|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Verdi, inte i Sverige... | |
|
Tur man har sin profession inom kärnkraft. Inom en snar framtid tror jag dock att vi kommer vara nettoimportörer av elkraft, och då nog kolkraft ett ganska lämpligt namn om man kör elbil. Eller rysk gaskraft kanske.. |
|
|
Kolkraft, jag vet inte hur turligt det är att arbeta inom kärnkraft med nedläggningstrenden som snart startar. Men vi vet ju att det inte direkt är att stänga av lyset och gå hem, utan det är upp emot decennier av avveckling. Däremot så tror jag den snara framtiden som nettoimportörer inte är så farlig. Det kanske blir några TWh när Oskarhamns och Ringhals börjar stänga reaktorer, men det är nog norsk vattenkraft och Finlands nya kärnkraft som kommer vara främsta exportören till oss av de TWh som uppstår. Vindkraften växer dessutom konstant. År 2014 Vattenkraft 64,2 Vindkraft 11,5 Kärnkraft 62,2 Övrig värmekraft 13,3 Elproduktion totalt 151,2 Netto import/export –15,6 [allt i TWh] ----------------------------------------------- R1 och R2 = 9,8 TWh O1 och O2 = 3 TWh. Så även med de stängda under 2014 är vi nettoexportörer. Det ser alltså inte direkt katastrofmörkt ut... |
|
|
Riktigt schysst spec :) Det man vill ha är M-sport, LED, Surround view, Head-up, HK men då får man i princip kryssa i allt :) Kommer du få 40 000 kr i supermiljöbilspremie? |
|
|
Hoppas IKEA bestämmer sig för att satsa på sina solfångare så det blir tillgänglig för den stora massan. Tillsammans med ett batteri borde man kunna vara självförsörjande med förbrukningsel och transport, kanske även uppvärmning. Bilens batteri skulle också hantera variationer i förbrukningen. |
|
|
Mycket fin spec på vagnen kolkraft. Om jag förstått det rätt får man 20000 kr i premie från årsskiftet, men att rena elbilar fortfarande ger 40000kr. |
|
| kolkraft: Vad blev slutpriset för 330e enligt din spec? | |
|
bmw_jerry Har det inte i huvudet, men fick typ 12,5% rabatt. |
|
| kolkraft: Minns du på ett ungefär? är själv sugen på en sådan en bmws konfigrator fungerar itne så bra. hur lyckades du förhandla till dig 12.5? | |
| bmw_jerry, listpriset låg på runt 550tkr. Beträffande rabatt, företagarnas ramavtal ger 10% på bilen, tjat löste resten... | |
|
Känns som en evolution av ActiveHybrid3 fast mindre bensinmotor, större batteri och möjlighet att ladda. Kraft möter snålhet, så långt ifrån Prius man kan komma :) |
|
|
Någon som vet när man kan provköra 330e? Sugen på att byta mina två bilar mot en hybrid. i3 är förstås den perfekta bilen om man har tillgång till el :) Med en hybrid får man lågt förmånsvärde utan att behöva köra på el. Bara 330e är tillräckligt rolig. |
|
|
ProAuto i Norrköping har en till salu på sin hemsida nu (kan höra när dom får hem den (förutsatt att du bor i närheten)). Länk! Kolkraft nämde leverans i april/maj vilket låter resonabelt. Första demobilarna borde kunna (med lite tur) rulla i slutet av mars. |
|
| Preliminär leverans slutet mars! :) | |
|
Tack för info! Bor tyvärr i gbg så det är lite långt. Får vänta ett par månader till då. |
|
| @Kolkraft: alright, för en gång så går leveransdatumet på rätt håll. :) | |
|
Så om du äger M2:an i 3 år så kommer den ha den rullat 16500 mil =) Skulle nog valt en större diesel ist om det ska vara en pendlarbil. |
|
|
Provkörde 330e idag. Det första som slog mig är att extravikten känns o märks men givetvis en vanesak. 30 km räckvidd känns något klent när nya S90 ståtar med 50 km. Alla kritiska tankar försvinner dock garanterat när man ser bränsleförbrukningen. 0.7 l/100 km landsväg som drog upp till 1.4 när jag körde med tyngre acc på hemvägen. Det blev en 3 mila tripp. Innan jag nollade färddatorn så stod den på 5.3 l/100 mil efter 45 mil. Bagageutrymmet hade inte krympt så mycket som jag befarade, kan det röra sig om 5-6 cm högre golv kanske. Det var den här bilen jag tänkte köpa när jag skulle byta i höstas men eftersom det inte gick att få fram priser så fick jag nöja mig med en M135 istället... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.