AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
81.818

Innovation Edition

Sida 10 av 25
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Javisst, svankstöd ingår ju i komfortstolen.

Då blir det utrustning för 55100:- som fås för 17000:-
Ni som tar det på leasing. Vet ni vad ni har fått för ränta och vilket leasingbolag har ni använt?
Ulf530: tack för ditt svar. Har inte skrivit på något än och har inte tagit del av avtalets villkor heller därav frågan.

Min fundering är ifall innovation edition kommer till sedan och 520d. Inte så kul att efter beställning så kommer något ännu bättre erbjudande.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Sedan och Touring = motsvarande erbjudande finns redan till båda.

Jag förstår din fundering, det är väl högst troligt att det kommer något även till 520.
Dina funderingar stämmer väl överens med mitt förra utlägg.
Ang. night vision igen... Enligt mina offerter och det som står i konfiguratorn är det utökad night vision som ingår. Vart finns infon om att utökad inte ingår med värmare? Enligt min säljare ska utökad funka med värmare.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Utökad funkar med värmare, utökad med dynamic light spot funkar inte. Problemet är att man kan inte ha M-sport + värmare + lampor där dimljusen brukar sitta. Ett av dessa tre måste bort.
Verdi
Hmm. Bad om ett par offerter. Mest för att jag blev nyfiken. Får jag en riktigt bra deal så kanske jag blir frestad. Kört 16 mil med Volvon idag och det är lite sisådär ärligt talat. Man får liksom brotta den runt kurvorna och automaten är så seg så seg. :-)

Ser ut ungefär så här på de offerter jag fått, som är helt utan förhandling.

530d xDrive innovation edition: 536 000:-
Utrustning därutöver: 77 000:-
Bruttopris: 613 000:-
Nettopris: 610 000:-
Rabatt förutom paketet: 3 000:-

Kalle m3
535d xDrive Innovation Edition: 582 000:-
Utrustning därutöver: 56 000:-
Bruttopris: 638 000:-
Nettopris: 599 000:-
Rabatt förutom paketet: 39 000:-

Ulf530 (exempel)
530d xDrive Innovation Edition (privat): 569 000:-
Utrustning därutöver: 42 000:-
Bruttopris: 611 000:-
Nettopris: 604 000:-
Rabatt förutom paketet: 7 000:-

Känns som Kalles offert sticker ut. Bra kontakter? Historik hos handlaren? Duktig förhandlare?
Visa användare
474
Le Boeuf
Vill inte riktigt redovisa mer än dom siffror jag redan gjort för att försöka hålla någon form av affärsmässighet i de hela. Men jag ser ju nu att jag lyckats få en rejält bra deal om man jämför med dom offerter som redovisats här i tråden.
Så tydligen finns det ytterligare marginaler bara man jobbar lite med säljaren och "vårdar relationen" så att säga.
Så tipset är att fortsätta förhandla :-)
Verdi
Förstår det Le Boeuf. Vet inte exakt hur mycket utrustning extra du har på din heller. Kan ju skilja en del och det påverkar säkert hur mycket rabatt man får.

Om man översätter till min spec så borde nettopriset hamna vid 613 tkr minus 13-14%, dvs runt 530 tkr. Det kan väl inte stämma? 80 tkr till i rabatt? Låter orimligt bra.
Visa användare
474
Le Boeuf
Offerterna är ju lite luriga eftersom det är uppspaltat lite annorlunda.

IE-paketet är med som en separat post på 83100, det rör till det lite.
Finns inte en post som heter typ 535d xDrive inkl IE-paket á 619000:-

Finns ju en risk att jag räknat fel, är lite svårt att hålla koll på så att man inte jämför äpplen med päron.

Är farthållare standard i 520d Sedan eller ingår den i någon av paketen Comfort, Sport paketet?
Verdi
Le Boeuf,
Jo, har bruttopris på både ~645 och på ~690 i de offerter jag fått. Beror lite på hur de lägger in bilen i systemet antar jag.

Har du bruttopris på 589 900:- på själva bilen så låter 14% mer rimligt. Räknar man på det sättet ligger mina offerter på runt 12%. Men jag få alltså ingen rabatt alls förutom själva erbjudandet på 536 tkr. (529 900 för bilen plus 90 100 för innovation-paketet ger 620 tkr)

Nej, man ska väl inte hoppas på några mirakelofferter som jag gjorde ett tag. :-)
Visa användare
474
Le Boeuf
Nä, är nog så att jag har tagit med IE-paketet en gång för mycket på ett ställe..

