|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, jag behöver lite hjälp kring stundande bilköp, jag kör idag en x4 med 190-hästarsdieseln, har på dryga året kört 5500 mil, så det blir en del. Jag har offert på en fullutrustad 330e med M-sport och M bromsar etc. och också satt ihop en hyffsat utrustad M2, manuell, stora navin och lite mera.. För- och nackdelar för modellerna som jag ser det.. M2 +KÖRGLÄDJEN +Man behöver inte ha någon separat busbil +Man lever bara en gång -Förmånsvärdet -Totalekonomin -Inte en optimal pendlarbil -Inte en optimal vinterbil 330e +Förnuftigt, lågt förmånsvärde +Bränsleekonomi +Förmodligen rätt pigg och hyffsat kul att köra +Bränsle/elvärme -3 serien är inte vidare sexig.. -"behöver" ytterligare en bil.. Vad väljer man? Och varför? /Niklas | |
|
Ingen av dessa bilar känns rimliga med din körprofil på 5500 mil / år. M2 är säkert en jätterolig bil, men inget jag hade valt att pendla i tusentals mil per år. 330e klarar max 3,5 mil på enbart el, under optimala förhållanden. Bensinmotorn är en medioker fyrcylindrig 184hk med en tank på 41l. Jag hade istället tittat på de större dieselmotorerna i 3- 4- eller 5-serien med den körprofilen. Personligen en 4 GC 430-435d. |
|
|
Angående körprofilen så kör jag 5 mil enkel varje dag, laddmöjlighet på båda ställena - så man borde åtminstone kunna kapa bränslekostnaden en del med 330e. Men jag är absolut med på ditt resonemang. 330e är egentligen för att få ner förmånsvärdet från x4 för att kunna äga en kul (bensin)bil också, så en stor diesel är inget alternativ. Är 184 hästarn så medioker? 41 liter bensintank är inte helt optimalt, det håller jag med om.. |
|
|
Om du bara kör 5 mil enkel resa kanske det kan funka. Dock blir det i så fall bara ca 3650 mil per år, om man inkluderar årets samtliga dagar. Trodde det även handlade om längre sträckor på 20-30 + mil för att komma upp i den sträckan. Har inte kört 330e men vanliga 320i med 184hk är ok men inget under av körglädje precis. Vad jag vet är det denna motor som hamnar i 330e tillsammans med elmotorn. |
|
|
Jag skulle nog kunna tänka mej att lägga 5500 mil om året i en M2... men en M135 i femdörrars är kanske lämpligare i vardagen. /Jonas |
|
Transocean |
330e är an 320i med 300 kg extra att släpa när elmotorn slår av efter 10 min om du håller 140.I en Tesla S med 85 kw överhettas systemet så vid normal körning att safemode slår in och bilen behöver en halv timma för att axa från 120 till 130. |
| Kolkraft: har du fått förmånsvärde på 330e? Hittar den inte i Skatteverkets lista. | |
| Jag skulle åkt vidare med X4:an och köpt en bus/sommarbil.... | |
| Transocean, vad är det för påstående om Tesla. Dels är det inte särskilt relevant att dra upp en bilmodell som inte var föremål för diskussion i tråden, dels är det helt fel att påstå att Teslan överhettar vid normal körning. Att lägga in en länk till ett klipp som handlar om körning på racerbana är verkligen inget bra stöd för tesen att Teslan överhettar vid normal körning. | |
Verdi |
Hur ser din körning ut? 10 mil om dagen i pendling vet vi. Men det blir bara ca 2000 mil per år om man jobbar 200 dagar per år. Efter helger, högtider, semestrar, sjukdagar osv så är man nere där nånstans. De andra 3500 milen då? Är det långresor på helger/semestern? Kanske en i3 på leasing för pendlandet? Borde bli billigt. Kan du ha den genom jobbet så är det ännu bättre med tanke på det låga förmånsvärdet. |
|
Nockenwelle. +1 Kärnkraft - ja tack. /Andreas |
|
|
Nu måste jag ransaka mig själv lite här. Klart är att min bil gått 5500 mil på 15 månader, vilket ger 400 mil i månaden eller 400*12=4800 mil / år Klart är också att typ 5*2*20*12=2400 (nej, jag har ingen semester..) av dessa är fram och tillbaka till jobbet.. resterande 2400 är lite mera oklara, men nu när jag tänker efter så körde jag extremt mycket bil i våras, något jag förhoppningsvis inte kommer att göra i framtiden (distansförhållande...) Men 4000 mil / år är kanske mera rättvisande varav 2400 mil / år till och från jobbet, 5 mil enkel. Resterande resor är långkörning vilket är oundvikligt då man bor i mörka småland. 330e ligger vad jag förstår i vikt mellan 320i och 330d? Så jag köper inte riktigt ditt resonemang Transocean. Beträffande förmånsvärdet så hade Carlsson bil gjort någon preliminär uppskattning, straxt över 2000kr/månad brutto tror jag dom sa. Hur som helst - betydligt mycket billigare än min x4. |
|
Verdi |
Jag vet att en diesel aldrig blir riktigt "rolig" men har du provat en 335d? Den borde ju passa bra annars. Vet inte hur komforten är i M2 men jag antar att det kan bli påfrestande i längden. Och dyrt! |
|
Mitt förstaval var 330e men jag orkade inte vänta till i vår så det fick bli en till M135 istället. För min del som bara pendlar 4 mil om dagen så hade räckvidden räckt till. Har du fått grundpriset? Har bara sett vad den kostar i andra länder. |
|
|
Hej Clubsport, 330e kostar 419000 i grundutförande, men då ingår lite extra såsom navi proffesional :) rätt prisvärd kan jag tycka! /N |
|
|
Kolkraft, Är automat standard på 330e? Josua |
|
| Automat måste vara standard. Finns väl inte en enda hybrid på marknaden med manuell låda? | |
|
Var inne hos BMW idag och provade X5 4,0e och passade på att frågade lite om 330e. I grundpriset ingår rätt mycket. Tex Navi pro med RTI, head up, sportline paketet, automat och aktiv farthållare. Så 419' tycker jag verkar rätt prisvärt samt att den räknas som supermiljöbil med möjlighet att få tillbaks 40' om det nu finns några pengar kvar. |
|
|
Låter ju för bra för att vara sant? Ser inte så ut när man kollar prislistan. |
|
| Jodå det ser ut att ingå en del. Prislistan: Länk | |
| 0 kr för eDrive package som i sin tur innehåller 7LD, ZNN, 5AS, 5DF, 6AM | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.