AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
2.727

Kan man extraknäcka med import?

Sida 1 av 3
H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
Pluggar heltid nu för tiden och har inte tid över för ett vanligt jobb?. Funderar på om det kanske vore lönt att plocka hem några bilar från Tyskland nån enstaka gång då och då som man kan sälja vidare (med förtjänst)...

Vad ska man satsa på för bilar för att tjäna på det? En ideé vore kanske att köpa bilar för 5-6000 som är värda runt 20 000 i sverige... En import bör väl inte kosta så mycket mer än 6-7000 tills det att jag kan sälja bilen vidare?

Blir överlycklig mot tips och hjälp om hur jag ska komma igång !?!

Mvh,
Henrik
Fråga Johan på forumet han vet!
Så mycket vinst blir det inte på så billiga bilar...
Du får nog gå upp till femtio per bil iallafall.
Kan du Tyska?
Kan du kolla bilar (krock o lack)
Klarar du bakslag ekonomiskt?
Vet du hur man kollar äkthet på service stämplar?
Vet du hur en fejkad servicebok ser ut?
Hur skall du ta hem dem?
Skall regga bolag eller köra svart?

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Med dagens begagnadpriser i sverige så tror jag inte du kommer tjäna några pengar på det. Särskilt inte genom att bara plocka in en bil i taget.

Sen är det som kilen säger lättare att sälja mer exklusiva bilar. Är du oärligt så är det väl lite enklare men det vill man inte vara.
H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
Jag e glad bara jag tjänar några tusenlappar per bilaffär... Tanken är bara att dryga ut studiebidraget så man slipper vara helt pank. Är 18 år och bor hemma. Så det blir givetvis ingen registrerad firma. Har skruvat och mekat med bilar hela mitt liv så jag vet en hel del om motorer och så... Pluggar till flygmek utöver det...

Vet inte om jag ska köra hem dom eller låta en trailer köra hem dem, beror på vad som blir billigast. Antar att att det lönar sig att själv köra hem dom...

Har hört talas om att det hålls marknader med 100-tals bilar. På en sådan måste man vara säker på att kunna köpa en bil varje gång...

Givetvis tänker jag vara så ärlig som det bara går. Tänker bara ta hem bilar som är i gott skick som jag själv skulle kunna tänka mig köpa...
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Glöm det. Det är mkt tuffare än du tror. Visst kan du försöka men jag tror att det är bättre du jobbar med annat om det är pengar du behöver.

Visserligen har du bra erfarenhet från mek så mitt råd är att du borde extraknäcker med istället.
H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
Extraknäcka som mekaniker kan man glömma direkt eftersom jag pluggar alla vardagar. På helgerna är enda gångerna jag e ledig och då har alla verkstäder stängt...

Man kan ju hitta en E30 325ix i bra skick under 20 000 i Tyskland. En sådan i sverige betingar ju 30 000 och även över...

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
*H-L*
Du skriver att verkstäderna har stängt på helgerna! Det är ju din affärsidé!! Murphy-lagen gäller väl i Uppsala också?:) Går bilen sönder så gör den det på helgerna...Börja kör jourhavande mekaniker på helgerna.
Sen ang. ditt exempel på E30 etc. Tänk på att
1) För varje bil du tar in så sjunker värdet på din bil och alla andra liknande (Efterfrågan - Tillgång).
2)Priserna du pratar om, är det priserna de begär?
Men vad säljs dom för? Hur lång tid tar det?
Lite frågor för dig på vägen...
Oavsett, så lycka till!

M V H
Stephan

Om du tar in en bil för t. ex 5 000:- så kommer du att ha minst 300% (15 000:-) till i fasta kostnader vilket innebär att du måste sälja bilen för minst 20 000:- för att gå +/- 0:- eller i ditt exempel på BMWn. 20 000:- plus 15 000:- ger 35 000:-. Jag tvivlar då att du kommer tillhöra de billigare då. Man får aldrig glömma att en importbil måste vara billigare än andra (även fast de brukar vara i bättre skick) och om man vill bli av med dem fort.

Givetvis kan man tjäna pengar.
Då på ffa Mercedes och Chrysler men du måste upp till en 15 000 - 16 000 Euro innan du börjar få marginaler. Lagom lyxiga bilar som vänder sig till övre medelklassen är de bästa (und BMW som är svårare, då vi BMW ägare är så kunniga och kinkiga he,he :)).

men, men den som inte prövar får aldrig veta ......

:)

Hej!

lägg på 10 papp innan bilen är registrerad och påställd. sedan är det helt omöjligt att fixa exportskyltar på helgerna. alla myndigheter är stängda då, som om bara helgerna gäller så kan du glömma att köra hem dem själv. då återstår transport (kostar 5 papp ungefär) eller åka ner med trailer. jag tror personligen det inte går att tjäna pengar alls på så billiga bilar. håller medtidigare talare, bättre att svartjobba som meck i så fall.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Leta efter billiga bilar i Gulatidningen istället.
Där kan du lätt göra 5' på en bil för 20-25'.
//Marin
Johan 328i.

