AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
81.789

Innovation Edition

Sida 14 av 25
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Det skulle kunna vara så att olika återförsäljare verkar tolka saken lite olika.
Generellt så verkar man inte aktivt marknadsföra PPK.
En intresserad återförsäljare kan dock utan problem köpa hem en sats (t ex till en äldre bil) så den är inte säljstoppad på så sätt.
Jag har tolkat det som att det skulle kunna bli ett problem om man önskar typa om bilen med PPK monterad.
Men eventuell typning är väl lite av en samvetsfråga och mer eller mindre att betrakta som frivilligt..(?)
Jag för min del kan inte se något praktiskt problem med att låta montera PPK. Inga problem med vare sig garantier eller vid en ev försäkringsskada, eller något annat.

Men som sagt, jag anser PPK onödigt för min del (onödigt men ändå kanske lite kul att ha...)
BM
55
BMW530d
520xdAT -21
520xdAT -20
545i -04
Omtypning har väl aldrig varit aktuellt, man har väl lagt effektökningen (iaf på papperet) så att detta inte skulle krävas.

På redan monterade PPK gäller säkert garantier etc som utlovat, men om man nu monterar PPK sedan man fattat beslut om säljstopp (jag har frågat hos en återförsäljare gällande en ny bil och de sa blankt nej) kommer då garantin att gälla? Där kan det nog uppstå en diskussion
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Självfallet skulle det kunna vara så.
Men något generellt säljstopp verkar inte finnas, åtminstone inte gällande 535 där det tom med finns prissatt till listpris 11 400:- på hemsidan.

Men olika återförsäljare kan nog tolka och välja att hantera detta lite olika och efter eget val,
utan att jag vill säga för mycket...

En god vän till mig har precis varit och provkört en ny demobil med PPK monterat, en demobil har självfallet alla garantier för att vara säljbar,
så det verkar som det var lösbart åtminstone i det fallet...
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Gillar mycket att Le Boeuf hyllar 535:an även om du är lite partisk. Jag valde den med utan att ens ha kört den... Hoppas på leverans innan Juni.
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Inte heller testat 535d innan köp, körde 530d som demo ett tag och ägt flera 330d tidigare. Egentligen räcker en 520d gott och väl även om 530d är kanske den som lirar bäst med tanke på pris och prestanda.
Någon här på forumet sa någonting i stil med "köp den bil du vill ha och har råd med, tänk inte på att köpa en bil som är attraktiv på beg.marknaden om 3-4 år".
Så tänkte jag. 530d Innovation Edition är redan svindyr men att köpa en sån och sen inse att man hade kunnat lägga typ 300 kr mer i månaden och få lite mer under huven.. Ångest. Så därför blev det en 535d.
Hoppas bara att bränsleförbrukningen är i samma stil som 530d, dvs snål i förhållande till storlek och effekt.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Jag har gjort ungefär samma bedömning; "530d är kanske den som lirar bäst med tanke på pris och prestanda",
även om det är en 535 (eller 550...) jag vill ha.

Visst, 535 (eller PPK på 530) är helt onödigt,
men alltså kul!
Så det skulle kunna funka för mig om jag väljer att sätta merkostnaden på nöjeskontot... (Men nöjeskontot kan jag inte ensam bestämma över så det blir nog en tripp till Troppan i stället.)

Jag köper mina privata bilar kontant. Så 50 000:- är femti tusen kronor för mig.
Om jag räknar med månadskostnad 300:- för en investering på 50 000:- så kommer jag fram till att det tar åtminstone 18 år att betala merkostnaden (så länge har inte ens jag tänkt att ha bilen...). Men jag vet inte hur du räknar?

Ett rimligare sätt att räkna kan vara på 5 år.
En 535 bör vara omkring 10 000 mera värd än en 530 efter 5 år.
Då bör det väl bli över 700:- mera i månaden för en 50 000:- dyrare bil, eller?

