AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
2.729

Kan man extraknäcka med import?

Sida 2 av 3
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Filovirus, var brukar du köpa dina bilar?
Har du dem till salu när du kommer hem?
LME! Kolla mailen.

:)

Red Devil
Glöm d, Ingen köper imp bilar, isf åker man själv och hämtar en bil. Inte köper av ngn annan som har skojat med bilen.
Red Devil.

Vad säger att en som ej har gjort det tidigare har bättre omdömme att sålla ut "skojarna" än en med erfarenhet.
Skulle inte du köpa en importerad färdig och klar som är 25-30% billigare än en SE såld plus att du själv slipper det extra besvär det kan vara att åka ned själv för första gången?
Jag håller med om att det finns skojare men än så länge så är de väldigt få. Jag har råkat ut för fler skojare i SE än i DE.
Antingen har man ngt emot imorterade bilar eller så har man inte det.
I grunden är alla bilar importerade mer eller mindre (undantag finns). Vad är det som säger att vi Svenskar vårdar och kör bilen bättre än andra i Europa. Säg mig den tysk som skulle åka till biltema och köpa delar, ingen. Säg mig den Svensk som skulle göra det och det skulle bli en bok. Tyskarna ställer enormt höga krav på sina bilar men för att det skall gå så köper de enbart märkesprylar. Tänk dig att behöva tvärnita från 150-160 km/h flera ggr per dag med biltemklossar. Ugh vilken rysare.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Filovirus: Tar du med dig folk ner också? Vet att haft polare som åkt med ner för att kunna bedöma bilen på plats. Vad jag har lite problem med är att köpa en import bil som jag inte sett. Visserligen brukar det inte vara något köptvång men man vill ju gärna se bilen innan man gör affär.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Red Devil
Hur gör du då själv när du skall sälja din importerade bil här i SE?
Tur att alla inte är så paranoida.
//Marin
elof
håller med dig filovirus att tyskarna är mkt noga med sina bilar,letar man med sunt förnuft och lite skeptiskt i blicken så är det ingen fara och risken att bli lurad e då minst lika stor här bland våra svenska handlare.

Ska fara ner nästa vecka och hämta hem en 330ci,tycker det går ganska så bra att åka så långt...härligt att fara fram på natten och njuta av bilens sköna sång ;)
>>> Acey

Vi är alltid minst två då vi kör ned (flyger ej, behöver ngn som kör hem den bilen), ibland flera. En sak skall du ha klart för dig och det är att generellt så är Tyskarna oerhört ärliga. Dels pga av att de är ett sådant folk men även dels att du har lite andra regler i Tyskland, t. ex om du frågar en handlare om miltalet stämmer och han säger JA så är han bunden vid det dvs skulle det visa sig att det inte var fallet så åker han dit dvs han får fängelse. I SE händer det ingeting utan man får tillsvar att man har handlat i god tro. Därför så handlar jag enbart med handlare som står för miltalet. I hamburg hittar du kanppt ngn som står för det så Hamburg är bara att glömma.
Det finns inget köptvång utan om du hittar ett intressant objekt hos en handlare som du inte har handlat hos tidigare så åker du ned och kollar (givetvis har du redan ställt alla relevanta frågor) och skulle det visa sig att det är ngt som ej faller dig i smaken så åker du vidare (jag har alltid alternativställen) och i värsta fall hem igen. Visserligen sumpar man lite stålar men det får man ta. Det är ytterligare en anledning till att man skall försöka använda samma handlare.

För att avsluta det här med att handla en bil som man inte har sett: har man en bra relation med en handlare så är det inga problem. Skulle bilen pajja i SE eller på vägen upp så brukar det ordna sig. Handlaren betalar halva kostnaden. Det för att uppräthålla den goda kontakten.
Var inte rädd för att pröva, men innan du gör det fråga andra som har erfarenhet.

Red Devil
Till alla, som kritiserat mitt inlägg.//

Min 535:a importerade jag för fem år sedan, denna bil har precis allutrustning som det går o ha, förutom skin.
Tänk för fem år sedan så var inte importmarknaden som den är idag. Nu har jag haft bilen i fem år och den är inkörd som den sveska rutin kontrollen, men som sagt ingen vill betala mer än 40000, för pärlan endast för att den är importerad. Jag få köra den tills den dagen jag skrotar den.

Men däremot har jag flera spekulanter på min 320I som är svensksåld, som inte är ens hälften så bra bil som 535:an!!!