Handlaren kan fixa skyltar innan. De gäller dock inte i DK.
Annars så har vissa handlare personliga skyltar som går att låna mot en deposition.
At ta hem via transport för att man inte kan vänta till en månad eller åka ned på en vardag är lite dumt.

Marin.
Gulingen är bra för där kan man hitta klipp.

Hur det än är så måste man jobba mer aktivt idag för att kunna tjäna pengarna men det går fortfarande.

Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Filovirus, det gäller inte i Sverige heller. Utan då lär du fixa interimsskyltar.

Jag har svårt att tjäna 10 på bilar kring 200 idag.
I den prisklassen skulle du nog tjäna med på att köpa bilar som har någont fel(efter som du är mekankier), och fixa felet, och sedan sälja dem. Tror jag mer på.

Mvh Jörgen /från SAS loungen, på väg mot Munchen för att hämta en X5 4.4 SportPkt-2001.

H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
Tanken har slagit mig att lägga ut annons som jourhavande mekaniker... Snart är det dags för vinterdäcken att läggas om, avgasrör som ska bytas, bromsar, service på motorn m.m.

Det värsta med att om man ska köpa billiga gamla bilar och rusta upp är all j-kla rost. Hatar alla sönderrostade muttrar och skruva som man får skära av med skärbrännare och vinkelkap... Men visst vore det en bra idee när man har Biltema här i stan...

Grejen med import är ju att man får resa i jobbet (om man kan säga så)...:D
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
tro mig, du tröttnar ganska snart på att köra hem bilar 15 timmar i sträck. det är roligt någon gång då och då, men när man sitter i bilköer söder om Hannover och ser att man kommer att vara hemma 11 morgonen efter är det inte lika kul....
jag använder transportfirma numera. reportage kommer!

mvh Johan
Håller med Johan,

visst är det lite fest att få köra hem den bil som man ska använda. Att få börja med en riktig långkörning...men det är jobbigt verkligen...är man ung (är inte lastgammal än, 31...höhö) orkar man mer i regel iofs... Kan intyga att det är surt när man når Sverige vid 23-24 och har 38 mil kvar till Linköping (om man åker Helsingborg-Helsingör).

/Simon
Bor 10 min från bron. Jag tycker det är toklungt. Åker ned torsdag natt/morgon(inga köer). Är framme vid 09.00 - 10.00 provkör, kollar och gör upp detaljer. Bjuder på lunch åker sedan och fixar skylt och försäkring.
Tackar för mig, börjar cruisa till nästa ställe och kollar in lite objekt (inför nästa resa). Vilar sedan ut i bilen tills kl 18.00 - 19.00, käkar och sedan full gas (inga köer). Hemma i SE igen vid tidig lördagmorgon. Sover ut till 12.00 - 13.00 sedan upp och ut för att börja putsa och dona.
Jag tycker att det är toklungt.

Jag kan i och för sig förstå om man måste vidare uppåt i landet att det är betydligt jobbigare, till t.ex Linköping för då har man ung en 25-40% kvar av resan.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tror det är en optimistisk kalkyl det räcker att det skiter sig på ett ställe så har du tappat en dag. Att fixa alla papper och skyltar tar i de flesta fall mer än en dag. Klart är man jävligt effektiv och har lite kontakter så :)
Acey.

Jag har aldrig haft strul med skyltar och papper. De papper det handlar om är ju enbart att kolla upp fahrzeugbrief, dvs ringa de tidigare ägarna men det gör man från SE.
De handlare jag kör med litar jag på så jag nöjer mig med att enbart ringa tidigare ägare för att dels verifiera histirian och dels för att kolla att service bok och m,iltal stämmer och sist men inte minst stulen. I och för sig kan man åka till polisen och kolla men jag nöjer mig med de tidigare ägarna. Det andra pappret är ett kvitto på att bilen är betald. Ngt annat än de dokumenten krävs ej. Det som tar tid är skyltarna. Jag är en chansare så jag brukar låna bilhandlarens personliga skyltar. Det enda som händer är att man får 100 Euro i böter om man åker fast. Hittils har det funkat. I bland får jag ta gula skyltar och ibland röda.

Hur brukar du göra??

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Visserligen har jag inte tagit in en bil själv men när jag följde med tog det 3 dagar att ta in 2 bilar. Men vi var väl slöa då :) Visserligen tog banköverföringen 1 dag mer än vad vi räknat med.

Jag tror säkert att det inte är några problem om man är intrimmad på det. För mig hade det självklart tagit längretid än för dig som har tagit in ett par bilar. Så länge man inte fixar export skyltar osv utan betalar och kör så går det nog fixa på en dag. Tänkte mest att det räcker som för oss att banken strular, dom har stängt när man ska fixa skyltar osv.

Kör bara med cash. Ingen bank.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tror det kändes lite risky när man skulle hämta bilar för 600k :) Men det lär ju vara smidigast. Undrar varför dom inte tar kort.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.