längre tiden går. Jag valde medvetet att köpa en ny F11 och är helt övertygad att värdeminskningen kommer bli normal på sikt. Särskilt mot bakgrund att jag avser att behålla min bil länge, kanske 5-6 år. marcussv; efter omfattande provkörningar beslutade jag att 6 cyl var ett oeftergivligt krav för mig. (Jag tyckte möjligen att 4 cyl var acceptabelt i en 3-serie eller helst i en 1-serie.) Alltså, jag personligen tar alla dar i veckan hellre en 6 cyl F11 än en 4-cyl G30. Mitt val förstärks ytterligare om F11:an är ytterst väl utrustad och G30 har mera normal utrustning. Men det är bara min personliga åsikt och som tur är tycker vi olika... |
|
| Jag kör 225/55-17 centraleuropeiska dubbfria på min F10 535d xdrive och tycker det funkar riktigt bra. | |
| Centraleuropeiska dubbfria är ju betydligt styvare än nordiska dubbfria. Eftersom det finns problem med DSC och nordiska dubbfria i standarddimension så får man fundera en extra gång på vilken dimension man väljer om man vill ha såna vinterdäck. | |
|
Och RWD ger ännu större påfrestningar på bakhjulen. Jag kör alltid med högre lufttryck än rekommenderat, och där tycker jag också att jag känner en skillnad åt rätt håll i hur hjulen uppträder när jag ligger på 2.8-2.9 i kalltryck jämfört med 2.5 |
|
|
Att köra med alltför högt lufttryck försämrar ofta däckets vinteregenskaper och greppnivå högst påtagligt. Om man väljer rätt typ av däck så kan man köra med rätt lufttryck, god greppnivå, och man slipper problemen. |
|
|
Visst är det så, men däcktrycksnivån som rekommenderas baseras bla på hur mycket ljud de ger ifrån sig, ett däck med lägre tryck ger mindre ojlud ifrån sig än ett däck med högre. Sedan märker man (iaf jag) tydligt när det börjar bli för högt tryck i däcken, då är den inte trevlig att åka längre, men en annan fördel med lite högre tryck är att bilen blir mer konsekvent i hur den uppträder. |
|
|
Att nu köpa en F11 IE borde bli ett riktigt bra köp. Vad jag förstår kommer det komma bilar som till och med kan bli ännu lite billigare, så den som kan, kan ju kallt vänta lite till. Med dagens upplägg skulle jag gå på en 535d, då det ju finns betydligt fler 530d begagnade i ett senare läge och begagnatköparen vill ju ofta ha "extraallt" inkl största möjliga motor till lägsta möjliga pris. Jag har därför svårt att se att en 535d F11 IE skulle bli ett dåligt köp, även om det snart kommer en ny modell. En ny modell kommer ju också en del olyckskorpar kraxa om att man aldrig skall köpa första årsmodellen, krax krax Tvärtom är ju då den sista av den "gamla" den bästa enligt dessa korpar. /Anders |
|
| Är inne på att byta till en 5:a då jag inte lyckas passa i sportstolarna på 3:an. Ska man hänga i och vänta på G31 eller hoppa på ett IE-erbjudande på den gamla? | |
| Titta på vad en G31 med samma utrustning som F11 IE skulle kosta så kanske det klarnar. Grym rabatt helt enkelt men vill man inte ha den utrustningsnivån är det ju onödigt köp. | |
|
Var i Tyskland i veckan och där kostar en 530dxT IE € 43.900. Hur stor prutmån kan det finnas på 498.000 kr? 5%? |
|
|
mephisto, fick tvärnej på prutning idag på kampanjen (498k). Någon annan kanske lyckas bättre men min säljare är i regel väldigt bra på att deala tycker jag. En annan fråga: Utbudet av fälgar är riktigt trist, rent av osnygga. Ni som beställt, har ni köpt M-performance för 40K eller tycker ni inte som mig och valt någon av dessa? |
|
| Dagis, vad är problemet med stolarna i 3an? | |
|
Grelle, alltid gillat dom stolarna men då har jag inte åkt så mycket som jag gör nu. Problemet är att jag haft fantastiskt många sträckningar och muskelbristningar på baksidan av låren att jag har svårt att sitta still längre stunder (Lirat fotboll i ca 30 år). Sportstolen i 3:an klämmer dessutom åt benen vilket gör att jag studsar omkring på stolen för att hitta en skön ställning under en såpass kort resa som 7-8 mil. Tycker inte jag kommer ner i stolen helt enkelt. Har provat alla möjliga inställningar på den, med och utan tilt osv men jag behöver bredare sittdyna typ. Ryggstödet är klockrent inga problems där. Har du några andra tips så lyssnar jag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.