AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
6.303

635 CSI-84 Startar ej efter 16års vila.

Sida 1 av 2
Od
17
Oden1
635csi-84
X3 3,5-11
118d M -15
Jeep CJ 5 -72
Promod HPD Jeep
Volvo Valp
Har byt bensinledningar ink pumpar. Pumparna går endast när stift 30 och 87 byglas(bränslerelä). Den startar till ibland ca 3sec. Är det någon som har någon idé. Har provat annat relä men pumparna går ej då.
Var sitter huvudrelät för insprutningen?
Vilken strömstyrka ska spridarna ha? Tänkte kontrollera att de slå.
Alla tips är välkomna.
OBS bilen har stått i varmgarage +18 sedan-99.

//Per
Od
17
Oden1
635csi-84
X3 3,5-11
118d M -15
Jeep CJ 5 -72
Promod HPD Jeep
Volvo Valp
Har i dag letat vidare i dag. Bra gnista. Tagit loss spridarna ink kört på starten och alla ger bränsle. Lägesgivaren ink vartalgivaren ligger på 1016 ohm mellan stift 1och 2 ok värde. Enligt handboken ska det vara 100000ohm mellan 3 och 1 + 3 och 2 men där visade fluke oändligt. Skulle vara mycket konstigt om båda skulle vara paj.
Har provat med särdragen kontakt lilla till styrboxen montronic ingen skillnad.
Ett fel är att bensinpumparna endast går om man tar bort bensinrelät ink byglar. Har provat ett annat relä men ingen skillnad. Det verkar som inte styrenheten skickar signal jord till relät? Motorn är bra jordad och inga oxider i kontakter. Har dragit i sär de flesta. Den har bara gått 5 vintrar i Sverige på nittiotalet.
Är de någon som kan några tips på vad det kan va.
Visa användare
43
retroe28
M535 -85
Första tanken ! Du har väl nytt bränsle i tanken ?
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Hur vet du att du inte har oxid i "kontakterna"?

Min E24 med en motor från runt 83-84 vägrade starta och jag felsökte i ett halvår. Det visade sig till slut vara oxid i dom 4-5 små bruna kablarna som sitter med en M6-skruv i insuget. Skruven var hårt åtdragen men det hade ändå blivit oxid där. När jag skruvade bort skruven och gjorde ordentligt rent med smärgelduk (sandpapper) startade bilen direkt.

BMW berättade att det går så litet ström i vissa kablar i motorelektroniken så aldrig så litet "kontaktproblem" kan slå ut systemet helt och hållet.

Jag kommer dock inte ihåg vad det var som inte fungerade (pumpen, gnistor el.dyl)

Per L
Od
17
Oden1
635csi-84
X3 3,5-11
118d M -15
Jeep CJ 5 -72
Promod HPD Jeep
Volvo Valp
Tack för svar. Det är ny bensin och pumpar ink slangar.
Har letat efter dessa jordkablar men hittar inte dessa på insuget, var exakt sitter dessa?
När jag mäter mellan kaross och tex insug så visar mätare full kontakt.
Pe
2.342
Per L
Jag har en Motronic-motor i min bil. Det kanske inte du har?

I varje fall sitter det på min bil två kabelskor fastskruvade med en M6-skruv på insugningsröret. Till kabelskorna går det 5+4 klena bruna jordkablar.
Jag har för mig att skruven sitter någonstans ovanpå insugningsrören. Troligen på främre halvan. Jag kan inte titta på det nu för bilen står vinterförvarad i en lada en bra bit hemifrån!

Min motorkabelstam ligger "ovanpå" ventilkåpan. Jag har också för mig att dom 9 små kablarna kommer från den!

Oavsett vilken motor du har så finns det säkert flera jordkablar som sitter fastskruvade någonstans på motorn. Det gäller bara att hitta dom.

Per L
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Frågan om fräsch bensin är ytterst relevant!

Är det bensinen som varit i tanken i 16 år, är den garanterat helt kass - modern bensin tål bara några månaders lagring innan den blir dålig!
Dessutom lär det vara mängder av kondensvatten i tanken och det lägger sig längst ner - dvs. där pumpen tar soppan = vatten pumpas fram till motorn...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Od
17
Oden1
635csi-84
X3 3,5-11
118d M -15
Jeep CJ 5 -72
Promod HPD Jeep
Volvo Valp
Helt rätt gällande kondens och gammal bensin. Tyvärr så hade all bensin dunsta i tanken och där av uppkommit ytrostat i botten. Har sköljt igenomtanken.
Det är montronic och kabelstammen går längs railen till spridarnaoch sedan över till säkringsbox på inneskärmen. Ska kolla nog men jag lossade stammen när jag lyfte på spridarna en bit och det ända jag såg var ner tillkallstarten och till termostathuset i framkant. Jag ska kolla igen. I bland är det så uppenbart så man missar i farten😁.
Jag ska leta i kabelhärva under instrumentpanel om jag hittar något fel och se hur det är draget så jag kan isolera bort övrig elektronik. Det är konstigt att inte pumparna går igång på tändningen innan jag fortsätter med motorn.
Tack för alla svar/idéer och om ni kommer på mer så gör ni mej en jättetjänst.
Pe
2.342
Per L
Min 630a (med 635-motor) stod i 11 år och startade direkt med den gamla bensinen.
Jag hade dock dåliga lågvarvsegenskaper (ojämnt och ryckigt). Detta försvann direkt när jag hällde i ny bensin.

