AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.674

Svår startad BMW 325i e90, batteri?

Sida 1 av 2
Ar
44
Arisbmw
325-e90
Bilen är svårtstartad fick tillmed använda startkablar en dag för att kunna starta bilen.
Men jag har mätt batteriet med multimeter via motorhuvudet(inte direkt på batteri)
Med bilen avstängd visar det ca 12.7V
När den är startad visar den ca 14.6V
Och När den är avstängd och jag klickar startknapp visar den ca 11.5V
Och jag ser dessa värde som korrekt? Vad kan problemet vara den är lite svårtstartad.
Blir tacksam för hjälp och råd! Lite jobbigt när den är svårtstartad.. vill ej få problem med elen i bilen(Idrive osv).

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
14,6V låter som en rimlig laddspänning hos en frisk generator - brukar ligga mellan 14,2-14,6V ungefär lite beroende på temperatur etc. 14,4 kan man nog se som ett "riktvärde".

När mäter du och får 12,7V vilospänning?
Är det efter bilens "nattvila" eller direkt efter du kört den?

Är det på morgonen innan du kört med den, är det en bra vilospänning på batteriet, MEN spänningen säger bara en del om batteriets status.
Är batteriet dåligt kan det ge bra vilospänning men ändå inte orka leverera tillräckligt med ström vid start.

Hur gammalt är batteriet?

Hur ser din körprofil ut?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Fr
71
Freddan74
Kia Picanto-2016
MG4
Min var också svårstartad
Jag böt batteriet men blev inte bättre för det...
Några veckor senare var det dax för bärgare.
De böt högtrycksbränslepumpen.
Nu startar bilen direkt
Tydligen inte helt ovanligt på n53
We
2.004
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Om det inte är högtrycksbränslepumpen eller batteriet är en annan trolig felkälla tändningsbrytaren (Ignition switch). Det är INTE tändlåset utan en del som är sammankopplad med tändlåset och sköter start/avstängning av motor. Men eftersom du inte har ett tändlås i din utan en Start-/Stoppknapp istället så borde det vara den.

Jag hade ett liknande problem på Z4:an, men den har traditionell nyckel så där var tändningsbrytaren boven i dramat.

Ar
44
Arisbmw
325-e90
bilen hade körts lite innan jag ficke dessa värden.. och den dagen den inte starta alls fick jag endast fram olika lampor som ABS osv. Men startade direkt efter med starrkablar från en väns bil.. Vet inte riktigt om jag ska köpa mig en ctek laddare med tanke på att värdena kändes rätt. Batteriet bytas ca 2.5 år sen i BMW. Bilen har rullat 20500 mil.

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Det låter som att du behöver ladda batteriet. Eftersom det laddat ur såpass mkt (11,5V) så har det tagit lite stryk. För att undvika sulfatering så bör spänningen aldrig sjunka under ca 12,3V. Testa som sagt at ladda det, och då i minst 24h.

Mvh Håkan.
Ar
44
Arisbmw
325-e90
Startade ej idag och Batteri kommer upp på displayen men frågan är om jag kan ladda denna. Köpte mig en ctek zafina 45 snabbt i stan. Kopplade in den och den lyste rött på halv batteri symbolen och valde bil som mode. Efter några timmar ser jag att den lyser likadant men hoppar över med jämna mellanrum till grönt full batteri symbol och tillbaka igen. Vad betyder de ? Att batteriet ej går att ladda eller? Starta bilen gick iaf inte efter många timmars laddning?
Låter ju som batteriet är godnatt om laddaren uppför sig så.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Håller med om föregående inlägg. Ge det dock en chans och låt det stå på laddning till imorgon.

/H
Den springande punkten ovan är ju om den visade 11,5V just när startmotorn arbetade, eller vid annat tillfälle? Det är inte helt lätt att tolka beskrivningen "klicka startknapp".
12,7V i vila (om det inte är alldeles efter man stannat) och 14,6V när generatorn laddar är helt OK värden, men vilospänningen skall inte testas förrän den stått stilla i flera timmar, annars helt missvisande.

11,5V när startmotorn arbetar lär inte heller stämma, isf är det extremt bra och högt, möjligen kanske på en mindre bensinmotor som är varmkörd och nyss stoppad...
Men om vi ändå förutsätter att allt stämmer som bör du ha en pigg och alert startmotor med bra snurr under starten, men motorn tänder inte? Isf kan du utesluta batteri och laddsystem.
Omvänt om startmotorn arbetar trögt och långsamt (då har du långt under 11V under startögonblicket), så har du ett batteriproblem.

