AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.583

Svårsålt nu?

Sida 5 av 5
thekinglives
Verdi: bra input...vi/ jag har inte påstått att det är så. Har bara konstaterat att det sätt Andreas presenterat sina slutsatser är inte fullständiga, skall man lägga tyngd i sina argument som Andreas vill göra med hjälp av statistik är det bra om man presenterar både a och b, annars framstår man som en mindre bemedlad statistiker.

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
5 sidor och jag är fortfarande osäker på vem som kissat längst av er.

Fortsätt.
px
6
pxoes
530xd Touring -07
@KN (och vissa övriga): Att Andreas visar gamla siffror är bara ett STARKARE argument för att du har fel. Enligt din egen argumentation duger inte Andreas siffror eftersom antalet ägarbyten just nu inte säger någonting om hur läge bilarna har legat ute till försäljning. Detta har du naturligtvis rätt i. MEN om bilarna just nu ligger ute längre än vanligt, så måste ju försäljningen ha dippat tidigare vilket både Andreas och en snabb googling säger inte stämmer. Man talar istället om säljrekord. Med andra ord, så får vi anta från att den statistik som Andreas presenterar, dvs att försäljningen är upp 3,8% mellan okt. t.o.m 12 nov tillsammans med statistik från KVD som säger att begagnatmarknaden har varit stark tidigare utgör ett starkt bevis för att känslan att begagnatmarknaden är trög just nu är just bara en känsla. Sanningen är nämligen en annan!
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Kan meddela att bilen är såld iaf. Får ändå säga att det gick över förväntan på knappt 2 veckor fick den bytt ägare.. Fantastiskt!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Såld efter knappt två veckor och du startade tråden (om att det är svårsålt) för en vecka sedan?
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
+1 Grelle
Min F01 tog det 4mån sälja.
Terry N
+1 Grelle. och då pratar vi en bil i den prisklassen, det visar att det är goda tider. Jag jobbar på en arbetsplats med övervikt manlig personal, stort bilintresse, med ofta bilbyten (mer än 1 byte per år) och det är en övervikt som säger att det går normalt till ngt snabbare att sälja nu, vi gjorde en minipanel nu på fredagsfrukosten.
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Hej, ja, jag startade tråden efter cirka 1 vecka då det inte fanns ett enda intressent, ingen som hade hört sig för eller frågat om bilen, jag trodde (kanske i min enfald) att alla skannade blocket efter intressanta bilar och att någon skulle höra av sig och ställe någon fråga?
Mycket kanske var min tro om att det var lätt/snabbsålt snarare än att det skulle ta längre tid vilket flera indikerar att det gör med dyrare bilar...
Samma handlare la ut en 530d F11 på kvällen/eftermiddagen och bilen var såld 2 timmar senare, då hade 3 st hört av sig och ville köpa, den som först satte in handpenningen fick den.
Min bil var iofs betydligt dyrare....
Det som föranledde lite panik var att min nya bil kom 1,5 månader tidigare än planerat.

Jag tackar för alla inputs och tankar runt "Svårtsålt tråden"

Mvh Henrik
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Sålde min 320dT -13 efter 2dgr annonsering. Fick pruta 10.000 på utgångspriset. Jag hade väl 2-3 spekulanter men bara en som var riktigt seriös som jag bedömer det.
Min bil var rätt pris satt i förhållande till andra som ligger ute, har bra utrustning och låga mil.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är ju det som är skillnaden mot några av de bilar som förekommit tidigare i tråden. Du hade satt bilen i rätt ände av prisintervallet...

-------
//Lövet
Sålde min e61 530d idag efter ca 20 timmar på blocket. Fick pruta lite på utgångspriset men fick det jag hade räknat med.
Sålde även en saab 9-5 för nån vecka sedan på 4 dagar utan prut.

Dessa två bilar är ju i en annan prisnivå än TS bil, men:
Min uppfattning är att, oavsett prisklass, om man tycker det är svårsålt så är det prissättningen som är fel.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Mitt begärda pris var 249' (aut, sportline, 4200mil), så det är i linje med TS bil.
Ca
53
CaptPete
MB SLK 1999
MB E 240 2002//SÅLD
BMW 520 TDA 2012
Märklig tråd. En person läser datalistor på arbetsplatsen och en annan läser annonser på Blocket. Bägge anser sig avläsa den så kallade verkligheten. Frågeställningen gäller huruvida marknaden är trög, att det är svårt att sälja. Skillnaden i synsätt ligger i vad som ska betraktas som gällande sanning.

Att ett visst antal bilar byter ägare under en period säger en hel del om hur många bilar som byter ägare under en period. Men ingenting mer. Gissningsvis är det en ganska konstant siffra utgående från hur många ex av modellen det finns på marknaden. Snabba modetrender och larmrapporter om rost etc kan möjligen förskjuta siffrorna. Alla bilar som är till salu kommer nämligen att säljas.

På Blocket kan man se hur länge bilarna ligger ute till försäljning och hur säljaren får kämpa med allt lägre prissättning för att få bilen såld. Det är detta som är innebörden i "svårt att sälja". En känslomässig upplevelse som kan vara svår för en siffernörd att förstå och värdera. I en situation där det blir svårare att sälja kan man naturligtvis alltid hävda att säljaren satt priset för högt. Extremfallen, misstagen undantagna, är det just detta som är "svårt att sälja" men visst säljs dom Lövet.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
I det här fallet (nu minns jag dock knappt vet vilken bil vi pratar om länge) men han säljer en bil, som är högt prissatt i November månad, på mindre än 2 veckor. Hur snabbt tänker ni att bilarna ska säljas för att det inte ska vara "trögt"? För mig har det tagit 6-8 veckor i genomsnitt att sälja bilar på Blocket, inget jag tycker är särskilt uppseendeväckande.

-------
//Lövet
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Intressant. Sist jag sålde bil privat gick den på mindre än en vecka troligen till någon som redan låg och hovrade marknaden (530:n i min profil). Visserligen la jag upp snygga bilder och fokuserar bara på fakta, men högst troligt släppte jag den alltför billigt.
Tycker inte heller det är konstigt att det kan ta en månad att sälja en bil, man kanske ligger högre i pris men har ett bättre objekt och då väntar man in rätt köpare.
Allt går att skynda på genom att sänka priset.
Ca
53
CaptPete
MB SLK 1999
MB E 240 2002//SÅLD
BMW 520 TDA 2012
Och därmed är vi återigen inne på s k anektotisk bevisföring, jag har upplevt X alltså är X sant, även på ett generellt plan. Viljet naturligtvis inte är detsamma som sanning. Lövet har däremot en säkerställd sanning utfrån sina data, Henke har också en säkerställd sanning utfrån flödet på Blocket. Frågan är bara vilka sanningar vi ser. Och hur de ska benämnas. Kan det finnas mer än en sanning? Absolut. Någon filosof slog t o m fast att varje dåres verklighet är en verklighet.

När jag köpte min F11 2011 för ett knappt år sedan tyckte jag mig märka att de gick upp i pris strax efteråt. Det var sant för mig, men kanske ingen bra beskrivning av marknaden.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.