AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
6.304

635 CSI-84 Startar ej efter 16års vila.

Sida 2 av 2
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Du kan kolla hur vevstakslagren ser ut (och även byta dessa) utan att ta ur motorn ur bilen.

Jag bytte oljepump på min 630 -76 (med en 83-84ans motor) med motorn kvar i bilen. Framvagnen på din bil ser ju annorlunda ut men det borde gå.

Först monterade jag bort krängningshämmaren. Därefter lossade jag vänster motorfäste och höjde upp motorn så mycket det gick. Har du otur kan pumpen ta i skvalpplåtar som finns i tråget så att du behöver sänka framvagnsbalken också. Skruva då bort en bult som håller balken vid rambenen och skruva tillbaks den 2-3 varv. Skruva sedan ut övriga bultar (i mitt fall 3 bultar) lika mycket så att framvagnsbalken sänks någon/några cm. Då borde det gå att få bort oljetråget.

Antingen syns det tydligt om lagren/vevaxeln är dåliga eller också mäter du lagerspelet med Plastigage som finns på tex Mekonomen. Dom har det nog inte hemma men tar hem övernatten på begäran.
Länk
Länk

Per L
Pe
2.342
Per L
Är det lagerknack så hörs det vanligtvis som ett dovt knack när motorn belastas "hårt" och inget eller mindre när motorn snurrar med låg belastning.

Hörs det som ett dovt knack eller ett dovt rassel när motorn går med låg eller ingen belastning och blir mindre eller försvinner vid belastning så är det troligare något annat fel tex att det är för stort spel mellan kolv och cylinder.

Det senare uppkommer nog inte bara genom vanligt slitage utan det vill nog i så fall till att kolven tex har gått med för litet olja så att den "skurit".
Varför jag tror så är att min 3.0S körde jag över 70.000 mil med samma motor och den knackade inget alls i kolvar eller lager.

Per L
Od
17
Oden1
635csi-84
X3 3,5-11
118d M -15
Jeep CJ 5 -72
Promod HPD Jeep
Volvo Valp
Har gjort kompprov och 2 cylindrar är nere i 8,5 resten låg vid 10. Kände på kamskedjan och kunde lyfta den i från kamdrevet några millimeter. Är det inte hydraulisk kamkedjesträckare.? Jag upplever det som lagerknack. Tänkte starta motorn utan ventilkåpa och se om alla vipper får olja. Försökt och lyssnat med en slang var ljudet kommer i från men svårt. Jag har pressat motorn och vridet finns men den dör ut vid 4500, får för lite soppa eller ventilsläpp.
Är det något lager som brukar gå i dessa motorer? Tex som gamla Opel motor när kamlagren var trötta så tappade motorn oljetryck och vevlagren gick ner sig.
Håller på att slutföra ett promod bygge (biltrail) så jag har inte haft tid att ta tag i BMW ordentligt men det kliar i fingrarna och retsamt och inte få höra rätta sången från spisen.

//Per

//Per
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Kamkedjan ska du inte kunna lyfta överhuvudtaget om allt är som det ska. Prova att lufta kolven som spänner kamkedjan. Har sett ett par M30 motorer med skuren kolvbult, vilket ger ett knackande ljud. Men som sagt, lufta kolven vid kedjesträckaren så kanske ljudet försvinner.

/Johan
Od
17
Oden1
635csi-84
X3 3,5-11
118d M -15
Jeep CJ 5 -72
Promod HPD Jeep
Volvo Valp
Ljudet är högt på låga varv och följer lika hela vägen genomregistret. Hårt metaliskt knack.

//Per
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Betänk följande Oden1, Har motorn stått stilla och aldrig tomgångskörts på 16 år så ser nog oljan inte ut som olja längre utan liknar förmodligen mer mörk sirap! Här räcker inte längre ett vanligt oljebyte utan du får nog rengöra motorn helt och hållet dvs plocka isär och gör rent topplock, kolvar med ringar och vevhus. 16 år stillestånd sätter sina spår. Det är vad jag skulle tänka mig men jag kan ha fel. God Jul och en God fortsättning.

//Peter
Hur gjorde du med däcken när du tog ut bilen var de platta fyllde du dem bara med luft?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Per L beskriver bra hur lagerknack låter. Har man fortsatt att köra vidare så är nästa steg att det blir ett mekaniskt knack hela tiden och även på tomgång.

Men om du har kommit till det läget bör du ha riktigt lågt oljetryck såvida inte knacket uppkommit pga tilltäppt oljekanal som gör att trycket ändå bibehålls.

**BMW-ägare i 35 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Od
17
Oden1
635csi-84
X3 3,5-11
118d M -15
Jeep CJ 5 -72
Promod HPD Jeep
Volvo Valp
Jag förstår era tankar. Bilen lämnades in på verkstad och oljeservice + ventiljustering utfördes där efter ställdes bilen av på grund av ga ägare tyckte verkstan begärde för mycket försatt åtgärda felet. Jag har byt oljan och fick oljetryck efter några sec på starten. Fel upp kom innan bilen ställdes och där av lämnades den in på verkstad och felet/knacket har inte kommit efter den har stått.
Tyvärr så vet jag inte hur länge bilen brukades med knackljud. Bilen är inte något nergånget vrak så det känns fel när man lyfte ventilkåpa och allt ser bra ut och ren och snyggt och ner ej sliten kam och bränd olja/klet som man kan förvänta sig
Gällande däcken så har bilen stått på pallbockar men däck och fälg ska bytas.
Jag ska kolla kedjespännaren ink att det smörjer alla vippor. Personligen så är jag inne på vevstakslager eller kolvbult.
Kan kamkedjan rappa på m30?

//Per
Pe
2.342
Per L
Ett tips är att inte köra motorn utan ventilkåpa. Det skvätter olja i hela motorrummet. Och får du för dig att varva upp motorn skvätter det i "hela" garaget.

Det räcker att plocka ur stiften och köra runt motorn på startmotorn. Då syns tydligt om det kommer olja och det skvätter inte alls omkring.

Per L
Od
17
Oden1
635csi-84
X3 3,5-11
118d M -15
Jeep CJ 5 -72
Promod HPD Jeep
Volvo Valp
Tackar Per L, provar på endast på starten. Har i min ungdom justerat ventilerna utan kåpor på en Cheva 350 och det vart rätt kladdigt😬.

//Per
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
För en gångs skull var det skönt att läsa att jag hade fel angående oljan. Gott Nytt År och lycka till med motorn.

//Peter
Od
17
Oden1
635csi-84
X3 3,5-11
118d M -15
Jeep CJ 5 -72
Promod HPD Jeep
Volvo Valp
Desamma Peter. Och tack för alla råd och idéer
//Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.