AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.671

Motorvärmare till V8 kommer !

Sida 2 av 2
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
Så var det ÄNTLIGEN klart, monterade Defa's motorvärmare till V8'an under den gångna veckan, 2 stycken av typen "strykjärn" ... 400 Watt per styck, dom verkar värma riktigt bra, temp mätaren hoppade upp till det blåa fältet när jag vred om nyckeln, det var ca 20 minusgrader när jag provade systemet första gången.

Drog även in kabel för ett kupé uttag, under elektronik
boxarna som finns under filterhuset på passagerar sidan, där är det enklast att göra hål.

Mvh
//Pajala

* BMW SAME *
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Pajala: Det låter som om du monterade själv, var det lätt? Kan du beskriva hur du gjorde, jag antar att du fick jobba underifrån? Eftersom värmarna är av ny typ så är nog många intresserade. (jag har läst monteringsanvisningen men den säger inte så mycket.)
Jag funderar på att själv montera motorvärmarna om det inte är för jobbigt.

Mvh, Steaman

Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
Jepp Steaman, Jag monterade allt själv, men eftersom jag jobbar på bilverkstad så har man tillgång ju till en lyft annars kan det bli knepigt :)

Man monterar värme elementen från undersidan.

Defa's beskrivning var väl inte den bästa, så lite konfunderad blev man när man läste installations
pappret, Defa borde verkligen redigera beskrivningen så att "vanligt" folk förstår ... men för att göra en lång historia kort,

Värmaren på högersidan (passagerar sidan) är bus enkel .. rengör stället på motorn med förtunning,
värmaren är gjuten med passform så man kan inte montera på fel ställe.

Applicera zinkpasta (finns med i satsen) och lås fast värmaren med en bygel = klart.

Vänstra (förar) sidan är däremot lite knepigare, man måste lossa muttern till en pinbult för grenröret och det är OTROLIGT trångt, fick modifiera en fast nyckel (storlek 12) + vinkla den för att kunna dra fast bygeln i pinbulten,

det är här Defa's beskrivning är totallt fel, enligt Defa ska man montera bygeln på en bult som sitter
(citat) "snett ovanför värmaren och OVANFÖR grenröret"

Hur f*n kan man fästa värmaren/bygeln OVANFÖR grenröret ???

Det enda stället man kan fästa bygeln på är just på en av pinbultarna till grenröret.

Ursäkta mitt språk men man tycker ju att dom ska kunna göra vettigare beskrivningar.

Visst tar det lite tid att montera allt, främst pg.a att det är trångt som f*n när man har en 4,4 liters V8 som verkligen fyller ut motor rummet.

Men om man tar det lungt och tänker efter "före" så får man en mycket snyggare installation av kablar mm

Synd att jag inte tog med min kamera, då kunde man ha lagt ut en egen guide på tips sidan.

Som sagt tidigare, kabeln till kupén drar man under elektronik boxarna/relän som finns under filterhuset
på passagerar sidan.

Lycka Till

Mvh
//Pajala

* BMW SAME *
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Tack, jag skall nog montera värmarna själv. Jag får en en bensinvärmare monterad imorgon men vill komplettera med el-värmare då jag har garage. Det kan ju tyckas lite lyxigt med bensinvärmare som inte kan användas på morgonen men jag har värmaren liggande. Det är så skönt att kunna slå på värmaren oberoende av el.

Mvh, Steaman

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Pajala; Skulle gärna vara tacksam om du hade kunnnat ta bilder och vissat hur det ser ut efter monteringen...du kan maila till min mail..funderar på att själlv montera motorvärmaren...vare tacksam för bilder...

MvH Bmw 4-ever

Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
Okej, ska försöka ta bilder under veckan, kommer att lägga ut direktlänkar på detta forum, antingen på denna topic eller på en ny ... så kan alla ta del av dom.

Mvh
//Pajala

* BMW SAME *
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Eller varför inte snickra ihop ett mekartips. Säkert mycket uppskattat här bland V8 ägarna som kör på vintern.

Mvh.Patric
Väcker en gammal, gammal tråd. Ska i dagarna själv sätta i motorvärmare i min 540 och det skulle vara väldigt bra att ha tillgång till en något mer ingående beskrivning/bilder än den Defa tillhandahåller. Ingen som har bilder liggandes på installationen alt. vet var man kan få tag på en mer utförlig beskrivning?
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
DEFA har blockvärmare till 740/540, funkar kanon bra.

########
# PAJALA #
########
Jo det är den jag ska montera men jag tyckte monteringsanvisningarna var lite klena, hade det funnits någon som satt på lite bilder från en installation så är ju sånt alltid värt mycket att kika på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.