AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.634

Byta 320D till 328?

Sida 1 av 2
da
129
davkar
MB W205 250D -16
Har insett att diesel inte riktigt är min kopp the. Har en F30 320D -12 sedan som jag funderar på att avyttra till förmån för en 328. Dock beror detta helt på hur en sådan affär skulle se ut, då jag på det stora hela är väldigt nöjd med bilen. Tänker dock att en bensinare skulle vara roligare, samt kanske även passa på att byta upp mig till en kombi.

Min fundering handlar egentligen om hur marknaden ser på diesel kontra bensin? Har "Dieselgate" börjat märkas av eller är det fortfarande "bra" tryck på marknaden gällande 320D? Hur ser det ut för 328:or då? Har inbillat mig, hittills, att de inte är lika populära, eller är jag fel ute?

Jag vill alltså helst gå så skadefri som möjligt vid ett byte, men det kanske är naivt.

Enklast vore ju att byta in hos en handlare, men gissar att det är vansinnigt rent ekonomiskt, och att det därför är bättre att sälja privat och därefter jaga rätt på en bensinare. Eller anser en handlare att det är lättare att omsätta en diesel och att det därför kanske är ett alternativ med inbyte?

MU
940
MUC
M340i - 2025
Det är knappast någon ”Dieselgate” om man kollar på andelen dieslar för 3-serie. Den låg på 95.28% i oktober 2015, för ett år sedan var den 93,74 så andelen har faktiskt ökat. Visst, de flesta bilarna som plockades ut i oktober var väl beställda innan ”Dieselgate” men personligen tror jag inte att det är en faktor som påverkar val mellan diesel och bensin särskilt mycket.

Nybilsförsäljningen är ”all time high” just nu och det smittar även av sig på beg.marknaden så det är bra tryck generellt.

Vet inte vad du har betalat för bilen, skick, miltal och vad du har för utrustning men du får väl runt 120-140 vid ett inbyte och kanske 10-15 mer om du lyckas sälja privat.
da
129
davkar
MB W205 250D -16
Nja, har nog tänkt mig lite mer för att det ska vara aktuellt ;)

Bilpriser säger mellan 195 000 - 206 300 vid en privatförsäljning, men vet inte hur bra Bilpriser stämmer på dessa. Uppfattar att min bil har en rätt ok spec för att vara en 320D. Har någon en uppfattning?

320D Sportline-12 Alpinvit
8200 mil
Automat
Navigation
Xenon
Drive Comfort-Paket
Siktpaket
Funktionspaket
Belysningspaket
HiFi högtalarsystem
PDC
Fabrikstonade rutor
Elektriskt svankstöd
Eluppvärmd ratt
18" Alufälgar

Hur bra koll har man på begagnadsmarknaden när man kommer med uppskattningen 130-155 kr för ovan bil. Billigaste -12 ligger klart över detta pris och helt i nivå med vad bilpriser siar. AP och begagnadspriser...

Gillar du bilen men inte diesel så är väl bytet du tänker dig vettigt. Du kommer sannolikt tjäna mest på att sälja privat, som vanligt.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Keiser o davkar, jag får nog skaffa nya brillor - missade att det var en F30:(
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Davkar, förstår dig till fullo. Dieselknattret är för jäkla trist. Jag tyckte precis som du när jag hade en F31 20d. Nu har jag uppdaterade motorn i X3:an, och den är inte mycket bättre när det gäller traktorljudet. Kanske passar det något bättre i en SUV dock.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Här har du min personliga utvärdering av 328i: Länk
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Kag får betydligt mer för min E91 än 120-140 vid inbyte hos bmw handlare. Som sagt AP och begpriser.

Till TS: du har inte funderat på en 335:a när du ändå håller på? Ljudet i en 328;a är tyvärr lite tunt. Men kan man förtränga det så är det annars en väldigt trevlig bil. Det skiljer ju ändå väldigt mycket pengar mellan en 328 och 335.
da
129
davkar
MB W205 250D -16
qsacage, har läst din utvärdering och 328:an verkar ju inte vara världens mest spännande motor. Men den måste vara "roligare" än diesel. Lånade loss en 435d när jag servade senast, och det var ett antiklimax. Visst är den pigg(och lät betydligt bättre än dieselfyran), men ändå en besvikelse. Är nåt i karaktären på en dieselmotor som jag inte kan förlika mig med.

da
129
davkar
MB W205 250D -16
Coldhex, en 335 hade suttit fint, men det blir lite för mycket pengar i nuläget känns det som.

Vill inte måla fan på väggen, är på det stora hela nöjd med bilen och dieselmotorn har sina förtjänster. Behöver inte tanka särskilt ofta ;) Mer än tanke att byta till en 328, om det ekonomiskt inte blir allt för smärtsamt.

