AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.672

Svår startad BMW 325i e90, batteri?

Sida 2 av 2
Ar
44
Arisbmw
325-e90
Nej hade hellre byta batteriet själv men vill inte få dyra elpeoblem efteråt. Och de där med att kolla upp tjuvström har jag aldrig gjort därav sa jag kanske att verkstan kan sköta det. Men självklart vill man komma undan så billigt så möjligt. Men vad ska jag utgå efter först då? Att försöka kolla tjuvström sen byta batteri?
Här blir jag antagligen korrigerad av dem som vet bättre, men byter du till ett batteri med samma Ah (kapacitet), är frågan om inkodning mer av akademisk karaktär.

Ditt nuvarande batteri är slut, så först byter du, sen letar du tjuvström. Lägg märke till att problemet inte nödvändigtvis måste handla om tjuvström. Batterier kan självdö. Men att inte kolla upp om det finns Tjuvström vore ett tjänstefel mot den bakgrund du har tecknat.

I princip är det en enkel felsökning. Har du ingen kompis med kunskaperna? En multimeter räcker som utrustning, om man vet vad man gör.

/Lennart
Ar
44
Arisbmw
325-e90
Men kan man dra ut plus polen och mäta om den drar tjuvström eller de lär kanske bli problem för elen om jag kopplar bort plus polen?
Måste man programmera och koda alla nya batterier? funkar autocom programmet?
1) Jag menar att du kan ersätta ditt befintliga batteri med ett likadant (samma Ah) rakt av, utan inkodning.

2) Hur som helst blir ju bilen strömlös under bytet. Kanske verkstäder lägger på en yttre spänning under själva bytet för att slippa göra om diverse inställningar. Men hur skulle det se ut, om bilen inte tålde att bli strömlös?! Din har ju dessutom redan så gott som varit det. 7 volt gör ingen BMW lycklig...

3) Koppla en multimeter i Amperemätningsläge i serie mellan batteriets pluspol och bilens pluspolsko (som du först lossat från batteriet). För att inte skada multimetern kan du, tills bilen somnar, ansluta en kabel parallellt med multimetern. I början kan strömmen nämligen kanske bli uppåt 10A, innan all innerbelysning och annat släckts. Alla instrument klarar inte det.
Om inte den slutliga strömmen, efter 15-20 min, hamnat runt 30-40 mA, är det dags att dra säkringar, tills problemområdet ringats in.

4) Vet inte om Autocom klarar inkodning, men jag anser fortfarande en sådan vara överflödig.

/Lennart
Ar
44
Arisbmw
325-e90
Men är det plus polen eller minus polen som har den röda över batteriet? Men de ger inga problem att koppla bort menar du isf?
Plus är den rödmarkerade.

Att helt bryta strömmen kan betyda att du får ställa om klockan efteråt och kanske något annat. I grunden måste ju en bil tåla att vara strömlös utan gå bananas. Hur skulle det annars se ut?

Men jag blir alltmer tveksam till att råda dig till att själv ge dig på detta. Även om projektet är en baggis för många, verkar du behöva någon att hålla i handen om det skall gå vägen. Ledsen.

/Lennart
Ar
44
Arisbmw
325-e90
Ska nog inte vara några problem vill bara vara säker. Har bytt batteri 2011, Samma ah och höll bilen med ström via polerna under motorhuvet men ingen programmering... och då gick de inte så bra efter lite körning, hela elen gick åt helvete. Kostade mig ordentligt så därav vill jag vara säker när jag pillar på batteriet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vänta lite nu!

Om du inte har koll på vilken färg som plus-kabeln har till batteriet, känns det som att antingen bör du läsa in dig ordentligt på elsystemet eller lämna in bilen till någon som har koll.

No offence - men det känns som att risken att det kan bli väldigt fel med nuvarande kunskapsnivå...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ar
44
Arisbmw
325-e90
Tänkte mer på att den röda på batteriet är ganska så stort kanske smartare och kunna ta bort andra polen? men de är skitsamma så länge inget går fel när man tar bort polen
Ar
44
Arisbmw
325-e90
Konstigt nog kunde inte Mekonomen programmera ett batteri med mer ah den tillåter inte programmet? Han ska nu testa med ett 70 ah eftersom de sitter ett sådant i nu.. Kan de vara ibsen som spökar och inte låter den registrera ?? förstår mig inte alls på felet..
Ar
44
Arisbmw
325-e90
Avslutat och klart Tack för hjälpen iaf!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Bra bra, men kan du inte berätta hur det löstes, om någon annan har problem och kanske söker upp denna tråd?

/Anders
@Arisbmw: Instämmer med Storabjörnen, vore det inte schysst att återkoppla med en beskrivning av hur det löste sig?

Forumet rodas ju inte av utsugning utan av påfyllning. ;-)

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.