4% utöver ordinarie erbjudande är närmare sanningen. Alltid nåt..
OT men jag tycker nog ändå att ex vis en A6 Allroad ger mera bil för pengarna med de rabatter som Audi ännu har, speciellt som de i år presenteras en ny femma.

/Anders
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Hej Anders, kul att du tittar in!
Jag har varit lite sugen att testa en Audi men det finns vissa viktiga saker som jag personligen har svårt att acceptera, särskilt som jag tänker behålla bilen bra mycket längre än vad du gör ;-)
För mig spelar det då ingen större roll om nya femman kommer om ett år eller om tre år eller att min bil blir "gamla" modellen om ett eller om tre år...

Du Anders som är en rutinerad bilköpare, har du satt dig in i erbjudandet med Innovation Edition?
Tycker du spontant att omkring 3% i extra rabatt, utöver Innov Edit, på en utrustad bil är ett netto vi får anse vara acceptabelt?

EXEMPEL 2:
530xD Innov Edit 569 000
extra utrustn 70 000
rabatt 3% -19 000
Summa netto = 620 000

PS: Och hur är det nu för tiden, öppnas DKW-dörrarna åt rätt håll eller är det fortfarande "självmordsdörrar"..?
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Varför envisas jag med 530d i stället för 535d?
I nuvarande erbjudande så tycker jag att +50 000 för att uppgradera till 535 iofs skulle kunna vara ett rimligt prispåslag.
Men som jag sagt tidigare så har jag redan överskridit min mentala gräns för den totala summan.

Dessutom tänker jag så här efter flera provkörningar;
530 med BMW Performance Power kit går i princip lika bra som 535:an. Kanske tom att jag gillar gången i 530 med ppk lite mera, den blir liksom lite alertare. Jag blev faktiskt klart överraskad att kitet gjorde så pass påtaglig skillnad! Vissa mätningar/tester tyder ju också på att kitet ger lite större effekt-ökning i verkligheten än vad som står i databladet (?).
(Detta även om 535 fortfarande nog känns lite råstarkare i vridmomentet och har en lite mera sofistikerad gång, t ex som dragbil.)
Hur som helst, med Innovation Edition så är den enda påtagliga skillnaden mellan 530/535 just motoreffekten.
Och om jag skulle önska så kan jag alltså uppnå den effekten med kitet för ca 10 000:-
Verdi
Jo, har funderat på Audin också. Blir ju rätt mycket billigare. Men den är ju inte heller särskilt fräsch som modell. Ligger bara ett år efter F11.
Verdi
Jo det är ju det. Första tanken är. Wow, vilket erbjudande!! Andra tanken är. Oj, det blir ändå väldigt dyrt.

Jag skulle vilja ha 535d egentligen. Har PPK på min 330d och visst, snabb är den men karaktären på 335d jag hade tidigare var liksom roligare. Den varvade lite mer. 330d "dör" väldigt snabbt. Men 330d med PPK har ju högre vridmoment på låga varv än 335d. Kan ju förklara varför den känns "alertare" som du säger.

Fast å andra sidan är det där med karaktär kanske mindre viktigt i en större bil som 5-serien.
Verdi
Lekte lite med Audis konfig och plockar man på lite utrustning på en Allroad så vet det fan om den blir så mycket billigare än en 530xd. Eller har de bra rabatter även utanför erbjudandet?

Valde:

- Stolar med minne, helskinn
- Aktiv farthållare med stop&go
- Navigator
- Helljusassistent
- Keyless
- osv

Då kom jag rätt snabbt upp i 670 tkr brutto. Utrustning utanför paketerbjudanden är snuskigt dyrt.

Allroad-erbjudandet är värt 87' mot listpriset och sen kanske man får lite till i rabatt? Men vi snackar ju runt 550' ändå och då får jag inte HUD, panoramatak, LED osv som jag egentligen klarar mig utan men ändå är nice to have på nåt sätt.
Visa användare
184
Kalle m3
G32 640i GT beställd
535d Xdrive M-sport -16
520d Xdrive Touring-14
M3 -09 Cab
Någon som kan hjälpa mig att lägga upp min offert här? Jag tar bort från vilken handlare det är.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.