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Davkar. Jag sitter ju i samma sits på du. Har en 320d (gamla) som jag tröttnat på. Var precis som du inne på 328i och kommer inte riktigt loss i min mentala process. Jag tänker att om jag byter upp mig till en 328 men sen ändå inte blir nöjd så är det kanske bättre ekonomi att gå direkt på 335:an. Men det är fruktansvärda pengar. Mitt råd är att provköra.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Att skriva på en iphone har sina fördelar och nackdelar. Hoppas ni ändå förstår vad jag försöker säga 😀
Verdi
Som du säger är det svårt att göra ett byte rakt av mot likvärdig bil utan att förlora. Man måste nästan både sälja och köpa privat för att slippa skänka bilhandlarna en massa pengar. Byter man hos handlare förlorar man säkert 40-50 tusen på byta till en pris i samma prisklass.

Säg att både 320d och 328i är värderade till 200 tusen. Då kommer en handlare att erbjuda 170 tusen till dig för din 320d och begära 230 tusen för sin 328i. Har du tur kan du kanske pruta ner till 210-220 tusen.

Om du däremot gör två separata affärer på privatmarknaden så kan du sälja för 200 och köpa för 200. Men då tillkommer ju en del besvär och osäkerhet. Man måste dessutom tajma affärerna så att de sker någorlunda nära i tid för att slippa stå med ingen eller dubbla bilar.

Tror inte handlaren kommer överbetala för att det är en diesel. Däremot är det en grej du har som fördel på privatmarknaden. Fler vill ha en diesel och den kommer antagligen säljas fortare. På privata 328i har du antagligen en del prutmån.
Jag gillar 328 och håller inte alls med qsacages intryck i hans tråd. Tycker man en motor känns tunn som gör 0-100 på 5,9s och toppar 250 har man en ganska skev bild av verkligheten. Och den låter avsevärt bättre än en 320d. Visst, en 335 låter bättre men en M5 låter ännu bättre än 335 etc...

Enda nackdelen med 328 är att bränsleförbrukningen går upp rejält vid snabbare motorvägskörning. Den går säkert att snålköra om man slaviskt håller sig till vad skyltarna säger, men jag har inte lyckats få någon 328 att dra under 0,9L/mil.

Så jag hade nog övervägt ett byte om man är trött på diesel, men som redan sagt så räkna inte med att du får ekonomi i bytet.

Jag tycker din 320d verkar fin. Fin spec och förgkombo, bör vara lätt att sälja privat. På just 320d är bilpriser ganska exakt i sin värdering tror jag då det finns mycket statistik på modellen.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
prestandan är det inget fel på i en 328:a, men varken jag eller qscage tycker att känslan infinner sig riktigt. Det är ju svårt att utrycka sig rationellt här. Kanske vinner förnuftet i längden trots allt men det var förnuftet som styrde då jag köpte min 320d och det blev inte bra. Tänk scenariot att man wastar 30 papp på ett inbyte till 328:i och så gör man samma sak igen om ett halvår till en 335:a. Nu vet jag inte hur TS fungerar men jag blir sällan nöjd. Lite sjukligt faktiskt men sannolikheten att bli nöjd ökar med en 335:a. Visst sen finns M3 men det löser sig automatiskt genom att pengarna är slut i och med 335:an.
da
129
davkar
MB W205 250D -16
Jo, även jag är lite så, blir aldrig riktigt nöjd. Och är man nöjd går det snabbt över ;) Men det är väl en drivkraft hos de flesta av oss i nån form.

Men jag försöker tänka lite rationellt, och på pappret tycker jag 328 känns som en vettig kompromiss mellan ekonomi och vardagsprestanda. Men så tänkte jag även med 320d, som på pappret ändå är rätt pigg. Så visst är det en kompromiss

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Jag önskar att det gick att släppa fixeringen vid bmws raka sexor. Det hade varit lättare om de slutat tillverka den motorn helt och hållet för då hade man inte haft ett val. Bmw är fortfarande, även med turbofyra, en väldigt trevlig bil jämfört med många andra bilmärken. Hade många turbofyror i min ungdom och då var jag nöjd så varför inte nu egentligen. Tror nog som du att 328i är det vettigaste. Gärna en med premium selection, fri service och låg ränta. Andra handlare där bilarna är billigare tar de igen det med räntor på 5-6%. då är det bara att rulla in på den lokala bmw handlaren (oavsett vart du köpt bilen) vid bekymmer.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Davkar,
Om jag vore du hade jag lagt ut 320d till försäljning och testat om man kan få betalt på en nivå som du känner dig nöjd med.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Själv går jag i tankarna på ett byte i motsatt riktning...från 328i till 320d (eller 318d). Saknar bränsleeffektiviteten och kraften på låga varv i dieslarna. Knattrar gör även 328...åtminstone på tomgång.

/J.I
da
129
davkar
MB W205 250D -16
Jacky Ickx, vi kanske ska byta då? ;)

Trodde fler skulle komma till dieseln försvar, då det är mäkta populärt.

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Davkar. Diesel må vara populärt men detta är AP.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.