AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
81.791

Innovation Edition

Sida 17 av 25
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Mycket bra priser nu på nästan nya 530xdrive touring:

Länk

Jag är riktigt sugen men kommer nog inte slå till på grund av alla stölder av ratt/navi/instrumentpanel etc. Bor i villa (utan garage) i Stockholm och har kollegor/vänner som haft inbrott i sina bilar vid upprepade tillfällen. Mercedes problem börjar också öka så jag är tveksam till det märket av samma skäl. Riktigt trist utveckling...:(
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
LLoydan, utvecklingen är trist. Men den känns inte övergående. Det kommer kanske drabba allt fler märken framöver, så du gör nog säkrast i att bygga ett garage, om du har den möjligheten.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Ännu bättre erbjudande nu till företag

Modell
Erbjudande
Ord. paketpris
BMW 530d xDrive Touring Business Innovation Edition, 258 hk.
498.000 kr
765.100 kr
BMW 535d xDrive Touring Business Innovation Edition, 313 hk.
551.000 kr
825.100 kr
Erbjudandet gäller vid leverans före den 31 december 2016.

Över 270.000 kr i rabatt på 535d, det kan omöjligen vara en dålig affär?
Frågan är om rabatterna kommer ökas ännu mer innan F11 fasas ut, det kommer väl ske först i juni nästa år vad jag förstått?

BMW CS #5139
lo
195
loefvenhamn
535dA M-Sport Touring -17
535dA M-Sport Touring -11
Innovation paketet ingår bara på 535d X-drive, inte RWD och det går bra att få bilen levererad efter 31 december också.

Men, onekligen bra rabatter och ångrar inte en sekund att jag gjorde en beställning, av många olika anledningar.

/Loefvenhamn
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
530d xD T IE: 498 000 Kr. Enligt vad jag förstår så är det väl + moms (124 500) = 622 500 Kr, eller..?
På 622 000 finns nog iofs en del ytterligare att göra.

Annars skulle ju t ex ovan länkade bil på 519 000 / 1 300 mil vara betydligt över 100 000 för dyr (?)
ma
74
marcussv
530d T IE -17
325i e30 -89
323i e21 -83
498 är inklusive moms för 530dT xdrive IE. Däremot stannar det inte riktigt där, man kanske vill ha metallic, skin, sportväxel drag osv.
Annars är det ju mycket trevlig utrustning på innovation edition.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Jag tänkte lite fel där när jag jämförde med min egen bil.
Men bara komfortstolar, skinn, metallic, dragkrok och lite annat "smått och gott" gör ju att priset hoppar upp en rejäl bit ytterligare...

Kan väl fortfarande tycka att den ett år begagnade för 519 000 / 1300 mil ligger helt fel i pris om man jämför med en ny IE för 498 000 (?)
Har priset gått ner nu idag eller?
Eller har 530d xdrive innovation edition kostat 498 sedan prissänkningen för en månad sen ca?

Det vore trevligt om innovation edition kom till 520, men det är att hoppas på för mkt eller? =)
ma
74
marcussv
530d T IE -17
325i e30 -89
323i e21 -83
Tror det är samma pris som för senaste sänkningen bara att de även lagt ut priset för tjänstebil, stod inte tidigare. Om jag fattade rätt så är innovations paketet sänkt från 90100 till 50100.
Enligt den information jag fått gäller priset för beställning innan 31/12 och den byggs tom februari.
Någon mer sänkning tror de inte är aktuellt då de verkade förvånade över sänkningen som kom nu för 3-4 veckor sedan. De menade att det nästan blir oseriöst om den blir ännu billigare (håller nästa med). Fast det är svårt att lita på dem även om de oftast är trevliga.
Väntar man till våren kanske man kan hitta en lagerbil till ett lite bättre pris.
Hu
22
Hundratusen
530d touring xdrive IE 2017
Mini Cooper SD Clubman 2017
Prisläget på F11 har lockat mig att komma tillbaka till BMW, efter 20 Volvo-år.

Jag har en mångårig registrerad enskild firma, d v s 530d xdrive Touring Innovation Edition borde nu börja på 498.000:-.