Dessutom måste man väl ändå förstå att en Svensk bil som har gått exepelvis 20000 Mil, har genomsnittlig hastigheten legat på 110,120. Medans den importerade bilen med 20000 på mätaren, har körts genomsnittligen 160, 170.

Kör du hårdare med bilen, måste du underhålla bilen oftare. Jag känner ingen som stoppar Biltema delar i sin Sv-Sålda BMW.

Ska du köra BMW, så kostar det också. Om inte låt bli.
Jag ser inga problem med att de tyska bilarna körs i 160-170 km/hr då bilarna oftast är gjorda för betydligt högre hastighet än så.
Finns det en fullständig servicebok så är det helt OK. Jag har sett fler stämplade DE serviceböcker än SE stämplade böcker då det i SE är vanligare att vanligt folk som egentligen ej har råd med BMW köper en och som en konsekvens ej servar den enligt intervall pga av kostnaden.
Tyskar är generellt mer noggranna än oss svenskar då de inte vill att bilen skall bli opålitlig med tanke på att de kör i de hastigheter de kör.

Dessutom är det på väldigt få ställen som man kan snitta 160-170 km/hr. J7 är ok.

Red Devil
Marin........> Paranoid? hehe, vänta den da'n du får reda på att din bil har gått 4 gånger runt jorden,då ska vi se vem som blir paranoid.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jaja....jorden är platt och Elvis lever :D
Jag lämnar milgaranti på min bil. Hur många kan göra det?

//Marin
Jag kan också lämna garanti på de bilar jag har och på dem jag säljer.

I ärlighetens namn Red Devil så kvittar det väl hur långt den har gått om den är hel och fungerar. Slit delar får du ju ändå byta med årens lopp så det spelar ingen större roll när man måste byta grejjerna, men jag förstå att om bilen skulle pajja när man precis har köpt den så käns det tungt, men med tiden så skulle den ju ändå pajja.
Bilar är inga spargrisar.

Red Devil
Filovirus.......>har du ett överskott på kamaxlar också, om nu d andra är så oviktigt.

MVH
li
1.959
liste
535i -89
Red Devil - Om din 535:a har 220 hästar har ju någots gjorts med bilen i form av trimning. Om man tar det och det faktum att bilen saknar skinn, så faller en väldigt stor kundkrets bort. Jag och många med mig skulle inte köpa en trimmad bil utan skinn, som är 10-12 år gammal.

Och ditt resonemang kring att tyska bilar skulle köras med en genomsnittligt högre hastighet på 50 km/h håller inte riktigt. Det handlar ju om HUR ägarna kört, inte VAR dom kört. Du har t ex större odds att hitta en tysksåld M5:a som aldrig gått på bana eller bränts gummi med, även att hitta en svensk som uppfyller dom kraven.

liste
535i -89
ÄN att hitta en svensk som uppfyller dom kraven. inte "ÄVEN att hitta en svensk som uppfyller dom kraven" ska det vara.

Red Devil
liste......>535:a har 211 hk original. har dock sportavgassystem (supersprint) Som ökar effekten Mellan 7 0ch 10%. Bilen andas bättre då ökar effekten...m.m

Måste också säga att den egentliga effekten på en 535:a sägs ligga runt 233 hk, har dock inte kollat det noggrant.

The More you believe The less you'll Know (Joey Ramone)

Red Devil
Måste bara kommentera ditt inlägg att bilar i tyskland slits mer pga. hastighet a´160-170 kontra svensk i 110-120,detta hade varit sant om det handlat om jämn hasighet i sverige inte som det defacto är,på autobahn ligger de flesta i ca:140(utom en hel del svenskar och norrmän)dagtid så tjänar man inte något att köra fortare.Man ligger i jämn hastighet och mycket mjukare körning=litet slitage.
Svensk BMW på väg kör om det mesta och får bromsa in när det inte finns möjlighet att komma om(inte alla,men en del)detta innebär att bilen ligger i hastigheter mellan 80-140(slicka stötfångare till snabbacc för att komma om)=mycket större slitage.
Min E30 drar mindre soppa/mil i tyskland trots snittfart på 130 än i sverige med snittfart 105(kommer ikapp 80 förare+möte för att vid tillfälle acca om)
Givetvis finns det avarter i bägge länderna,men för det mesta så stämmer det.
Ursäktar för det långa inlägget,men kände att jag var tvungen att kommentera detta.

Henrik
Red Devil
he rik........> ok, kan hålla med dig på vissa punkter.

Men en sak är jag säker på, en Tysk som sköter sin bil enligt regelboken, skulle aldrig sälja den för billiga pengar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.