FP
För att slippa spekulera kan du testa batteriet med en så kallad brödrost ;-) då får du svart på vitt. Den belastar batteriet så som en start gör.
Ar
44
Arisbmw
325-e90
Jag mätte alla värde precis efter jag kört, helt korrekt. Kan inte starta bilen alls så vet inte riktigt om de blir ett batteri byte på BMW. För ladda gick de inte.. Är tveksam själv kanske får ta värdena uttlygare en gång..
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Om det inte gick att ladda så är det lika bra att byta ut det direkt innan felsökningen fortsätter.

Mvh Håkan
Ar
44
Arisbmw
325-e90
Mätte batteriet imorse via polerna under motorjuvydet och batteriet visade endast 7 volt... bilen går absolut ej starta. batteriet är helt tomt så får byta de antar jag och hoppas de löser dig efter..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Antingen har du kortis eller liknande någonstans som drar ur batteriet eller är det sopslut...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Om det är någon större last som inte kopplas av när bilen står parkerad så hjälper ingen batteribyte i världen för detta - ej heller laddare och att laddaren stod och blinka mellan grönt och rött kanske berodde på den okända lastens strömförbruknings-beteende.

Skall man kolla om batteriet verka laddas så bör ena batteripolen på bilen tas bort (jag vet - det kanske blir besvärligt i andra avseende - men så länge batteriet är inkopplad mot resten av systemet så kan man inte alltid avgöra vad problemet är då det mycket väl kan vara i själva bilen - inte batteriet)

En tångampere-meter (som klarar likström och har mätområde 40 ampere) är inte så dumt att ha och knipsa om olika kablar och se om det drar ström när det inte borde göra det när bilen gått i parkeringslägen.

Det finns massor av trådar där tex. 'fläktmotståndet' bråkar och drar ström när bilen står parkerad - vet inte om det gäller din modell - men det är stor sannolikhet att du har en större strömtjuv och det är egentligen inge fel på batteri eller laddningen.

Drar strömtjuven typ 5 ampere så finns det inte en chans att generatorn på en normal jobbkörning kan ladda batteriet lika mycket som det drog ur under natten - batteriets förmåga att ta emot ström är begränsad under laddning och går ganska snart under 20 ampere efter en kortare stunds laddning med högre ström även om batteriet har ganska låg laddstatus och det oavsett hur stark generatorn är räknat i Ampere rent strömmässigt

Blybatterier behöver _TID_ för att bli fulladdad

Ar
44
Arisbmw
325-e90
Ah lite svårt att veta när de gäller de. Men om jag ska byta batteri sitter de AGM orginal då eller vad ska man välja tycker ni?
Hej,

Ditt gamla batteri är i princip skrot. Visserligen har jag läst om laddare som kan "pulsa" liv i döda batterier, men om ditt nuvarande har några år på nacken skulle jag inte bry mig. För allt vad vi vet, kan det vara internt kortslutet. Eller nästan.

Som det påpekats ovan, finns det kanske en påtaglig orsak till att batteriet laddar ur. Ålder *kan* vara en orsak, men om du nu köper ett nytt batteri - och varför inte ett sådant här med rätt kapacitet? -Länk är det närmast plikt att undersöka ev förekomst av tjuvström, så att du inte sänker det nya också.

Trådar om hur man bäst mäter tjuvström vimlar det av här. Eftersom tjuvström inte behöver vara särskilt hög, är min erfarenhet att en tångamperemeter inte alltid räcker till. Normal viloström - när bilen har somnat efter en kvart, tjugo minuter - ligger runt 30-40 mA. Blir den tio ggr högre, är det alltså ganska mycket men ändå svårfångat med precision, åtminstone av min enkla tång.
En seriekopplad A-meter är vad jag skulle rekommendera.

/Lennart
Man måste välja strömtång med viss noggranhet - enklare strömtänger med bara ett mätområde runt 300-400 A har oftast bara 0.1 A i upplösning, men de som har lägen även för 30-40 ampere brukar kunna mäta att det finns någon ström ned till 10-20 mA något så när säkert.
Ar
44
Arisbmw
325-e90
Hade ju kunnat ta ett sådant batteri där de är billigare än oeginal AGM batterierna men då lär inte en auktoriserad verkstad sätta ditt den och den behöver antagligen kodas eller registreras, Orkar ej med el problem.. Ja får be dom kolla tjuvström också isåfall

Tja, batteriet kan verkstaden nog byta på ett riktigt sätt. Men leta tjuvström? Knappast utan att byta komponenter tills du svimmar...

Jag har själv en - dessbättre indirekt - men förskräckande erfarenhet från en sådan övning på min nuvarande bil.

Men du har kanske mer guld än tålamod? ;)

Sedan undrar jag varför du ö h t ställde frågan här i forumet. Varför inte dyr-verkstaden direkt?

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.