AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
81.800

Innovation Edition

Sida 16 av 25
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Rabatten är ännu större än tidigare. Du ser på hemsidan.
ma
74
marcussv
530d T IE -17
325i e30 -89
323i e21 -83
Hej
Är också lite sugen på den "gamla 5:an"
Tittar på 530d TXdrive men blir lite förvirrad av priserna.
Under erbjudanden står det 531 000 och bygger man en utan tillval (bara innovation paket) hamnar man på 580 000. Fick en offert på en lager bil dock med met, 19", drag, komfortstolar plus lite annat för 588....
Är inte erbjudandet med i konfigurationen? Och vad ingår i priset på 530?
Säljaren skrev att innovations paketet gått ner från 90 100 till 50 100 i veckan.
Någon som har koll på detta?
Jag har förstått att ex vis skinn, drag samt komfortstolar gör att den kommer upp i cirka 570-580 tkr vilket i sig är ett mkt bra pris.

/Anders
ma
74
marcussv
530d T IE -17
325i e30 -89
323i e21 -83
@ ULF530 hur ser bränsleförbrukningen ut på en 530 som du har.
Är lite sugen att slå till. Misstänker att den går billigt på landsväg men hur ser det ut med lite kortare körning?
Je
41
Jerry Nilsson
535D X-drive, F11, 2016
MIn 535 drar ca 0,9 i stadstrafik och 0,75 på landsväg. Snitt blir för mig 0,85 per tank. Tror inte det skiljer något nämnvärt mellan 530 och 535..
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
marcus; jag kan bara bekräfta Jerrys uppgifter.

I verkligheten, vid min typ av körning, i huvudsak forcerad landsvägskörning men även en del småkörning och stadskörning så brukar jag ligga nära 0,9 vid pump och mätt på helt tank.
De flesta av mina tankningar hamnar nog mellan 0,8 och 0,9.
På långresa, vid relativt forcerad landsvägskörning, på körkortsgränsen, alltså farthållaren på +36 km/h över skyltad hastighet, vilket innebär en hel del omkörningar, i princip alltid i komfortläget, ibland sportläge vid omkörningar, men aldrig i EcoPro-läget, så brukar det bli 0,85-0,9 vid pumpen.

Vid lugn landsvägskörning, i huvudsak skyltad hastighet och kanske farthållaren på endast +10-20 km/h över skyltad hastighet, delvis i EcoPro-läge (50%?), så ligger jag nog på ca 0,75 i verklig förbrukning.

Om jag skulle ha tålamod att ändra min körstil till "Eco", eller låta frun köra ur en hel tank vid landsvägskörning, så tror jag kanske att vi skulle kunna hamna på 0,7 eller tom någon centiliter under detta.

Jag är helt nöjd med förbrukningen som ligger gott och väl drygt 1 dl under min förra E61 530d xD.
En deciliter hit eller dit i förbrukning betyder väldigt lite för min totala bilekonomi. Bilen kostar mig kanske omkring 6000-7000 i månaden (?), så om kostnaden skiljer sig 300-400 per månad så har det relativt liten inverkan på min totala ekonomi.

Efter att ha passerat 1 000 mil är jag faktiskt extremt nöjd med min bil.
Men om jag bara prioriterade låga kostnader och/eller låg förbrukning så skulle jag självfallet ha valt en annan bil.

Notabelt att vid körning med vinterdäck (225/50-18) i vinterväglag så verkar jag ha ganska exakt samma förbrukning som med sommardäcken.
Självfallet något försiktigare körning och med något lägre snitthastighet på vinterväg, men ingen större skillnad.
Men sannolikt går alltså mina sommarhjul relativt tungt (Fram 245/35-20, Bak 285/30-20). Men som jag sagt tidigare, även fåfängan måste få sitt ibland...
ma
74
marcussv
530d T IE -17
325i e30 -89
323i e21 -83
Tack för bra info Jerry och Ulf530.
Kanske ligger lite över vad man hoppats på men det verkar ju som att ni går efter verklig förbrukning (bra!) och inte enl bilens uträkning för den stämmer nästan aldrig tycker jag.
Åker 420d GC nu och den drar nog strax runt 0,7-0,75 bla och under 0,6 lansväg så det blir ju en liten ökning. Men de klart en större bil med bättre komfort samt framför allt en roligare motor... Det är något speciellt med 6:an som är svårt att vara utan, men det kostar..
Åkte 525dT e61 tidigare och saknar ju den motorn, tyckte att det var rätt okej förbrukning på den. Dock så drog den ju ganska mycket när det bara var massa kort körning, nästan litern.
Har sneglat lite på 520dT men då är det ju bara 4 cylindrar igen:(
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Jag skulle kunna påstå att min bil drar under 0,7 och som så många andra skryta om den låga förbrukningen.

