AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.396

Köpråd vid leasing av bil i golfklass

Sida 1 av 2
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Hej!

Hjälper en god vän med kommande bilbyte. Bilen kommer att köpas via företagsleasing. Krav är kombi/halvkombi i golfklass storlek. Är det fördelaktigare med en plugin hybrid typ e-golf jämfört med en diesel? Vilken modell skulle ni valt? Hon kör idag en golf combi årsm 10. Körsträcka till jobb 4mil enkel resa. Med möjlighet att ladda bilen där kanske en plugin hybrid är fördelaktig? Prius och golf känns som de bästa alternativen då. Lång leveranstid på e-golf? Eller är det enklast/mest ekonomiskt med en snåldiesel? V40 är för trång då barnvagn ska lastas ofta. Spontant känns golf/octavia/Leon som bra alternativ.

Hur skulle ni gjort?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Du menar Golf GTE? e-Golf är en ren elbil

MVH Christofer
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Japp, det stämmer. Golf gte menar jag.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Nu är jag inte jätte insatt i golf, men får man in en barnvagn i en vanlig golf? Behöver man inte en kombi i så fall. Gte och e finns väl inte i kombi, då får man köpa passat gte istället.

Och räcker en golf bör du väl titta på en ettserie.
Både 1-serien och vanlig Golf är liten för barnvagn. GTE har ju ännu mindre bagage så det blir tajt.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Bagagerumsgolvet är högre i GTE än vanliga eftersom det sitter batterier i reservhjulsbaljan. Håller Dm3, är V40 för trång så bör GTE också vara det.

Golf SC är en lagom bil för många. Skulle rekommendera Golf Alltrack, just nu till kampanjpris och inkl. Premiumpaket. Addera också Dragpaket, värmare, Ergoactivestolar med halvskinn och lite till. Man får rätt mycket mer bil för pengarna till skillnad mot orimligt dyr hybrid.

MVH Christofer
Fast är det frågan om förmånsbil kan ändå hybriden vara intressant om den ryms inom gränsen för vad föraren får ta ut (om någon sådan gräns finns).
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Kristoffer: Så kan det vara. Men skall det vara hybrid-familjebil så är ju Golf, Prius. V40 etc. inte tänkbara, som sagt...

MVH Christofer
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Lite OT men en barnvagn får utan problem plats i en Prius.

//RX400h -08
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Som ni varit inne på ovan så tar ju batterierna plats ifrån bagageutrymmet så en golf gte blir nog för trång. Bättre att sikta på en passat gte isf. Sen kommer denna bilen inte vara familjens främsta långresebil - en xc90 tar hand om detta så några överdådiga utrymmen behövs inte men vardagsbestyren ska klaras av smidigt.

Har läst att det nu är 6 mån leveranstid på passat gte vilket är lite synd.

En golf alltrack är ju väldigt trevlig och som sagt är det bra kampanj nu på dem. Någon som vet ungefär hur mkt det skiljer i förmånsvärde på en gte och alltrack diesel?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om jag kunde så skulle jag lätt valt Golf GTE bara för att maxa skattesystemet. Elbilar är kul men det funkar ju inte som privatbil än.

Vad gäller barnvagn finns det massor av ordentliga vagnar som får plats om det funkar med sittvagn. Babyjogger City Elite är ett tips vi hade som ihopfälld verkligen blir kompakt. Lär inte vara några problem att få in en sådan i en Golf. Länk Finns liggdel till också faktiskt.

-------
//Lövet
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
8 mil om dagen i en Golf kan inte vara en höjdare.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det var länge sedan det var några större problem med komforten i Golf. Senaste generationen är tystare än E90.

-------
//Lövet
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Kollade precis en 2015 Golf (LOZ906). Står 70dB vid körning. Står 66dB på min E91. Dvs mer än dubbelt så hög ljudnivå i Golfen.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kollade du på Transportstyelsen? Det avser ljudnivå utanför bilen.

Provkör och bli förvånad. Jag lovar.

-------
//Lövet
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Om en bil är tystare utanför lär den väl vara tystare inuti? Ljuddämpningstekniken lär inte tagit banbrytande utvecklingssteg de sista 5-10 åren. Åtminstone inte så pass att halva ljudenergin trollas bort.

Jag tvivlar inte på att små bilar blivit tystare med åren (dock marginellt). Däremot lär en större bil av samma årsmodell vara tystare än den mindre. Och ska man pendla 8 mil om dagen så hade iaf inte jag valt en bullrig småbil som Golf-klassen de facto är.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Istället för att spekulera tipsar jag om att provköra istället. Du kommer bli förvånad.

I valet mellan en ny Golf och en äldre E90 för pendling (nu väljer iofs TS inte mellan de två) skulle jag faktiskt valt Golfen.

-------
//Lövet
Även förra Golfen var riktigt tyst - nya är ännu tystare. Dessutom går motorerna mjukare än många sv BMWs. Och stolarna är riktigt sköna numera, särskilt sportstolarna i GTI/GTE.
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Som lövet är inne på så är ljudnivå även något subjektivt, siffror säger en sak men örat kan uppfatta vissa frekvenser som mer störande än andra. Har kört en hel del med olika motorer i nya golf 7 och jag upplever den som tyst, komfortabel fjädring och väldigt bra stolar. Golfens stolar är bättre för min kropp än e90, både standard och sportstolar. Prova den och ni lär bli förvånade av hur mkt storbilskänsla den besitter.
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Någon som provat v60 d5 twin engine eller passat gte?
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Någon som provat v60 d5 twin engine eller passat gte?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.