|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Körde igår ut min 318ti 1996 på vägen, medan jag i garaget bytte däck på den andra bilen. Bor i ett villaområde, där bara 1 stöld inträffat under de fyrtio år jag bott här, så jag tänkte - nycklarna kan sitta kvar, för jag ska ju strax köra in bilen igen. Någon som har tips på vad göra? | |
|
De tog nycklarna men snodde inte bilen? Är du säker på att du inte förlagt nycklarna? Plocka bort nyckeln ur EWS (görs via OBD), de kommer kunna öppna bilen, men INTE starta den. |
|
|
Först, tack Dawwe! Minns väl att jag tänkte när jag gick ut bilen, att nycklarna kan sitta kvar för jag ska ju strax köra in den i garaget igen. Lämnade bilen olåst rakt framför köksfönstret, så där står bilen nu olåst sedan igår, bara batteriet urtaget. Vi har trots allt letat på alla möjliga och omöjliga ställen, utan att finna nyckeln. Tiden var dessutom kort, mindre än timmen, och under den tiden befann jag mig hela tiden i garaget. Det skulle också kunna vara något "pojksträck", men sånt har aldrig drabbat mig tidigare. Det fanns på bilen ett larm. LASERLINE, när jag köpte den, men det blev det fel på, så det är borttaget. Du nämner om EWS och OBD, inget jag vet något om, men jag kan ju googla lite. Är det alltså kodlås på en såpass gammal bil? Jag har ju garage och BMW hade jag tänkt att som vanligt ställa av för vintern, reden nästa vecka och så händer detta några dagar tidigare. :-( Är det nytt lås som gäller för mig nu, eller finns nyckel att köpa hos BMW, eller ... |
|
|
Om Du nu misstänker stöld av nyckel skulle jag först ta bort några viktiga komponenter som hindrar bilen/motorn att starta ! En ny reserv nyckel får Du via BMW verkstaden mot uppvisande av ID och regbeviset. Skall finnas 10st nycklar till Din bil hos BMW centralt,sen när dessa är förbrukade är det värre. |
|
|
EWS: Det sitter ett "chip" i nyckeln, detta chip kommunicerar med bilens "databox". Om nyckeln (chipet!) inte godkänns av "databoxen" så startar inte bilen, även om nyckeln passar rent fysiskt. "Databoxen" förhindra då tändning/bränslepump/startmotor från att få ström. EWS blev standard från o med 1996. OBD är gränssnittet med vilken man kan kommunicera med "databoxen". Plockar man bort den stulna nyckeln från "databoxen" (dvs "databoxen" kommer i fortsättningen inte godkänna chipet som sitter i den stulna nyckeln) så kommer bilen inte kunna startas (nåja, utan ingående kunskaper/kopplingar). |
|
| Nej BMW har inga nycklar till din bil "lagrade". Däremot kan de tillverka nya :). 10 är max antal nycklar (chip!) som "databoxen" kan acceptera, inklusive bortplockade. En borttappad återfunnen nyckel kan läggas in igen! Så rent krasst kan man ha 1000000 nycklar vilka passar i låsen fysiskt, men bara 10 chip vilka är godkända av "databoxen" o kan således starta bilen... | |
| Korrekt Dawwe, det var så det var ;) | |
| Observera att när du beställer nya nycklar från BMW så får du nycklar passande till låset som satt i från fabrik. Har man då bytt dörrlås/tändningslås taget från en annan begagnad bil (och flyttat över chipet från originalnyckeln!) så kommer en nyinköpt nyckel från BMW inte passa rent fysiskt... | |
|
Tack än en gång för hjälpen. Vet någon av er på ett ungefär vad den nya nyckeln kommer att kosta? 1000, 5000 eller mer :-( Vad jag vet så är det originalnyckeln, men bilen importerades från Tyskland runt 2000, så helt säker är jag inte ... Rattlåset går ju i, så den står där den står. Kan inte få in den i garaget. :-( |
|
| Ca 1800 + "lägga till i databoxen". MEN, om du har en fungerande nyckel så kan många "Billås-smeder" kopiera nyckeln, inklusive chipet. Man får då två identiska nycklar, dvs "databoxen" kan inte se skillnad på de två nycklarna. Detta brukar kosta mindre säg runt 1200-1400 kr. | |
| Ah...Enda nyckeln du hade? Nyckeln du hade passade den samtliga lås? Isf är det troligtvis originalnyckeln. Om det nu var enda nyckeln så är rådet som Alex84 skrev att rycka någon vital del. Kabeln mellan tändspole/fördelarlock kan vara en sån del (minns ej om 1.8 liters motorn har en spole/cylinder men jag tror inte att det var så...). Man kan även plocka bränslepumpsrelät... | |
|
Har tyvärr bara en nyckel, så då är det alltså runt 1800 plus kostnad för att lägga in i databoxen som jag har att räkna med. Hade jag haft en nyckel till, så hade jag kommit undan kostnadsfritt, för bilen står i garaget när jag är hemma. Ta bort kabeln mellan tändspole och fördelarlock verkar alltså vara den enklaste, för att vara någorlunda säker. Utöver att jag redan tagit bort batteriet. Bilen står mitt för köksfönstret bara en åtta meter bort ... |
|
|
