AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.221

BMW F11 -12 Spridare...Se hit!

Sida 2 av 3
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att försöka få BMW att ta det på garanti är nog närmast lönlöst.

Den bästa vägen att försöka hantera detta är nog att gå via trimföretaget och försöka få det på "motorgaranti" (som de flesta trimföretagen har).

Misstänker att BMW lätt kan se att bilen varit trimmad även om du demonterar det....

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Hur har det gått?

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Är det verkligen konstaterat att spridaren gick sönder först, sedan cylindern??

Spridaren struntar ju i hur mkt som flödar genom den, den är bara öppen längre med trimmet. Däremot kanske den har åsikter om högre tryck, temperatur och kanske tom spikning på en cylinder! Detta kan mkt väl ha med trimmet att göra men är väldigt svårt att bevisa (pss som trimfirman kan hävda att det inte är deras fel, speciellt om de inte ställer ut någon explicit garanti som omfattar just detta).

Nånting verkar ju ha varit fel hela tiden om den blev väldigt törstig direkt efter trimmet ( men inte med nytt styrdon, före trimmet. Hann du köra tillräckligt innan för att veta detta? Elelr kan styrdonsbytet ha gått snett utan att man kodat in spridarkonstanterna tex? Då blir blandningen olika mkt fel på olika cyl.)

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Nu vill alla veta hur det gått...motor bytt?
Ri
25
Rihel003
BMW 520i F11 -12

Hej, i dagsläget har inte mycket hänt.
Just nu ligger bilen som ett ärende hos firmans försäkringsbolag.

De ska göra en bedömning och ett skriftligt utlåtande.
Visar det sig att dom bedömer detta som ett resultat av mappningen, tar firmans försäkringsbolag smällen och reparerar bilen.

Det sker i bästa av världar.

Alternativ nummer två är att de gör en annan bedömning och jag får ta detta med mitt försäkringsbolag.

Återkommer med vart det slutar.
Ri
25
Rihel003
BMW 520i F11 -12

Hej, ärendet har legat hos firmans försäkringsbolag till och med i förra veckan.
Tekniker/besiktningsman har beslutat att skadan ej beror på optimeringen utan är orsakat av BMWs motor.

Har nu anmält skadan till mitt försäkringsbolag i väntan på besked.
Att notera är att det ej är orsakat av optimeringen enligt firmans försäkringsbolag vilket jag har skriftligt.

Jag återkommer med mer info när jag har mer att gå på.
M3
1.024
M34ever

Ok fast BMW skiter nog tyvärr i det oavsett eftersom bilen varit optimerat.

Ri
25
Rihel003
BMW 520i F11 -12

BMW ja, men jag pratar om försäkringsbolaget.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du vagnskadegaranti kvar?

Om inte, sitter du där med skägget i brevlådan och Svarte-Petter på hand - för då vill inte trimfirman stå för fiolerna, inte deras försäkringsbolag och inte ditt försäkringsbolag och med 99% säkerhet inte BMW heller...

Har du vagnskadegaranti kvar, kanske du kan få en del via ditt försäkringsbolag.

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vagnskadeförsäkring skall det givetvis vara - inte "garanti"....

Mvh
Johan B

Ri
25
Rihel003
BMW 520i F11 -12

Jag har vagnskada i försäkringen. Därav möjligheten till att det finns en chans att det löser sig till min favör.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
96hk effektökning och 135 literhästar på en tvåliters radfyra är milt uttryckt just milt. Väldigt milt. Att det är "brutalt" trimmat är synnerligen överdrivet.
Detta förutsätter att optimering är gjord med rätt förutsättningar. I en turboladdad ottomotor är det storlek på spridare som är avgörande. Kan de flöda den mängd bränsle som krävs för effekten vid ca 80% duty cycle är det inget märkvärdigt. Vissa saker ska man dock ta hänsyn till, såsom aggressiv förtändning, höga avgasmottryck och höga moment på låga varv (höga cylindertryck).

Jag skulle bli förvånad om det skiljer i de mekaniska komponenterna mot 28i som ju även den är just en tvåliters fyra på vadå? 258?

