|
Sida 12 av 25
|
|
|---|---|
| Gissar att mitt pris hänför sig i att jag beställde bilen precis innan jul. Handlaren eller säljaren behövde väl lite bättre "siffror" att redovisa. Inte första gången jag gjort bilaffärer vid denna tidpunkt på året med lyckat resultat. | |
|
Beställningstidpunkten tror jag inte normalt spelar så stor roll då det är registreringsdatumet som egentligen är det viktiga. Så var det iaf historiskt när jag själv arbetade inom bilhandeln för många år sedan, men det kan iofs ha ändrat sig. /Anders |
|
Verdi |
Vad gäller förmånsvärdet så börjar det på 8080:-/mån för en ren 530d Innovation Edition. Skulle tippa att på en mer utrustad 535d så hamnar man över 10 000:-/mån. För mig är det lika viktigt som värdeminskningen. Har gjort ett kalkylblad där jag på ett ungefär räknar ut vad olika bilar kostar mig. Försöker översätta till hur det slår på min privatekonomi för det är ju det som är relevant. Räknar jag mot XC70:n som har förmånsvärde på ca 5300:-/mån och en 530d som har förmånsvärde på 9000:- och där båda har restvärde på 54% (400 tkr resp 600 tkr) så blir det så här: XC70 kostar mig privat ~6 400:-/månaden. 530d skulle kosta mig ~9 100:-/månaden. Värdeminskning på 3 år: XC70: 107 400:- 530d: 161 300:- Kostnader pga förmånsvärdet: XC70: 75 300:- 530d: 127 900:- Över 7500 mil så kostar bränslet runt 25 tusen så det är försvinnande lite av hela kostnaden. Som jämförelseobjekt har jag min privata 330d där jag även satt upp kostnader för ev reparationer, service osv. Där hamnar jag på 6 200:-/månaden. Ungefär lika som Volvon alltså. Exakt hur jag räknat orkar jag inte tråka ut er med. Men jag tror att jag tänkt på de flesta effekter. Kalkylen för en företagsleasad bil blev för övrigt sämre (jämfört med privatägd) nu vid årsskiftet då min bolagsskatt i praktiken sjönk från 22% till 16,5%. Det gör XC70:n ca 400:-/månaden "dyrare" och 530d cs 600:-/månaden. Länk |
| Man ska ha klart för sig att man inte tjänar pengar på denna typen av bilar... det är inte min mening i alla fall :). Då finns det mycket bättre alternativ fast betydligt tråkigare. :) | |
Verdi |
Oj. Fel av mig det där med skattesänkningen. Var bara ett förslag tydligen... Då hamnar kalkylen på (med 54% restvärde) XC70: 5 900:-/mån 530d: 8 400:-/mån Privatkostnader för båda bilarna: XC70: 6 800:-/mån 530d: 10 300:-/mån (9 400:- om man kunde få samma nettopris som företag) Räknar man med leasingkostnaden så går det nog på ett ut ungefär. Den stora vinsten är väl att allt från Mr Cap-behandlingar till vinterhjul blir avsevärt billigare. Mindre än halva priset. Och så blir man mindre känslig för värdeminskningen som ju är lite oviss. |
Verdi |
Kalle m3, Nej det är inte meningen att man ska tjäna pengar på bilar. Men jag gillar att ta beslut med båda ögonen öppna. Klart att 2 500:- extra per månad varken gör från eller till men många bäckar små du vet. ;-) Eller som den lilla gumman i skogen som skulle plocka ved: "Orkar jag den pinnen så orkar jag den, och orkar jag den så orkar jag den ..." Så höll hon på tills hon knutit ihop alla pinnarna till en bunt som hon sen skulle bära hem. Men det orkade hon inte. Så då knöt hon upp knippet och resonerade baklänges. "Orkar jag inte den så orkar jag inte den ..." tills alla pinnarna var ratade och hon gick hem utan nån ved alls. Med det vill jag ha sagt att man måste ha koll på vad man orkar i förväg. Annars blir det lätt för mycket (eller för lite). Jag har lite svårt för det här med att "äh, jag skiter i vad det kostar för jag har råd"-attityden. Är mycket annat som kostar också. Är rätt dålig på att leva snålt, trots mitt rykte här om att vara en riktig räknenisse. :) Ska både till Åre och alperna i februari t ex. Stannar jag hemma och arbetar de två veckorna istället så täcker det lätt ett byte till en 530d. Värre än så är det ju inte. Men nu gillar jag att åka skidor och dricka öl också så valet är lätt... |