Nu är allt klart och med tanke på att andra kan bli av sin nyckel, vill jag nu lämna ut vad jag har att berätta om fortsättningen ... 1. Att säkerställa att ingen skulle komma och hämta bilen nattetid: Fick ett normalt set mycket bra tips av Dawwe om "att rycka någon vital del. Kabeln mellan tändspole, fördelarlock (om det fanns fördelare) eller plocka bort bränslepump. Jag fann ingen fördelare. Kunde då gett mig på att plocka bort bränslepumpen, men jag tog en för mig som relativt begränsad bilteknisk person enklare variant. Batteriet hade jag ju redan tagit ur, så jag gick ut och pallade upp bilen sch plockade bort ett hjul, som jag bar in i huset. Nu var det inte helt lätt att köra iväg med en uppallad bil. 2. Sedan om ny nyckel: Ringde min BMW-handlare och blev informerad om att jag inte behövde ta till 90 km bärgning till deras verkstad (2000-3000 kr). Visste jag att nyckeln som försvunnit, var en originalnyckel och detta var jag rätt säker på, så kunde de beställa en ny nyckel åt mig från Tyskland, som jag sedan kunde hämta hos dom mot uppvisande av registreringsbevis plus ID-handling. Här en viktig del. I och med att min nyckel inte var för centrallås, så kostade en ny nyckel från Tyskland inte den först uppgivna summan av ca 2300 kr, utan bara 775 kr. Den summan blir för mig faktisk ett "bara" när man jämför. Har idag varit till BMW-handlaren och hämtat nyckeln och den passade! Men batterier på plats startade bilen på direkten!! PS: Hade den borttappade nyckeln inte varit originalnyckeln så hade jag nog åkt på nästan en tiopotens mer i slutändan, ja, ca 6000 inkl bärgning 90 km ... Än en gång - stort tack för hjälpen! Man känner sig rätt liten när den här typen av problem uppstår och man står där lite som novis ... |
|
| Härligt! Var otydlig, det är "fjärrnyckeln med originallarm" som kostade runt 1800 när jag köpte, trodde att även du hade en sådan men icke, men att det blev billigare är inget o gråta över :) | |
|
Dawwe, efter kontakten med BMW, insåg jag att det var en "fjärrnyckel" du tog för givet att jag hade. Tänk ändå att det ibland kan kännas "billigt" med en nyckel för 775 kr ;-) |
|
|
Spärrade du inte bort den förlorade nyckeln? Det kostar ca 800 sist jag gjorde det. |
|
| Skulle också säga det.. Det finns fortfarande någon som har din nyckel och bara väntar på ett bra tillfälle att "låna" bilen.. | |
|
Ja, för tusan - spärra bort alla nycklar utom de du själv har. Vid stöld kan det bli problem med ersättning om inte låsen var forcerade på något sätt - alltså tjuv har nyckel. |
|
| Hm...Iom att att Stickans skriver att "Med batterier på plats startade bilen på direkten" så låter det som om hans bil trots allt inte har EWS inbyggd i nyckeln så att säg? För hade han haft det så skulle bilen inte ha startat...Jag är dock tämligen säker på att EWS blev standard hos BMW 1996...Lösningen på mysteriet isf kan vara att någon (tidigare ägare?) pillat bort "transponder chipet" ur en nyckel o "tejpat fast den alldeles i närheten av ringantennen", på så sätt sätter man EWS ur spel i praktiken. Detta förfarande kan vara tänkbart om man bara har EN nyckel o anser sig var för snål för att köpa ny originalnyckel att ha i reserv, så man gör nyckelkopior hos valfri nyckel-makare? Så detta bör kollas upp helt klart, för någon har garanterat tillgång till bilen om nyckeln verkligen är stulen. O startade bilen utan kodning med den nya nyckeln så är sannolikheten den att även om man kodar bort den gamla så kommer det inte ge önskad effekt...Saknar bilen EWS är rådet att montera en dold stömbrytare "ut i fall att":.. | |
|
Fick just nu se att det tillkommit en del kommentarer som jag missat. Med lite eftertanke (först snurrar bara allt runt hur kunde detta ö.h.t hända) har jag kommit fram till att, OM någon stulit nyckeln så kan denne självklart fortfarande stjäla även bilen. Men det blir svårt, med tanke på att jag normalt har bilen stående i garaget, när den inte används. Sannolikheten för att någon skulle tänkas passa mig när jag drar iväg med bilen, följa efter mig, för att sedan passa på att stjäla bilen när jag går in i någon affär e dy, verkar nästintill mikroskopisk. Egentligen tror jag nu dessutom mer på "pojkstreck-scenariot". Som sagt, varför först enbart stjäla nyckeln (nyckeln sitter dessutom så att den inte kan ses med mindre än att man öppnar bildörren och hukar sig in), för att sedan återkomma och stjäla bilen? Ville dock köra med både hängslen och livrem första nätterna och tog därför ur bilbatteriet och t.o.m pallade upp bilen och tog bort ett hjul. Eftersom allt i slutändan handlar om kostnad vs sannolikhet för stöld, avser jag nu som mest, skaffa en extranyckel. Till sist vill jag rikta ett stort tack till er som engagerat er i vad man skulle kunna kalla för ett nyckelproblem. ;-) |
|
|
ja det är ju trots allt en 318 -96, oavsett skick borde det vara; 1. lätt touch av alzheimer 2. pojkstreck/bus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.