Per L
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Flera saker att kolla då den stått länge.
Jordningar på motor och motronicbox,
då du har gnista och soppaflöde vid dina byglingar , kan ett tips vara att kolla immobilizer via färddatorn.
boxen sitter under instrumentpanelen mot förardörren, man kan bygla mellan två poler på denna (gröna kablar) kommer inte ihåg exakt vilka, men har för mig att jag lagt upp som mek tips här på AP tidigare.
Annars kanske oxider i tändningslås kan vara en anledning, men högst långsökt.
Vaccum läckor och även spruckna bälgar vid insug kan göra sitt efter dessa år.
Kolla även lmm om det möjligen blivit oxider på banan under locket.

Mvh Patrik

da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Eftersom du har gnista och det kommer bensin ur spridarna känns det som att motorstyrningen gör vad den tror är korrekt.

Kan det vara fel på bränsletrycks regulatorn, så att det kommer alldeles för lite bränsle ? kolla bränsletrycket.

Luftmängdmätaren
Lufttemp givaren (Sitter i Luftmängdmätaren)
Kylvattentemp givaren

Är också högst inblandade i bränsle mängden.
Dessa går relativt lätt att resistans mäta, och värma med hårtork eller liknande.
för att se om de reagerar, gör dom det är de oftast hela.
Kniper det kan jag nog kolla vad värdena skall vara vid rumstemp.

Jag tror att bränslepumpen endast går när man kör på startmotorn, är du säker på att den inte gör det ?

Har du provat och lossa luft bälgen vid spjället och sprayat startgas rakt på spjället, tänder den till då ?

Sist, sitter alla tändkablar rätt (om den vart renoverad) ?

/ Daniel
Od
17
Oden1
635csi-84
X3 3,5-11
118d M -15
Jeep CJ 5 -72
Promod HPD Jeep
Volvo Valp
Tack för alla svar. Jag har inte haft tid och fortsatt att leta fel men den ger soppa på alla spridare och bilen startar till när spridarna låg ök spridarhålen😁. Vakumslangen ner till tomgångsmotorn är slut så ska försöka få tag i en ny eller bygga.
Som jag skrev längre upp i tråden så ger vartalgivaren och lägesgivaren rätt värde mellan stift i1och 2 men sen enligt Boken ska det vara 100000ohm mellan stift 3 till 1 och 3 till 2 , mellan dessa har jag inte kontakt alls. Känns konstigt att båda ska paja av att stå i 16 år.

//Per
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Det är nog helt korrekt att du har 100 kohm mellan 1-3 och 2-3. Stift 3 är säkert anslutningen till skärmen på ledningen. Pröva att mäta mellan 3 och jord (chassi), Där ska det helst vara ca 0 ohm.

//Peter
Od
17
Oden1
635csi-84
X3 3,5-11
118d M -15
Jeep CJ 5 -72
Promod HPD Jeep
Volvo Valp
Får ej något motstånd = bruten krets. Så det ska vara 100kohm. Då är båda givarna paj.

//Per
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Mäter du på sensorns kontakt då skall det vara avbrott eller som din mätare visar 100kohm. Mäter du på den andra kontakten så blir det jord! Jag skulle dra slutsatsen att sensorerna är hela!

//Peter
Od
17
Oden1
635csi-84
X3 3,5-11
118d M -15
Jeep CJ 5 -72
Promod HPD Jeep
Volvo Valp
Nu går den och tillslag till bensinrelä har hoppat i gång. Har den hos en polare och han gick igenom alla jordpunkter, lossade och smörjde. Tyvärr så tickar det om som fan från toppen. Kollade ventilspel och det var redan bilförsäljarjusterat 0,20 istället för 0,30. Ingen av nockarna på kamaxeln hade gått ner sig och det såg bra ut endast någon enstaka var lite slitage. Blir det tickande ljud om ventilerna gått ner sig i säte och fel vinkel på vipparna? Det var längsen jag skruvade denna typ av konstruktion. Har man byt en sliten Ford sierra/Scorpion kan så känns bilen som en raket sen😃
Tack för alla svar
Od
17
Oden1
635csi-84
X3 3,5-11
118d M -15
Jeep CJ 5 -72
Promod HPD Jeep
Volvo Valp
Är det någon som har komplett topp till salu eller kamsats till m30b34.
Är även ute efter sänkningsats ink stötdämpare.

//Per
Vet att Jarls Bilservice har kamaxelsats på hyllan, köpte en av dem för ett halvår sedan och då hade dem iaf 2 satser :)
Od
17
Oden1
635csi-84
X3 3,5-11
118d M -15
Jeep CJ 5 -72
Promod HPD Jeep
Volvo Valp
Nu har jag provkört bilen och bromsar ink styrning fungerar klockrent efter 16års dvala. Tyvärr så knackar den mycket och det låter vid ettans cylinder. Man hör spridare ink ventiler men det är inte mycket. Detta knackande känns i hela bilen.
Kammen ser fräs ur och ventilspelet ställt 0,2. Han jag köpte bilen av ställde av den -99 på grund av knacket och att verkstan ville ha 15000:- för att åtgärda felet. Jag tycker mer det känns/låter som lagerknack. Idéer är välkomna!

//Per
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Är komp prov gjort?
Tanke bara om ev kolvring som kan tänkas göra oljud!?
Misstanke vid lagerknack, skulle jag personligen öppna motor innan större skador ev uppenbarar sig.
Knacket kan möjligen inte vara slak kamkedja som rasslar?

Mvh Patrik

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Efter din beskrivning låter det som ett lagerknack. Fick du info från förra ägaren hur knacket uppstog? Det kan ge ledtrådar.

**BMW-ägare i 35 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.