| Håller fullständigt med dig Verdi, ska till Österrike och Frankrike nu i februari :) gillar även öl ;) | |
Verdi |
Härligt! Var i Frankrike? Vi ska till Val Thorens v8. Det bästa är ju att slippa välja. Helt klart. :-) |
| Lite off ämnet, :) men v6 Saalbach och v9 Chamonix. Ja jag har nog lite "problem" med det sist nämnda :) | |
|
ULF530- Min bil omvandlat till KalleM3:s utrustning så har mitt företag fått betala ca 6000kr mer för en demobil på ett par hundra mil, så en sämre deal. Men inte så stor som 20-30-40 tusen som nämns här på forumet.... |
|
|
Verdi: Räknar du på förmånsvärdet för vad en IE kostar i pengar eller hur BMW räknar för förmånsvärdet? En 530 IE motsvarar värdet för en 530 Comfort Edition dvs 460 000 kr + din valda extra utrustning Fråga din BMW handlar, de vet hur förmånsvärdet räknas, kan tyvärr inte alla detaljer |
|
|
DunderDude: För de tjänstebilar jag har och har haft så räknar jag alltid på nettopris om: 1, bilens pris + utrustning - rabatt > skatteverkets förmånsvärde för bilen. 2, Underlaget, (läs offerten) inte specar om rabatten gäller bilen eller extra utrustning. Hos bmw är detta aldrig något problem, men de skiter väl i det egentligen. Det är ju upp till dig att skatta rätt. Rätt eller fel då? Det är inte helt rätt att räkna så men det är samtidigt svårt att påvisa fel i beräkningen. |
|
Verdi |
Förmånsbeskattningen verkar många fuska med märker jag. ;-) Korrekt sätt är att gå in på Skatteverket: Länk och där välja den hos Skatteverket registrerade modell som ligger närmast och sen plussa på summan för extrautrustning. Egentligen inklusive vinterhjul och hela alltihopa. Antar att "16BM179 530d xDrive Touring Comfort Edition" ligger närmast och eftersom den är specialregistrerad så gör den att förmånsvärdet inte blir riktigt lika högt som den vanliga 530xd som också går att välja i listan. Att göra ett nytt paket för Innovation Edition minskar förmånsvärdet utan att behöva specialregistrera modellen hos Skatteverket. Helt enkelt eftersom summan för extrautrustning blir mindre. Sen lägger man på summan för Innovation Edition och det därutöver extra. Jag hamnar då på 90 tkr + 77 tkr = 167 tkr. (fast då fuskar jag lite då inte vinterhjulen är med i den summan) Gör jag detta hamnar "mitt" förmånsvärde på 9 150 kr/mån. Att räkna bort rabatten från den förmånsbaserade summan är direkt felaktigt och antagligen olagligt. Sen är det väl så att skriver du 6 000:- istället för 9 100:- så går det bra så länge inte företaget åker på en skatterevision och alla underlag kontrolleras. Jag vet inte om Skatteverket gör skillnad på om kostnaden är bilens grundpris eller om det är extrautrustning. Tror det är totalsumman som är intressant. |
|
Jag vet inte, men tror att det är bättre att så mycket utrustning som möjligt finns med i grundpris och paket. På min offert kostar bilen 587 000 och utrustning för ca 60 000. Det var det bästa sa bilfirman, men jag vet inte. |
|
|
Alla gör väl lite olika kan man konstatera. Det fattas ju bara att någon kommer och påpekar att man skattar för lite :) |
|
Verdi |
Facit: Länk Förmånsvärdet beräknas som summan av tre delar. Den första delen är 31,7 procent av prisbasbeloppet. Den andra delen är ett ränterelaterat belopp som multipliceras med nybilspriset för bilmodellen Den tredje delen är ett prisrelaterat belopp och beräknas till 9 procent av nybilpriset. Om nybilspriset är högre än 7,5 prisbasbelopp görs ett tillägg till det prisrelaterade beloppet. Tillägget är 20 procent av den del av nybilspriset som överstiger 7,5 prisbasbelopp. ----------------------------- Allt över 7,5 PBB straffbeskattas alltså. Men inget ord om extrautrustning. Går väl att kolla rätt enkelt i deras kalkylator om man vet priserna på bilmodellerna och sen ändrar kostnaden för extrautrustning så att totalpriset blir det samma på en dyr modell och en billig modell. |