Och vad jag kan se är det samma artikelnr på spridare för turbofyrorna 20i och 28i ;-)

Ligger själv på 310hk/468nm ur min lilla tvåliters fyra. Och 268hk ur min 1.1liters. Utan att ha rört något i grunden förutom spridare och turbo :-)
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Det är högre kompression i 20i vilket ger högre cylindertryck för givet effektuttag och att motorn är mindre lämplig för lika hög effekt som en 28i. Sen håller jag med om att effektnivån i säg inte är jättehög idag, men det förutsätter att förbränningssystem och gasväxling är anpassat för effekten.

Till TS: drog bilen mycket bränsle direkt efter optimeringen?

Visst kan man ha otur och få en läckande injektor som kan ge vätskeslag mm men detta låter mer som att periodlängden har varit för lång med väggträff som resultat. Väggträff spolar sedan bort oljefilmen i cylinderloppet och resten kan ni räkna ut själva. Ottomotorer gäller det att veta exakt vad man gör vid trim. Dieselmotorer är mycket mer förlåtande för "ooptimala" optimeringar.

Sen är det väl maskinskadeförsäkringen som tar just skador av denna typ.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Bra DLC, jag tror du är nära i din tekniska förklaring.
Självfallet är det trimmet och den mänskliga faktorn som är den högst sannolika orsaken till problemet. BMW motorn i sig havererar ju inte på detta sätt om den har fått vara ifred från klåfingriga okunniga...

Och vagnskadegarantin/försäkringen kan ju aldrig gälla för detta.
Möjligen maskinskadeförsäkringen (om den fortfarande gäller?), men knappast.

Om detta går på bilens försäkring så tycker jag det är beklagligt och noterar att det är inte underligt att våra premier stiger i allt raskare takt...

TS; jag beklagar verkligen.
Det är ren utopi tro att BMW skulle ta detta, det vore ju dessutom tjänstefel av dem.
Om du är privatkonsument och om företaget är seriöst så har du kanske en viss möjlighet att få hjälp av dem, med stöd av konsumentköplagen.
Men om du är ett företag/om bilen är skriven på ett företag så har du i princip inget skydd.

Tänk om människor ändå kunde förstå att det som låter för bra för att vara sant (= många HK alltför billigt) också oftast är för bra för att vara sant.
Det är ju bara att erkänna att VÄLDIGT många problem med bilar ute på marknaden hänger samman med chip/trimning/"optimering"/manipulering.
Om man vill ha mera effekt, köp då en original bil som har mer effekt. Eller möjligen optimera med BMW:s egen sats och var nöjd med den effekt-nivån och med den alldeles utmärkta funktion som följer med original och utprovade prylar.
Ri
25
Rihel003
BMW 520i F11 -12

Hej,

Jag har fått detta löst med mitt försäkringsbolag som tar kostnaden och lagar min bil och återställer den till original skick med fulla garantier på reparationen!

Jag är glad.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Grattis.. Ut med försäkringsbolaget. De har gjort ett bra jobb. Är det LF?
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Grattis Rihel, där hade du nog en helt osannolik tur! Du ska vara mycket glad!!!

Som jag sagt tidigare tycker jag det är totalt fel att bilens försäkringsbolag ska ta detta (och höja allas våra premier...).
Ansvaret borde ligga helt och hållet på firman som utfört arbetet och därmed på deras företagsförsäkring.

Häng gärna ut firman (och dess försäkringsbolag) här så kanske någon stackars bilägare eller någon stackars beg-köpare, slipper samma problem!
M3
1.024
M34ever

Precis häng ut firman nu som inte fixar problemet åt dig tack

Ri
25
Rihel003
BMW 520i F11 -12

Firman heter PBZ.
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
sidenote: på FXX är det förutom kolvar även avgassystemet som skiljer sig mellan x20i och x28i, smalare rör hela vägen från motorn och ut på 20i. Värt att notera alltså att en del hästar inte släpps ut i hagen pga denna strypning..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.