Någon kan ibland påstå "-På landsväg i 90 km/h så drar min 0,46!"
för det såg han i färddatorn eller på förbrukningsmätaren,
sedan att det var under 15 sekunder i en långdragen utförsbacke och i stark medvind är ju en helt annan sak...

Om jag anstränger mig, eller kanske låter frun köra.., i 10 eller 50 mil i EcoPro-läge och lyckas få till en förbrukning på 0,60 (vilket jag tror skulle vara möjligt) så kan jag sedan lura mig själv och andra att "min bil drar bara 0,6".
Men det är ju helt ointressant.

Sanningen är att min bil drar i normala fall 0,8 - 0,9 i genomsnitt vid min typ av körning.
Min förbrukning påverkas säkerligen av "min typ av körning". Mitt omkörningsindex brukar nog hamna omkring 20:1. Alltså att jag kör förbi ca 20 bilar (lastbilar ej räknade) för varje gång jag själv blir omkörd.
Vid mycket trafik och flera filer går det inte att räkna, men gissningsvis är förhållandet då 100:1(?).
Notera då att jag numera väldigt sällan kör särskilt fort, oftast bara ca 30 km/h över skyltad hastighet. Men jag lägger mig oftast vinning om att hålla en jämn hastighet.

Som jag sagt tidigare, fokuseringen på bränsleförbrukning är rätt så sjuk.
Om min bilkostnad är omkring 7 000 Kr i månaden så är det ju rätt så ointressant om förbrukningen skiljer kanske motsvarande 300 Kr.
Vissa sväljer en kostnad på 7 000 Kr i månaden men väljer en bil som de egentligen inte vill ha (t ex 4 cyl i stället för 6 cyl, rwd i stället för xDrive) för att förbrukningen är lägre, alltså för att "spara" kanske 300 Kr i månaden i förbrukning...
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Har 0,79 l/mil i snitt på 600 mil. 0,7 min/1,05 max.

30 km/h över skyltat är nog att betrakta som ganska fort enligt mig. Hoppas att det bara är på 110-väg.
ma
74
marcussv
530d T IE -17
325i e30 -89
323i e21 -83
Viss betydelse har förbrukning tycker jag nog sen hänger det ju mycket på hur man kör. Hög hastighet påverkar ganska mycket får jag för mig.
Det handlar ju inte alltid bara om pengar, finns ju en fördel i att bilar drar mindre bränsle.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
För egen del ligger jag på en snittförbrukning på 0,78 l/mil efter snart 1000 avverkade mil (uppmätt mellan tankningar, ej färddatorns värden). Har en förhoppning om att kunna pressa ned förbrukningen bra mycket mer efter lite mer inkörning av motorn.

Till skillnad från Ulf530 tycker jag inte fokuseringen på låg förbrukning är sjuk, det är i mina ögon det viktigaste och mest intressanta måttet på prestanda. För min del har det inget att göra med att spara pengar (då skulle jag avstå bilkörning helt och hållet).

Vissa kan säkert argumentera att jag valt helt fel biltyp, mitt "omkörningsindex" är nog det motsatta mot Ulf530:s och jag kör normalt alltid något under gällande hastighetsgräns. 90% av tiden kör jag i EcoPro-läget.

/J.I
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Tack alla för intressant info.
Roligt och intressant att kunna jämföra en del.

Jag är nog på vissa sätt lyckligt lottad som har en ovanligt hög andel landsvägskörning på vägar som oftast har relativt lite trafik.

J.I och jag har nog ganska så skilda förhållanden i genomsnitt och dessutom har vi rätt så olika typ av körning.
Jag kör minst 90% utan att använda EcoPro-läget medan det för I.E är totalt omvänt förhållande.
Även våra omkörningsindex skiljer sig väldigt tydligt.
Ändå skiljer förbrukningen (sannolikt) bara någonstans omkring 1 dl/mil efter att vi båda kört ca 1 000 mil.
Väldigt intressant tycker jag och undrar samtidigt om EcoPro-läget inte har någon större praktisk inverkan på förbrukningen?

Min upplevelse är att bilen förändras i ett stort steg (till det sämre) i EcoPro-läget men att förbrukningen i verkligheten knappt påverkas alls. Kanske detta i viss mån också kan bekräftas om man jämför mina och J.I:s uppgifter?
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Le Boeuf; i vanliga fall ligger jag enligt hastighetsmätaren/farthållaren omkring 36 km/h över skyltad hastighet även på 80- och 90-väg. För inte så länge sedan var också dessa vägar ofta skyltade 110 km/h. Vägarna och framförallt bilarna har sedan dess blivit mycket bättre och säkrare.
Oftast tycker jag att det är av mycket krystade och konstlade skäl man har valt att sänka den skyltade hastigheten.