Mina funderingar:

- 17" hjul verkar vettigast både sommar och vinter, jag befinner mig i Övre Norrland, långt från släta vägar
- Skinnklädsel är för kallt under halva året
- Jag är fullständigt ointresserad av ekipagets utseende - men man kanske får igen kostnaden för annan färg än svart om sådär 4-5 år?

Mina tänkta val utöver Innovation Ed:
- Night Vision med utökad funktion 20000:-
- Drag infällbart 12500:-
- Elektrisk sätesinställning med minne förare 11100:-
- Sportväxellåda paddlar 2000:-
- Dynamic Damper Control 9300:-
- Speed Limit Info 3300:-

Jag tar gärna emot åsikter om beställningen, och vad jag eventuellt borde ändra.

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Företagserbjudandet riktar sig nog bara till juridisk person, inte enskild firma.

/M

Mina bilar: Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hundratusen, Innovation edition innebär väl m-paket och då är det 18" fälgar du får med till bilen. Vit är dessutom enda gratisfärgen då, de andra kostar. Alcantara klädseln som ingår i m-sport, (alcantara och tyg) är jag nöjd med.

Tänkte du köpa bilen i din enskilda firma, eller tänkte du att det skulle möjliggöra att att du får företagspriset och sedan ta ett privatköp?
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Valde bort DDC pga att säljaren sa att man inte får en speciellt mycket mjukare fjädring än standard, får bara möjligheten att ställa hårdare. Någon som vet om det stämmer?

Elsäte med minne tycker jag kommer till sin rätt om man är flera förare med olika inställningar, annars rätt onödigt.

Sportväxellådan med paddlar känns som ett estetiskt val i och med den kortare spaken. Paddlarna använder jag sällan.

Gillar du svart så kör på det, blir nån tusenlapp skillnad i andrahandsvärdet mot metallic.

Komfortmässigt så är 17" bättre än 18" & 19" men fortfarande så sänker RFT rätt mycket beroende på fabrikat och modell. 17" utan RFT ger förmodligen en skön framfart, frågan är om stommen i däcken är tillräckligt styva för att det inte ska svajja och kännas instabilt.

Om du inte vill starta bilen med kall motor i den bistra vintern så montera slangvärmare med batteriladdare. Dieselvärmaren värmer tyvärr bara kupén.

da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Har också hört ifrån handlare att de inte tycker priset behöver sänkas mer, de säljer femmor som aldrig förr ändå. Det är ändå de som sedan ska stå där och ta samtalet ifrån kunden precis köpt en bil för ett högre pris.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
NightVision skulle jag skippa, lite för mycket jippo och lite för lite funktionalitet för de pengarna. Du får upp en IR-bild på mittskärmen, men jag tycker den sitter för långt från siktfältet för att vara användbar.
Själv har jag dynamic lightspot till NV och den delen funkar bra tycker jag. Dock kan man inte ha den+M-Sport+bränslevärmare :(
Winter-paketet ingår i IE så då får du bränslevärmaren. Jag hade ändå monterat en slangvärmare med kupevärmare.
Men ett alternativ kan kanske vara att skippa Winterpaketet och satsa på dynamic light spot?
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Visst är det väl sportstolarna som ingår i IE och M-sport?
Jag för min personliga del trivs inte alls i sportstolarna. Jag testade en hel del och jag försökte verkligen att intala mig själv men sportstolarna är oacceptabla för mig. Dessutom tycker jag att sportstolar är malplacerat i en 2-tons familjebil.
Jag skulle möjligen kunnat acceptera standardstolarna kompletterade med svankstöd, om det varit möjligt speca så.

Men som jag sagt tidigare; Komfortstolar kommer högst upp på min önskelista och det är kanske den utrustningsdetalj som jag är allra mest nöjd med på min bil. (Men hade gärna valt textilklädsel, om det varit möjligt...).