Jag trodde ett tag att jag skulle kunna köpa en 520 (de tankarna stärktes när jag tvingades cykla och åka buss under en period...). Men hur jag än försökte övertyga mig själv så är det för mig ändå en dramatisk skillnad på bilupplevelse mellan en 520 och en 530.
Dock tycker jag inte att skillnaden är särskilt stor i nästa steg, alltså från 530 till 535.
(Men från 530 till 550 är det en tydlig skillnad. Dock är 550 tyvärr inte aktuell för mig.)

Men PPK borde jag väl kunna få in på nöjeskontot,
det räcker ju nästan att skippa en kväll i Troppan...
Verdi
Ja det är lätt att bli fartblind. Hiskeliga summor egentligen om man ställer det mot annat i vardagen.

Tyvärr kommer inte 30d med PPK riktigt upp till 35d-klass ändå. Är mest karaktären och ljudet som det brister i. Själva prestandan räcker till och blir över tycker jag. Fast är det ljud och karaktär man vill åt så är det nog bättre med 535i istället.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Helt rätt Verdi.
Men med PPK för 10´så hjälper det mig att komma lite närmare...
(för mig tillräckligt nära när jag ställer det i relation till 50´).

Jag uttryckte mig väldigt slarvigt när jag sade att det är 535d (eller 550d) jag vill ha.
Menade då självfallet under förutsättning att jag är "tvingad" hålla mig till diesel.

Pratar vi seriös "vill-ha-faktor", och ljud och karaktär, så är det hur självfallet som allra helst bensinmotor som gäller!!!

Ibland, en fin sommardag, så tar jag ut min E34 530i. Njuter varje gång av motorkaraktär och ljud. Trots att denna är från 1989 (!) och vid en modern jämförelse minst sagt saknar prestanda, så njuter jag ändå varje gång av ljudet och karaktären.
För att veta att den fortfarande fungerar som den ska så brukar jag en gång varje sommar testa att den fortfarande når varvtalsregulatorn på högsta växeln. Hittills har den aldrig svikit mig en enda gång. Det är mer än 26 år sedan jag hämtade ut den hos dåvarande Förenade Bil i Göteborg. Min vän kommer säkerligen inte att svika mig heller i sommar, det 27:e året.

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Visa användare
474
Le Boeuf
Är inte lagd åt ekonomhållet så jag ser bara till månadskostnaden. Är det värt X kr? Ja då kör vi!

Tänker inte köra Skoda Felicia och lägga resten av pengarna i någon investering som man kanske inte kommer ha nytta av. Livet är kort.
Verdi
Tror han menade att det skiljer mer än 300 spänn i månaden. Du måste tänkt eller räknat fel.
Visa användare
474
Le Boeuf
Om jag sträcker mig till att det skiljer 500 spänn i månaden mellan 530d och 535d, låter det bättre? Givet beroende på kontantinsats, inbyte och så..
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Men nu till något väsentligt;

vilka 20" fälgar ska man ha på en F11?

Jag håller med alla som argumenterar med klart vettiga argument för BMW-fälgar. Men jag tror att jag önskar att min bil ska sticka ut lite mera nu när det rullar så väldigt många "vanliga" F11 på vägarna.

Jag har ju staggered på min E61 med betydligt bredare och mera konkava bakhjul, så jag tänker mig nog något liknande på F11.
ET?
Visst är det numera samma ET oavsett xDrive eller RWD?
(till skillnad då mot E61 där jag tvingades välja 3-seriens ET35 pga xDrive)

FÖRSLAG 20" FÄLGAR MOTTAGES TACKSAMT!
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Har för mig jag läst i denna tråd om ppk för 535d, men hittar ingen info alls på BMWs hemsida om ppk :(
Kan någon posta en länk eller mer info om detta?
Verdi
Ja det låter rimligare. Min bedömning är att det skiljer ca 20-25 tusen över 3 år. Dvs 555-694:-/månaden. Allt beroende på högre värdeminskning. Resten borde vara ungefär detsamma.
BM
55
BMW530d
520xdAT -21
520xdAT -20
545i -04
Ja kostnaderna är stora men vi har säkert het olika förutsättningar för att bära dessa kostnader. En företagare kan låta sitt bolag bära värdeminskningen och då svider det mindre rent kortsiktig även om förmånsvärdet rasar i höjden vilket påverkar skatten men också ökar kostnaden för de sociala utgifterna i bolaget (sjukt eg att betala sociala avgifter på ett värde som inte är grundande för sjukersättning etc). Men vad många inte tänker på är att kostnaden i slutänden ändå blir väldigt hög, i många fall skull det säkert löna sig höja lönen och i stället köpa bilen privat.