|
Tack Jerry N, det uppskattas. Ni som "räknar fel" på förmånsvärdet: Tänk på att man som företagare och/eller delägare i fåmansbolag, eller närstående till sådan, själv har hela bevisbördan. (Till skillnad då mot en privatperson där skatteverket har bevisbördan.) En företagare måste ha en extremt noggrann körjournal och alla övriga bevis. En anställd privatperson dock behöver inte själv bevisa att han har rätt. Om man som företagare åker på en koll (en helt annan myndighetskontroll kan ofta leda till fler kontroller, t ex moms/skattekontroll...) så kan Skatteverket påstå i princip vad som helst och efterdebitera skatt + saftigt skattetillägg. Du har bara att betala, oavsett vad du tycker... Sedan i nästa steg är det upp till dig att överklaga och bevisa att de hade fel. Ofta en mycket mödosam och extremt svår uppgift. Om du mot alla odds skulle lyckas så kan det ta flera år innan du kan få tillbaka pengarna. Det finns många rent skrämmande exempel på hur rätts-osäkert det är för personer som är företagare och delägare/närstående i fåmansbolag! Jag har själv sett ett exempel då en släkting drabbades. Men när det gäller en privatperson/vanlig anställd så måste alltså Skatteverket bevisa vad personen har gjort för fel. Skillnaden mellan dessa två personer är alltså extremt stor ur rättssäkerhetssynpunkt!!! Omkring 80% (inom vissa områden nästan 100%) av alla myndighetskontroller föranleds av att en privatperson har gjort en anmälan. Påfallande ofta kommer anmälan från personer som är t ex en granne, anställd, tidigare anställd, anställd hos ett konkurrerande företag, politisk motståndare, släkting, f d maka, eller någon liknande. (Från en avundsjuk person som kanske har sett att du bytt till en ny dyr och fin bil..?). Den allra vanligaste kommentaren/argumentet när man så småningom, kanske efter många år, åker dit i en kontroll; "Nej men, det har ju gått tidigare under alla år utan att någon har sagt något...". Alla kan vi nog förstå att det argumentet inte hjälper särskilt bra..(?) När det gäller företagare kan Skattemyndigheten gå tillbaka 10 år och göra efterdebiteringar och skattetillägg. Man bör åtminstone tänka på detta och sedan får väl var och en göra sin egen riskbedömning. Själv har jag, som delägare i fåmansbolag, valt att äga min bil privat och skriva reseräkning de gånger jag använder den i tjänsten. |
|
|
Har också sett otroligt många felaktiga sätt att räkna förmånsvärden. Vanligaste felaktiga rekommendationen är att köpa vinterhjul och dieselvärmare efteråt. Helt fel. Lika fel är rekommendationen att fråga BMW ÅF och att de har koll. De verkar skita i det och rekommenderar gladeligen helt felaktiga lösningar för att få förmånsvärdet att se lågt ut. Skatteverkets listor är som sagt (oftast) det bästa och de är numera rätt bra uppdaterade med många modeller. Har dock lyckats hitta fel, tex X3 30d msport. Gällande innovation så är det som sagt comfort edition + 90k för paketet som är korrekt. All övrig utrustning är fullpris minus scahblonrabatt på 10% som tydligen verkar ok enligt RSV. |
|
|
Mer input till er som funderar. Beställt 530xdt som jag köper privat Grund 569.000 Läder daktoa 12800 Komfortstol 16500 Sportväxel 2000 Tonade rutor 4000 Speed limit 3300 Takrail shadow 1000 Drag 12500 Totalt: 621100 Min handlare påstod att de inte kan göra ngt på grundpriset. I den offert jag har är priset för bilen 610.000, alltså 11100 i rabatt Jag har också bytt in en 520xdt F11 2014 vilken de betalar 285.000 Totalt 325.00 för nya bilen. (då ordnar de med lackbehandling också) Beställde före jul, leverans v.08 |
|
|
Vill kolla med er om jag har fått en bra deal. 371 tusen för en bil enligt ord. prislista som går på 482 tusen. Är detta bra? Eller inte så bra med tanke på ny 5 kommer nästa år? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.