18" hjul ger faktiskt mycket god komfort eftersom det numera är betydligt större rullomkrets på hjulen så medför det att däckprofilen blir helt ok även för lite sämre vägar. Jag kör 225/50-18 på dubbdäcken och de fungerar perfekt.
(Jag kör faktiskt 20" på sommaren med helt acceptabel komfort. Mycket bättre rullkomfort än min tidigare E61 hade med 19"!).
Jag valde bort NightVision pga av att jag ändå tycker att jag behöver extraljus.
Dieselvärmaren ger en komfortökning men det är helt vansinnigt att den inte värmer motorn. Min återförsäljare vägrade montera 240V motorvärmare. Jag har haft kontakt med två ytterligare åf i norrland som också hävdar att de slutat sälja motorvärmare för att det inte går få till en ok funktion (men jag nöjer mig inte med detta!).
Jag valde sport/paddlar. Men efter de första dagarnas test av alla funktioner så har jag sedan aldrig använt paddlarna. Lådan och körprogrammen är helt suveräna så för mig uppstår aldrig behovet av att använda paddlarna (men de ser ju lite läckra ut...).
Efter att ha testat noga så valde jag bort DynamicDamper. Ger i princip ingen komfortökning, åtminstone inte på en xDrive. 2 ton 5-serie är ingen ban-/sportbil, så sportläge på fjädring behövs sannerligen inte.
Drag = "skall vara" på en F11. (Back-kameran är suveränt!).
SpeedLimit info = utmärkt, särskilt i kombo med HUD.

Jag valde även till: Komfortstolar, Svart skinn kontrastsöm, Metallic (silver för jag ville absolut ha en ljus bil i kombo med M-paktetet), Larm, Tonade rutor, Extra eluttag, Rökarpkt, M-sport grill, och kanske något litet som jag nu har glömt...

Jag har bilen privat (jag anser att förmånsvärdet är orimligt högt och det ger alltför höga kostnader för arbetsgivare/eget företag för denna bil).
Men lyckades hitta en för alla parter bra lösning ("tillfällig lösning") så jag fick även tjänstebilsrabatten.

Lycka till Hundratusen m fl, det går nu att göra en förvånansvärt bra affär på en mycket kompetent bil.
Jag är en kritisk och "grinig" bilägare men är helt nöjd (lite överraskande...) med denna bil!
Som sagt; Hur kan någon välja avstå en sådan här bil för en Geeley/Volvo, eller liknande?
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Frågan är, hur kommer andrahandsvärdet stå sig på denna?

Blev sugen själv, men rabatten kontra G30/31 är ju en gammal bil med gammal teknik.
Och dessutom om 3 år när det är dags att byta, då är det gamla karossen med 3 år på nacken...

Prisvärd som bara den är den ju, men med ovanstående 2 anmärkningar.

Hur ställer ni er till det?
Hu
22
Hundratusen
530d touring xdrive IE 2017
Mini Cooper SD Clubman 2017
Tack för all info, tegel, Grelle, Le Boef, danielb, jsn och Ulf530 - det är gudabenådat att kunna stämma av sådana här saker innan första kontakten med säljaren.

- 60% av Sveriges företag är enskilda firmor, jag vågar gissa att de inte är uteslutna från företagspriserna. Om jag sedan stoppar in köpet i bokföringen, eller slantar upp det själv, kommer aldrig BMW att se. Får jag nej, är privatpriset inte dumt, det heller.

- Jag tar också gärna emot åsikter om vinterfälg- och vinterdäckval. Det brukade ju vara vettigt att gå ner en tum i fälgdiameter och välja 2-3 cm smalare däck på vintern.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hundratusen, men många är som de tre enskilda verksamheterna i min famil, i liten skala. Men klart du ska prova, men förbered dig lite på att det kan krävas ett AB.

Gällande vinterdäck hade jag nog valt 17". Nokian hakka 8 är ett bra däck, men det har varit problem med det och Bmw:s antisladd, som tror att bilen sladdar, när det mjuka vinterdäcket flexar. Värst brukar det vara första året, men sedan lugna sig.

Själv kör jag Nokian r2 rft som fungerar bra för mig, men om du bor i Umeå misstänker jag att du föredrar dubbat.
Verdi
AB krävs.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.