Ur säkerhetssynpunkt är det enligt mig allra viktigast att alltid på ett väl medvetet och aktivt sätt anpassa hastigheten till rådande förhållanden.
För säkerheten är detta förfarande enligt mig väldigt mycket viktigare än vad den skyltade hastigheten visar!
T ex på en 110-väg så kan jag ofta köra i ca 140 km/h, sommartid, lite trafik, god sikt, etc. Medan jag vintertid på samma vägsträcka kanske "kryper fram" i 80 km/h vid t ex halka, mörker, snörök, etc.
Vecka 10 (när 08 m fl har sportlov) kanske jag gör ett medvetet val och helst avstår att köra denna sträcka överhuvudtaget, särskilt om det råder halka och för ovana (okunniga?) förare lite svårare förhållanden...

Jag prioriterar alltid säkerheten.
Jag kör nog oftast med lite högre hastighet än de flesta men tydligen kör jag också säkrare än de flesta. Snart 38 körkortsår och fortfarande utan att (hittills, peppar-peppar...) någon enda gång ha varit inblandad i en trafikolycka.
De som känner mig vet dock att jag har varit med om 1 st viltolycka.
Oräkneliga är de exempel där jag genom min aktiva handling har sett till att en olycka har kunnat undvikas. Det är många andra, och även mig själv, som jag aktivt har "räddat" när de har ställt till med tillbud av många olika slag...
Genom att alltid försöka vara förutseende och att använda sin fantasi kan tillbud ofta undvikas och att tillbud leder till en olycka kan ofta förhindras.
ma
74
marcussv
530d T IE -17
325i e30 -89
323i e21 -83
Har grottat ner mig lite om vikten, om det stämmer så väger en 530dT xdrive IE 255 kg mer än en 520dT utan xdrive och taklucka. Rätt stor skillnad. Kanske därför är svårt att komma ner i 0,6 som uppges som förbrukning vid blandad körning med 530d. Skillnad mellan 4an och 6an får jag till 120kg men är osäker på om jag räknat rätt :-S
Xdrive verkar väga ca 95kg. Har tagit uppgifterna från registreringar (tjänstevikten).
Lite onödigt vetande men ändå lite intressant ;-)
Min erfarenhet är att 4-hjulsdrift drar en del soppa, så även på BMW.
Fyra vs sexa har inte gjort så stor skillnad som just 2WD vs 4WD.

Har en 535d xDrive som drar kopiösa mängder soppa om jag jämför med min "gamla" 530d 2WD.

Je
41
Jerry Nilsson
535D X-drive, F11, 2016
Japp, det kostar att hålla sig på vägarna:)
4WD drar ca 0.1 liter/mil extra skulle jag tro...

Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Som jag sagt tidigare, fokuseringen på bränsleförbrukning är ibland rätt så sjuk.
Om min bilkostnad är omkring 7 000 Kr i månaden så är det ju rätt så ointressant om förbrukningen skiljer kanske motsvarande 300 Kr.
För den merkostnaden är det ett enkelt val för mig, jag väljer 6 cyl och xDrive...
Go
295
GoC
MB GLC 220d
7000 kr/månad låter billigt för en 530, men så klart körsträckan påverkar
Min 520 XD kostade mig 42 kr/mil i soppa, kapital, däck och värdeminskning och en 530xd hade troligen kostat ca 3 kr/mil ( dvs ca 10% ) mer i kapital och ökad drivmedelskostnad. Men med facit i hand så hade det nog varit värt det, 5-serien bör ha en sexa för att vara värd kostnaden. Lätt att stirra sig blind på enskilda siffror som är en bråkdel av totala kostnaden för bilägandet.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
GoC; menar du att min poäng faller om kostnaden är mer än 7000/m?

I min värld förstärks min poäng ytterligare. Om totala bilkostnaden är ännu högre så spelar ju den lilla skillnaden i kostnad för förbrukningen ännu mindre roll,
eller?
För de som inte kör väldigt långa körsträckor måste det skilja betydligt mer än 1 eller 2 dl/mil för att förbrukningen ska ha någon avgörande betydelse för bilekonomin.

Den enögda fokuseringen på förbrukning liknar ibland; -Kom-o-köp-konserverad-gröt. Alltså allt går att sälja med mördande reklam.
Jämför detta med paradoxen att privatleasing ökar, enligt devisen "kosta-vad-det-kosta-vill" (?).
Vad spelar då förbrukningen för roll?
Enligt min mening måste privatleasingen öka enbart (nästan) tack vare marknadsföring.

F ö har du nog rätt i att bilkostnaden för de flesta, med typ 530d xD, faktiskt är högre än 7 000 Kr/månad. Men för min del så kan jag nog räkna med lite lägre på kapitalkostnad och lägre värdeminskning än de flesta.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ulf, du är väldigt sund i dina tankar! Din förbrukning och körprofl är snarlik den jag hade för min F07 530GT, förvisso inte xDrive men en bra bit tyngre än F11.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.