|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Är det riskfritt att ha ett extra batteri kopplat på polerna i motorrummet under tiden som det ordinarie startbatteriet är borttaget? Plus till plus och minus till minus. Extrabatteriet har samma spec. som det ordinarie och de lösa kabelskorna skyddas från kortslutning. Är det även ok att som alternativ koppla extrabatteriet direkt på kabelskorna i bagaget så man kan ha det inlåst? Det gäller en Z4 M så den har inget intelligent laddsystem :) | |
|
Ser inga problem med att koppla in ett extra batteri i motorrummet för att sedan ta bort batteriet från bagaget. Är det olika laddade kommer det bästa batteriet ladda det sämre tills dess att de har samma spänningsnivå. Du kan mao se att det sprakar lite när du ansluter batteriet precis som med startkablar. Hur länge klarar sig bilen utan batteri innan den tappar minnet? /A |
|
|
Ok! Vet inte ur länge den karar sig utan strömförsörjning men jag kan tänka mig att det rör sig om några sekunder. Efter ett dygn är minnet helt blankt iaf. |
|
| Har du ingen batteriladdare du kan koppla på kablarna medans batteriet är borttaget? | |
| Vad är det som försvinner av minnet? Hade batteriet borta i ca 30 minuter och det enda jag fick ställa in var klockan. | |
|
Koppla absolut inte in en batteriladdare utan att ha batteri i bilen. Beroende på modell och ålder kan en batteriladdare lämna väldigt höga spänningar. Risk att du sabbar något! /A |
|
| Jag plockar ur batteriet vid vinterförvaring och det enda jag märkt är klockan, så jag antar att inget annat inträffar. | |
|
Garaget som jag vinterförvarar bilen i tillåter ingen laddning. :/ Det störiga som försvinner är minnet till rutornas stoppläge så man får hålla på och initiera om. Klockan som räknar ner till nästa bromsvätskebyte och den vanliga klockan nollas också men det kan man leva med. Stolarna, gps, bluetooth-parningen och alla inställningar i stereon och färddatorn verkar ha oberoende minnen för de försvinner inte. |
|
|
Ok, vet av egen erfarenhet att en 320 från typ -07 inte klarar några månader i garage med batteriet inkopplat utan att laddas ur. Du löser ju egentligen inget med ett annat batteri inkopplat, det lär ju laddas ur lika fort som original batteriet. Hade du tänkt att byta batteri i halvtid kan det nog fungera. /A |
|
| Vad menar du med "minnet till rutornas stoppläge" | |
|
agv: Nej, jag tar bara bort startbatteriet under någon dag eller två för laddning hemma, sedan sätter jag i det i bilen igen. Extrabatteriet tänkte jag skulle vikariera under de dagarna. 50+: Rutorna, eller rättare sagt elhissarna, har ett minne så att de vet när de är fullt uppe, alltså var det förväntade stoppet ska ske. Detta minne raderas och måste läras in på nytt. Titta i instruktionsboken för procedur. Symptomen på minnesförlusten är att rutorna sätter sig några cm efter några öppningar av dörren. Auto-up/-down fungerar inte. Rutan går inte ner de där millimetrarna i ögonblicket som dörren öppnas och går inte upp när dörren stängs. |
|
|
Det kommer att gå utmärkt att göra som du har tänkt! Mvh |
|
|
Håller med Isak, det kommer säkert fungera utmärkt. Ska du köra helt utan avbrott och förvara extrabatteriet i skuffen får du fundera ut något smart sätt att byta. /AGW |
|
| yeddheng. det där med rutorna har inte hänt mig. kanske är skillnad på modellerna. | |
|
AGW: Jag tror trådstartaren tänker sig ha ett billigt skitbatteri i bilen under vintern eftersom garaget inte tillåter laddning och tänker sig ha det fina BMW-batteriet hemma i garderoben på laddning. Därav idén med ett extrabatteri. AGW: för övrigt gick det bra med stötdämparbyte på min E31, men nu har jag lagat och renoverat EDC-systemet, så nu är det tillbaka på original. Jag tycker också det där med rutorna låter konstigt, men står det verkligen i instruktionsboken att rutorna måste initieras om? |
|
|
Att rutorna måste initieras låter rimligt, hade samma funktion på min 850. /AGW |
|
|
Största risken med detta tror jag är risken att du av misstag råkar komma emot jord med den positiva batteriklämman när du tar bort batteriet (beroende på hur det sitter). "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Isak5503: Tack för infon. 50+: Skumt att det inte händer på din, kanske är det en "M-feature" ;)? Har du auto-up funktion på båda elhissarna? AlexanderK och delvis AGW: Inget skitbatteri :), det är bara bilens orginalbatteri som pensionerades i somras. Det ger 12,5 i vila så det är fortfarande liv i det efter 9 år. Jag släpar hem det för laddning när det ordinarie är i bilen. Shit, tror nästan det blir enklare att initiera om rutorna i stället för allt släpande. Initieringen är högst verklig och antagligen illasinnat uttänkt av några missnöjda bmw-ingenjörer. Proceduren står som sagt i instruktionsboken och på en miljon ställen på nätet, vissa fungerar, andra inte :) marin849: Det ska undvikas. Bilens kablar, styva rackare, sticker upp från golvet och når bara precis upp till batteripolerna och det är knappt nån rörelsemån på dom. Extrabatteriets klämmor får man skydda, kanske vira in med eltejp. |
|
| är autoup de där sista mm så har jag det. | |
| Nej, det är att du slipper trycka eller lyfta på elhissknappen under hela den tiden det tar för rutan att gå upp eller ner. Ett snabbt klick räcker. | |
| Okey, hade ingen aning om det. Men man har väl aldrig rutorna nere på en coupe. Ingen lust att få nackspärr i fartvinden. Men jag ska kolla nästa säsong. Tack för svaret. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.