Som privatperson så får man se till att ha ett ordentligt tilltaget nöjeskonto. För en bil som inkl utrustning kostar 600.000 får man nog räkna med en total kostnad på 8-10.000kr/månad+ränta på ev kredit. Kort sagt så innebär det att man måste ha förmåga att spara 8-10.000kr/mån utan att försaka andra saker eller sparande för att inte ha en sämre ekonomisk situation om tre år än man har i dag....och det är inte heller läge att säga nej då barnen vill ha ny sportutrustning eller läsplattor...eller då frugan vill åka på semester någonstans enbart för att få sand innanför bikinin.........

Tyvärr är bilaffären den allra sämsta affären man gör......men jag kastar inte skit på någon för det, jag är själv fast i fällan;)
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Jag gjorde exakt samma val som Le Boeuf. Dvs valde 535d istället för 530d. Min egen jämförelse (rätt eller fel) var alltså inte extrakostnad för 535d med samma utrustning utan en 530d med nice to have jämfört med en 535d med must have. Valet blev 535d. Jag har förmånsbil så även jag räknar kostnader i kronor per månad över 36 mån.
Tobbe330, vad landade förmånsvärdet på?
Är det verkligen skillnad i motorljud på x30d och x35d?
Tydligen så har x30d och x35d inte samma topplock men blocket är identiskt.

Aha! x35d har dubbelturbo det är där skillnaden ligger.
En dubbelturbo torde nog låta och kännas annorlunda men dubbel kan också innebära dubbelt så mycket trubbel :)

Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Nä tyvärr, Le Bouef.
Om en investering, eller ett merpris, är 50 000:- högre så är det 50 000:- alldeles oavsett inbyte, kontantinsats eller något annat.

Om du ska amortera 50 000:- med 300:- i månaden så kommer det sannolikt att ta dig minst 18 år (förmodligen längre, beroende av räntenivån).

50 000:- med 500:- i månaden kommer sannolikt att ta dig omkring 10 år.

För min del, när jag valde mellan 530 och 535 så räknade jag på 5 år. Då hamnade jag realistiskt på knappt 750:- i månaden.
.......................

Här kommer jag tänka på alla dem som inte har råd att köpa en ny platt-TV för 20 000:-
När det kommer ett erbjudande att hämta ut din nya TV i dag och så kan du vänta med betalningen till efter midsommar,
ja då har man helt plötsligt råd med en ny platt-TV.
Trots att denna platt TV för 20 000 då kommer att kosta 35 000 och att den tar 6 år att betala så har man då helt plötsligt fått råd...
...................

Jag för min del tycker mig inte ha råd att betala en massa extra pengar till banker eller finansbolag. De kan finansiera sina dyra verksamheter hur de vill, men inte med mina pengar.
Därför väljer jag att köpa jag kontant (eller så avstår jag, som i fallet med tillägget för 535).
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
jsn:
Länk

BMW M Performance Power Kit för BMW 535d
BMW M Performance Power Kit ökar, med nya motordata, motorns effekt, vridmoment (240 kW/max 450 Nm) och accelerationsförmåga, utan
att öka bränsleförbrukningen vid normal körning. Sportvisningen i iDrive-monitorn är anpassad. Utvecklingen har skett enligt de höga kraven hos BMW Group. Detta gäller särskilt för kvaliteten och säkerheten hos Power Kit, som har testats under lång tid.

Pris 11 400,00 kr.

oförändrade kvalitets- och fabriksgarantier
oförändrade förbruknings- och CO2-utsläppsvärden
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.